Of je mag wel door oranje of niet maar één van beiden.
Kijk, het is toch logisch dat er een overgangsfase is, waarin je moet stoppen, behalve als je dat niet meer veilig kan.
Als dat niet zo zou zijn, dan zou het probleem gewoon verschuiven: niemand stopt voor oranjegeel, zodat men ermee komt aandraven dat men niet meer veilig kon stoppen voor het rode verkeerslicht.
Bij de rode knipperlichten aan een overweg heb je dat niet. Daar is het ofwel een knipperend maanwit licht, ofwel twee rode knipperlichten. Als die rode knipperlichten aangaan op het ogenblik dat je er nog 5 meter van verwijderd ben, zul je meestal niet meer kunnen stoppen, maar het is wel verboden om ze voorbij te rijden. Word je erop geverbaliseerd, dan kun je je enkel nog verdedigen met de hogere rechtsregel volgens dewelke niemand tot het onmogelijke gehouden is.
Nu is het in sommige gevallen zeer moeilijk om te beoordelen of je nog veilig kan stoppen voor het oranjegele licht, en de meeste politiemensen zullen je in een dergelijke situatie dan ook wel het voordeel van de twijfel gunnen.
Politiemensen beboeten daarentegen wel als je, omwille van een verkeersopstopping, stilstaat voor het verkeerslicht, en als je dan, op het ogenblik dat de verkeersstroom weer op gang komt en het verkeerslicht al oranjegeel is, nog vertrekt en het voorbijrijdt.
Die oranjefase is dermate kort dat je enkel nog door oranje kan als de afstand kort is wanneer het op oranje springt. Als de afstand groot is dan is het licht al op rood tegen de tijd dat je het licht genaderd bent.
De duur van de oranjegele fase wordt bepaald in functie van de maximum toegestane snelheid ter plaatse.