Auteur Topic: wegversmalling  (gelezen 9391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
wegversmalling
« Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 21:41:47 »
ik heb vandaag bijna een ongeval gehad aan een wegversmalling

de obstructie is aangebracht aan de linkse kant (in mijn rijrichting)
dus ik ga ervan uit dat ik voorrang moet krijgen

echter (heb ik daarna gezien) staat er een B19 aan mijn kant
die B19 is de grootte van die bordjes op een fietspad, en daardoor had ik hem niet gezien
ik denk niet dat de omstandigheden uitzonderlijk waren zodat een klein bordje toegestaan is

is de wegwanbeheerder hier fout?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: wegversmalling
« Reactie #1 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 22:28:12 »
ik heb vandaag bijna een ongeval gehad aan een wegversmalling

de obstructie is aangebracht aan de linkse kant (in mijn rijrichting)
dus ik ga ervan uit dat ik voorrang moet krijgen

echter (heb ik daarna gezien) staat er een B19 aan mijn kant
die B19 is de grootte van die bordjes op een fietspad, en daardoor had ik hem niet gezien
ik denk niet dat de omstandigheden uitzonderlijk waren zodat een klein bordje toegestaan is

is de wegwanbeheerder hier fout?

Die uitzonderingen wegens plaatselijke omstandigheden staan nergens gedefinieerd (dus willekeur ?)

Wat een plaatselijke omstandigheid zou kunnen zijn is bvb een (zeer) smal trottoir zegt deze link:
(mss is die bruikbaar...)
Citaat
http://www.brrc.be/pdf/mededelingen/med80t.pdf
Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw
Bijlage bij OCW Mededelingen 80
Driemaandelijks: juli-augustus-september 2009

1.1 Afmetingen van verkeersborden met zonale geldigheid (art. 6.7.3 en 12.1bis van het
reglement voor de wegbeheerder)
De minimumafmetingen van een zone 30-bord of een ander zonaal verkeersbord zijn
0,60 m x 0,90 m.
Deze afmetingen mogen worden verkleind tot 0,40 m x 0,60 m wegens plaatselijke
omstandigheden, bijvoorbeeld in een zone met smalle trottoirs.

Maar het bord staat op een apart uitspringend eiland, dus langs een normaal trottoir, dus men kan daar zelfs het max formaat van 90 nemen, of tenminste de normale 60 cm, voorzien binnen de bebouwde kom.
Die bordjes daar lijken idd wel echt uitzonderlijk klein of het minimum van 40 cm diameter volgens art 6.4.2.
Citaat
http://wegcode.be/secties/mb/mb-111076/861-hs2art6

6.4.2. In de bebouwde kommen hebben de verkeersborden met de hieronder aangegeven vorm volgende minimum afmetingen :

Is daar eigenlijk 30 of 50 kmh max ?
Want bij 30 kmh-max kan de wegbeheerder een flauw excuus hebben dat als men trager moet rijden men meer tijd heeft het mini-verkeersbord te herkennen (is tenslotte kleur van pijl en welke kant), alhoewel 30 kmh helemaal geen uitzonderlijke snelheid is in de bbk (woonerf 20 kmh wslk wel).

Max-50 kmu is de normale snelheid in de bbk dan is het normaal bord 60 cm zou ik zeggen (of art 6.4.2), dus de wegbeheerder heeft zijn zorgplicht niet vervuld.

Maar wie weet heeft hij connecties met de carrossier.  >:(  Ik gis maar.  ;)

Aja, ik heb de andere kant op de foto ook bekeken het bord is daar omgekeerd, of juist.
(in Be weet men nooit* )
* Bij surfen toevallig:

http://users.telenet.be/kontich/groen/gemeenteraad.htm  (anno 2001 zal wel veranderd zijn...)
« Laatst bewerkt op: zondag 15 januari 2012 - 22:58:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: wegversmalling
« Reactie #2 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 22:49:43 »
max toegelaten snelheid is er 50 km/u
het bord staat niet op het voetpad, en dat is niet smal
en de logica om de wegversmalling aan één kant te leggen en de voorrang omgekeerd te laten verlopen ontgaat me ook
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: wegversmalling
« Reactie #3 Gepost op: zondag 15 januari 2012 - 23:13:52 »
max toegelaten snelheid is er 50 km/u
en de logica om de wegversmalling aan één kant te leggen en de voorrang omgekeerd te laten verlopen ontgaat me ook

Je bedoelt de wegversmalling aan de linkerkant op jouw foto en aan de andere kant van de foto aan de rechterkant ?

Die ben ik ook al zo tegengekomen hoor (thuis in de straat), het B19 bord is blijkbaar gemaakt om af te wijken van de logica.
Ttz moest jij de hindernis (parkeerde auto) of versmalde rijbaan op jouw rijstrook hebben was er eigenlijk ook geen bord nodig.

Bij wegenwerken worden dikwijls B19 borden verkeerd gebruikt, een B19 bord is eigenlijk gemaakt om diegene die zijn rijstrook volledig gesperd is de mogelijkheid te geven toch (veilig) door te geraken.
bvb hier met weinig zicht...

Wat is het doel van die B19 ? zonder dit bord zou er toch niets veranderen aan de voorrang.
Dus dat bord moet aan de andere kant staan en vice versa.


