Auteur Topic: Belg moet beter leren rijden in de regen  (gelezen 14935 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Belg moet beter leren rijden in de regen
« Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 15:16:54 »
Citaat van: autokanaal.be
Belg moet beter leren rijden in de regen

De mobiliteitsverenigingen VAB en Touring vinden dat automobilisten beter moeten worden opgeleid om ongevallen bij regenweer te vermijden. Dat zeggen ze vrijdag in De Standaard en Het Nieuwsblad.

Touring wil de jonge bestuurders beter opleiden, VAB vindt dan weer dat automobilisten die ongevallen veroorzaken rijles moeten krijgen in plaats van verkeersboetes.
"We hebben de verkeersmiserie (van donderdagochtend, nvdr.) voor een groot deel aan onszelf te danken", zegt Maarten Matienko, woordvoerder van mobiliteitsorganisatie VAB.

"De ongevallen gebeuren omdat we ons rijgedrag niet genoeg aanpassen aan het weer. We rijden te ongedisciplineerd, we gaan te hard in de remmen, we houden te weinig afstand, we veranderen te vaak van rijstrook. En onze auto geeft ons ook een vals gevoel van veiligheid."

De oplossing ligt volgens de VAB in meer opleidingen voor de bestuurders. "Het systeem van verkeersboetes moet worden aangepast", vindt Matienko.

"We kunnen beter verplichte rijopleiding geven als straf voor zware overtreders of automobilisten die keer op keer ongevallen veroorzaken. Zo'n verplichte rijles is een beter signaal dan de zoveelste boete: met zo'n opleiding investeer je in de bekwaamheid van je bestuurders."

Mobiliteitsvereniging Touring wil vooral jonge automobilisten beter opleiden. "In het buitenland krijg je tijdens je rijopleiding echte training om in alle omstandigheden te leren rijden: in het donker, bij regen, in de mist. In ons land ontbreekt dat volledig."
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Belg moet beter leren rijden in de regen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 15:32:35 »
Klopt.

Alleen klinkt het nogal zelfzuchtig van organisaties die zelf rijscholen hebben ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 15:33:39 »
laat "in de regen" maar vallen  :-X

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 15:44:10 »
In alle omstandigheden leren rijden?  Ik wil de praktische uitwerking nog wel eens zien.  Wordt bvb lastig voor een student die enkel in de zomer tijd heeft.  Na 22u, mag je bvb al geen rijlessen meer geven.  Leren rijden in de mist of regen?  Goed: hoe lang op voorhand kan je een afspraak daartoe maken?  Begin zoiets in de praktijk maar te regelen en te plannen, in de wetenschap dat heel wat instructeurs hun job niet voltijds (kunnen) doen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 15:50:10 »
ik ben het niet eens met touring dat er echt moet opgeleid worden in de regen of andere omstandigheden
Wat ik wou zeggen is dat de gemiddelde belg gewoon niet kan rijden
Hoe dat komt is wat anders, daar zijn redenen genoeg voor te bedenken

Maar imho ligt het vooral aan de mentaliteit die de voorbije 30 jaar gekweekt is, op alle vlakken trouwens

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 16:14:53 »
In alle omstandigheden leren rijden?  Ik wil de praktische uitwerking nog wel eens zien. 
Even over de grens in D gaan kijken.
Daar kan het wél ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 16:30:03 »
Beeld je even in dat jij filiaalhouder bent.  En een klant komt om praktijklessen af te spreken in de mist, bij reen, en bij duisternis.  Hij heeft alleen maar tijd in de zomer, want hij studeert nog.  En enkel de eerste maand, want gans augustus is hij op vakantie in het buitenland.  Pech: de ganse maand juli is het zonovergoten, dus klaarhelder tot ruim 22u.  En geen mist te bespeuren, en pech: uitgerekend die periode geen druppel regen.  

En nu mag jij die klant gaan uitleggen waarom je niet op zijn vraag kunt ingaan.  Veel geluk ermee!

Dus ik verneem het graag hoe ze het daar doen, dan.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 oktober 2012 - 16:36:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

wooter

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 17:58:53 »
Ze doen het daar. Natuurlijk is de wetgeving erop aangepast zodat lessen ook 's nachts kunnen doorgaan, maar als je in DE een rijbewijs wilt, moet je je schikken naar de rijschool.

