@ Michel:
Mogelijk ligt onze verschillende zienswijze aan het feit dat er op vele gedeelten van de Duitse autosnelwegen geen absolute snelheidsbeperking geldt.
Waar, zoals in België, er een redelijke kans bestaat dat er geen tegenligger tegen aanzienlijk meer dan 120 km/h zal aankomen, is het risico om te keren natuurlijk geringer dan op een Duitse autosnelweg, waar niet zelden tegen 250 km/h en meer gereden wordt.
Een reden te meer snel naar de pechstrook uit te wijken en zich daar in veiligheid te brengen, en niet direct langs de middenberm te parkeren waar het aankomende verkeer het snelst rijdt.
We hebben het maar eenmaal meegmaakt dat een auto (met pech?) stil tegen de middenberm stond op de onbeperkte A2 (3 str.)
Dat was me een bijna doodservaring genoeg. (volgens mij is er daar achteraf een serieuze kettingbotsing gebeurd)
Op bepaalde gewone Be-wegen zie ik regelmatig inhalende tegenliggers afkomen op mijn rijvak met een totale naderingssnelheid van 200 kmh hoor... ik denk dat je met jouw "snelheidsvb" de bal wat te ver slaat, maar ik weet wat je bedoelt.
Je haalt enkel de straffen uit de Bußgeldkatalog inzake het wegverkeer aan, doch daarmee komt een spookrijder er bijna nooit onderuit. Spookrijden houdt immers onvermijdelijk "Gefährdung des Straßenverkehrs" in, en daarvoor voorziet het Strafwetboek tot 5 jaar gevangenis.
Dat is dus nog een reden meer dat iemand niet vrijwillig de Polizei gaat bellen om dat te riskeren.
Idd dat kan als de rechter zover gaat (indien de omstandigheden echt zo waren), maar zover wou ik niet gaan.
Ik gaf het alleen maar aan voor dat iemand uit vrije wil de Polizei gaat bellen, je gaat niet helemaal op mijn vragen in.
(en alles wat je in het
rood aanhaalde gaat
niet over mijn redenering-pechstrook)
Desondanks zou ik alvast op een Duitse autosnelweg als spookrijder niet keren, en de Polizei verwittigen. Want als ik door te keren een ongeval veroorzaak, dan is de kans groot dat ik het niet meer zal kunnen navertellen, en indien wel, moet terechtstaan wegens "fahrlässige Totung".
Begrijp ik je goed, dus jij gaat tot 5 jaar gevangenis riskeren nadat je veilig
langs de autosnelweg staat?
En wat gaat die Politie daar doen ? En wat
als door die "Polizeihulpactie" dan iets ergers gebeurd ?
Als je eenderwaar keert of een ongeval veroorzaakt is er toch een kans dat je het niet meer zult kunnen navertellen, ik vind dat helemaal geen argument , alles hangt van de situatie af, men kan dat niet zo veralgemeend stellen.
Daarbij keer ik niet op de autosnelweg maar erlangs.
Ik heb dus ook nergens van keren op de Autobahn als rijbaan gesproken, maar van
veilig keren zonder op de rijbaan zelf te komen (pechstrook + grasberm). Wie dat niet kan is zijn rijbewijs niet waard. Trouwens op alle snelle Landstrassen mag wel gekeerd worden op eigen verantwoordelijkheid (enkel op autosnelwegen en autowegen niet). En
op smalle gewone wegen te keren kan zeker gevaarlijker zijn als
de pechstrook+grasberm van een rustige autobahn, vind je niet ?
http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_09.phpBlijkbaar lees je wat anders als ik bedoel, maar het kan zijn dat mijn posten niet duidelijk zijn.
Ik denk het niet, Michel.
http://www.polizei.rlp.de/internet/med/0b4/0b408eb6-5399-8111-3c01-14f1654d234b,22222222-2222-2222-2222-222222222222,isDownload.pdfWenn man merkt, dass man selbst zum Geisterfahrer geworden ist, sollte man sofort:
· die Warnblinkanlage und das Abblendlicht einschalten, um die entgegenkommenden Fahrzeugführer zu warnen.
Doe ik. Eens ik op de pechstrook ben zet ik mijn Abblendlicht op standlicht om niemand te verblinden.
· So weit wie möglich an den nächstgelegenen Fahrbahnrand fahren (je nachdem was näher liegt, rechts oder links) und anhalten.
Doe ik, maar ik rij 100 % ZEKER altijd naar de pechstrook, ttz uiterst LINKS. Gezond verstand.
Waarom:
- langs de middenberm is 99,9/100 onvoldoende plaats om veilig te stoppen, de rechterkant = uiterste rijsrook aan de middenberm.
- als ik mijn portier open doe is dat op de uiterste rijstrook. Even nadenken... hoe snel kan ik daar weg...
- hoe stijgen mijn eventuele passagiers
snel en veilig uit als het voertuig tegen de vangrail tegen de middenberm staat ? Het portier gaat daar niet open, als ik "So weit wie möglich" aan de rand sta = tegen de vangrail of betonwand.
- hoe overbruggen ze de 2-3 rijstroken naar de pechstrook-grasberm ?
- langs de middenberm is er kans op een veel hogere boete en zeker rijverbod.
Sta ik op de grasberm+pechstrook is het ook niet anders als bij normaal pech hebben, enkel de auto staat andersom, als bestuurder kan ik zo zelfs nog veiliger uitstijgen om me achter de vangrails te begeven.
- op de pechstrook riskeer ik een lagere boete en krijg ik mss geen rijverbod.
· Aussteigen, wenn vorhanden Warnweste anziehen und mit Warndreieck dem ankommenden Verkehr, möglichst hinter der Leitplanke, entgegengehen.
Gaat
9/10 niet aan de middenberm. Grünstreifen is daar overigens "taboe", daar is ook 9/10 geen plaats (hoog struikgewas, dikwijls geen onderhoud, link heb ik al gegeven
http://www.derwesten.de/wirtschaft/gruenstreifen-auf-der-autobahn-ist-fuer-den-verkehr-tabu-id1945389.html )
Op de pechstrook en berm erlangs is dat vééél veiliger, die grasrand wordt ook steeds onderhouden !
Warndreieck aufstellen, hinter der Leitplanke Schutz suchen und die Polizei anrufen (Telefon 110).
Hoezo ?, als ik op de middenberm sta (geen praatpalen).
Moest men 0,01/100 noodgedwongen daar staan gaan maar weinige pastoors de Polizei bellen, geloof me.
Als ze kilometerver geen verkeer meer zien gaan ze gewoon naar de pechstrook.
Ik vraag me trouwens af wat de polizei daar kan helpen? Gaan ze jou over de rijstroken dragen ?
· Niemals die Fahrbahn kreuzen, da man leicht ein sich näherndes Fahrzeug übersehen kann, oder sich in dessen Geschwindigkeit verschätzt.
Hersendood zijn we nog niet, op gewone wegen moeten we dat ook (ook "kinderen")
· Auf keinen Fall sollte man versuchen mit dem Fahrzeug zu wenden oder mit dem Rückwärtsgang die Autobahn wieder zu verlassen,
Doe ik ook niet echt
, ik neem gewoon de pechstrook en rij tot ik 100% zeker ben veilig te kunnen keren, wie weet ligt ergens een pechhaven of parking en keer daar, in de richting van de pijlen vind ik alleszins sneller een praatpaal, soms is daar net plaats genoeg om te keren.
denn das Risiko, dadurch ankommende Fahrzeuge zu gefährden, ist zu hoch.
Daar ben ik me zeker van bewust. De schok dat je een spookrijder geweest bent zal je "nuchter" gemaakt hebben.
Deze link van Oostenrijk
is al iets beter, ze spreken daar niet van links of rechts stoppen:
Was tun, wenn man selbst zum Geisterfahrer geworden ist?
Wenn man merkt, dass man selbst zum Geisterfahrer geworden ist, sollte man sofort die Warnblinkanlage und das Abblendlicht einschalten, um andere Lenker zu warnen.
Sofort das Tempo reduzieren
Man soll so weit wie möglich an den nächstgelegenen Fahrbahnrand fahren, sofort anhalten, hinter der Leitplanke Schutz suchen und auf das Eintreffen der Exekutive warten
Niemals die Fahrbahn kreuzen, da man im Stress leicht ein sich näherndes Fahrzeug übersehen kann
Auf keinen Fall versuchen mit dem Fahrzeug zu wenden oder mit dem Rückwärtsgang die Autobahn wieder zu verlassen, denn das Risiko, dadurch herankommende Fahrzeuge zu gefährden, ist viel zu hoch.
Quelle: ÖAMTC
http://www.auto-motor.at/Tipps-Tests-Autofahrer/Verkehrssicherheit/Verkehrssicherheit-Archiv/Geisterfahrer-Verhalten.html
Lijkt wel oorlog...