Auteur Topic: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel  (gelezen 13687 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 23 februari 2012 - 05:16:56 »

Het is nog niet langer dan afgelopen weekeinde geleden dat twee jongemannen morsdood gereden werden op de pechstrook.  Ze hadden in Ardooie een klapband gekregen, en waren tegen de middenberm gebotst.  Ze zijn uit hun auto gevlucht naar de pechstrook, waar ze de hulpdiensten belden.  Echter, eer die ter plaatse kwamen was er al een achterligger de controle over het stuur verloren in een poging hun gestrande auto op de linkerrijrstrook, te ontwijken.  Gevolg: achterligger slipt richting pechstrook, om daar de twee twintigers morsdood te rijden. 

Bewijst weer maar eens dat de hedendaagse rijopleiding schromelijk te kort schiet om zich in het hedendaagse verkeer te begeven.
Nu, dat is een ander onderwerp maar, al dan niet oplettend, op de pechstrook gaan staan waar een onaangekondigd obstakel als een auto de linkerrijstrook blokkeert is gewoon om problemen vragen.

Om terug te keren naar het onderwerp zal ik wel zelf een lekke band wisselen indien mogelijk maar daarbij altijd zo ver mogelijk wegblijven van de rijstroken. Desnoods enkele (honderden) meters traag doorrijden op de pechstrook om toch minstens een drietal meter van de meest kortbije rijstrook verwijderd te zijn, zeker als die lekke band aan die kant zich bevind.
Bovendien zal ik onophoudelijk het naderende verkeer in de gaten houden, een vluchtweg voor mij openhouden en alle ter beschikking zijnde middelen benutten om het overige verkeer te verwittigen.
Gevaarlichten, driehoek, eventueel zwaailichten indien aanwezig en een eventuele passagier de opdracht geven een twintigtal meter verder te gaan staan om het aankomende verkeer te waarschuwen.
Wanneer ze van dat laatste zouden schrikken een een ruk aan het stuur geven is het alvast niet in mijn richting dat ze zullen uitgaan normaal gezien.
Iemand bellen om hulp doe ik maar als het echt niet anders kan, zoals nu met de huidige vrachtwagen waarmee ik rij om de eenvoudige reden dat ik geen reservewiel bij heb, want hoe meer volk ter plaatse hoe meer slachtoffers er kunnen vallen als het misloopt.
Voor de lokale bandenboer is het net zo gevaarlijk als voor jijzelf.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 23 februari 2012 - 06:23:14 »
Voor de lokale bandenboer is het net zo gevaarlijk als voor jijzelf.

Met dat verschil, dat de meeste lokale bandenboeren tegenwoordig behoorlijk goed voorzien zijn van een arsenaal zwaailampen.  Ik kom met mijn vier richtingsaanwijzers nog niet in de buurt ervan.

Bovendien, is dat ergens een risico van het vak.  Je weet dat je als depanneur (mogelijks) vroeg of laat een gestrand voertuig van de snelweg zal moeten halen.  Idem dito voor hulpdiensten, die moeten ook vroeg of laat slachtoffers van de snelweg weghalen.  Een metselaar weet ook dat hij vroeg of laat een steen op z'n knie kan krijgen, of een verschot in zijn rug.  Een timmerman weet ook dat hij vroeg of laat in z'n vingers (of erger) kan zagen.  Iedere landbouwer kent wel een collega die een aanval van een stier niet meer kan navertellen, en beseft dat 't hem vroeg of laat ook kan gebeuren.  Elke laborant weet dat hij door een stommiteit zichzelf lelijk kan verbranden, of bedwelmd kan raken.

Ik besef dat het cru klinkt, of liever: dat het cru is.  Maar éénieder die eender welke stiel aanvat, is simpelweg genoodzaakt om de risico's van de stiel die hij uitvoert te aanvaarden.  Die risico's zo goed mogelijk in te schatten, en tot een minimum (proberen te) beperken.

Eenieder die bij voorbaat die risico's niet aankan, of ze gaandeweg niet meer aankan, ... heeft helaas een dik probleem bij de uitvoering van zijn dagtaken.

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 23 februari 2012 - 07:08:04 »
Euhh, ben/was jij geen vrachtwagenbestuurder? ;) ;D

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 23 februari 2012 - 16:06:55 »
Euhh, ben/was jij geen vrachtwagenbestuurder? ;) ;D

Jazeker, en?

