Poll

Hoe dikwijls werd jij gecontroleerd door de politie in België?

meer dan eens per jaar
eens per jaar
eens per 2 jaar
eens per 4 jaar
eens per 6 jaar
minder dan eens per 6 jaar

Auteur Topic: Controles  (gelezen 4488 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Controles
« Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 09:36:21 »
De vraag is duidelijk denk ik. Hoe dikwijls laat de politie je stoppen om een controle uit te voeren. Dit mag een alcoholcontrole zijn, controle van de boorddocumenten, het doet er niet toe.

Ik heb ergens een vermoeden dat dit zeer weinig gaat zijn. Dit is echter al een paar keer in enkele draden aan bod gekomen. Met deze poll kunnen we dit eens meten.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Controles
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 11:31:11 »
De laatste keer reed ik nog met de moto naar 't werk, dus een jaar of 6 geleden al.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: Controles
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 13:12:45 »
Het is goed dat je even erbijvermeldt dat het gaat om moeten stoppen voor een controle...

Want voor de rest word je al tientallen keren per dag gecontroleerd...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Controles
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 16:14:23 »
Het is goed dat je even erbijvermeldt dat het gaat om moeten stoppen voor een controle...

Want voor de rest word je al tientallen keren per dag gecontroleerd...

Eenmaal sinds ik 1994 terug in Be ben, ze waren nieuwsgierig naar mijn auto (hebben enkel de papieren gevraagd), anders mocht ik zeer wslk doorrijden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Controles
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 26 juli 2011 - 21:20:57 »
Ik verkracht dat hier eigenlijk omdat ik eens in de 2 jaar wel eens controle heb tijdens anti inbraak actie want aangaande verkeer is dat al een jaar of 10 geleden toen ik dieselcontrole had bij de Prelude. ;D ;D ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Controles
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 27 juli 2011 - 00:42:12 »
Controles op 41 jaar tijd (waarvan vele 40.000 km/jaar):

- periode 1974-1977 (Citroën 2CV6): 1 controle documenten op 500 meter van bij mij thuis. Ik had niets van persoonlijke of autodocumenten bij. Ik stelde voor om de auto met de sleutel ter plaatse te laten en de documenten thuis te gaan halen. "Neen, dat gaat niet, want over 10 minuten hebben wij hier gedaan. Rijd maar naar huis."

- periode 1977-1980 (Morris Marina 1300): 1 controle documenten - alles OK.

- periode 1980-1984 (Toyota Corolla): 1 controle documenten en toebehoren naar aanleiding van het negeren van een stopteken. Ik had geen verbandkist bij. De Waalse rijkswachter stelde voor om dit niet te vermelden in zijn PV als ik bereid was om met hem Frans te spreken, wat ik dan ook gedaan heb (hoewel ik uiteraard liever gehad had dat hij het negeren van het stopteken niet vermeld had in zijn PV  :D).

- periode 1988-1993 (Mercedes 200D): 1 controle brandstof (OK) en 1 controle documenten en toebehoren (verbandkist, gevarendriehoek) in Duitsland - alles OK.

- 2002 (Mercedes 300TD): 1 controle documenten - alles OK.

- 2007 (VW Touran): 1 vrijwillige alcoholcontrole. "Als U héél zeker bent dat U niet teveel gedronken heeft, dan mag U daar bij mijn collega's gaan blazen, en als U niet meer dan 0,5 promille heeft, dan krijgt U een sleutelhanger met een jeton voor de karretjes in de supermarkten. Maar als U ook maar de geringste twijfel heeft, ga dan niet naar mijn collega's, doch rijd dan voorzichtig naar huis." - Geblazen, alles OK
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Controles
« Reactie #6 Gepost op: maandag 01 augustus 2011 - 04:39:37 »
Amai, nu moet ik diep nadenken.
Enkel met mijn eigen wagen en alleen in België zal dat maar een keer of 2 of 3 zijn in bijna 24 jaar.
Met de wagen van een ex vriendin 1 keer alcoholcontrole.
En met de vrachtwagen reeds meerdere keren maar dan meestal in het buitenland. In België zal dat ongeveer een keer of 5 zijn denk ik in 22 jaar.
Dit met een gemiddelde, met alle voertuigen bijeen, van om en bij de 160.000km/jaar.(meeste wel in het buitenland, vooral Frankrijk, gereden)

Dus ja, waar moet ik op stemmen? Enkel met eigen wagen in België? :-[
Dat is dan 1 keer in 8 jaar of zo.

