Auteur Topic: Kruispunt maar niet voor fietsers  (gelezen 6006 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 28 augustus 2012 - 23:31:49 »
Onvoorstelbaar... ik ben het allemaal niet meer gewoon. Als een vrachtwagenbestuurder hier een maneuver uitvoert, blijft iedereen er ver van weg, en wacht men geduldig, ook al duurt het even.

Er is hier op een kleine weg een scherpe bocht naar links en geen overzicht. Als er een lijnbus uit tegengestelde richting komt, stop ik op minstens 50 meter vóór die bocht, want die buschauffeur moet met zijn bus uiterst links gaan rijden om door die bocht te geraken. Het zou wat worden als dat in België zou zijn...
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 29 augustus 2012 - 00:26:57 »
Tja elk pruldorp moet tegenwoordig de wegen zo aanleggen dat vrachtwagens geweerd worden, ze vergeten wel dat we erdoor moeten om bij hun handelaars te komen.
Met hier en daar een beetje uitzonderingen krijg je enkel van andere vrachtwagenbestuurders een beetje begrip, en dan nog.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 29 augustus 2012 - 02:27:07 »
Tja elk pruldorp moet tegenwoordig de wegen zo aanleggen dat vrachtwagens geweerd worden

Hier is dat niet zo.

Onlangs heb ik, bijna aan het einde van een smalle weg, een vrachtwagen als tegenligger gehad. Geen probleem: eventjes 300 meter achteruitgereden, en klaar was kees.

In België zou zo een smalle weg op zijn minst een eenrichtingsweg zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 29 augustus 2012 - 02:58:52 »
Niet noodzakelijk maar wel geen begrip zoals jij geeft.
Ook gewoon geen besef, dat ik bvb. weiger om ook maar 1 wiel in de zachte berm te zetten, heb dat al voorgehad, alle twee uitstappen, ik leg dus uit dat ik wegzak in een zachte berm, onbegrip pfff zo'n dikke banden.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 29 augustus 2012 - 08:13:06 »
Door maneuvers langzaam uit te voeren:

- geef je jezelf meer kans om iets te corrigeren als er iets dreigt mis te lopen.
- beperk je de materiële schade als je je eens mispakt.
- geef je andere weggebruikers meer tijd om zich nog uit een gevaarlijke situatie te redden.
Dat was 100 jaar geleden misschien zo ... maar de tijden veranderen.

Enkel materiële schade wordt beperkt door trager te rijden.
Of je nu tegen 5 of 10 km/u met een vrachtwagen over een voetganger of fietser rijdt maakt niet bijster veel uit.

Dat het andere weggebruikers meer tijd geeft zich uit de voeten te maken, is verleden tijd.
NU betekent het enkel dat er meer weggebruikers zich in de gevarenzone zullen begeven.


Citaat
Tegen de onverbeterlijken is natuurlijk geen kruid gewassen, ook geen 20 spiegels. Als een treinbestuurder tegen 140 km/h op 200 meter een overweg nadert en er kruipt een have gare tussen de gesloten slagbomen door, dan kan hij ook met een noodremming een ongeval niet meer vermijden.
Met dat verschil dat niemand de treinbestuurder aansprakelijk gaat achten.

Maar een autobestuurder is aan het manoeuvreren, en daardoor voortdurend voorrangsplichtig ... ook tegenover idioten die zich nog achter hun voertuig gaan doorwringen terwijl het maneuver al duidelijk begonnen is.
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 augustus 2012 - 08:15:40 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bibi585

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 3.636
  • Geslacht: Man
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012 - 05:25:00 »
Het is inderdaad echt niet meer te doen tegenwoordig.
Gewoon domweg vertrekken aan een verkeerslicht, wanneer het groen geworden is, is al een penibele onderneming tegenwoordig.
Onmiddellijk zijn er daar 2, 3, 4 of meer onnozelaars die zich perse in die paar meter opening wringen tussen jou en je voorligger om al dan niet aan het kruispunt rechts af te slaan.
Een afrit op de autosnelweg. Pinker op en aan het begin van de afrit afrijden en dan afremmen? Nee hoor, dat gebeurd tegenwoordig nog zelden. Alle denkbare en vooral ondenkbare andere manieren zijn meer regel dan uitzondering. Natalia had gewoon pech gehad die keer.
Oprit idem dito.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012 - 11:46:25 »
Pinker op en aan het begin van de afrit afrijden en dan afremmen? Nee hoor, dat gebeurd tegenwoordig nog zelden.
Natuurlijk, de dwaze diensten van Crevits hebben daar overal


neergepoot.

Meestal met reeds 90 pal aan het begin van de afrit, maar geregeld ook waar de 90 al eerder staat, en dan aan het begin van de afrit nog slechts 70 zou gereden mogen worden.

De borden zijn er niet conform de plaatsingsvoorwaarden geplaatst, maar dat weet de modale bestuurder niet ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012 - 12:54:54 »

De borden zijn er niet conform de plaatsingsvoorwaarden geplaatst, maar dat weet de modale bestuurder niet ...
moeten die niet op voorhand aangekondigd worden als de snelheidsvermindering meer dan 20 km/u is?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 30 augustus 2012 - 18:23:34 »
moeten die niet op voorhand aangekondigd worden als de snelheidsvermindering meer dan 20 km/u is?
Ja.
De eerste 90 staat er ALTIJD onreglementair in Vlaanderen.

Volgens mij is het ook een manier om de bordenleveranciers extra te spijzen .
Er staan dan nog borden 70 en 50, telkens met onderbord.
Dat geeft 6 borden, of 8 als ze ook nog naar 30 gaan.

In principe zijn er maar 4 nodig + een onderbord 400m ofzo.
De vooraankondiging + de eigenlijke snelheidsbeperking.
Als dat zou mogen, tenminste ....


Want ook het opleggen van een snelheidsbeperking is er niet reglementair ...


9.9. Verkeersbord C43. Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft (...)
[de schoolomgeving - Inazuma]


In plaats van 3 of 4 palen met  6 of 8 borden, horen er dus maar 1 paal met 2 borden te staan :




Eventueel kan men daar nog een onderbord aan toevoegen met een grotere afstand dan 150m.



Fijn toch als je je leveringsomvang per afrit kan verdrie- tot verviervoudigen ...
Hoeveel afritten telt Vlaanderen ?
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 31 augustus 2012 - 11:34:19 »
moeten die niet op voorhand aangekondigd worden als de snelheidsvermindering meer dan 20 km/u is?
Ja.
De eerste 90 staat er ALTIJD onreglementair in Vlaanderen.

maakt dat dan ook dat de 'zone 50' op de parkings niet reglementair is?
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kruispunt maar niet voor fietsers
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 31 augustus 2012 - 16:31:16 »
maakt dat dan ook dat de 'zone 50' op de parkings niet reglementair is?
Die is nergens reglementair, tenzij ze aansluit op een grotere zone buiten de snelweg - maar ik ken geen dergelijke gevallen.
Dat om andere redenen :

6.7.6. Behalve wat de verkeersborden F4a en F4b betreft, mag de signalisatie met zonale geldigheid slechts voor meerdere wegen ingevoerd worden.

Dit is niet het geval op de parkings van snelwegen, waar het om 1 enkele weg gaat, nl. de snelweg.

De overheid overtreedt dus volop de eigen regels ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder