Men zou beter afwachten wat de reden van het ongeval met de autocar was en dan maatregelen nemen.
Iemand die bij Reizen Lauwers werkt, heeft me verteld hoe de vork aan de steel zit.
Chauffeur A vertrekt met de autocar, en chauffeur B volgt hem met een personenwagen. Als chauffeur A aan zijn maximum rijtijd zit, neemt chauffeur B het stuur van de autocar over, en rijdt chauffeur A met de personenwagen terug. Bij zijn aankomst slaapt hij een paar uurtjes, zodat hij in totaal dan al lang genoeg niet met een autocar gereden heeft om met een andere te mogen vertrekken.
Officieel is er aldus niets aan de hand met de rij- en rusttijden. Natuurlijk niet, want de uren dat de chauffeurs met de personenwagen gereden hebben, tellen niet mee voor de rijtijden.
Ik vind dit een zeer ernstig iets

Dit bedrijf ontduikt dus gewoon de wet en ze aanvaarden het blijkbaar dat hierdoor andere mensen betrokken raken in ongelukken.
Het is precies hierom dat ik allergisch ben voor wanneer mensen 100% naar de letter van de wet kijken en totaal niet naar de geest van de wet kijken. Het zijn vaak juist die mensen die misbruik maken van de wet waardoor de wet verder wordt dichtgetimmerd ten koste van de normale mensen.
Elke mens is verschillend, ik ben een typisch nachttype. Ik functioneer het beste 's avonds en een stuk in de nacht. Dat zie je trouwens aan de tijdstippen van de posts hier. Zo heb ik er geen probleem mee om 's nachts te rijden, ik verkies dit omdat ik veel relaxer rijdt dan overdag. Mits een goede nachtrust de dagen ervoor hoeft dat geen probleem te zijn. Ik pas wel enorm op vanaf 1,5 u voor zonsopgang, als ik het moeilijk krijg is het net dan. Ik herken heel makkelijk te symptomen bij mezelf (vooral prikkende ogen zijn een alarmsignaal), op dat moment ga ik resoluut aan de kant en slaap ik, gebeurd dit niet dan ga ik door. Natuurlijk moet je het ook niet gaan zoeken 's nachts. De muziekkeuze is belangrijk, een beetje up-time helpt, zeker geen slows of luisterliedjes. Zorg voor een correcte temperatuur in de wagen (zeker niet te warm), eet nu en dan een beetje en rijd niet op koffie !
Ik heb wel het geluk dat voor mij een goede nachtrust ongeveer 6 u betekent. Ik kom perfect toe met 4 u per nacht, minder kan ook maar dan maar voor een paar dagen.
Het komt weer op hetzelfde neer, nl. verantwoordelijkheidszin ! Ken jezelf en ken je limieten, als iedereen dat zou doen zou het verkeer veel veiliger worden.
Ik heb er uiteraard helemaal niets op tegen als iemand er voor kiest om regelmatig 's nachts te werken. Ik heb er wel iets op tegen als mensen verplicht worden om dat te doen. Inderdaad zijn er globaal 2 groepen mensen qua ritme. Wat ik er van begrepen heb is dat de biologische klok (schommelingen in hormoonspiegels) niet overéénkomt met de 24 uur die de aarrde er over doet om rond haar as te dragen. De oorzaak hiervan ken ik niet. Sommige mensen zouden meer gevoelig hiervoor zijn en daardoor nachtmensen worden.

Helaas heb ik hierover maar weinig uitleg gekregen met mijn studie. In Nederland is er al de discussie geweest dat het goed voor de economie zou zijn als er rekening wordt gehouden met de nachtmensen doordat de nachtmensen dan beter presteren (ze zouden nu onderpresteren tijdens de vroegere uren) en doordat het de fileproblematiek zou tegengaan. Op zich best een interessant idee om 2 uur extra spreiding aan te brengen, dus ook van 11-20 ipv 9-18.
Zelf ben ik ook een beetje een avondmens. Ik voel me 's ochtens altijd wat slapper, ook als ik genoeg heb geslapen. Het duurt bij mij normaal gesproken ongeveer 1-2 uur voordat ik me echt wakker voel. 's Avonds kan ik duidelijk het beste presteren, zowel met sporten als met studeren.
Wat ik mij nu wel afvraag is of dat sommige mensen nu genetisch nachtmensen zijn óf dat zij door afwijkend gedrag nachtmensen worden. Als de cyclus van het lichaam idd 1 uur langer is dan de duur van de dag, dan zou het logisch zijn dat veel mensen vaak gewoon nog niet moe genoeg zijn rond 23u-0u en hierdoor geneigd zijn om later naar bed te gaan waardoor ze de volgende ochtend niet goed uitgeslapen zijn en de volgende dag ook weer later naar bed gaan. Zou de één er meer voor kiezen om hieraan toe te geven dan de ander of zou de één er gevoeliger voor zijn dan de ander of misschien een combinatie hiervan. Ik vind het een interessant onderwerp.
Nog eventjes opmerken dat het verschil in ritme tussen de dagmensen en nachtmensen nu ook weer niet zo extreem is dat sommigen het best 's nachts kunnen werken. Dat is hooguit een verschil van een paar uur.