Hja, is om naar haar werk te rijden.
Zal iets van een 15.000 max. 20.000km/jaar zijn.
Als ze 20.000 km doen en redelijk veel vlotte stukken (VAB noemt dat een dieselprofiel) valt het mss nog mee.
Maar nu zou het omslagpunt toch zowat 25000 km* kunnen zijn, met stijgende tendens als het verbruiksverschil minder wordt en het verschil in pompprijs verder daalt. In 2009 was dat nog ca. 15000 km* volgens een VAB Budgettest aan Be-snelheden; opgelet: als men geen ecopremie -15 % kreeg, want dan is het x.000 km lager als 15000 km.
Met zijn auto (Peugeot Partner) doen ze een 35 tot 40.000km/jaar.
Daar loont zich een zuinige diesel zeker.
Algemeen:
15.000 km was in
2009* al een +/- omslagpunt toen het verschil in pompprijs ~ 30 cent was, nu is dat ~ 11 cent.
Klik: huidig prijsverschil en prijsverschillen 2007-2010 *
http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/printdossier.aspx?Id=330
BUDGETTEST 2009*
Onvoorspelbaarheid overheidsbeleid versterkt nieuwe trend:
nieuwste generatie benzinemotoren interessanter dan diesel voor 1 op 2 Belgische automobilisten.
...
2. Het parcours dat onder objectieve testomstandigheden gereden wordt, benadert de Belgische verkeerssituatie erg dicht:
•Het parcours werd uitgetekend op basis van een snelheidsmix van 30 – 50 – 70 – 90 km/u.
•De 32 testpiloten rijden onder begeleiding van een professionele instructeurs volgens de basisprincipes van eco-driving.
Kostprijsberekening die rekening houdt met risicokost
De nieuwste dieselwagens voldoen aan de Euro 5 norm inzake uitstoot en hebben heel wat technologie aan boord om de uitstoot van NOx en roet te beperken. Het cruciale punt is dat deze technologie slechts optimaal functioneert wanneer de dieselmotor op bedrijfstemperatuur komt. Hiervoor zijn langere trajecten (minimum 20 à 30 km) noodzakelijk. Dit betekent dat er op korte trajecten niet enkel meer schadelijke uitstoot is, maar ook meer slijtage. De nieuwste dieseltechnologie is dus erg storings- en onderhoudsgevoelig voor kortrijders (wie meestal afstanden < 15 km aflegt).
Op basis van de gemeten verbruikcijfers wordt voor iedere testwagen een kilometerkostprijs berekend. Hierbij wordt rekening gehouden met aanschafprijs, onderhoudskost en de courante gebruikskosten zoals verkeersbelasting en BA-verzekering. De kostprijsberekening gebeurt voor een jaarverbruik van 10.000, 15.000 en 20.000 km. Voor wie jaarlijks minder dan 10.000 of 15.000 km rijdt wordt ook een kost meegeteld voor de slijtage aan kwetsbare onderdelen (de risicokost).
De belangrijkste conclusies van de budgettest
•Voor een belangrijke groep van automobilisten (< 15.000 km/jaar rijdt via korte trajecten) is er geen economisch argument om van benzine op diesel over te stappen. Voor de ‘kortrijder’ die met een dieselwagen rijdt, is er zelfs een meerkost. De meerprijs voor een dieselwagen schommelt tussen 1 en 11 eurocent per kilometer.
•Het testverbruik ligt steeds hoger dan het normverbruik:
◦bij benzinewagens ligt het testverbruik gemiddeld 10% hoger dan wat de constructeur opgeeft;
◦bij dieselwagens ligt het testverbruik gemiddeld 20% hoger dan wat de constructeur opgeeft;
◦zogenaamde zuinige eco-wagens kennen de grootste afwijking van het normverbruik en lossen daarmee de verwachtingen in de praktijk niet echt in.
Nu is het verschil maar 11-12 cent aan de pomp en de ecopremie op nieuwe wagens is afgeschaft.
Het verlies van die ecopremie wordt wel gedeeltelijk gecompenseerd omdat de constructeurs nu wat meer korting geven op die ecopremie-modelllen. Maar dat halen ze zeker terug omdat ze nu veel meer ecomodellen aanbieden (aan een meerprijs # vb= + 400 € kleine wagen).
Dus ook "eco-modelllen" bij benzines bvb met beperkt ecopakket: start-stop, rem-E-regeneratie, banden met minder rolweerstand.
# Green tec
> Start-Stopp-Automatik
> Bremsenergie-Rückgewinnung
> Rollwiderstandsoptimierte Leichtlaufreifen, Größe 185/60 R15
Het normverbruik zakt dan met enkele tiendes, maar die geven wel minder norm-CO2 = minder BIV, in sommige landen ook minder wegentaks.
Is het ecopakket uitgebreider wordt het navenant duurder... soms gecombineerd met opties die men niet absoluut wil.
De directe injecties downsizing turbobenzine (TSI TFSI ...) zijn toch 10-15 % zuiniger als hun voorgangers met 400 tot 600 cc meer.
Waardoor men ook respectievelijk 82 tot 210 € minder wegentaks/jaar betaald.
Voor de eenmalige BIV zal er niet zoveel veranderen, minder normverbruik = minder CO2 is natuurlijk minder BIV betalen.