Auteur Topic: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto  (gelezen 11881 keer)

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #15 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 12:09:57 »
je kan natuurlijk ook een passagier laten blazen
Denk je nu echt dat de ontwikkelaars van die toestellen dat niet voorzien hebben ?  ???
Citaat
Ja, in principe kan door iemand anders worden geblazen. Echter tijdens de rit kan (optioneel) op een of meerdere willekeurige momenten om een herhalingstest worden gevraagd. In die situatie zal die ‘iemand anders’ dan ook steeds mee moeten rijden.
Bij alcoholsloten als onderdeel van het alcoholslotprogramma (ASP) zal de optie hertest worden ingeschakeld.
Er moet inderdaad iemand meerijden, maar stel: papa heeft gedronken, zoon, dochter of vrouw niet, maar hebben geen RB of kunnen/willen om een andere reden niet rijden; wat gaat hen dan beletten om te blazen en herblazen tijdens de rit ?
Alleen dan kan het idd - voorlopig - omzeild worden.

Mijn redenering was van een verbeterd systeem in de toekomst waar dat ook niet meer omzeild kan worden, bvb irisscan van de bestuurder tijdens het rijden. Uitleg heb ik je al gegeven.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #16 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 12:13:07 »
oeps, net nog een aanpassing aan mijn vorig bericht gedaan  ;)  Maar je was me voor

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #17 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 12:43:44 »
oeps, net nog een aanpassing aan mijn vorig bericht gedaan  ;)  Maar je was me voor
Heb het gelezen.
Die irisscanner is al integreerbaar hoor, maar zal het individueel prijsplaatje verhogen.
Technisch is het geen probleem tijdens het rijden te scannen.
http://www.merl.com/projects/irisrecognition/    stand 2007.

In vele landen wordt het al gebruikt om illegalen buiten te houden of misdadigers op te sporen.

Maar als je bedenkt dat er dan helemaal geen alcoholcontroles meer nodig zijn veranderd dat prijsplaatje helemaal.
En als het online gebeurt (incl GPS) kan men alle geregistreerde misdadigers localiseren zodra ze in een voertuig plaatsnemen.
Enz...
http://en.wikipedia.org/wiki/Iris_recognition
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

wooter

  • Gast
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #18 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 13:08:26 »
Als een alcoholcontrole verplicht gaat worden voor alle bestuurders, waarom dan ook niet een scanner installeren om na te gaan of de bestuurder een rijbewijs heeft, en een vingerafdruklezer om na te gaan of de bestuurder gemachtigd is om met de auto te rijden, of een irisscan? En natuurlijk ook een röntgenmachine om te verzekeren dat de bestuurder oud genoeg is. Dan ook nog stoorders van GSM-, GPS-, televisie- en radiosignalen om te verzekeren dat de bestuurder niet afgeleid wordt, tesamen met een dubbele beglazing tussen bestuurder en passagiers om andere vormen van afleiding te vermijden.

Hmja...

De mannen van Top Gear hadden weer eens gelijk (naast te bewijzen dat je al rijdend een knoop aan je hemd kan naaien of in een slaapzak kan zitten) dat als je na een avondje stappen eens je alcoholtester gebruikt, je niet meer mag rijden omdat je niet meer voldoende alcoholtesters op zak hebt...

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #19 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 13:28:40 »
Als een alcoholcontrole verplicht gaat worden voor alle bestuurders, waarom dan ook niet een scanner installeren om na te gaan of de bestuurder een rijbewijs heeft, en een vingerafdruklezer om na te gaan of de bestuurder gemachtigd is om met de auto te rijden, of een irisscan? En natuurlijk ook een röntgenmachine om te verzekeren dat de bestuurder oud genoeg is. Dan ook nog stoorders van GSM-, GPS-, televisie- en radiosignalen om te verzekeren dat de bestuurder niet afgeleid wordt, tesamen met een dubbele beglazing tussen bestuurder en passagiers om andere vormen van afleiding te vermijden.
Hmja...
Ooit zal het zover komen. Ik denk wel eerst aan passagiersverkeer (trein, metro, bus, kleinbus ...)
« Laatst bewerkt op: maandag 27 februari 2012 - 13:30:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #20 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 15:58:53 »
En weer vergeet men dat alcohol maar één van de oorzaken van ongevallen is. Men doet dikwijls dat dit de enige is. Gelukkig komt daar sinds kort het besef dat soft-drugs en verkeer ook niet samen gaan. Ik durf zelfs te beweren dat oververmoeidheid een nog belangrijker factor is. Helaas is deze veel moeilijker te controleren dan alcohol. Dan zijn er natuurlijk nog de medicamenten, waar controle wel degelijk mogelijk is. Bij die medicamenten wordt de 'verkeerde' doelgroep in het vizier genomen waardoor je hier maar zelden iets over hoort.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #21 Gepost op: maandag 27 februari 2012 - 16:17:22 »
Als een alcoholcontrole verplicht gaat worden voor alle bestuurders, waarom dan ook niet een scanner installeren om na te gaan of de bestuurder een rijbewijs heeft, en een vingerafdruklezer om na te gaan of de bestuurder gemachtigd is om met de auto te rijden, of een irisscan? En natuurlijk ook een röntgenmachine om te verzekeren dat de bestuurder oud genoeg is. Dan ook nog stoorders van GSM-, GPS-, televisie- en radiosignalen om te verzekeren dat de bestuurder niet afgeleid wordt, tesamen met een dubbele beglazing tussen bestuurder en passagiers om andere vormen van afleiding te vermijden.

