Auteur Topic: Honden en wielertoeristen op een jaagpad  (gelezen 7418 keer)

Offline Wimmie57

• Starter
  • *
Honden en wielertoeristen op een jaagpad
« Gepost op: maandag 08 augustus 2011 - 00:40:14 »
Een jaagpad langs een bevaarbare rivier, ic de Beneden-Dijle tussen Battel en het Zennegat, is geasfalteerd. Autoverkeer is er verboden. Er zou een oude wet (19de eeuw, mogelijk zelfs Napoleontische tijd) zijn, die toelaat dat honden hier zonder leiband uitgelaten worden. Kent iemand deze wet? Ook zou op een jaagpad een algemene snelheidsbeperking gelden, volgens de enen 15, volgens anderen 25 km/uur. Kent iemand hier de rechtsbron van? En - af en toe loopt het mis - een dicht blij elkaar rijdende groep wielertoeristen rijdt ongeveer 35 km/uur, en merkt plots een hond op die op het jaagpad staat. Iemand kijkt om, wijkt van zijn baan af, valpartij van het hele peloton op 15m voor de plek waar de hond staat - en dit op bovenvernoemd geasfalteerd jaagpad. Ik zou zeggen snelheid niet aangepast, maar hoe zit het met de aansprakelijkheid van de (eigenaar van de) hond?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Honden en wielertoeristen op een jaagpad
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 10 augustus 2011 - 21:30:12 »
Voor de forumdeelnemers een antwoord geven op deze vraag verwijs ik graag door naar de volgende draad op het forum www.mechelenblogt.be. Ik had de poster van het forum doorverwezen om op deze website advies in te winnen. Nu zijn op die blog enkele getuigen opgedoken die wel interessante elementen aandragen in het voorval:

- de hond kwam blijkbaar uit de gracht het jaagpad opgelopen, wat terecht een reactie opriep bij de fietsers
- het peloton fietsers bestond uit slechts 7 fietsers
- de oudste fietser heeft een sleutelbeenbreuk opgelopen en is 76 jaar, de snelheid zal dus wel hebben meegevallen
- de eigenaar met zijn hond is volgens een getuige eerst beginnen schelden
- de eigenaar heeft de plaats van het ongeval verlaten vooraleer de hulpdiensten waren aangekomen
- de eigenaar van de hond en dus de vraagsteller in deze draad werkte 25 jaar voor de lokale politie in Mechelen

:'( :'( :'( :'( :'( :'(

Ik vrees dat we een copietje maken in een andere beruchte draad op dit forum.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zondag 14 augustus 2011 - 04:51:43 »

- de hond kwam blijkbaar uit de gracht het jaagpad opgelopen,
- het peloton fietsers bestond uit slechts 7 fietsers
- de oudste fietser heeft een sleutelbeenbreuk opgelopen en is 76 jaar,
- de eigenaar met zijn hond is volgens een getuige eerst beginnen schelden
- de eigenaar heeft de plaats van het ongeval verlaten vooraleer de hulpdiensten waren aangekomen
-

Dit zijn zo wat de antwoorden op de vragen die ik me stelde toen het bericht pas geplaatst werd.
Verder vroeg ik me nog af of die hond (al dan niet op een agressieve manier) naar de fietsers toe liep of gewoon wat van zijn/haar vrijheid genoot?
Gaat het over een grote hond of een kleine?
Dat eventuele schelden heeft niets met het ongeval te maken want dat gebeurde maar achteraf en zegt eerder iets over het karakter (of schuldgevoel) van de betrokkenen.
Het verlaten van de plaats van het ongeval, tenzij het om de eventueel agressieve hond te verwijderen was en daarna terug te komen, was ook niet de beste keuze (vluchtmisdrijf, nalaten mensen in nood of gewond te helpen?).
...

Wanneer betrokken partijen in deze echt niet tot een akkoord kunnen komen zal het van de rechter afhangen wie in welke mate verantwoordelijk is.

Offline Wimmie57

• Starter
  • *
« Reactie #3 Gepost op: zondag 14 augustus 2011 - 20:07:07 »
JC heeft hier een concreet voorbeeld, met een hoop randomstandigheden, bijgehaald, maar dat was helemaal niet de bedoeling van mijn vraag. Ik wou een zuiver juridisch antwoord op een hypothetisch geval, zoals beschreven in mijn initiële post - het beoordelen van het concreet geval laten we aan de rechter over, als het zover zou komen.

Offline Wimmie57

• Starter
  • *
« Reactie #4 Gepost op: zondag 14 augustus 2011 - 20:12:49 »
Verder vroeg ik me nog af of die hond (al dan niet op een agressieve manier) naar de fietsers toe liep of gewoon wat van zijn/haar vrijheid genoot?
Gaat het over een grote hond of een kleine?

Het gaat om een grote, rustige hond, die kalm vanuit het hoge gras, waar hij aan iets gesnuffeld had, het asfalt op stapte, toen de fietsers nog 20 m van hem vandaan waren. Ze waren nog  meer dan 10 m van de hond toen ze op de grond tot stilstand kwamen.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 augustus 2011 - 20:15:32 door Wimmie57 »

Offline Wimmie57

• Starter
  • *
« Reactie #5 Gepost op: zondag 14 augustus 2011 - 20:20:41 »
In de blog-discussie, waarnaar JC verwees, haalde iemand aan, dat er zeer oude, maar nog altijd geldige, wetgeving zou zijn, die bepaalt dat langs het jaagpad van bevaarbare waterlopen een hond zonder leiband zou mogen uitgelaten worden. Ik ben op zoek naar die wettekst, kan iemand mij daarbij helpen?

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 15 augustus 2011 - 00:00:50 »
Wimmie57, ga je hier ook nog steeds proberen om het loslopen van je hond goed te praten? Denk je echt dat een loslopende hond bijdraagt tot de verkeersveiligheid? Je beschreven voorval was niet hypotetisch maar zeer concreet. Jij hebt duidelijk iets tegen wielertoeristen en wil kost wat kost jouw gevaarlijke gedrag goedpraten, iets wat ook duidelijk blijkt uit de draad op Mechelenblogt.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Wimmie57

• Starter
  • *
« Reactie #7 Gepost op: maandag 15 augustus 2011 - 00:23:07 »
Blijkbaar heb ik mij vergist. Ik dacht dat dit één van die forums was, waar mensen met praktijkervaring vrijblijvend juridisch advies geven. Lieve mensen, sorry voor de tijd.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #8 Gepost op: maandag 15 augustus 2011 - 08:37:15 »

Of het nu een grote, kleine, lieve, zachtaardige hond is of niet.  Het lijkt mij maar redelijk dat de eigenaar die hond te allen tijde goed in de hand houdt.  Dat hij er ten minste voor zorgt dat die hond geen oorzaak of aanleiding kan zijn tot ongevallen.  Valpartijen van fietsers, bijvoorbeeld.  Blijkbaar is dat niet gelukt, want er is een fietser door toedoen van die hond gevallen.  Da's al 1.

Twee. In in plaats van die gekwetste fietser hulp te bieden, verlaat de eigenaar dus de plek van het ongeval.  Dat heet dan vluchtmisdrijf.  Zoniet, toch minstens schuldig verzuim.
Mag iemand die jarenlang bij de Mechelse politie gewerkt heeft, soms wat meer dan andere burgers?

Klasse!

Het gaat om een grote, rustige hond, die kalm vanuit het hoge gras, waar hij aan iets gesnuffeld had, het asfalt op stapte

Dat kan voor een wildvreemde inderdaad erg beangstigend overkomen.  Een wildvreemde kent jouw hond niet, en weet niet of het lieve loebas, dan wel een agresssieve hond is.,

Ze waren nog  meer dan 10 m van de hond toen ze op de grond tot stilstand kwamen.

Toen er door toedoen van je hond alvast minstens 1e op de grond viel, en daarbij zijn sleutelbeenbrak, bedoel je.  >:(

In de blog-discussie, waarnaar JC verwees, haalde iemand aan, dat er zeer oude, maar nog altijd geldige, wetgeving zou zijn, die bepaalt dat langs het jaagpad van bevaarbare waterlopen een hond zonder leiband zou mogen uitgelaten worden. Ik ben op zoek naar die wettekst, kan iemand mij daarbij helpen?

Die wettekst is mij niet bekend.  Als iemand op die weblog zich interessant wil maken, door een zogenaamde wettekst te citeren, dat hij dan ineens ook zegt waar en in welke wettekst zulks beschreven zou staan.  Ik hoor méér dan eens mensen zeggen "in de wegcode staat dit en dat, zus en zo", wijl ze zomaar wat uit hun botten slagen.  1 Simpel vraagje hoef ik maar te stellen: "Waar in de wegcode staat dat dan?", en dan wordt 't gewoonlijk ineens erg stillekes.

Ook zou op een jaagpad een algemene snelheidsbeperking gelden, volgens de enen 15, volgens anderen 25 km/uur. Kent iemand hier de rechtsbron van?

In de wegcode vind ik zulke regel alvast niet terug.  Eigenlijk idem als met vorige zogenaamde wettekst.  Wie zuks beweert, moet dat dan ook maar ineens met de juiste wettekst staven.

Blijkbaar heb ik mij vergist. Ik dacht dat dit één van die forums was, waar mensen met praktijkervaring vrijblijvend juridisch advies geven. Lieve mensen, sorry voor de tijd.

Neen.  Je wou hier je grote gelijk halen.  Helaas voor jou, krijg je hier dus àndere antwoorden dan degene waarop jij gehoopt had.
« Laatst bewerkt op: maandag 15 augustus 2011 - 11:28:24 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: maandag 15 augustus 2011 - 20:55:54 »
Er geldt voor de binnenscheepvaartwegen geen enkele wet meer uit de 19de eeuw. Het oudste reglement dat nog geldt is het koninklijk besluit van 15 oktober 1935 houdende Algemeen Reglement op de Scheepvaartwegen van het Koninkrijk. Noch in het gedeelte dat op alle scheepvaartwegen van toepassing is, noch in het gedeelte met de specifieke bepalingen eigen aan elke scheepvaartweg afzonderlijk is ergens voorzien dat honden op het jaagpad zouden mogen loslopen.

