Auteur Topic: rijden met de mobilhome  (gelezen 8370 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
rijden met de mobilhome
« Gepost op: zaterdag 05 november 2011 - 21:21:31 »
Mijn Chinese schoonbroer is in België en ik wil hem op korte tijd een goede brok van Europa laten zien. Een tocht met een mobilhome was hier uiterst geschikt voor. Of was dat eerste maar een drogreden en wilde ik ook eens met een mobilhome gereden hebben. Na een zoektocht op het internet viel mijn keuze op een mobilhome van Dicar in Geel, een McLouis Steel 545G. Een model met 6 slaapplaatsen en zitplaatsen. Als moterisatie beschikte deze over een Fiat 2.4 multijet Diesel van 130 pk.
Het rijden verliep zeer vlot, na het wennen aan de grote breedte van 2,35 m. Ook de hoogte van 3,1 m houdt in dat je bv naar laaghangende takken moet kijken. De achterbouw steekt nog een eind achter de achterste wielen, dus kan je je verwachten aan een behoorlijk uitzwaaien. Voor de rest was het rijden heel eenvoudig. Voor het comfort van de passagiers rijd je trager en vooral op koppel, iets waar de motor perfect voor geschikt was. Op de snelweg koos ik voor een snelheid van zo'n 100 km/u, wat 2100 toeren opleverde in 6de bij een verbruik van net iets meer dan 10 l. Hij liep zonder problemen een eind over de 120 km/u (gecheckt waar dit wettelijk toegelaten was), maar het verbruik ging dan al snel richting 14 à 15l ! Op een rit naar het zuiden is dat toch al snel een behoorlijke meerkost.

Eigenlijk ervaarde ik maar één probleem met de mobilhome. Je geraakt dat ding bijna nergens kwijt. In Frankrijk heeft men op de meeste parkings een hoogtebeperking afgedwongen op de parkings dmv een boom. Je kan zelfs op veel supermarkten geen inkopen gaan doen. Parkeren doe je dus noodgedwongen ver van de interssante toeristische locaties. De speciaal ingerichte camperplaatsen zijn dan wel weer prima ingericht, maar zijn soms prijzig.

Mijn grootste probleem was mijn passagiers op hun plaats te houden. Zoals het hoort had ik de kinderzitjes van de kinderen geïnstalleerd aan de tafel, waar ze correct vastgemaakt waren met de gordels. Tijdens mijn nachtelijke rit naar Avignon merkte ik op mijn eerste stop dat er één van mijn passagiers de verleiding van een bed niet had kunnen weerstaan en stillejtes in bed was gekropen. Niet direct de veiligste manier en al zeker niet toegelaten. Zelfs overdag neemt men al snel iets uit de koelkast of gaat men wat leesvoer zoeken en loopt men rond door de mobilhome. Een krachtig remmanoeuvre leert hen dan wel voor korte tijd iets bij.

Kortom, het zijn prachtige voertuigen, maar in de praktijk heb je toch nog wat problemen. Ik zou er niet direct ééntje kopen, misschien huur ik er ooit nog ééntje. Voorlopig zie ik iets te veel nadelen om één te kopen.

Voor de nieusgierigen hierbij de route:

- nachtrit naar Avignon
- bezoek aan Avignon en rit richting Moustier, overnacten in Cereste
- Moustier-St.-Marie
- Gorges de Verdon
- Castellane
- Monaco
- Nice
- op de terugrit stop in Sisteron
- nachtrit naar Mechelen

Totaal 2850 en zo'n 300 l diesel.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: rijden met de mobilhome
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 12 november 2011 - 21:49:26 »
Zelf zou ik dan liever met een behoorlijke caravan op reis gaan.

Eens je die ergens opgesteld hebt en ze losgekoppeld is van de auto, kun je met deze probleemloos overal naartoe.

Met een opgestelde mobilhome daarentegen vertrek je niet zo maar op 5 minuten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 12 november 2011 - 22:29:53 »
Klopt maar daar horen wel enkele "maar's" bij.

-het doel van de reis.
Iedere dag ergens anders is een mobilhome wel interessanter om rond te reizen want op veel bezienswaardigheden kan je toch niet dichtbij met de wagen.
-Voor een caravan moet je al een stevige wagen hebben (vooral in de bergen) om mee te kunnen in het verkeer. Belg of Nederlander zijn heeft je niet automatisch het recht om ook in het buitenland het verkeer te gaan ophouden. ;)
-Een flinke dosis kennis en ervaring is ook niet te ontberen. (niet van toepassing, denk ik, bij JC. ;D)
...

Ik ben nooit voorstander geweest van een trek-caravan, toch zeker niet meer na een paar jaar buitenland met de vrachtwagen, maar nu ik een voertuig heb die geen problemen heeft om zelfs een deftig exemplaar bergop te trekken zijn we toch aan het uitkijken om ons binnenkort een beginnersexemplaar aan te schaffen.
We zien wel wat het wordt.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 22:31:34 »
Ik ben niet zo voor een caravan. Ik heb er vroeger nog heel wat vakanties mee gedaan en dat ding ook door de bergen getrokken. Toen was dat met een pittige Rover 416Gsi waarmee ik zeker geen verkeer ophield. Het is inderdaad zo dat je die ergens kan neerzetten en je dan terug je wagen ter beschikking hebt. Het kost echter ongeveer evenveel brandstof als een mobilhome om een caravan te trekken en in Duitsland is je snelheid beperkt tot 80 km/u (maar daar kan Jozef met een in Duitsland ingeschreven caravan onderuit, waardoor het 100 km/u wordt).
Een mobilhome parkeren en een beetje fatsoenlijk horizontaal zetten duurt max. 5 minuten. Zoek je plekje, organiseer de wielblokken om eventueel een hoogtverschil te overbruggen en klaar is kees. Bij een caravan moet je dat ding op zijn plaats manoeuvreren, dat op zich is al een kunst (die de meeste caravanrijders niet meester zijn). Dan horizontaal stellen met die stroeve pootjes. Een voortentje eraan zetten, de zware lading die op de as lag naar een handiger plaats verhuizen, alles aansluiten en klaar is caravankees. In de praktijk doe je daar een halfuurtje over.
Nu vind ik mobilhome geen echt alternatief, geef mij maar de tent. Je rijdt aan de max. toegestane snelheid aan een veel lager verbruik, op tolwegen betaal je minder en je bent veel sneller ter plaatse. Mits een beetje oefening ben je ook op 30 min opgesteld met de moderne koepelvarianten en deze zijn dikwijls nog ruimer dan caravan of mobilhome. De gangetjes in beide laatsten zijn toch nog smal en even van tafel weggaan betekent dat er vrijwel altijd iemand moet rechtstaan. Met een tent geniet je trouwens nog meer van het buitengevoel.
Voor dat er iemand hier gaat zeggen dat je met een tent meer weergebonden bent. Ik heb gestaan in:
- Corsica bij temperaturen van meer dan 35°C in alle comfort
- in doorweekt Slovenië, waar we pas na 4 dagen zware regen problemen kregen (vnl. door de leeftijd van de tent van ongeveer 15 jaar)
- in ijskoud Oostenrijk tussen Kerst en Nieuwjaar met temperaturen 's nachts tot -18°C
Mits wat voorbereiding en het juiste materiaal is dit allemaal mogelijk!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 23:28:25 »
Tegenwoordig staan op de meeste caravans van die movers om hem moeiteloos ter plaatse te krijgen.
Ik moet daar eens mee lachen want tegenwoordig mik ik alle dagen enkele keren per dag een oplegger tegen kaai met langs beide kanten welgemeten 2,5 cm spelling.(veiligheidsvoorschriften) :D

Wanneer ik met mijn eigen aanhangwagen, van overmeten 6,25 x 2,5m, op pad ben moet ik ook regelmatig eens in nauwe gaatjes passeren en dit zowel vooruit als achteruit en dat lukt ook aardig.
Dit gaat bovendien om een vlakke (platte) aanhangwagen met een hoogte van 57cm, dus moeilijk zichtbaar.