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Controles
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 30 augustus 2011 - 10:48:37 »
4 jaar geleden: inbraakcontrole toen ik met iemand meereed
enkele maanden geleden: dieselcontrole in West-Vlaanderen (alsof we rode zouden tanken met een tankkaart van het bedrijf :P)

wooter

  • Gast
Re: Controles
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 30 augustus 2011 - 16:52:38 »
Op 12 jaar tijd 3 keer?

Exclusief de keren dat ze mij moesten bijbenen, evident :D

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Controles
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 30 augustus 2011 - 22:09:07 »
In oktober zal het zestien jaar zijn dat ik met de auto rijd. 

Controles?  Alles bij elkaar ne keer of drie, vier.  Hooguit. 

Eén specifiek gevalletje wil ik jullie niet onthouden.  Op een keer reed ik in de buurt van de politieschool te Antwerpen Luchtbal.  Op de Noorderlaan werd ik tegengehouden door een aantal aspirant-politieagenten in opleiding.  Een paar waren aan de overzijde bezig met te leren het verkeer te regelen.  Dit groepje was bezig met te leren auto's te stoppen en te controleren.  Ze vroegen mijn boorddocumenten.  Ik overhandig ze.  Maar helaas, pindakaas voor die aspirantjes.  Zo'n rukpagadder van een windstoot.  Gevolg: daar vlogen mijn papieren in het rond.  En die vier zonder omkijken er achteraan gespurt, de rijbaan op.  Werkelijk gelijk ne kleine die aan de overkant het ijskarretje ziet aankomen.  De lesgever-agent maar brullen en donderen tegen die gasten.  Hij gaf uiteindelijk mijn papieren maar met schaamrood op zijn wangen terug, en stamelde dat 't in orde was.  Ik mocht verder rijden.  :D
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Controles
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 30 augustus 2011 - 22:16:03 »
Dat is daar gedaan nu, verleden week zijn de agenten in opleiding naar hun nieuwe lokalen in Ranst gestapt, 20 km verder, volledig kapot kwamen ze pas 5 uur later aan. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belg moet amper één keer om de acht jaar blazen
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 31 augustus 2011 - 01:50:08 »
Citaat van: GVA
Belg moet amper één keer om de acht jaar blazen

Een Belgische autobestuurder moet gemiddeld één keer om de acht jaar in het zakje blazen. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1073525/belg-moet-amper-een-keer-om-de-acht-jaar-blazen.aspx
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Controles
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 31 augustus 2011 - 07:53:00 »
Ik heb het 1 keer in 25 jaar meegemaakt.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Controles
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 31 augustus 2011 - 16:22:44 »
Alcoholcontrole, dat is geleden van ergens eind 2002 als ik me goed herinner.
Dat is toch dik 250.000 km geleden.

Sindsdien maar 1 (anti-inbraak) politiecontrole gehad maar dat was in 2005 met de motor.

Toen BOB nog jong en vitaal was, 4 keer binnen de 24 uur !


En de flikkenvakbonden maar klagen dat ze geen volk hebben.
Hoe doen ze dat dan in Nederland, in Frankrijk, in Duitsland ... met amper iets meer dan de helft flikken / inwoner ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline snipper

  • Starter
  • *
  • Berichten: 40
Re: Controles
« Reactie #14 Gepost op: maandag 05 september 2011 - 20:12:56 »
Ik ben de laatste 35 jaar één keer gecontroleerd, en dit op meer dan 700.000km .
En dan nog door een eenzame politieagent die me eruit pikte omdat ik met en Mercedes 124 reed .
Hij vertelde me dat hij natuurlijk de wagens er een beetje uitzocht, 12 % rijdt volgens hem zonder verzekering, dat heb ik nog gehoord, maar hij, omdat hij ze uitzocht, scoorde 20 % .
Deze week voor de tweede keer, blijkbaar van de belastingen want ik moest achter een witte combi stoppen, maar binnen de minuut mocht ik al vertrekken, blijkbaar detecteren ze dat automatisch, dus met kopie platen van een andere eigenaar met dezelfde wagen zou het ook in orde geweest zijn .
Natuurlijk heeft niemand een bewijs in de wagen dat zijn wegenbelasting betaald is .
De vignetten zoals in andere landen zijn hier nog niet uitgevonden .
Verzekeringspapieren kan men wel controleren, maar ja twee zaken tegelijk zal wel wat veel gevraagd zijn zeker ?
Intussen rijden die 12% nog zonder verzekering, zal ook wel de reden zijn van een deel van de vluchtmisdrijven zeker ?
Even uitrekenen hoeveel verzekering wij teveel betalen om dat fameus fonds te spijzen ?
En dat betaald dus ook niet altijd .