Wat VAB en Touring wel vergeten te vermelden is dat vele files bij regenweer net ontstaan omdat mensen voorzichtiger gaan rijden en meer afstand houden. Bij regenweer treed er eigenlijk een normalisatie op, terwijl bij droog weer men korter op mekaar gaat rijden, en men zo de filedruk beperkt. TU Delft heeft daar nog mooie onderzoeken van, maar ik vind ze niet terug op internet.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 19:40:54 »
In alle omstandigheden leren rijden?  Ik wil de praktische uitwerking nog wel eens zien. 
Even over de grens in D gaan kijken.
Daar kan het wél ...

Idd, hier de details, kijk bij Sonderfahrten*

Verplicht ´s nachts en zwaartepunt autobahn (alles met hogere snelheden als normaal) , en als men in de winter zijn gewone rijlessen volgt is het daar heel normaal dat men met winterbanden op sneeuw oefent, zelfs bij een ferme laag sneeuw.

Men moet toch leren zijn snelheid aan te passen naargelang omstandigheden (ik denk Belziek-artikel 10.1 wordt hier nauwelijks geoefend...)

Citaat

Was ist bei den Sonderfahrten anders als in den normalen Fahrstunden?

Bei den Sonderfahrten soll das Fahren in besonderen Situationen und unter schwierigen Bedingungen geübt werden. Schwerpunkte der Autobahnfahrten

-Fahren mit hoher Geschwindigkeit

-Einschätzen des Abstandes bei hoher Geschwindigkeit -Verkehrsbeobachtung, vorausschauendes Fahren,

-Einfahren und Ausfahren, auch auf Parkplätze und Raststätten,

-Überholen, Befahren eines Autobahnkreuzes, Gefahren bei hoher Fahrgeschwindigkeit Schwerpunkte der Überlandfahrten:

-Fahren mit höherer Geschwindigkeit

-Abbiegen von Schnellstraßen in Seitenstraßen oder Nebenstraßen

-Fahren in Kurven mit höherer Geschwindigkeit

Überholen

-Vorausschauendes Fahren / Gefahren erkennen

-Überholvorgänge übenSchwerpunkte der Nachtfahrten:

-Bedienung, Anwendung und Kontrolle der Beleuchtungseinrichtungen

-Verhalten bei Blendung durch Gegenverkehr

-Benutzung des Fernlichts

-Anpassen der Geschwindigkeit

-Erkennen von Gefahren

-Besonderheiten des Fahrens bei Dunkelheit

-Fahren außerorts und auf Autobahnen Fahren unter sich verändernden Lichtverhältnissen.

Anzahl Sonderfahrten

Klasse .......Überlandfahrten ........ Autobahnfahrten ........ Dunkelfahrten

A, A1, B........................5........................4............................ .3

B auf BE........................3........................1........................... ..1

B auf C..........................5........................2.......................... ...3

A1 auf A........................3........................2............................ .1

http://www.fahrschule-schnell.de/332444/360405.html

Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 19:46:39 »
Ik zie hier 1 en ander over rijden met hogere snelheden en inhalen.  Maar ik zie toch niks over rijden bij regen, mist, sneeuwval.  Of lees ik er nu ergens over?

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 19:47:50 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 19:50:59 »
Jaja, hij zegt dat inderdaad.  En 't zou kunnen, ik ken het Duitse systeem niet. 

Ik bedoel dat ik er niks over lees in de link (de quote) die hij meegeeft....  Hierin dus:

Citaat

Was ist bei den Sonderfahrten anders als in den normalen Fahrstunden?

Bei den Sonderfahrten soll das Fahren in besonderen Situationen und unter schwierigen Bedingungen geübt werden. Schwerpunkte der Autobahnfahrten

-Fahren mit hoher Geschwindigkeit

-Einschätzen des Abstandes bei hoher Geschwindigkeit -Verkehrsbeobachtung, vorausschauendes Fahren,

-Einfahren und Ausfahren, auch auf Parkplätze und Raststätten,

-Überholen, Befahren eines Autobahnkreuzes, Gefahren bei hoher Fahrgeschwindigkeit Schwerpunkte der Überlandfahrten:

-Fahren mit höherer Geschwindigkeit

-Abbiegen von Schnellstraßen in Seitenstraßen oder Nebenstraßen

-Fahren in Kurven mit höherer Geschwindigkeit

Überholen

-Vorausschauendes Fahren / Gefahren erkennen

-Überholvorgänge übenSchwerpunkte der Nachtfahrten:

-Bedienung, Anwendung und Kontrolle der Beleuchtungseinrichtungen

-Verhalten bei Blendung durch Gegenverkehr

-Benutzung des Fernlichts

-Anpassen der Geschwindigkeit

-Erkennen von Gefahren

-Besonderheiten des Fahrens bei Dunkelheit

-Fahren außerorts und auf Autobahnen Fahren unter sich verändernden Lichtverhältnissen.

