Auteur Topic: Vanaf februari parkeerkaarten voor artsen  (gelezen 16120 keer)

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Hirsch Ballin
Re: Vanaf februari parkeerkaarten voor artsen
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 23:34:38 »
Citaat
Persoonlijk heb ik er geen last van, maar met het oog op de gelovige forumbezoekers in het algemeen, zou ik het wel waarderen dat je destructieve opmerkingen over hun geloof (zoals "voor een deel bij elkaar gefantaseerd") achterwege laat. Met dank voor jouw begrip hiervoor.
Ik vind deze opmerking niet destructief. Vanuit mijn referentiekader is het gewoon een objectieve constatering over de religie zelf (niet over de individuele religieaanhanger) en ik bedoel daar voor de rest niets mee. Ik heb mezelf hierbij zelfs nog gecensureerd.
Uiteraard zal ik nu ik weet dat minstens één van de vaste leden wel een band heeft met een religie daar rekening mee houden en ook met dat soort opmerkingen, die voor een niet-religieus iemand heel onschuldig zijn, voorzichtig zijn.

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 20:33:13 »
Zeg jongens, ik ben misschien niet de meest onpartijdige persoon in deze kwestie maar het is toch volstrekt normaal dat huisartsen in ieder geval tijdens hun werk geen parkeerboete krijgen als ze met spoed naar een cliënt toemoeten?"Sommigen van hun kunnen gewoon hun job niet fatsoenlijk doen als ze zich aan alle parkeersregels moeten houden. Ik ben zelf patiënt geweest met ernstige ademhalingsaandoeningen, ik zou het niet op prijs hebben gesteld als de arts in een noodgeval een kwartier later komt doordat hij een parkeerplaats moet gaan zoeken.
Ik wil er nu ook niet voor pleiten dat ze alles mogen maar een kaartje met enige vrijstellingen is wel handig en nuttig. Enneh, ik heb niets tegen priesters en dat soort mensen maar je kan de noodzaak van zo'n geloof (voor een deel bij elkaar gefantaseerd) toch niet vergelijken met de noodzaak van het zo snel mogelijk behandelen van een ernstige medische aandoening.

!!!!!  NEEN      NEEN        NEEN      NEEN! !!!!! [/b] Zo vind ik het niet kunnen dat er voor een 'gewoon' huisbezoek verkeerd geparkeerd wordt. Er mag géén onderscheidt worden gemaakt tussen een huisarts, politieagent, of koerier!!!! Bij een dringend huisbezoek ben ik akkoord dat er niet binnen de lijnen wordt geparkeerd. Nood breekt wet! Zo had ik vandaag ook een gewapende overval en stond ik deels op een oversteekplaats voor voetgangers. Na de vaststellingen mij onverwijld verplaatst. Nu vraag ik mij af in hoeverre men de toelating geeft tot verkeerd parkeren en wanneer spreekt men over een dringend geval ?

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 20:36:51 »
Als ik op sterven lig, en ik wil het laatste sacrament krijgen, zou ik het ook niet appreciëren als de priester te laat komt omdat hij geen parking vond. Wat mij betreft, een gelovige dus, scheelt dit niet erg veel met een dokter.

Waar trek je dan de grens? Dokter, priester, begrafenisodernemer, directe familielid, ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 22:04:10 »
Het is een feit dat heel wat weggebruikers de uitoefening van hun beroep niet kunnen verenigen met de regels inzake stilstaan en parkeren.

Bij mijn weten staat er nergens in het verkeersreglement dat een ambulance of een brandweerwagen die regels niet zouden moeten naleven.

Je kan van de groothandelaar in vleeswaren niet verwachten dat hij 500 meter te voet loopt met een half varken op zijn rug.

De stookolieleverancier heeft geen slang van 100 meter bij.

De ophaalwagens van de vuilnisdienst moeten voortdurend stilstaan waar het verboden is (en op de koop toe staan de ophalers dan nog op een trede aan de achterkant van de ophaalwagen, wijl het verboden is passagiers te vervoeren op de buitenkant van het koetswerk).

Geen enkel artikel in het verkeersreglement staat een takelwagen toe de stilstaande files op de autosnelweg over de pechstrook voorbij te rijden om zich naar de plaats van het ongeval te spoeden.

En zo zouden we nog uren kunnen doorgaan.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 22:48:44 »
Citaat
Zeg jongens, ik ben misschien niet de meest onpartijdige persoon in deze kwestie maar het is toch volstrekt normaal dat huisartsen in ieder geval tijdens hun werk geen parkeerboete krijgen als ze met spoed [/b]naar een cliënt toemoeten?"Sommigen van hun kunnen gewoon hun job niet fatsoenlijk doen als ze zich aan alle parkeersregels moeten houden. Ik ben zelf patiënt geweest met ernstige ademhalingsaandoeningen, ik zou het niet op prijs hebben gesteld als de arts in een noodgeval een kwartier later komt doordat hij een parkeerplaats moet gaan zoeken.
Ik wil er nu ook niet voor pleiten dat ze alles mogen maar een kaartje met enige vrijstellingen is wel handig en nuttig. Enneh, ik heb niets tegen priesters en dat soort mensen maar je kan de noodzaak van zo'n geloof (voor een deel bij elkaar gefantaseerd) toch niet vergelijken met de noodzaak van het zo snel mogelijk behandelen van een ernstige medische aandoening.
Je bent nog een belangrijk woordje vergeten te onderlijnen  ;)
Ik heb geen uitspraak gedaan over de 'normale' huisbezoekjes, ik heb mijn uitspraak juist toegespitst (in ieder geval) op de gevallen dat ze met spoed naar de patiënt moeten. Daar zijn we het dus blijkbaar over eens!!
Dan kunnen we er verder over discussiëren ofdat je hiervoor het appreciatierecht van de politieagent moet gebruiken (liever niet omdat iedereen op een andere manier apprecieert) óf dat je er voor kiest om dat netjes juridisch dicht te timmeren zodat er voor iedereen duidelijkheid en zekerheid is.
Ook ik vraag me af hoe jouw collega's daar in de praktijk over beslissn.

De 'gewone' huisbezoekjes zullen mi zoiezo steeds meer gaan verdwijnen. Ik geloof sterk dat de toekomst is dat we ook in België overal huisartsenposten gaan krijgen. Zo'n systeem heeft grote voordelen voor zowel de patiënten als voor de artsen. Doordat je in zo'n constructie met veel huisartsen samenwerkt (veel meer dan in een gewone groepspraktijk) kan je makkelijk een permanente aanwezigheid (ook in weekends en 's avonds) krijgen zonder dat de individuele artsen al te onregelmatig moeten werken hierdoor. Immers, voor de niet-reguliere werktijden hoef je enkel de spoedgevallen te behandelen en dan is er nog maar een klein deel van het aantal werkzaamheden vereist waardoor ook maar per moment een klein deel van de artsen op het onregelmatige tijdstip hoeft te werken. Minstens even belangrijk is dat je van te voren kan plannen op welk onregelmatig moment je werkt. Dat is wel zo prettig voor als je in clubverband activiteiten wilt doen en wanneer je afspraken wilt maken met vrienden. Ook is het denkbaar dat er dan een keuze is of dat je wel of niet onregelmatig werkt aangezien het onregelmatig werken meer betaald. Dit lijkt mij dan ook internationaal het systeem van de toekomst.
Wel moet je er in zo'n systeem natuurlijk voor waken dat de cliënt niet een nummertje wordt maar dat is een kwestie van uitvoering. Waar ik in dit verband vooral aan denk is dat de niet-vaste arts alle gegevens moet hebben van de patiënt. Dit vereist een optimale communicatie tussen artsen waarvoor software een goede oplossing biedt. Tijdens de vaste uren kan de patiënt gewoon met de vaste arts afspreken. Het is enkel voor de spoedgevallen dat hij/zij het met een collega moet doen. Het voordeel voor de patiënt is dat zo'n systeem in theorie goedkoper is wat je terug zou moeten gaan zien in de medische kosten.
In Nederlnad heb je dus de opmars van huisartsenposten, in Vlaanderen zie je dit ook langzaam aan opkomen en zie je daarnaast nog veel meer dat er grotere groepspraktijken ontstaan.