Ik ben mij ervan bewust dat -ook al doet een mens nog zo z'n best-, het vroeg of laat op de baan een keer fout kan gaan.  En dat het verkeer stresserend kan zijn, weten we allebei even goed.  Maar als die stress, die daarvan het gevolg is, abnormale proporties moest aannemen, waren er maar twee mogelijkheden.  Ofwel een andere job uitoefenen, ofwel een manier vinden om die stress toch enigszins wat te kanaliseren.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 24 februari 2012 - 06:12:26 »
Ik bedoel maar (al is dat nu veel verbeterd) dat je als vrachtwagenbestuurder soms wel eens moet je plan trekken met de middelen dat je hebt.
Zo heb ik indertijd, nog voor de GSM, lopen zoeken naar een telefooncel omdat ik m'n papieren was afgenomen door de politie.
Ik kreeg ze pas terug nadat er 6 (zes) nieuwe banden op de oplegger geplaatst waren.
Allemaal met de krik en moersleutel handmatig losgedraaid en vastgedraaid.
Ik was al blij dat er geen boete van gekomen was.
Nog een paar details, het was volle zon en plus 30° en de oplegger woog op zijn geheel dik 44 ton.
Tegenwoordig draaien sommige bandenboeren niet eens de wielbouten meer los om een band te wisselen.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 24 februari 2012 - 13:21:46 »
Tja, gezellig is dat niet.  Om je baas niet tegen de schenen te stampen vertrek je toch maar met een oplegger waarvan alle 6 de banden niet meer deugen.  (Correct me, als ik je verhaal verkeerd begrijp).  En dan krijg je zoiets, ben jij wel dik het haasje.  Gelukkig voor jou leverde dat geen onoverkomelijke stress op, anders had je die stiel nooit volgehouden.

Kijk, op Kallo ken ik er 1 die het minder goed vergaan is.  Een jongen, 24 jaar begint als RMO-chauffeur.  Kan op zich wel rijden, maar maakt zich (veelal onnodig) overdreven druk, had véél te veel last van stress.  Deed door die stress soms lompe dingen, gevolg: (teveel) schadegevallen bij de boeren, werd daardoor nog zenuwachtiger,....  Enfin, vicieuze cirkel dus.  De baas liet hem op een bepaald ogenblik met een reserve-trekker wat industrievervoer doen, zodat hij geen last meer had van tijdsdruk. Geen boeren meer die kwaad zijn omdat ze nog niet kunnen beginnen melken omdat de melk er niet tijdig is opgehaald.  Geen collega meer die met hetzelfde probleem zit, omdat hij de camion niet tijdig kan gaan wisselen met zijn collega enz.  Uiteindelijk toch voortgedaan als RMO-chauffeur, maar veel had het tot dan toe nog niet gebaat.  Cru gesteld, maar eigenlijk ware het beter geweest, mochten er toen knopen zijn doorgehakt geweest.  Desnoods een andere job binnen hetzelfde bedrijf.  Niet, dus.  Voortgedaan, tot het op een zekere ochtend op de afrit van de E34/N49 richting Rotterdam grondig fout ging.  Hoe het precies kwam, weet niemand met zekerheid.  Door de zenuwen?  Ingedommeld?  In ieder geval: hij miste zijn bocht, de ganse combinatie tuimelde (zonder overdrijven), regelrecht over de betonnen jerseys die als vangrail fungeren.  De jongen droeg tot overmaat van ramp geen veiligheidsgordel, en hij werd enkele meters van zijn cabine gevonden, liggend in het gras.  Zijn arm moest zwaar geopereerd worden, en nu twee jaar later zijn dat nog steeds vreselijke littekens.  Verder heeft hij er -gelukkig- lichamelijk weinig aan over gehouden.  Al hoor je soms dat hij het lastig heeft om te praten.  Ik heb hem onlangs nog gezien, toen ik bij zijn oom de melk ging ophalen.  Hij zàg er niet uit.  Erg.  Korte termijngeheugen compleet weg, quasi nul oriëntatievermogen. Zeg er subiet een goeiendag tegen, en als je hem dan een half uur later ziet, weet hij daar al niks meer van.  Hij is nu bezig om zijn medische shifting voor de vrachtwagen weer in orde te krijgen.  Ik ben dan geen dokter, maar ik heb daar toch flinke twijfels over.

Die jongen was dus 24 jaar, nu 26 jaar.  Echt meelijwekkend wat voor sukkelaar hij nu geworden is.  En dat (naar ik vermoed) allemaal omdat hij véél te veel zenuwen had voor de stiel die hij uitoefende.  Ik beweer niet dat men geen stress of zenuwen mag hebben.  Maar als dat werkelijk buitensporige proporties aanneemt, lijkt het mij dat er ofwel oplossingen voor gevonden moeten worden.  Ofwel -hoe cru het ook moge klinken- een andere stiel zoeken, die je beter ligt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 24 februari 2012 - 15:43:32 »
Maar éénieder die eender welke stiel aanvat, is simpelweg genoodzaakt om de risico's van de stiel die hij uitvoert te aanvaarden.