Citaat
het bord staat niet op het voetpad, en dat is niet smal
dat schreef ik toch ?  ???
Citaat
Maar het bord staat op een apart uitspringend eiland, dus langs een normaal trottoir, dus men kan daar zelfs het max formaat van 90 nemen, of tenminste de normale 60 cm, voorzien binnen de bebouwde kom.
« Laatst bewerkt op: zondag 15 januari 2012 - 23:32:03 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 18:27:51 »
echter (heb ik daarna gezien) staat er een B19 aan mijn kant
Voorrang verlenen dus.

Citaat
die B19 is de grootte van die bordjes op een fietspad, en daardoor had ik hem niet gezien
ik denk niet dat de omstandigheden uitzonderlijk waren zodat een klein bordje toegestaan is
Als je die nameet zal blijken dat die net 40cm is, idem aan de parkeerbordjes, en het minimumformaat ...

De gevaarsborden zijn daar wel te klein, zo op 't eerste zicht.

Citaat
is de wegwanbeheerder hier fout?
Ja, maar die komt er weer mee weg omdat de uitzonderlijke omstandigheden nergens bepaald zijn.
En onze rechters redeneren dan niet dat aangezien die voorwaarden nergens bepaald zijn, de kleine borden nergens mogen gebruikt worden ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wegversmalling
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 18:32:27 »
de logica om de wegversmalling aan één kant te leggen en de voorrang omgekeerd te laten verlopen ontgaat me ook
Ik vind het zelfs ronduit misdadig om de weggebruiker zo in verwarring te brengen

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 18:34:41 »
Euh, de B19 en B21 dienen natuurlijk net om de voorrang te laten afwijken van de normale situatie
(nl. dat het verkeer dat kan doorrijden voorrang heeft, en het gestremde verkeer voorrang moet verlenen.)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: wegversmalling
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 09 februari 2012 - 20:19:23 »
Ja, dat weet ik ook wel, ik zou er ook geen probleem mee hebben als er langs beide zijden een eilandje was.  Maar slechts aan 1 kant een eilandje, en dan net dié kant voorrang geven  ???
En degene die zonder "uitstulpingen" de rechterrand van de weg volgt moet plots stoppen en voorrang verlenen aan tegemoetkomend verkeer dat uitwijkt voor een versmalling  ???

Het is alsof de degene die een geparkeerde auto voorbijrijdt voorrang zou hebben op het tegemoetkomend verkeer  :'(
Als je dàt normaal vindt ...  :-X

wooter

  • Gast
Re: wegversmalling
« Reactie #8 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 11:07:23 »
Euh, de B19 en B21 dienen natuurlijk net om de voorrang te laten afwijken van de normale situatie
(nl. dat het verkeer dat kan doorrijden voorrang heeft, en het gestremde verkeer voorrang moet verlenen.)
Wees er maar zeker van dat als de B19 en B21 er onnodig staan, er nog altijd mensen zijn die de voorrangsregels niet respecteren, en vervolgens weigeren achteruit te gaan. Als je met de auto bent is het nog vrij eenvoudig, maar met de motorfiets kan je niet veel anders doen dan je ervoor parkeren en van je neus maken, want in weze brengen ze je wel in gevaar maar met wat pitsen geraak je er wel langs...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: wegversmalling
« Reactie #9 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 16:23:23 »
Euh, de B19 en B21 dienen natuurlijk net om de voorrang te laten afwijken van de normale situatie
(nl. dat het verkeer dat kan doorrijden voorrang heeft, en het gestremde verkeer voorrang moet verlenen.)
Wees er maar zeker van dat als de B19 en B21 er onnodig staan, er nog altijd mensen zijn die de voorrangsregels niet respecteren, en vervolgens weigeren achteruit te gaan. Als je met de auto bent is het nog vrij eenvoudig, maar met de motorfiets kan je niet veel anders doen dan je ervoor parkeren en van je neus maken, want in weze brengen ze je wel in gevaar maar met wat pitsen geraak je er wel langs...

Sommige staan er zeker onnodig want aan de verkeerde kant (foto) en dus nutteloos, want de voorrangssituatie verandert niet.
Den deze hieronder kan dus enkel wachten tot er geen verkeer meer aankomt, en dan moet hij soms nog schuin naarvoor rijden om het te kunnen zien:
(herhaling van de foto, hier valt het zicht nog mee)


Tja borden zonder handhaving op de overtreders én hierboven wel enkel op de wegbeheerder zijn dikwijls nutteloos.
Wie controleert de wegbeheerder ? De pastoor ofzo ?  ;D
« Laatst bewerkt op: maandag 13 februari 2012 - 16:32:59 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #10 Gepost op: maandag 13 februari 2012 - 20:23:39 »
Wie controleert de wegbeheerder ? De pastoor ofzo ?  ;D
De flikken alvast niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wegversmalling
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012 - 15:44:55 »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012 - 17:40:02 »
http://www.youtube.com/watch?v=S7EjIxceul8

Geen voorrang hebben, maar 'm wel manu militari nemen.
Kan niet anders dan in België zijn ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

wooter

  • Gast
Re: wegversmalling
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012 - 17:51:46 »
Misschien was de Mercedes degene die geen voorrang had...

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: wegversmalling
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012 - 18:09:57 »
Misschien was de Mercedes degene die geen voorrang had...
Niet echt
Op het filmpje is de achterkant van de B21 te zien die de bestuurder van de Mercedes had.

Op http://g.co/maps/c3prc de B19 voor de SUVferd .
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder