Ik vind het raar dat men een lagere snelheid oplegt om de vervuiling tegen te gaan. Dat hangt toch van je auto af? Stel dat je een 6de versnelling hebt dan ligt je ideale snelheid toch hoger.
Volgens mij kan het zelfs vervuilender zijn om trager met airco aan te rijden, omdat de airco dan langer werk moet leveren.
Met lichten ook zo, maar die hun verbruik zal wel meevallen vermoed ik.
Natuurlijk is het pure onzin daar de 90 kmh plots naar 70 kmh te verlagen wegens milieuredenen (het is enkel kassa kassa)
Omdat - vooral bij een turbodiesel* - verbruik zeker niet evenredig is aan vervuiling, bij 70 kmh kan men namelijk 2 à 3 maal zoveel fijnstof uitstoten als bij 90 kmh of 110 kmh, PM-diagram van Bosch bewijst dat.

De gemiddelde turbodiesel (*Frankrijk ~ 58 % dieselpwpark is een sterk verdieselt land zoals Belgie) heeft > 50 kmh/1000 t/min in hoogste versnelling, de zwaardere 60 kmh en ruim meer, tot 70 kmh/1000 t/min zelfs.
Men moet dus zowat minstens 1700 t/min halen om een voldoende motorkoppel te hebben, bij modernere diesels toch nog 1500 t/m maar die hebben dan ook een langere eindverhouding of 60-70 kmh/1000 t/min. Gemiddelde diesels van Bj 2000 en ouder hebben al 1900-2000 t/min nodig voor hun max koppel, maar die hadden ook maar een top van 175 à 200 kmh (90 à 130 din PK).
Nemen we :
60 kmh/1000 t/m x 1500 = 90 kmh minimum voor een recente diesel
55 kmh/ " x 1700 = 93,5 kmh voor een redelijk recente.
50 kmh/ " x 1900 = 95 kmh voor een oude turbodiesel Bj < 2000.
Hoe je het draait of keert 70 kmh is een vervuilende snelheid, vooral betreft roetpartikels.
100 kmh is zowat de milieuvriendelijkste snelheid, de langste stedelijke bebouwing langs een snelweg ligt dwars door het roergebied in D (as Duisburg-Essen-Bochum-Dortmund, de A40) daar is 100 kmh de limiet door die steden (A40 heeft daar geen pechstroken), en op de stukken erbuiten meestal 120 kmh.
De zuiverste verbranding is nu eenmaal dan wanneer het motorkoppel voldoende hoog is, best 90 % van het maximum koppel. Bij een turbodiesel en dat zijn ze bijna allemaal moet er voldoende turbodruk opgebouwd zijn door de druk van de uitlaatgassen, uiteraard bij de nodige toevoer van voldoende lucht (luchtoverschot bij Diesel)
De tekst zegt dat duidelijk:
Für Dieselfahrzeuge sind zusätzlich die Partikelemissionen gesetzlich limitiert. Eine gebräuchliche Messgröße zur Beurteilung der Partikelemission von Dieselmotoren ist die Schwärzungszahl nach Bosch. Die erhöhten Schwarzrauchwerte im emissionsrelevanten Kennfeldbereich (Bild K34) weisen auf den Zusammenhang zwischen der Partikelbildung und AGR hin und dieser auf den bekannten Zielkonflikt zwischen NOx- und Partikelemissionen. Außerhalb des mit AGR abgestimmten Kennfeldbereichs ist das Niveau der Schwärzungszahlen auf relativ niedrigem Niveau. Dieses steigt jedoch im volllastnahen Bereich, und hier insbesondere bei niedrigen Drehzahlen, wegen der dort vorherrschenden geringeren Luftzahlen wieder signifikant an.
http://www.motorlexikon.de/?I=2602
En -
dat komt er nog bij - omdat het gewoon bewezen is dat 70 kmh de doorstroming zodanig vertraagd (110-130 kmh verkeer loopt te snel in op het 70 kmh verkeer) dat er langere files zijn of meer filedruk en-of stop en go.
Dus nog eens extra vervuiling naast de te lage snelheden bij vlotter verkeer. Dat heeft men namelijk ook aan de Kennedytunnel gemeten.
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF06122006_042
VAB berekende dat de snelheidsbeperking in de tunnel, de files op de Antwerpse ring verlengt. Zo zou een automobilist die van Gent via de E17 komt, gemiddeld 24 minuten langer in de file staat.
Vlaams minister Peeters reageert voorzichtig op die VAB-resultaten. ,,Het gaat om een beperkte staal. Ik wil mij maandag bij de evaluatie baseren op objectieve gegevens van mijn administratie'', klinkt het.
,,Ik wil een evaluatie op basis van objectieve cijfers waarbij wordt gekeken naar de impact op de veiligheid, de doorstroming en de mogelijke impact op het milieu. Daarbij wordt naast de snelheidsbeperking ook gekeken naar elementen als de signalisatie, de belichting en de snelheidscamera's'', aldus Peeters. ,,We moeten daarbij de afweging maken of het mogelijk is om de snelheid opnieuw te verhogen tot 90 km/uur, vertrekkende vanuit het effect op veiligheid en doorstroming.''
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=GOT15DF6S