Ze mogen er trots op zijn. 
Vooral op hun focussering snelheid sinds 1998... (1998 is 1e jaar mét flitspalen)
1997 stonden we toevallig 12e en onze beste plaats totnutoe.Ik was zo vrij een
kolom flitspalen/miljoen inwoners erachter te hangen, met het
gemiddelde tov EU-27:

En direct eronder de
tabel 12 jarige-evolutie van de
reizigerskms, niet dat iemand op het idee komt dat sinds 1998 die evolutie groter was als de periode voordien... integendeel wat het nog eens erger maakt.

Extrapolatie/evoluties: 86-97: 12 jaar voor de flitspalen (groen); 1998-2009 12 jaar na de flitspalen (roos)


Ref:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/cijfers/verkeer_vervoer/verkeer/afstand/ 3e tabel
(extrapolatie met xls gedaan:
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-GRFRIP8VWZNV.xls )
En nog eentje nu ik bezig ben, eentje met extra kolommen snelwegkilometers per land/per miljoen inwoners;
want menig buitenland heeft bijzonder veel kms snelweg bijgelegd (ook andere express-/autowegen, heb ik geen cijfers).
Snelwegen zijn gemiddeld 3 maal minder dodelijk als alle wegen per motorvoertuigkilometer (verboden voor kwetsbare weggebruikers en traag verkeer), dus hoe meer snelweg/inwoner een land heeft hoe positiever voor het aantal verkeersdoden, toch als ze doordacht en veilig aangelegd zijn naar EU-standards... (ik hou geen rekening met de landoppervlakte)
Veel meer zwaar verkeer wordt dan van de gevaarlijkere gewone wegen naar de veilige snelwegen afgeleid.
Sommige landen -vb UK- met vele veilige expresswegen/autowegen maken hierop een uitzondering.
(UK is in veel opzichten speciaal)
Maar men ziet aan de snelwegkms van Spanje bvb, en ook menig Oost-EU land dat dit zeker heeft bijgedragen in het klimmen op de EU-ladder; wat men van aantal flitspalen per miljoen inwoner niet zo kan zeggen...