Dat klopt.

Bij sommige beroepen is het meest voorkomende arbeidsongeval een ontwricht kaaksbeen van te hard te geeuwen.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 06:03:23 »
Tja, gezellig is dat niet.  Om je baas niet tegen de schenen te stampen vertrek je toch maar met een oplegger waarvan alle 6 de banden niet meer deugen.  (Correct me, als ik je verhaal verkeerd begrijp).  En dan krijg je zoiets, ben jij wel dik het haasje.  Gelukkig voor jou leverde dat geen onoverkomelijke stress op, anders had je die stiel nooit volgehouden.

Je bent wild en je jongt wat .  .  .    of zoiet. ;D
Dat was bij mijn eerste baas in de transport indertijd en blijkbaar redelijk gekend door Marc Annemans in de tijd dat hij ... je weet wel.
Het is gewoon een wonder dat ik daar 6 jaar zonder noemenswaardig ongeval gereden heb als beginneling toen.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 15:11:09 »
In een aantal landen is het al verboden om herstellingen uit te voeren op de "pechstrook".
Daar moet men verplicht laten takelen en elders herstellen.
Geen overbodige maatregel me dunkt.

In België ?
Hier bestaat de pechstrook officieel niet eens.
Men moet wel "veiligheids" hesjes bijhebben, maar dat je bij ongeval moet doen is onbepaald ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 16:16:28 »
Bij mij zal het er vanaf hangen waar ik sta of ik ja dan neen het reservewiel steek, doe dat in 2 minuten, veel korter dan op de takelwagen te wachten dus.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 20:39:47 »
Bij mij zal het er vanaf hangen waar ik sta of ik ja dan neen het reservewiel steek, doe dat in 2 minuten, veel korter dan op de takelwagen te wachten dus.

2 minuten bij manier van spreken dan, want in werkelijkheid vergt het uiteraard heel wat meer tijd. Zeker als je eerst een volgestouwde bagageruimte moet leeghalen om bij het reservewiel te geraken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 20:40:41 »
Bij mij zal het er vanaf hangen waar ik sta of ik ja dan neen het reservewiel steek, doe dat in 2 minuten, veel korter dan op de takelwagen te wachten dus.

2 minuten bij manier van spreken dan, want in werkelijkheid vergt het uiteraard heel wat meer tijd, en heb je die 2 minuten al zeker nodig om je driehoek ver genoeg te gaan zetten. Zeker als je eerst een volgestouwde bagageruimte moet leeghalen om bij het reservewiel te geraken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 25 februari 2012 - 23:16:00 »
Nee reservewiel zit met een snelband (geen rekker) vast, staat rechtop tegen de zijkant van de Berlingo, krik en sleutel zitten in vakje van zijkant, alle twee te bereiken met volle bagageruimte zonder leeg te halen, gewoon beide deuren openen, voor het verwisselen zelf reken ik 1 minuut, dat is perfect te doen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Daffodil31LE

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 465
  • Geslacht: Man
  • Pienter Pookje
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #28 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 00:08:35 »
Bij mij zal het er vanaf hangen waar ik sta of ik ja dan neen het reservewiel steek, doe dat in 2 minuten, veel korter dan op de takelwagen te wachten dus.

2 minuten bij manier van spreken dan, want in werkelijkheid vergt het uiteraard heel wat meer tijd. Zeker als je eerst een volgestouwde bagageruimte moet leeghalen om bij het reservewiel te geraken.

Bwa; ik doe er ook niet zo lang over. Twee minuten is wel heel erg vlot, maar meer dan tien minuten hoef ik er niet aan kwijt te zijn. Het reservewiel hangt onderaan de auto dus ik hoef enkel maar helemaal tegen de achterkant van de kofferbak een bout te lossen. Met de moersleutel die netjes onder de motorkap ligt. En een krik heb ik ook al niet nodig; dat gaat ook met een paar stenen :D
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: 4 op de 5 nieuwe auto's hebben geen reservewiel
« Reactie #29 Gepost op: zondag 26 februari 2012 - 00:18:55 »
Nee reservewiel zit met een snelband (geen rekker) vast, staat rechtop tegen de zijkant van de Berlingo, krik en sleutel zitten in vakje van zijkant, alle twee te bereiken met volle bagageruimte zonder leeg te halen, gewoon beide deuren openen, voor het verwisselen zelf reken ik 1 minuut, dat is perfect te doen.

Huh?

Ik rij ook met een Berlingo.  Mijn reservewiel hangt eronder.  Met een volgeladen koffer = brute pech.  Dan moet ik 'm compleet leeg halen eer ik daar bij kan.  Bij mijn vorige Berlingo, was dat ook het geval.  Zijn ze dan veranderd?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone