Ik dacht inderdaad al dat het onderbord met uitzonderingen bij de D1 zou moeten zitten.
Rechts afslaan mag zeker want dat kruispunt ligt er voor (de D1 heeft daar geen invloed)
Daar gaat het mij nu net om.
Ik twijfel eraan of dat zo is.
Ik kan nl. nergens uit afleiden dat de verplichting om de aangeduide rijrichting te volgen pas voorbij het bord dient te worden opgevolgd.
Volgens het Artikel van de gebodsborden worden de borden geplaatst:
69.1. De gebodsborden worden aangebracht op de plaats waar zij het best zichtbaar zijn.
69.2. Een gebodsbord mag aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord aangevuld met een onderbord dat bij benadering de afstand aanduidt waarop het gebod begint.
69.3. De gebodsborden worden hierna afgebeeld.
D1. Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.
De plaatsgesteldheid bepaalt de stand van de pijl.
Wanneer het verkeersbord dat een niet-gebogen pijl voorstelt, op een hindernis geplaatst is, betekent het dat langs de door de pijl aangeduide richting moet voorbijgereden worden.
Er is geen aankondigingsbord welke het begin van de verplichting aanduidt.
Het bord zelf wordt geplaatst waar best zichtbaar.
De plaats is dus niet bepalend voor de verplichting, alleen de zichtbaarheid.
Ergo, de verplichting is van toepassing zodra het bord zichtbaar is.
Verplichting de door de pijl aangeduide richting te volgen.Dus...
1) auto mag niet rechts, moet richting van de pijl volgen.
2) bus mag niet rechts, moet ook richting D1 volgen
3) bus heeft dan wel geen verbod rechtdoor te rijden maar moet wel nog steeds D1 volgen
4) examinator mag zwijgen want links is inderdaad de enigste mogelijke toegelaten rijrichting
Nu bekeken vanuit een andere redenering namelijk dat de verplichting van toepassing is op de richting VOORBIJ het bord.
1) auto mag rechts
2) bus mag rechts
3) bus heeft geen verbod rechtdoor te rijden maar passeert daar wel de D1 en moet dus links
( dat de D1 links van de bus staat maakt niet uit gezien de plaatsingsvoorwaarde alleen maar 'best zichtbaar' is )
4) examinatoren doen het allemaal fout want ze zeggen niks terwijl er voor een autobestuurder 2 richtingen mogelijk zijn.
Tenzij je zou kunnen stellen dat de D1 slechts van toepassing is op de openbare weg waarop hij is geplaatst.
In dat geval zijn het de 2 wegen die NA het kruispunt liggen. Dan mag je inderdaad rechts want dat doe je op de openbare weg waar geen D1 op staat.
( even ervan uitgaan dat het kruispunt bestaat uit 4 openbare wegen die samenkomen en de D1 dus op de hoek van slechts 2 daarvan is geplaatst )
Nogmaals, waar ik heen wil is wanneer iemand mij daar vraagt "Mag ik hier rechts ?"
Wat antwoord ik dan.