Dat er weinig plaats is in een caravan klopt inderdaad in de meeste gevallen maar in een mobilhome is dat ook zo.
Daarom zijn we aan het uitkijken voor een groter exemplaar van minstens 7 meter.
Daar heb je er wel waar je moeiteloos met 2 naast elkaar kan passeren en niet moet rechtstaan wanneer iemand naar buiten moet ofzo.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: zondag 13 november 2011 - 23:54:35 »
Toen ik voor de eerste maal een caravan achter mijn autootje hing ergens begin jaren negentig ben ik eerst gaan oefenen. Wettelijk mocht ik met dat ding van 1250 kg rustig rijden, ik heb mijn rijbewijs nog voor 1/1/1989 gehaald en heb dus een B E. Toch maar even enkele liters brandstof geïnvesteerd en een verlaten industriepark opgezocht om wat basismanoeuvres te oefenen. Mijn vader die toen vnl. uitzonderlijk transport deed kon me natuurlijk waardevolle tips geven en was op zijn werk nog snel wat kegels gaan ophalen. Na een  uurtje had ik alles onder de knie op de correcte wijze. Een uurtje wat me nog steeds van pas komt want ergens verleer je het niet. Als ik nu bijvoorbeeld met een aanhanger op het containerpark aankom, dan zwier ik dat ding ook overal waar ik wil en dat heeft veel te maken met het vertrouwen dat ik heb en enkele juiste basisreflexen.

Ik had er trouwens vroeger altijd een soort van hijmelijk pleziertje aan om een caravan snel en correct ergens te plaatsen. Elke avond op de camping krijg je dan hetzelfde schouwspel, mensen die proberen te manoeuvreren met dat ding. Vervelende kinderen na een veel te lange reis, een vrouw die bevelen schreeuwt die de man niet verstaat, gevloek, getier, dingen die uit frustratie worden weggegooid, ... Het plezier van op reis gaan m.a.w. voor vele koppels bijna een echtscheiding bij aankomst.

Nog een leuke anekdote, waar heel de camping lachte met mijn gezelschap toen we toekwamen. De ouders van mijn toenmalige vriendin waren mee en haar moeder had het in haar (domme) hoofd gestoken om bij aankomst een pot koffie klaar te zetten. De caravan staat dus nog maar net en ze kruipt in de caravan. Wanneer ze de koffiepot wou nemen uit de kast ging ze achter de as staan en vermits de pootjes nog niet waren uitgedraaid stond die daar plots met de dissel een eind in de lucht. Tja, dom zijn ...

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 00:28:07 »
Pure vakantiegenoegens. ;D ;D ;D

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: maandag 14 november 2011 - 18:10:24 »
Pure vakantiegenoegens. ;D ;D ;D
Krijg al de kriebels als ik zo een groene sticker zie. :-\
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 17 november 2011 - 10:11:41 »
In feite wel, want dat is juist het verschil tussen een mobilhome en een caravan!
Met een mobilhome kan je op 5 minuten wegzijn! Daar hang je toch geen voortent aan enzo? Het enige wat je moet doen is je stoelen en tafel inladen :P

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 17 november 2011 - 16:56:53 »
In feite wel, want dat is juist het verschil tussen een mobilhome en een caravan!
Met een mobilhome kan je op 5 minuten wegzijn! Daar hang je toch geen voortent aan enzo? Het enige wat je moet doen is je stoelen en tafel inladen :P

Juist. Maar om die tafel in te laden moet eerst alles eraf, en ook op de spoelbak kan geen vaat blijven staan.

Dan ben je met een caravan vlugger weg met de reeds afgekoppelde wagen om 's avonds nog eens uit te gaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Jari

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 18 november 2011 - 10:54:19 »
Maar je kan wel vaat IN de spoelbak laten staan? Die wordt toch afgedekt meestal... (Rammelt wel :P)

En met de mobilhome kan je je parkeren op een parking vlakbij je uitgaansgelegenheid en kan je daarna gewoon te voet naar je MH en erin slapen, dan kan je tenminste iets drinken ;)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 18 november 2011 - 17:37:19 »
En met de mobilhome kan je je parkeren op een parking vlakbij je uitgaansgelegenheid

't Is een ondergrondse parking waarvoor de mobilhome te hoog is...  :P ;)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 18 november 2011 - 18:52:11 »
Maar je kan wel vaat IN de spoelbak laten staan? Die wordt toch afgedekt meestal... (Rammelt wel :P)

Rammelt idd al vreselijk, zou ik denken. 

Bovendien: Vertrekken met vaat in de spoelbak? Een drempel die toch ietsje steiler dan verwacht is, of een akelige oneffenheid in het wegdek, een noodstop, .... En de kans zit er al dik in dat afwassen niet meer nodig is....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 18 november 2011 - 21:01:42 »
Ach, dat valt wel mee. Ik heb ook nog gereden met het klein beetje vaat van het ontbijt in de afwasbak, niet de moeite om af te wassen. Je kan die wasbak afdekken met een speciaal deksel, problem solved!