Auteur Topic: Auto met fietsdrager buiten het parkeervak  (gelezen 15667 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: Auto met fietsdrager buiten het parkeervak
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 15:42:37 »
"hey ik stond AL stil toen je me botste dus ben ik geen bestuurder meer..."
Citaat
5 al (bijwoord)
3van tijd: hij is er al reeds
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 15:47:45 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 15:47:24 »
Wat is het nu?

En na de bots stapte een passagier uit dus hij stond wel stil.  :P

Je schrijft dat ik raar lees.  Veeleer schrijf jij rare dingen.  Was die passagier al aan het uitstappen toen de aanrijding zich voordeed, of is hij pas uitgestapt na de aanrijding?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 15:51:56 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 15:51:33 »
Wat is het nu?

Je schrijft dat ik raar lees.  Veeleer schrijf jij rare dingen.  Was die passagier al aan het uitstappen toen de aanrijding zich voordeed, of is hij pas uitgestapt na de aanrijding?

Wat jij van een grapje kunt maken.  ::)

Citaat
5 al (bijwoord)
 3 van tijd: hij is er al reeds

Al stil in dat grapje betekend dat hij al stil stond VOOR de bots, bedoelde ik.

Natuurlijk laat hij passagiers uitstappen na de bots, en na de bots of voor de bots telkens was hij al gestopt of stond hij al stil mij eender.

Citaat
Stilstaan doe je om passagiers te laten instappen/uitstappen.  Of om goederen te laden/te lossen
Als ik stop met de auto kan ik evenzo passagiers laten in - en uitstappen, is trouwens aan te raden volledig te stoppen.  ;) 

« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 15:54:35 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 15:59:31 »
Wat is het nu?

Wat jij van een grapje kunt maken.  ::)

Citaat
5 al (bijwoord)
 3 van tijd: hij is er al reeds

Al stil in dat grapje betekend dat hij al stil stond VOOR de bots, bedoelde ik.

Natuurlijk laat hij passagiers uitstappen na de bots, en na de bots of voor de bots telkens was hij al gestopt of stond hij al stil mij eender.

Citaat
Stilstaan doe je om passagiers te laten instappen/uitstappen.  Of om goederen te laden/te lossen
Als ik stop met de auto kan ik evenzo passagiers laten in - en uitstappen, is trouwens aan te raden volledig te stoppen.  ;) 

Euh, wat schreef je zonet?  Wat ik allemaal van een grapje kan maken?   :D

Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 16:08:19 »
Euh, wat schreef je zonet?  Wat ik allemaal van een grapje kan maken?   :D
:D  Idd of is post 12 niet van jou ?
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 16:21:04 »
:D  Idd of is post 12 niet van jou ?

Jawel.  Maar hoe zat dat toch weer met die pot en die ketel? 

Of deed je het gemakkelijkheidshalve maar af als een grapje, toen bleek dat je je jezelf zodanig in alle mogelijke bochtjes en kantjes gewrongen had dat je er zélf niet meer wijs uit raakte?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 18:16:43 »
Jawel.  Maar hoe zat dat toch weer met die pot en die ketel?
Euhm de pot schreef een grapje van 1 zin, en de ketel maakte er enkele zinnen van, in verband met wegcodebegrippen ?

Citaat van: Michel
Grapje van voorrangsnegeerder: "hey ik stond al stil toen je me botste dus ben ik geen bestuurder meer..."

« Laatste verandering: Vandaag om 14:42 door Michel »
Hij stond dus al stil toen ... , begrijp je dat ? Begrijp je "tot stilstand komen" in een zin ? Neen ?
Moet ik dan beter "tot stopstand" schrijven ofzo ?   :D

Citaat van: bert.covens
Met dat grapje gaat 'm toch niet ver komen als hij gestopt was toen de aanrijding zich voordeed.  Stilstaan doe je om passagiers te laten instappen/uitstappen.  Of om goederen te laden/te lossen .....

Grapje van iemand die tegen een (fout) geparkeerd voertuig rijdt.  "Jama, ik kwam van rechts en de slapende bestuurder van dat geparkeerd voertuig heeft mij geen voorrang verleend"

« Laatste verandering: Vandaag om 15:06 door bert.covens »

Citaat
Of deed je het gemakkelijkheidshalve maar af als een grapje, toen bleek dat je je jezelf zodanig in alle mogelijke bochtjes en kantjes gewrongen had dat je er zélf niet meer wijs uit raakte?
Gemakkelijkshalve ?  ??? Ik schreef wel degelijk grapje van in het begin hoor, voor jouw reactie.

"Al stil staan" wordt gebruikt in een normale zin als "al gestopt zijn", als jij er een verhaal met wegcodeartikels van stilstaand voertuig er denkt bij te moeten halen doe maar.

Ik wou het alleszins helemaal niet. Daarom stond er vanbeginafaan # grapje # voor
Maar jij weet beter dan ik, wat ik bedoelde.  ::)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 18:41:13 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 18:43:58 »
Ik wou het alleszins helemaal niet. Daarom stond er vanbeginafaan # grapje # voor, maar jij weet beter dan ik wat ik bedoelde.  ::)

Je claimde hier dat de voorrangsplicht uit hoofde van artikel 12.4bis wel degelijk ook van toepassing is op stilstaande/geparkeerde voertuigen .....,  Die slapende bestuurder die nog steeds bestuurder was, remember.  Die mening heb je dan (nu ja) gestaafd met je fameuze grapje.  Ma bon, ik zal wel weer degene zijn die dingen uit hun context rukt zeker hé.

# Euhm hier niet van toepassing # , ook als men achter het stuur zit-rust-slaapt van zijn gestopte/stilstaande/geparkeerde auto blijft men toch een bestuurder, meestal wordt zo verplicht voorrang verleend.

Citaat
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Grapje van voorrangsnegeerder: "hey ik stond al stil toen je me botste dus ben ik geen bestuurder meer..."  ;)

Maar oei oei, als ik reageer op dat grapje -en daarmee voornamelijk ook op je stelling dat 12.4bis ook geldt tav geparkeerde voertuigen-, tja, dan probeer je jezelf eerst in zodanig veel bochtjes en kantjes te wringen dat je er zélf niet meer wijs uit raakt.  En als je dan vastzit, kom je aandraven met "amai, wat Bert allemaal van een grapje maakt" .....

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 18:49:10 »
Je claimde hier dat de voorrangsplicht uit hoofde van artikel 12.4bis wel degelijk ook van toepassing is op stilstaande/geparkeerde voertuigen .....
En wat stond er nog in ´t vet bij die claim ? Wat stond onmiddelijk erboven (maar niet in ´t vet) ? (de tipfout ook)

Afgelijnde parkeervakken liggen toch op een openbare plaats of ondergrondse parking in jouw geval ?
Dus geldt het verkeersreglement. En moest het niet gelden jij rijdt toch duidelijk acheruit tegen een stlstaande hindernis die je niet gezien of slecht ingeschat hadt.
Citaat
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
en-of

Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Binnen of buiten het parkeervak is totaal irrelevant, ook als de achter jou staande auto volledig buiten de parkeervakken stond (bvb panne) of wachtende auto speelt geen rol.

Ja jij trekt regelmatig iets uit de context, of ik ben te onduidelijk voor jou.  :)

Citaat
# Euhm hier niet van toepassing # , ook als men achter het stuur zit-rust-slaapt van zijn gestopte/stilstaande/geparkeerde auto blijft men toch een bestuurder, meestal wordt zo verplicht voorrang verleend.
En wat is daaraan verkeerd Mister beterweter ?  :(

en ik citeerde 12.4 niet 12.4bis.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 19:03:11 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 19:01:58 »
En wat is daaraan verkeerd Mister beterweter ?

Zozo, nu gaan we nog wat schelden ook als we ons "grote gelijk" niet kunnen halen.  Klasse!  Ik ga hier dan ook geen tijd meer insteken.  Sorry dat ik in plaats van te argumenteren met domme grapjes, verwezen heb naar de wegcode.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 19:05:07 »
En wat is daaraan verkeerd Mister beterweter ?

Zozo, nu gaan we nog wat schelden ook als we ons "grote gelijk" niet kunnen halen.  Klasse!  Ik ga hier dan ook geen tijd meer insteken.  Sorry dat ik in plaats van te argumenteren met domme grapjes, verwezen heb naar de wegcode.
Begrijp je nu al wat stilstand betekend.  :)
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 19:07:43 »
Begrijp je nu al wat stilstand betekend.  :)

Ik ga hier dan ook geen tijd meer insteken. 

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 19:09:14 »
Nog eens mijn scheldpost lichtjes ~~~~~~~~,
 lees nog eens rustig door:

@ Cherno:

1) was het een stilstaand/geparkeerd voertuig waar je tegenaan bent gereden?  
2) Zoniet: Verliet ook de tegenpartij dan niet haar parkeerplaats? (= ook een maneuver).  En reed de tegenpartij vooruit of achteruit?

Wat staat er terzake op het EAF?
Volia, misschien gaan we het nu pas echt weten.  :) (vooruit of achteruit is dan irrelevant, een parkeerplaats verlaten is eenderhoe een maneuver, zet ik nu ook in ´t vet)

Kijk Bert als @ Cherno al naar gedeelde schuld vraagt awel dan heb ik daar twijfels over of er van een # bestuurder=tegenpartij # sprake kan zijn, en daarom zijn jouw vragen en de mijne nodig. Want bij een gelijktijdig maneuver is er ook - een veel duurdere - gedeelde schuld (en de tegenpartij-bestuurder versteekt/bukt zich rap - het is maar zijn fietsenrek - , en bestuurder @ Cherno denkt: " verdoeme heb ik dat rek niet gezien... dan kan ik ook niet gezien hebben dat die auto nog ´n half metertje reed..."  :D ik fantaseer maar  ;) ).

Als @ Cherno bedoelt de gedeelde schuld is enkel wegen die 60 cm- buiten-parkeervak geparkeerde auto (zonder actieve bestuurder) tja dan hoeven we niet meer verder te bomen.

(ook als het een puur privé-parkeervak betreft weten we niet, want privé stond tussen haakjes)

Ik herhaal dus mijn context nog eens: (en gelieve het deze keer niet uit de context te lezen)  ;)
Waarom überhaupt de vraag gedeelde schuld ?  ???
Citaat
Artikel 12. Verplichting voorrang te verlenen

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.
en-of
Citaat
Artikel 10. Snelheid
10.1.3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.

Dus we weten het nog altijd niet 100% zeker.  :-\

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
      ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Citaat
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.
Grapje van voorrangsnegeerder: "hey ik stond al stil toen je me botste dus ben ik geen bestuurder meer..."  ;)

Voorrang verlenen doe je trouwens überhaupt niet aan een voertuig, doch aan de bestuurder van dat voertuig.

Echt ?

Aan spoorvoertuigen geef ik altijd voorrang als het moet, en aan andere voertuigen ook indien nodig, ook voertuigen -zonder bestuurder- (handrem vergeten) ook.
En best ook aan (kudde)dieren die soms ook "bestuurd" worden. De herder als bestuurder of herdershond krijgt ook voorrang indien hij daarbij op de weg loopt, als hij een eindje ver in de wei loopt niet.
 :D

Citaat
12.1. Elke weggebruiker moet voorrang verlenen aan de spoorvoertuigen; daartoe moet hij zich zo snel mogelijk van de sporen verwijderen.
Citaat
2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt

Fijn hé dat uit de context trekken.  ::)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 20:19:41 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 14 augustus 2012 - 22:13:40 »
Een auto die wegbolt omdat er 1e z'n handrem vergeten is, loslopende koeien ..... Neen, ik ben ook niet zinnens om daartegen te rijden, mocht je dat denken.  Voorrang negeren tav spoorvoertuigen al evenmin.  Krachtmetingen met loslopende runderen of spoorvoertuigen zijn sowieso niet echt een goed idee.  Maar soit.  Daar ging de vraag van topicstarter helemaal niet over, of wel?    

Verder.  Liever dan naar de wegcode te verwijzen, rijdt ge uzelf vast in uw grapke (en raakt ge daar zelf niet meer wijs uit).  En daarna gaat ge een beetje beledigen.  Dus neen, ik ga niet meer op je postings reageren door te verwijzen naar de wegcode.  Dat zou je me toch maar verwijten, zoals je eerder al deed.  

Dus ja.  Beledig maar als ge uw gelijk niet kunt halen.  Als dat jouw niveau is, je doet maar.  Ge krijgt nog het laatste woord ook, want:

Citaat
Ik ga hier dan ook geen tijd meer insteken.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 augustus 2012 - 22:49:54 door bert.covens »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #29 Gepost op: woensdag 15 augustus 2012 - 20:07:57 »
"Mister Beterweter" was inderdaad een uitschuivertje van Michel, van wie we dat geenszins gewoon zijn (Michel, zie je wat ervan komt met in België te gaan wonen? Het is daar besmettelijk!). Ik vind dan ook dat Michel verdient dat we dit met de mantel der liefde toedekken. Diegene die zonder zonde is...

Citaat
AR 2.13. "Bestuurder": al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.

De loutere aanwezigheid van een persoon op de bestuurdersplaats houdt dus niet noodzakelijk in dat deze persoon bezig is met het voertuig te besturen of te bewaken, ongeacht of die persoon al dan niet aan het slapen is.

Als ik een 12-jarig kind laat plaatsnemen op de bestuurdersplaats van mijn geparkeerde auto, en dat kind doet alsof het die wagen aan het besturen is, kan dat kind uiteraard niet aanzien worden als een bestuurder.

Citaat
AR 8.1. Elk voertuig of elke sleep in beweging moet een bestuurder hebben.

Ik neem aan dat de wetgever hiermee geen personenwagen bedoeld heeft die staat te schommelen omdat ik hem aan zijn dakreling heen en weer schommel.

Een voertuig dat niet in beweging is, moet dus geen bestuurder hebben.

Citaat

Deze verplichting geldt dus van zodra de bestuurder een maneuver wil uitvoeren, ook al is hij dat maneuver nog niet daadwerkelijk aan het uitvoeren.

Dit voorschrift wijkt af van wat we gewoon zijn in de wetgeving: het gaat hier niet om materiële feiten, doch om een gedachte van de bestuurder, welke desgevallend uiteraard moeilijk te achterhalen zal zijn.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."