"Mister Beterweter" was inderdaad een uitschuivertje van Michel, van wie we dat geenszins gewoon zijn (Michel, zie je wat ervan komt met in België te gaan wonen? Het is daar besmettelijk!). Ik vind dan ook dat Michel verdient dat we dit met de mantel der liefde toedekken. Diegene die zonder zonde is...
AR 2.13. "Bestuurder": al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
De loutere aanwezigheid van een persoon op de bestuurdersplaats houdt dus niet noodzakelijk in dat deze persoon bezig is met het voertuig te besturen of te bewaken, ongeacht of die persoon al dan niet aan het slapen is.
Als ik een 12-jarig kind laat plaatsnemen op de bestuurdersplaats van mijn geparkeerde auto, en dat kind doet alsof het die wagen aan het besturen is, kan dat kind uiteraard niet aanzien worden als een bestuurder.
AR 8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.
Ik neem aan dat de wetgever hiermee geen personenwagen bedoeld heeft die staat te schommelen omdat ik hem aan zijn dakreling heen en weer schommel.
Een voertuig dat niet in beweging is, moet dus geen bestuurder hebben.
12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.
Deze verplichting geldt dus van zodra de bestuurder een maneuver
wil uitvoeren, ook al is hij dat maneuver nog niet daadwerkelijk aan het uitvoeren.
Dit voorschrift wijkt af van wat we gewoon zijn in de wetgeving: het gaat hier niet om materiële feiten, doch om een gedachte van de bestuurder, welke desgevallend uiteraard moeilijk te achterhalen zal zijn.