Anzahl Sonderfahrten

Klasse .......Überlandfahrten ........ Autobahnfahrten ........ Dunkelfahrten

A, A1, B........................5........................4............................ .3

B auf BE........................3........................1........................... ..1

B auf C..........................5........................2.......................... ...3

A1 auf A........................3........................2............................ .1

http://www.fahrschule-schnell.de/332444/360405.html

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 oktober 2012 - 19:52:47 door bert.covens »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 20:47:07 »
En daarenboven: koken kost geld, die opleidingen zijn niet gratis.  Welke politicus gaat het aandurven om zich onsympathiek te maken door mensen daartoe te verplichten?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 21:47:14 »
Jaja, hij zegt dat inderdaad.  En 't zou kunnen, ik ken het Duitse systeem niet.  

Ik bedoel dat ik er niks over lees in de link (de quote) die hij meegeeft....  Hierin dus:
Dat zijn enkel de sonderfahrten dat staat daar idd niet specifiek in (uitzonderingen zullen ze daar ook niet maken want de sonderfahrten komen pas als ze bij gewone lessen voldaan hebben), dus de gewone lessen zijn er ook nog.

Oh je wou een link die zijn er genoeg:

En weer of geen weer die rijlessen gaan door. En de meesten hebben geen schrik dan juist de rijlessen te volgen, want als je het in die omstandigheden goed leert kun je het ook in veel betere omstandigheden. Natuurlijk zullen er in de winter voldoende wegen zijn die er veel beter bij liggen; maar toch zoekt de rijleraar bewust gladdere wegen op en vooral waar het wat bergop en bergaf gaat. Zo kan de leraar zien of ze/hij zijn/haar snelheid en afstand en rijtechniek aanpast naargelang wegtoestand.

Eentje van een 16-jarig meisje die leert rijden op ijzel en-of diepe sneeuw in heuvelachtig Saarland:

Citaat
http://www.saarbruecker-zeitung.de/sz-berichte/saarbruecken/Carolin-startklar-fuer-die-Schnee-Fahrstunde;art2806,3572148,2

Carolin startklar für die Schnee-Fahrstunde

Von SZ-Mitarbeiter Frank Bredel

Saarbrücken. Als die 16-jährige Carolin Thönnes in die tief verschneite Ausfahrt zum Parkplatz am Schwarzenbergbad einbiegt, knirscht es unter den Rädern des Fahrschulautos. Der Wagen ruckelt kurz. Dann fährt er langsam, aber problemlos auf den ungeräumten Platz. Fahrlehrer Volker Stein nutzt diese einsame Fläche gern, um Fahrschüler auf Schnee fahren zu lassen (Veröffentlicht am 31.12.2010)

Foto 1 / 1 Carolin Thönnes freut sich am Steuer des Fahrschulwagens, dass die Lektion auf Eis und Schnee gleich beginnt.

Er macht Bremsübungen auf Parkplätzen, übt bergab den Gebrauch der Motorbremse, das Anfahren im zweiten Gang ohne Gas. Und rät den Schülern, vor Steigungen schon auf der Ebene zu beschleunigen.
 "Ich suche bewusst Steigungs- und Gefällstrecken aus.
Die Schüler sehen dann schnell, dass das Fahren im Winter eine reine Gewöhnungssache ist", erklärt Stein. Welche Fehler im Winter gemacht werden? "Die einen fahren aus Angst viel zu langsam. Die anderen fahren so wie immer, als hätte es nicht geschneit", sagt der Fahrlehrer. Natürlich seien zu hohe Geschwindigkeiten, zu geringer Abstand und nicht richtig von Schnee und Eis befreite Scheiben oft Unfallursachen. Die Fahrschule lehre aber gerade im Winter, all das zu vermeiden.

Viele junge Leute fürchten sich, wie Carolin Thönnes, nicht vor dem Winterwetter: "Die meisten haben gerade jetzt ihre Fahrstunden", erzählt sie. Kaum einer melde sich wegen des Schnees später an.

Fahrlehrer Stein freut sich über den Praxisunterricht mit erhöhten Anforderungen: "Diese Straßenverhältnisse bräuchten wir auch im Sommer - ein besseres Training gibt es nicht."

In Belziek valt dan de rijles uit zeker, en heel zeker als het bergop en bergaf is op gladde wegen, dan blijven die zelfs met een rijbewijs liever thuis.  ;D

Hier een Duitse rijles aan een leerling in ´t Engels:
http://www.youtube.com/watch?v=pw6iEUUY5m8
« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 oktober 2012 - 22:13:32 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 05 oktober 2012 - 22:10:07 »
thx !