Je bent overigens handiger dan ik met die software.  ;D
Hoe doe je dat?

Citaat
Zo had ik vandaag ook een gewapende overval en stond ik deels op een oversteekplaats voor voetgangers.
:o
Dat is toch geen dagelijkse kost zeker?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 26 januari 2007 - 22:52:58 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 00:35:38 »
Zo had ik vandaag ook een gewapende overval en stond ik deels op een oversteekplaats voor voetgangers. Na de vaststellingen mij onverwijld verplaatst.

Daar heb ik nu echt respect voor ! Meer woorden heeft dat niet nodig !
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 10:16:04 »
Je bent nog een belangrijk woordje vergeten te onderlijnen  ;)
Ik heb geen uitspraak gedaan over de 'normale' huisbezoekjes, ik heb mijn uitspraak juist toegespitst (in ieder geval) op de gevallen dat ze met spoed naar de patiënt moeten. Daar zijn we het dus blijkbaar over eens!!
Dan kunnen we er verder over discussiëren ofdat je hiervoor het appreciatierecht van de politieagent moet gebruiken (liever niet omdat iedereen op een andere manier apprecieert) óf dat je er voor kiest om dat netjes juridisch dicht te timmeren zodat er voor iedereen duidelijkheid en zekerheid is.
Ook ik vraag me af hoe jouw collega's daar in de praktijk over beslissn.
Oeps, mss wel overgekeken. Uiteindelijk hangt het inderdaad af van de optredende politieambtenaar. De ene een beetje strenger dan de andere. Nu kan het voorvallen dat er een geneesheer werd geverbaliseerd tijdens zijn afwezigheid bij zijn voertuig. Wat dan als hij een proces-verbaal ontvangt? Heden ten dage zal hij het antwoordformulier moeten invullen en dit dan naar het parket sturen. In de meeste gevallen, bij gegronde reden, zal het parket niet vervolgen. Nu heb je in alle takken rotte appels. Zowel bij ons, anderen, als bij de geneesheren. Het is dan ook moeilijk heden ten dage om de oprechte van de niet oprechte te scheiden.

Je bent overigens handiger dan ik met die software.  ;D
Hoe doe je dat?
Niet zo moeilijk. Bij het reageren heb je het icoontje <-M Het icoontje beweegt  ;)

Citaat van: Patte
Zo had ik vandaag ook een gewapende overval en stond ik deels op een oversteekplaats voor voetgangers.
Dat is toch geen dagelijkse kost zeker?
De laatste tijd alweer weekelijks. Geld is zekes op sedert de feesten  ;D

Ik wil enkel dat de bepalingen goed geregeld zijn betreffende wat mag en niet mag. Aan rusthuizen en dergelijke zien wij inderdaad al parkeerplaatsen voorbehouden aan geneesheren. Nu kan men bijvoorbeeld een wetswijziging invoeren waarbij de geneesheren, weliswaar ENKEL bij hoogdringendheid, tevens mogen parkeren op plaatsen voor gehandicapten, voorbehouden plaatsen, ... met een ruime tijdsmarge. Is nu een voorbeeldje eh.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 18:37:58 »
Nu kan men bijvoorbeeld een wetswijziging invoeren waarbij de geneesheren, weliswaar ENKEL bij hoogdringendheid, tevens mogen parkeren op plaatsen voor gehandicapten, voorbehouden plaatsen, ... met een ruime tijdsmarge. Is nu een voorbeeldje eh.

Het probleem is altijd het bewijs van die hoogdringendheid (de arts is gehouden door het beroepsgeheim).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 27 januari 2007 - 19:19:49 »
Nu kan men bijvoorbeeld een wetswijziging invoeren waarbij de geneesheren, weliswaar ENKEL bij hoogdringendheid, tevens mogen parkeren op plaatsen voor gehandicapten, voorbehouden plaatsen, ... met een ruime tijdsmarge. Is nu een voorbeeldje eh.

Het probleem is altijd het bewijs van die hoogdringendheid (de arts is gehouden door het beroepsgeheim).
Dat is waar. We zullen de artsen dan maar op hun woord moeten geloven, nietwaar?
Dat doen we bij de politieagenten al, waarom niet bij de artsen?

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #24 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 12:23:28 »

Zoals ik ook. Hoe kom het dat er in de krant vaak berichten staan van gebeurtenissen. Vaak is het de persverantwoordelijke van de politie die deze informatie geeft. Zolang men géén informatie geeft die kan leiden tot identificatie van het slachtoffer/dader (in dit geval patiënt) zie ik géén probleem.

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #25 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 12:26:47 »
Dat is waar. We zullen de artsen dan maar op hun woord moeten geloven, nietwaar?

Indien een politievoertuig geverbaliseerd wordt, door bijvoorbeeeld een snelheidsovertreding, gaaat het proces-verbaal door hoor! De zonechef dient dan een document op te stellen alwaar in staat of er wel degelijk een dringende opdracht was. Indien niet wordt er ook vervolgt. Zoniet MOGELIJKS sepo. Goedgelovig zeg jij ...

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #26 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 14:23:49 »

Daar zeg je wat ... we vertrouwen ons leven toe aan artsen, waarom zouden we ze dan niet vertrouwen als het slechts om een parkeerplaats gaat ...

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #27 Gepost op: zondag 28 januari 2007 - 20:52:03 »

Daar zeg je wat ... we vertrouwen ons leven toe aan artsen, waarom zouden we ze dan niet vertrouwen als het slechts om een parkeerplaats gaat ...
Voila, wel moet ik er voor waarschuwen dat het vertrouwen altijd gepaard dient te gaan met een kritische blik.

Patte, je begrijpt me verkeerd.
Jullie appreciatierecht betekent in de praktijk toch niets meer of minder dan dat de politieagent op haar woord en kunde word vertrouwd? We moeten immers van elke individuele agent maar afwachten ofdat hij wel de integriteit, objectiviteit, inschattingsvermogen, rechtvaardigheidsgevoel enz heeft om op een correcte wijze het appreciatierecht te gebruiken ipv te misbruiken. Kunnen we artsen dan niet hetzelfde vertrouwen geven?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: maandag 29 januari 2007 - 17:17:39 »
Jullie appreciatierecht betekent in de praktijk toch niets meer of minder dan dat de politieagent op haar woord en kunde word vertrouwd? We moeten immers van elke individuele agent maar afwachten ofdat hij wel de integriteit, objectiviteit, inschattingsvermogen, rechtvaardigheidsgevoel enz heeft om op een correcte wijze het appreciatierecht te gebruiken ipv te misbruiken. Kunnen we artsen dan niet hetzelfde vertrouwen geven?

Het appreciatierecht slaat op iets anders, BBB. Het betekent dat een bevoegd persoon mag oordelen of hij het al dan aangewezen acht om op te treden tegen een overtreding, en zo ja op welke manier (verwittiging of PV).

Maar ik begrijp wat je bedoelt: als het verkeerslicht groen was maar een bevoegd persoon verklaart dat het rood was, dan was het rood.

@ Patte: wat gebeurt er als jij een collega in de vlucht verbaliseert, en hij houdt vol dat het verkeerslicht groen was?

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #29 Gepost op: maandag 29 januari 2007 - 18:32:11 »
Het appreciatierecht slaat op iets anders, BBB. Het betekent dat een bevoegd persoon mag oordelen of hij het al dan aangewezen acht om op te treden tegen een overtreding, en zo ja op welke manier (verwittiging of PV).
Idd. Jozef.

@ Patte: wat gebeurt er als jij een collega in de vlucht verbaliseert, en hij houdt vol dat het verkeerslicht groen was?

Proces-verbaal gaat door en de overtreder dient te betalen. Zoniet zal de rechter moeten oordelen.