Zo. Hij is sneller dan verwacht aangekomen, en na een weekje rondrijden zijn de eerste ervaringen erg positief.
- onovertroffen electrisch rijcomfort / stilte.
- de prestaties zijn in de vlaamsbrabantse praktijk bruikbaarder dan die van een 150pk diesel of benzine.
- electrische range volstaat voor mijn dagelijkse verplaatsing van 55km. Range extender nog niet nodig gehad, maar dat komt ongetwijfeld.
- aparte looks; mooie metaallak.
Ik moet mijn mening over een aantal minpuntjes wat herzien:
- de stijl van het interieur valt na het omschakelen van mijn interne meerkeuzeschakelaar al een stuk beter in de smaak. Leuk stuurtje, geperforeerd leder met wat design in de kussens en contrasterend stiksel... er valt zeker mee te leven. Coole verlichting 's nachts.
- dashboard en console waren even wennen. Het had esthetisch wat meer ingetogen gekund, maar het is wel jong, netjes, verrassend doordacht en functioneel. En plots lijkt dat van een 'normale' auto ingehaald door de tijd.
- er zijn een aantal onverwachte features en de uitrusting is heel volledig. Ik zal eigenlijk alleen de bestuurderszetels met memory missen als er eens iemand anders mee rijdt.
- het klinkt misschien eufemistisch, maar de prestaties zijn 'anders' leuk.
- blijft duur voor de klasse, maar het totale plaatje is correct. Een 320d ED met dezelfde uitrusting komt ongeveer op hetzelfde bedrag uit.
Het is even aanpassen aan de ophanging, de besturing en het bochtengedrag. Die zijn zonder meer goed, maar minder droog en gesofistikeerd dan ik gewend ben (active steering / adaptive drive).
Tja, en dan de twijfels. Het is te vroeg om hier iets zinnig over te zeggen, en ik hoop dat het blijft bij een ontbrekende schroef aan de rubber voorspoiler - die waarschijnlijk in post productie aangepast werd. De complexe technologie werkt voorlopig feilloos.
Nog wat cijfertjes:
Het verbruik in gemiddeld verkeer (70% snelweg @ 130km/u teller, 30% taffelen @ 0..70 km/u) is 200Wh/km. Een kortere alternatieve route met minder snelweg doet het verbruik zakken naar 150Wh/km.
De laadtijd is 5-6u aan een gewoon stopcontact 240V/10A.