Auteur Topic: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af  (gelezen 2381 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Gepost op: donderdag 23 augustus 2012 - 16:30:58 »
Citaat van: autokanaal
2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af

Het huidige snelheidsbeleid voor het verkeer in Vlaanderen kampt met een groot gebrek aan geloofwaardigheid, stelt VAB. Liefst twee op de drie bestuurders vinden dat de snelheidslimieten niet overeenkomen met de realiteit.

Dat blijkt uit een grootschalige ondervraging van 2051 automobilisten door mobiliteitsclub VAB. Zo vinden acht op de tien bestuurders dat het wegbeeld vaak niet met de toegelaten snelheid overeenkomt.

Nog eens zestig procent is niet te spreken over het zogenaamde 'jojo-effect', waarbij de maximumsnelheid op een baan constant verandert.

Wildgroei aan verkeersborden

De Vlaamse automobilist wordt ook gek van de wildgroei aan verkeersborden. En in schoolomgevingen met zone 30 rijdt maar liefst 93 procent van de bestuurders te snel, zo blijkt uit een gedragsmeting van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid.

Snelheid verlagen zonder nadenken

"Het veiligheidsprobleem wordt te vaak aangepakt door de snelheid te verlagen", zegt Maarten Matienko van VAB in Het Belang van Limburg. "Zonder nadenken, terwijl bijvoorbeeld ook de weginfrastructuur veranderd kan worden."

"Uit onze studie blijkt dat automobilisten het huidige snelheidsbeleid weinig geloofwaardig en bovendien onduidelijk vinden. De overheid moet daar iets aan doen. De snelheidsregels moeten dringend aan de Vlaamse realiteit worden aangepast", zegt Matienko.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 augustus 2012 - 18:55:10 »

Citaat van: autokanaal
2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
 De overheid moet daar iets aan doen. De snelheidsregels moeten dringend aan de Vlaamse realiteit worden aangepast", zegt Matienko.
de snelheidsregels zullen aangepast worden aan het gemiddelde IQ van de beleidsmakers
de snelheid overal lager dan 50
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 23 augustus 2012 - 19:22:30 »
stond gisteren nog op hln dat het BIVV de hele BBK tot zone 30 wil uitroepen  :'(
De volgende stap is een seingever met rode vlag voor elke auto  :-X

En dan zie je op de dezelfde pagina titels als "meest voetgangers kijken niet bij het oversteken"  >:(

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 24 augustus 2012 - 19:38:00 »
Yep daarstraks nog eentje dat bijna onder mijn scooter sprong in een zone 30, ik zal de zot wel zijn zekers?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2012 - 08:50:56 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 25 augustus 2012 - 19:05:28 »
In dit geval zeker, Hove centrum.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Jari

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 450
  • Geslacht: Vrouw
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 29 augustus 2012 - 14:49:31 »
Citaat van: autokanaal
Snelheid verlagen zonder nadenken

"Het veiligheidsprobleem wordt te vaak aangepakt door de snelheid te verlagen", zegt Maarten Matienko van VAB in Het Belang van Limburg. "Zonder nadenken, terwijl bijvoorbeeld ook de weginfrastructuur veranderd kan worden."
Dom dom dom.... Ze zouden nog zoveel kunnen innen...
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3307862/2012/08/29/Experts-waarschuwen-voor-verwarring-rond-snelheden.dhtml
Citaat
Het verhogen van de snelheid is verder lucratief voor de overheid, berekende het Planbureau voor de Leefomgeving eerder. Doordat mensen harder rijden, verbruiken ze meer brandstof en komt er dus meer accijns in de schatkist terecht. Jaarlijks kan het 130 rijden de overheid 50 tot 100 miljoen euro opleveren.
:)

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012 - 00:39:28 »
Citaat van: autokanaal
Snelheid verlagen zonder nadenken

