Auteur Topic: VS zullen achteruitkijkcamera in auto verplicht maken  (gelezen 3773 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
VS zullen achteruitkijkcamera in auto verplicht maken
« Gepost op: donderdag 01 maart 2012 - 23:02:04 »
Citaat van: autokanaal.be
VS zullen achteruitkijkcamera in auto verplicht maken

De bevoegde Amerikaanse autoriteiten staan op het punt autobouwers te verplichten om vanaf 2014 een achteruitkijkcamera in alle personenwagens te bouwen. Dat bericht de New York Times.

Volgens de NYT is de camera één van de belangrijkste maatregelen ooit om mensen buiten de auto zelf te beschermen. Het betreft dan vooral voetgangers, zo citeert de kwaliteitskrant Clarence Ditlow van het Centrum voor Autoveiligheid in Washington.

De verplichting zal de auto-industrie jaarlijks zowat 2,7 miljard dollar kosten, of 160 tot 200 dollar per wagen. Ten minste een deel van die som zal wellicht aan de klanten in de vorm van hogere prijzen worden doorgerekend, voegt de NYT er nog aan toe.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline KV

• Meer dan expert
Re: VS zullen achteruitkijkcamera in auto verplicht maken
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 02 maart 2012 - 09:29:44 »
Een beetje overdreven toch, vind ik, tenzij ze daar tegen 30 km/u achteruit vlammen  ::)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 02 maart 2012 - 19:47:45 »
Ik vrees dat je met zo'n camera minder overzicht hebt dan als je achteruit kijkt.

Dit is uiteraard op maat van hun gigantische monsters ginder.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 03 maart 2012 - 06:44:15 »
Ik kan zo een camera begrijpen voor bijvoorbeeld autocars, waarvan vele er al mee uitgerust zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 03 maart 2012 - 09:19:48 »
Op de vrachtwagen zou ik het soms ook wel smaken. ;D
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 03 maart 2012 - 18:23:58 »
Op de vrachtwagen zou ik het soms ook wel smaken. ;D

Dat kan ik me voorstellen. Ik zie dikwijls vrachtwagens achteruit rijden, bijvoorbeeld om te keren. En dan denk ik: die bestuurder kan nu toch niet weten of er intussen geen obstakel achter zijn vrachtwagen opgedoken is. Over veel meer dan de "tuut tuut" en het langzaam doen beschikt hij niet.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zondag 04 maart 2012 - 03:44:59 »
Via de spiegels heel goed in de gaten houden.
Je vooraf er zo goed mogelijk van vergewissen wat er staat.
Gevaarlichten opzetten.
Achteruitrijlichten (als je die hebt en werken).
Tuut-tuut opzetten. Kan ik afzetten om 's nachts lawaaihinder tegen te gaan. Bij regen hoor je hem vaak bijna niet. Denk dat er ergens water voor de luidspreker geraakt.
Met je cabine zoveel mogelijk geen en weer zwenken om de dode hoek zoveel mogelijk te verkleinen.
En wanneer je dan nog niet zeker bent, uitstappen en gaan kijken. (ook wanneer een leek staat te zwaaien dat het ok is. ;) ;D)

Een paal midden een parkeerruimte moet er dikwijls aan geloven.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: zondag 04 maart 2012 - 11:18:36 »
En wanneer je dan nog niet zeker bent, uitstappen en gaan kijken. (ook wanneer een leek staat te zwaaien dat het ok is. ;) ;D)

Idd: NOOIT een jou onbekend iemand vertrouwen:

"Achteruit, jaaa, achteruit, achteruit, jaaa, kom maar, achteruit"    BOENK, klingeling    "Hooo, ge zit te ver!"
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: zondag 04 maart 2012 - 16:05:11 »
Vreemd. In Duitsland ben je zelfs verplicht je zo nodig aanwijzingen te laten geven:

Citaat van: StVO § 9 (5)
Beim Abbiegen in ein Grundstück, beim Wenden und beim Rückwärtsfahren muß sich der Fahrzeugführer darüber hinaus so verhalten, daß eine Gefährdung anderer Verkehrsteilnehmer ausgeschlossen ist; erforderlichenfalls hat er sich einweisen zu lassen.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: zondag 04 maart 2012 - 16:51:05 »
Wie draagt er dan de verantwoordelijkheid als de seingever van dienst een inschattingsfout maakt, en bvb foute tekens geeft naar de bestuurder waardoor 't uiteindelijk mis gaat?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: zondag 04 maart 2012 - 17:59:59 »
 beim Wenden
Linksom draaien dan zie je alles.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 03:01:05 »
beim Wenden
Linksom draaien dan zie je alles.

Dat dacht ik ook een paar maanden terug toen ik vluchtig keek, 's nachts, naar de loskade waar ik me voor moest plaatsen.
"Verdorie, wat is dat??"
Ik ga kijken en er zat verdorie een, door een klant achtergelaten, winkelkar tussen genepen die natuurlijk klaar was voor de schroot. :-[
Ik had de vloer van de loskade gezien maar niet wat er net voor, 1,30 meter lager stond.

En dat je een seingever nooit 100% mag vertrouwen heb ik pijnlijk ondervonden tijdens de verhuis van Jozef.
Meestal doe ik dat dan ook "nooit", maarja zeg nooit nooit. :-\

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 22:22:43 »
En dat je een seingever nooit 100% mag vertrouwen heb ik pijnlijk ondervonden tijdens de verhuis van Jozef.

;D

De man lette er inderdaad alleen maar op dat je met de vrachtwagen niet tegen een muur zou rijden, en niet dat je intussen met de bovenkant van de vrachtwagen een dakgoot raakte.

Het was gelukkig maar een kleinigheidje, en hij heeft zelf die dakgoot degelijk hersteld.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #13 Gepost op: maandag 05 maart 2012 - 22:29:21 »
Wie draagt er dan de verantwoordelijkheid als de seingever van dienst een inschattingsfout maakt, en bvb foute tekens geeft naar de bestuurder waardoor 't uiteindelijk mis gaat?

Zoals steeds in het wegverkeer in Duitsland, wordt er nagegaan in welke mate alle betrokken partijen alles gedaan hebben wat in hun mogelijkheden lag om het ongeval te vermijden of, indien het onvermijdbaar was, om de gevolgen ervan zo gering mogelijk te houden.

Dat houdt dus in dat ook de "seingever" gedeeltelijk of geheel verantwoordelijk kan gesteld worden.

Voorbeeld 1: de seingever ziet dat ik achteraan nog een meter vrije ruimte heb, en geeft mij een teken om verder achteruit te rijden. Maar ik doe dat zo snel, dat de seingever geen tijd meer heeft om mij "stop" toe te roepen vooraleer ik tegen de hindernis rijd. In dit geval gaat de seingever vrijuit.

Voorbeeld 2: de seingever wacht om "stop" te roepen tot ik nog slechts 1 cm van de hindernis verwijderd ben, waardoor ik niet meer tijdig kan stoppen. In dit geval is de seingever aansprakelijk.

Merk op dat niemand verplicht is om die taak op zich te nemen.