Je moet eigenlijk het (zeer lange) item op Mechelen blogt lezen om er een aantal elementen te kunnen uithalen om je een gedacht van dit ongeval te vormen.

De hond zou de rijbaan van het jaagpad overgestoken zijn en daardoor de fietsers aangezet hebben tot sterk vertragen. Ik betwijfel dan ook ten zeerste dat de eigenaar van de hond (een ex-hoofdinspecteur van politie), zoals hij beweert, geen overtreding zou gepleegd hebben door zijn hond te laten loslopen, en geen vluchtmisdrijf zou gepleegd hebben door zich van de plaats van het ongeval te verwijderen. Later heeft bij hem thuis bovendien zijn levenspartner zich schuldig gemaakt aan laster en eerroof jegens enkelen van die fietsers.

In Duitsland zou hij tot 5 jaar effectieve gevangenisstraf riskeren wegens "gefährlicher Eingriff im Straßenverkehr". Maar het ongeval is in België gebeurd.

Toch ben ik de mening toegedaan dat het oversteken van de rijbaan door de hond geen rechtstreekse oorzaak was van het ongeval. De fietsers zijn namelijk nog op 10 à 15 meter van de hond tot stilstand gekomen. Een vooroprijdende fietser zou zijn hoofd omgedraaid hebben om de andere fietsers te waarschuwen voor de hond, waardoor hij van zijn koers afgeweken is (wat niet ongewoon is als een fietser achterom kijkt) en ten val gekomen is. Hij heeft hierdoor dus AR 8.3 overtreden, aangezien hij blijkbaar op dat ogenblik zijn voertuig niet goed in de hand had. De val van de andere fietsers kan mijns insziens enkel verklaard worden door een te geringe veiligheidsafstand.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: maandag 15 augustus 2011 - 21:00:38 »

Aan dit forum nemen geen juristen deel, doch wel een aantal mensen die grondig vetrouwd zijn met de wetten, hun uitvoeringsbesluiten en de rechtspraak inzake het verkeer op openbare wegen en andere openbare plaatsen.

Als je hier op zoek kwam naar toogpraat, dan heb je je inderdaad vergist.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2011 - 23:16:34 »
Nooit wat van gehoord.

Waarom vraag je de persoon in kwestie niet om met die wetgeving voor de dag te komen ?

Er zijn er veel die stellen dat "de wet zegt zus of zo ..." , en dat duurt net zolang tot je vraagt welk artikel van welke wet, welk KB, of welk MB dat dan wel mag zijn.
Dan volgt doorgaans de eindeloze stilte.

Sommige gemeenten verbieden in hun politiereglement wel dat honden los lopen op de openbare weg.
Politiereglement napluizen dus.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 16 augustus 2011 - 23:18:59 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 16 augustus 2011 - 23:36:29 »
De gemeente Mechelen verbiedt inderdaad dat honden loslopen. Maar dat wist Wimmie57 al want dat werd al op mechelenblogt gepost

Citaat
Artikel 95.

De dieren moeten met alle gepaste middelen vastgehouden worden, en minstens met een korte leiband, op iedere plaats van de openbare ruimte en in galerijen en passages op voor het publiek toegankelijk privé-gebied. Het dragen van een muilkorf is verplicht voor agressieve, kwaadaardige of gevaarlijke dieren.

Het is verboden dieren te laten begeleiden door personen die het dier niet onder controlekunnen houden.

Ik vermoed dat hij op zoek is naar een hogere wet, die het in dit geval dus wel zou toelaten.

Voor de rest volg ik Inazuma, lees de draad op Mechelenblogt en je ziet direct wat de kennis is van de verkeerswetgeving bij de gemiddelde Vlaming. Zelfs na het posten van de desbetreffende artikels uit de wegcode zien ze nog steeds niet in dat ze ongelijk hebben. Dat gaat dan van 'het jaagpad is niet de openbare weg', tot 'het jaagpad is geen rijbaan ...'.

Het gaat erom dat men hier een potje wielertoerist bashing wou organiseren maar dat dit niet direct lukte en men toch nog naar excuses zoekt. De andere is immers altijd in fout, zijzelf nooit ...

Gisteren ging ik weer mijn kilometertjes lopen langs diezelfde Dijle. Ik neem een stuk waar je veel minder fietsers ziet en al helemaal geen wielertoeristen vermits het er onverhard is. Dit stuk is dan ook veel meer geschikt om honden te laten loslopen dan het druk bereden stuk waar Wimmie57 zijn hond uitlaat. Ik loop op het stuk tussen Muizen en Rijmenam. Ik ben enkele mensen tegengekomen met loslopende honden. Akkoord het mag daar ook niet, maar als loper had ik er geen problemen mee. De eigenaar zag me van ver aankomen riep de hond bij zich ver voor ik er was tot ik duidelijk was gepasseerd.
Akkoord, nog steeds tegen de wet, maar hier doe ik niet moeilijk over. Als er daarentegen zo'n mormel naar mijn hielen zou grijpen dan staat die hondenbezitter er slecht op.