Uit een Nederlandste studie bleek enkele jaren geleden dat als iedereen netjes de halber tacho afstand zou houden, de files in NL driedubbel zo lang zouden zijn.
Heb je daar een NL-bron van ? Want "files" is vaag.
Nederland hanteert ook verschillende definities van "file".
http://nl.wikipedia.org/wiki/File_(verkeer)
Een file is een rij langzaam rijdend of stilstaand verkeer.
In Nederland hanteert Rijkswaterstaat voor de verkeersinformatie de definitie dat een file een verzamelbegrip is van drie soorten stagnerend verkeer:
# langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h
# stilstaand verkeer: verkeer dat over ten minste 2 kilometer vrijwel overal minder dan 25 km/h rijdt
# langzaam rijdend tot stilstaand verkeer: langzaam rijdend verkeer over veelal wat grotere lengte met hierin op sommige stukken stilstaand verkeer.
De definitie van een file of congestie is niet eenduidig. In de perceptie van weggebruikers is soms al sprake van filevorming als de doorstroming wordt bemoeilijkt. Binnen Rijkswaterstaat worden behalve bovenstaande ook andere definities gehanteerd. Zo is de definitie van een file die voor de dynamische route-informatiepanelen (DRIP) wordt gebruikt anders en ook die voor bijvoorbeeld statistische gegevens wijkt af.
# Een veelvoorkomend verschijnsel is de zogenaamde harmonicafile, in Vlaanderen ook wel accordeonfile genoemd. Hiermee wordt een situatie over een langere afstand bedoeld waarin congestie wordt afgewisseld met vrij rijdend verkeer.
Want als een file aan 5 kmh gemiddeld aanschuift, is halve tacho gemiddeld 2,5 meter.
Bij een gemiddelde voertuiglengte van gemakkelijkshalve 5 m is dat maar 50 % langere file als (theoretische) 0 meter afstand.
Driedubbel of 300% langere files zou mss kunnen zijn
als er sprake is van accordeonfiles, en pakweg nog ~ 40 kmh of meer gemiddeld gehaald wordt. (praktische gemiddeld 5 m afstand - proberen te houden - ipv halve tacho: 20 m zou dan ... % langere "file" geven)
Dat kan wslk enkel het geval zijn bij de # laatste NL_definitie van accordeonfiles.
- - - -
Mss is het daarom dat in Duitsland in de praktijk enkel
(serieuze) straffen dreigen vanaf minder als 1/4-tacho + extra strafpunten en navenant- meer-bumperkleven zelfs tot 3 maand rijverbod. De straffen verhogen trapsgewijze naargelang gereden snelheid en afstand.
Tussen 1/4- en 1/2-tacho is dat i.p.: onder de 80 kmh 25 €; boven de 80 kmh is dat 35 €.http://www.kfz-auskunft.de/bussgeld/abstand.html
Bußgelder bei zu wenig Abstand zum Vordermann
Verwar.-Geld Bußgeld Punkte Fahrverbot
Der erforderliche Abstand beträgt 1/2 des Tachowertes
Erforderlichen Abstand von einem vorausfahrenden Fahrzeug nicht eingehalten bei einer Geschwindigkeit...
• bis 80 km/h 25/30*/35** - - -
von mehr als 80 km/h, bei einem Abstand von 1/4 bis weniger als 1/2 des Tachowertes 35 - - -
• bis von mehr als 80 km/h bei einem Abstand in Metern von
weniger als 5/10 des halben Tachowertes - 75 1 -
weniger als 4/10 des halben Tachowertes - 100 2 -
weniger als 3/10 des halben Tachowertes - 160 3 1 Monat, soweit das Tempo mehr als 100 km/h beträgt
weniger als 2/10 des halben Tachowertes - 240 4 2 Monat, soweit das Tempo mehr als 100 km/h beträgt
weniger als 1/10 des halben Tachowertes - 320 4 3 Monat, soweit das Tempo mehr als 100 km/h beträgt
• bis von mehr als 130 km/h bei einem Abstand in Metern von
weniger als 5/10 des halben Tachowertes - 100 2 -
weniger als 4/10 des halben Tachowertes - 180 3 -
weniger als 3/10 des halben Tachowertes - 240 4 1 Monat Fahrverbot
weniger als 2/10 des halben Tachowertes - 320 4 2 Monate Fahrverbot
weniger als 1/10 des halben Tachowertes - 400 4 3 Monate Fahrverbot
Als Vorausfahrender ohne zwingenden Grund stark gebremst 20**/30*** - - -
Den zum Einscheren erforderlichen Abstand von dem vorausfahrenden Fahrzeug außerhalb geschlossener Ortschaften nicht eingehalten 25 - - -
*mit Behinderung **mit Gefährdung ***mit Sachbeschädigung
Quelle: Straßenverkehrs-Ordnung (StVO), alle Angaben ohne Gewähr
Dan is er nog een bijkomende regel specifiek vrachtwagens op de autobahn, die moeten pas naar minimum 50 meter afstand van
hun voorligger overschakelen als ze ook meer als 50 kmh rijden.
§ 4 Abstand
...
(3) Lastkraftwagen mit einem zulässigen Gesamtgewicht über 3,5 t und Kraftomnibusse müssen auf Autobahnen, wenn ihre Geschwindigkeit mehr als 50 km/h beträgt, von vorausfahrenden Fahrzeugen einen Mindestabstand von 50 m einhalten.
Hoe zouden buitenlandse truckers op het idee kunnen komen op Be-snelwegen (en zelfs ook buiten de bbk
) plots 50 meter onderling moeten houden als ze duidelijk (veel) langzamer als 50 kmh rijden ?De belachelijke prutswetten van onderling 50 m overal buiten bbk, en nog zottere afstanden op bruggen vind je AL niet in D.