Auteur Topic: Zwitserland verbiedt gps met flitspaalwaarschuwing  (gelezen 3999 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Zwitserland verbiedt gps met flitspaalwaarschuwing
« Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 08:35:02 »
van Tweakers.net

Citaat

Zwitserland verbiedt gps met flitspaalwaarschuwing

Systemen om snelheidscontroles op te sporen zijn al geruime tijd in heel wat landen verboden, maar in Zwitserland heeft de overheid besloten dit verbod nog wat verder door te trekken. Onder meer de TomTom Go 510, 710 en 910 zijn er niet meer welkom.

De Zwitserse automobielbond Astra heeft bekendgemaakt dat het tegenwoordig verboden is om een apparaat te gebruiken dat als bijkomende functie de mogelijkheid heeft om gebruikers te waarschuwen voor snelheidscontroles. Het gaat daarbij dus niet enkel om zogenaamde radars, maar ook om gps-toestellen die standaard met deze functionaliteit uitgerust zijn. In het lijstje van verboden toestellen dat Astra publiceerde, komen dan ook onder meer de TomTom Go 510, 710 en 910 voor, maar ook verschillende systemen van Acer, Mio, Medion en Navman zijn niet langer welkom op Zwitserse wegen. De verkeersbond is van mening dat het omzeilen van flitscontroles de verkeersveiligheid niet ten goede komt. Bovendien is het door het realtime updaten van de zogenaamde points of interest mogelijk ook mobiele alcoholcontroles te omzeilen en ook dat is een belangrijke reden om dergelijke systemen te verbieden, aldus Astra.

Omdat het verbod zowel in binnen- als buitenland op heel wat verbazing onthaald werd, heeft Astra een document online gezet met het antwoord op een aantal logische vragen. Daaruit blijkt dat ook gps-toestellen met flitspaalwaarschuwing die niet met een mobiele telefoon verbonden zijn - en bijgevolg geen updates kunnen downloaden - niet toegestaan zijn. De aanwezigheid van 'Points of Interest' met flitslocaties is voldoende om het gps-apparaat in beslag te laten nemen door de politie, zo blijkt. De soep lijkt dan ook niet zo heet gegeten te worden als ze wordt opgediend: het verwijderen van alle flitspaalinformatie uit het systeem, zou moeten volstaan om de arm der wet tevreden te houden.

Vooral het stuk over die alcoholcontroles geeft een andere wending aan het verhaal. Ik had eigenlijk al lang verwacht dat dergelijke systemen in België verboden zouden worden. Kwestie van de efficiëntie van de struikroverpolitiek te optimaliseren. Als ik over onbekende wegen rijd staat een dergelijk systeem altijd aan. Ik denk dat iedereen akkoord is dat het verwerpelijk is om een dergelijk systeem voor alcoholcontroles te gebruiken, zeker als deze realtime geupdate worden. Het probleem zit echter niet in de software. Die realtime update zal wel meevallen, er gaat nog altijd een tijd over voor een melding is verwerkt en wordt uitgestuurd naar de navigatiesystemen. Het lijkt me dan ook nuttiger dat de politie snelle controles uitvoert, enkele minuten en snel enkele voertuigen om dan naar een nieuwe locatie te verhuizen.

Renaatje kennende zal hij ook wel met een dergelijk verbod op de proppen komen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Rafael

• Meer dan expert
Re: Zwitserland verbiedt gps met flitspaalwaarschuwing
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 11:46:16 »

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 13:28:35 »
'k Vraag mij af hoelang het duurt vooraleer ze een serieus proces aan hun been zullen hebben...  Een mobiel GPS-systeem kunnen ze makkelijk in beslag nemen, maar wat wanneer een ingebouwde GPS, af-fabriek, die informatie kan leveren?  Laten ze die wagen gewoon verderrijden, slopen ze de GPS eruit of slaan ze de ganse wagen aan?  ;D

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 20:57:44 »
De magistraat kan de verbeurdverklaring van het voertuig vragen. Dus géén paniiek ze slaan het er niet uit. Ze zijn met uwen gansen oto weg  ;D

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 22:19:07 »
Het kan niet zo lastig zijn om op een PDA-navigatiesysteem een soort van 'panic button' te voorzien. Een toetsencombinatie of iets dergelijks of 'floep' flitspaaltjes weg  8).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 22:32:50 »
Het kan niet zo lastig zijn om op een PDA-navigatiesysteem een soort van 'panic button' te voorzien. Een toetsencombinatie of iets dergelijks of 'floep' flitspaaltjes weg  8).

Er bestaat zelfs al een GPS met een heuse radardetector erin die zo een knopje heeft. Een druk op de knop wist de software waarmee het apparaat als radardetector kan dienen, zodat het geen radardetector meer is. Nadien kan je uiteraard de software opnieuw opladen vanop je PC.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 23:03:30 »
en deze geeft ook mooi de snelheid aan die je mag rijden, met erlangs je eigen snelheid.

De Destinator kon dat al sinds versie PN, een goei 2,5 jaar geleden. Hij kon toen ook al TMC, trouwens.
Helaas klaagt hij bij mij op de Duitse Autobahn al bij 150 km/h, dus da´s wel ambetant.

Kan je de gevoeligheid veranderen bij je tomtom ?
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 25 januari 2007 - 23:37:35 »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 26 januari 2007 - 01:14:30 »
Bij Tomtom is er inderdaad een max. snelheid waarop hij nog verkeersbegeleiding doet. Je kan die instellen. Ik heb die op de max. snelheid van mijn auto gezet, dus in principe heb ik er geen last meer mee.  ;D