Inderdaad.  Enne, zelfs met alle hogerstaande snufjes.  Dan heb je nog steeds het potentiële risico van een bestuurder die overdreven veel geniet van de weidse landschappen waar hij doorheen rijdt, of zich bvb laat afleiden door een knappe griet met een minirokje tot onder haar oksels....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 12:52:24 »
Zouden ze dan niet beter de combinatie van alcoholslot en gewichtsensor (in de bestuurderszetel) nemen ofzo? :P

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 07 maart 2012 - 23:05:02 »
Zouden ze dan niet beter de combinatie van alcoholslot en gewichtsensor (in de bestuurderszetel) nemen ofzo? :P

 ;D

Juist. Die gewichtssensor zit er nu toch meestal al in om een signaal te geven als de gordel niet gedragen wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 12:31:52 »
Denemarken zou in 2011 van de 6e naar de 5e plaats opgeklommen zijn.
(EU-tabel verkeersdoden/miljoen inwoners (2011 geschat))

En heeft een goede databank betreft verkeersdoden bij een ongeval onder alcoholinvloed, zelfs kwetsbare weggebruikers (1)

Gemiddeld 25 % doden/totaal (2) zijn alcoholgerelateerd (>0,5 promille)... lijkt me veel (vgl met Be wslk weinig)  :-X...;  of  75 % doden bij < 0,5 promille.  ;D  ;)
want DK staat toch 5de hé. En dit bij een non-fltspaalbeleid (2 flitspalen/miljoen inw), vergelijk flits-BE : 164 flp/milj inwoners...
(1)
Citaat
casualty    influenced by alcohol    type of person                                           2006    2007    2008    2009    2010    
Killed Influenced by alcohol Driver of vhicle                                                       32       44        45       36       29
Killed Influenced by alcohol Moped rider                                                            0         5          0        1         0
Killed Influenced by alcohol Driver of vehicle for which no licence is required        6        20        15       3          3
Killed Influenced by alcohol Passenger                                                              0         0          0       0          0
Killed Influenced by alcohol Pedestrian                                                            13        12        16      11         8


Killed Not influenced by alcohol Driver of vhicle                                                121      147      162     124       95
Killed Not influenced by alcohol Moped rider                                                      5         3          6        2         2
Killed Not influenced by alcohol Driver of vehicle for which no licence is required  36       62        60      32        30
Killed Not influenced by alcohol Passenger                                                        47       57        60      53        52
Killed Not influenced by alcohol Pedestrian                                                        46       56        42      41        36
8-3-2012 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD11
(2)
Citaat
Injured and killed in road traffic accidents
casualty  type of accident                                                2006    2007    2008    2009    2010    
Killed      All accidents                                                      306     406      406      303     255
Killed Accidents involving persons influenced by alcohol       73     112      93        75       64
Killed      Others accidents                                                 233    294      313      228      191
8-3-2012 Danmarks Statistik , www.statbank.dk/UHELD11  

DK heeft het blijkbaar aangepakt via handhaving en straffen, want een daling 2007-2010 is daar ook duidelijk te zien, het zal natuurlijk en-en zijn (zeker veilige weginfra zonder bomen en palen)
Even in de tijd  googlen (let op data en cijfers):
bijna 5 jaar geleden
Citaat
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6920720.stm
 Sunday, 29 July 2007, 23:08 GMT 00:08 UK  
How Europe tackles drink-driving  
...
Discussions are currently under way in Denmark to reduce permitted levels to 0.2g/l, which would effectively introduce zero tolerance in an effort to reduce the number of traffic deaths to 200 by the year 2012.

Of the 306 traffic deaths on Danish roads in 2006, 70 are said to have been the result of drink driving, with most of these in the young-driver category.

Penalties for driving under the influence of alcohol are strict. Depending on alcohol concentration, first-time offenders have licences suspended, a fine of monthly income times alcohol concentration and self-paid obligatory alcohol and traffic courses.

Penalties increase as alcohol concentration increases and repeat offenders risk prison sentences.

Regular law enforcement campaigns, with frequent traffic police raids during holiday periods, have also contributed to changes in attitudes towards drinking and driving.