"Het veiligheidsprobleem wordt te vaak aangepakt door de snelheid te verlagen", zegt Maarten Matienko van VAB in Het Belang van Limburg. "Zonder nadenken, terwijl bijvoorbeeld ook de weginfrastructuur veranderd kan worden."
Dom dom dom.... Ze zouden nog zoveel kunnen innen...
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3307862/2012/08/29/Experts-waarschuwen-voor-verwarring-rond-snelheden.dhtml
Citaat
Het verhogen van de snelheid is verder lucratief voor de overheid, berekende het Planbureau voor de Leefomgeving eerder. Doordat mensen harder rijden, verbruiken ze meer brandstof en komt er dus meer accijns in de schatkist terecht. Jaarlijks kan het 130 rijden de overheid 50 tot 100 miljoen euro opleveren.
:)
Als ze harder rijden, maar de Deense snelwegmetingen hebben bewezen dat dit gemiddeld niet zo is... zelfs bij een 20 kmh verhoging van de limiet (110 naar 130) de gemiddelde snelheid zakte namelijk met 1,1 kmh.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012 - 06:12:53 »
Als ze harder rijden, maar de Deense snelwegmetingen hebben bewezen dat dit gemiddeld niet zo is... zelfs bij een 20 kmh verhoging van de limiet (110 naar 130) de gemiddelde snelheid zakte namelijk met 1,1 kmh.

 :D ;D ;D ;D

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: 2 op de 3 chauffeurs keuren ondoordacht snelheidsbeleid af
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 01 september 2012 - 18:57:32 »
Nederland naar 130 kmh - onlangs nog even doorgereden Maasmechelen naar Aachen - waar nog 120 kmh staan borden na elke oprit.
Geen bord = 130 kmh of  # 8 kmh meer "flitsmarge" als bij 120 kmh #  is meer als welkom, men rijdt al wat relaxer 130-140 teller...   :)

Citaat
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120831_157
Maximumsnelheid op helft Nederlandse snelwegen naar 130 kilometer per uur
vrijdag 31 augustus 2012, 16u42

En kronkelen dat die hypocrieten van rode en groene slag doen (ook oppositie in NL, maar dat is het P-spel)

In BE met het legertje bleiters als BIVV en consoorten op de eerste rij.

# Opgelet NL hanteert andere ondergrens bekeuring bij 130 kmh tov 120 kmh...: (meetcorectie 3 % blijft)
- 120 kmh = max echte 127,9 kmh, flits vanaf 128,0 kmh, zie tekst
- # 130 kmh = max echte 135,9 kmh, flits vanaf 136,0 kmh, zie tekst en voorbeeld helemaal onderaan:
Citaat
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/overtredingen/snelheid/marges_en/

Marges en meetcorrecties
13 maart 2012

Snelheidscontroles zijn een veelbesproken onderwerp. Om te voorkomen dat mensen bekeurd worden voor een paar kilometer te hard rijden, werkt de politie met een meetcorrectie op de snelheidsmeting. Daarnaast is er een ondergrens bij bekeuren.

Meetcorrectie
Het Nederlands Meetinstituut ijkt alle apparatuur. Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn:
bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie
bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie

Ondergrens voor bekeuren
Op de meeste wegen geldt een ondergrens van 4 km/u voordat wordt bekeurd. Alleen op autosnelwegen waar 130 is toegestaan, is geen ondergrens en wordt vanaf 1 km/u bekeurd.

Voorbeelden

Snelheid minder dan 100 km/u
Een automobilist rijdt op een 80-km weg 87 km/u volgens de meetapparatuur. De politie trekt hiervan 3 km meetcorrectie af. De automobilist krijgt een bekeuring voor 4 km/u te hard rijden. Had de automobilist 1 km/u minder hard gereden, dan was hij niet bekeurd vanwege de ondergrens.  

Snelheid vanaf 100 km/u

Bij een andere automobilist die op een 120-km weg rijdt, meet de apparatuur 128 km/u. De politie corrigeert de snelheidsmeting met 4 km (3% van 128). De automobilist wordt bekeurd voor 4 km te hard rijden.

Snelheid bij 130 km/u limiet
Een automobilist rijdt op een 130-km weg 136 km/u volgens de meetapparatuur. De politie trekt hiervan 5 km meetcorrectie af (3% van 136). Deze automobilist krijgt een bekeuring voor 1 km/u te hard rijden.

In Be gaat nog altijd de flits af bij 129 kmh. (128,9 max )
Dus op NL-130 kmh mag men -boetegrens- 7 kmh snelller (135,9)  als in BE.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 01 september 2012 - 19:25:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I