Mijn Chinese schoonbroer is in België en ik wil hem op korte tijd een goede brok van Europa laten zien. Een tocht met een mobilhome was hier uiterst geschikt voor. Of was dat eerste maar een drogreden en wilde ik ook eens met een mobilhome gereden hebben. Na een zoektocht op het internet viel mijn keuze op een mobilhome van Dicar in Geel, een McLouis Steel 545G. Een model met 6 slaapplaatsen en zitplaatsen. Als moterisatie beschikte deze over een Fiat 2.4 multijet Diesel van 130 pk.
Het rijden verliep zeer vlot, na het wennen aan de grote breedte van 2,35 m. Ook de hoogte van 3,1 m houdt in dat je bv naar laaghangende takken moet kijken. De achterbouw steekt nog een eind achter de achterste wielen, dus kan je je verwachten aan een behoorlijk uitzwaaien. Voor de rest was het rijden heel eenvoudig. Voor het comfort van de passagiers rijd je trager en vooral op koppel, iets waar de motor perfect voor geschikt was. Op de snelweg koos ik voor een snelheid van zo'n 100 km/u, wat 2100 toeren opleverde in 6de bij een verbruik van net iets meer dan 10 l. Hij liep zonder problemen een eind over de 120 km/u (gecheckt waar dit wettelijk toegelaten was), maar het verbruik ging dan al snel richting 14 à 15l ! Op een rit naar het zuiden is dat toch al snel een behoorlijke meerkost.
Eigenlijk ervaarde ik maar één probleem met de mobilhome. Je geraakt dat ding bijna nergens kwijt. In Frankrijk heeft men op de meeste parkings een hoogtebeperking afgedwongen op de parkings dmv een boom. Je kan zelfs op veel supermarkten geen inkopen gaan doen. Parkeren doe je dus noodgedwongen ver van de interssante toeristische locaties. De speciaal ingerichte camperplaatsen zijn dan wel weer prima ingericht, maar zijn soms prijzig.
Mijn grootste probleem was mijn passagiers op hun plaats te houden. Zoals het hoort had ik de kinderzitjes van de kinderen geïnstalleerd aan de tafel, waar ze correct vastgemaakt waren met de gordels. Tijdens mijn nachtelijke rit naar Avignon merkte ik op mijn eerste stop dat er één van mijn passagiers de verleiding van een bed niet had kunnen weerstaan en stillejtes in bed was gekropen. Niet direct de veiligste manier en al zeker niet toegelaten. Zelfs overdag neemt men al snel iets uit de koelkast of gaat men wat leesvoer zoeken en loopt men rond door de mobilhome. Een krachtig remmanoeuvre leert hen dan wel voor korte tijd iets bij.
Kortom, het zijn prachtige voertuigen, maar in de praktijk heb je toch nog wat problemen. Ik zou er niet direct ééntje kopen, misschien huur ik er ooit nog ééntje. Voorlopig zie ik iets te veel nadelen om één te kopen.
Voor de nieusgierigen hierbij de route:
- nachtrit naar Avignon
- bezoek aan Avignon en rit richting Moustier, overnacten in Cereste
- Moustier-St.-Marie
- Gorges de Verdon
- Castellane
- Monaco
- Nice
- op de terugrit stop in Sisteron
- nachtrit naar Mechelen
Totaal 2850 en zo'n 300 l diesel.