Most recently, Denmark has also introduced new laws which, for the first time, make it illegal to drive under the influence of euphoriants and other drugs.

Until now laws governing euphoriant driving have come under traffic safety legislation, meaning that provided that drivers did not break traffic rules, they were not liable to sanction.
DK heeft wel zijn 0,5 algemeen nog behouden, maar de voorspelling ~ 200 doden voor 2012 schijnt uit te komen, volgens laatste berichten zou het wel eens een record zijn, in 2011 al. (het weer heeft ook wat meegeholpen in postieve zin)
Citaat
http://cphpost.dk/news/national/traffic-deaths-fall-record-low
Traffic deaths fall to record low
December 27, 2011 - 14:30

2011 numbers are nearly half that of 2008

With just over 200 traffic deaths, 2011 was a historically good year for road safety.

According to figures from Politiken newspaper and the Danish Road Directorate (Vejdirektoratet), 204 people have died in traffic accidents thus far in 2011, besting the previous record of 255 set last year. This year’s projected total is nearly half that of 2008, when 406 traffic deaths were recorded.

According to the traffic safety council Rådet for Sikker Trafik, the harsh winter conditions of the past few years are a primary reason for the decrease, presumably because of extra precautions taken by drivers during extreme winter weather. Also credited with the drop in fatalities were newer and safer automobile models as well as increased media coverage of traffic accidents.

2011’s steep decline in traffic deaths was greeted warmly by Anders Rosbo, head of the traffic safety council Rådet for Sikker Trafik.

Maw de Denen bereiken quasi bijna hun doelstelling na 5 jaar (nog 1 jaar hebben ze voor die 200 in 2012), en dit met een anti-flitspaalbeleid, ttz flitspalen gebruiken ze daar niet als alibi-we-zijn-goe-bezig ...  ;D
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 maart 2012 - 15:44:25 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 17:23:06 »
Net als in Zweden heb je in Denemarken zeer vaak erg brede buiten-wegen.
De breedste 1x1 weg waar ik ooit op reed, was in Denemarken - met uitzondering van de nood start- en landingsbanen voor de Flygvapnet   :D

Doorgaans uitstekend onderhouden ook, je zou denken dat het daar nooit winter is.
Geen lappendeken van herstellingen, dus ook beter aangelegd.

Fietspaden zijn er nauwelijks buiten de steden, en dat is geen enkel probleem, plaats genoeg om verder uit te wijken dan je hier in België ooit zal kunnen.

Flitspalen zijn er uiterst zeldzaam.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 17:56:52 »
Flitspalen zijn er uiterst zeldzaam.
Ze hebben 6 flitspalen bij 80 kmh-plaatsen, en 4 bij 50 kmh-plaatsen, en wslk allemaal niet ver vd Duitse grens.
http://www.scdb.info/nl/software-statistik/
Of ~ geteld 1,8 flitspaal per miljoen inwoners.
(10 flitspalen op 5,5 miljoen inwoners in een land bijna 1,5 maal Be)
Be streeft wslk naar 2000 flitspalen...  ::)




Ierland (4,5 milj inwoners) heeft ook nauwelijks flitspalen (15 stuk), en staat op de 6e plaats in de EU tabel.
IRL en DK hebben overigens D in 2011 ingehaald als we de voorlopige cijfers mogen geloven.
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 maart 2012 - 18:02:01 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 18:11:39 »
Ze hebben 6 flitspalen bij 80 kmh-plaatsen, en 4 bij 50 kmh-plaatsen, en wslk allemaal niet ver vd Duitse grens.
Niet echt, ik ben er een tegengekomen in Aarhus centrum - meteen ook de enige die ik gezien heb op ettelijke 1000-en km rondhossen in DK en op doortocht naar S.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 08 maart 2012 - 20:14:18 »
Niet echt, ik ben er een tegengekomen in Aarhus centrum - meteen ook de enige die ik gezien heb op ettelijke 1000-en km rondhossen in DK en op doortocht naar S.
Naar S gereden over die lange bruggen ?  die dingen zijn echt de moeite.



Op de terugweg heb ik de korte weg genomen met de boot. Ook niet slecht.
(extra pauze, zelfs goedkoper). Daar heb ik wel geen foto´s van.
« Laatst bewerkt op: donderdag 08 maart 2012 - 20:26:50 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Frankrijk verplicht ademtesters in de auto
« Reactie #29 Gepost op: maandag 12 maart 2012 - 21:52:37 »
Naar S gereden over die lange bruggen ?  die dingen zijn echt de moeite.
Yup.
Die dingen zijn wel niet zo echt leuk meer met zijdelingse rukwinden .

Citaat
Op de terugweg heb ik de korte weg genomen met de boot. Ook niet slecht.
(extra pauze, zelfs goedkoper).
Helsingborg - Helsingor ?
Die had ik jaren geleden al eens gedaan  ;)

Toen lag er nog geen brug.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder