Jozef, vorige keer zei je dat een C43 van hier ginds een Zeichen 274 is en zonaal werkt? Waarom hebben ze daar dan eigenlijk ook nog zonale borden uitgevonden?
Zonale borden gelden in een volledige zone. Binnen die zone kan er plaatselijk enkel van afgeweken worden met een bord dat een nog lagere snelheidsbeperking oplegt (bijvoorbeeld ter hoogte van een bouwwerf).
Er zijn twee gevallen waarin een Zeichen 274 niet voorbij een kruispunt moet herhaald worden.
1ste geval: aan het begin van een doorlopende weg staat een Zeichen 274, en de wegen die erop uitkomen, zijn doodlopende wegen (ook al zijn ze meerdere kilometers lang). De redenering is dan dat je over die doorlopende weg moet gereden hebben om in zo een doodlopende straat te geraken, en je dus verondersteld bent om te weten welke snelheidsbeperking er op die doorlopende weg geldt als je ernaar terugkeert.
Z 279 │ │
│ │geen Z 279
─────────────── ───────────────
│ │
─────────────── ───────────────
geen Z 279 │ │
│ │Z 279
2de geval: je volgt een weg waarop ingevolge Zeichen 274 een snelheidsbeperking geldt, en je slaat links of rechts een andere weg in, waarbij er aan het begin van die weg geen Zeichen 274 staat. Dan dien je ervan uit te gaan dat ook in die weg die snelheidsbeperking geldt. Als dat geen doodlopende weg is, zal er aan de andere kant ervan in tegengestelde richting wel een Zeichen 274 staan.
Zeichen 279 │ │
│ │ Z
│ │ e
│ │ i
│ │ c
│ │ h 2
│ │ geen e 7
│ │ Zeichen 279 n 9
│ ────────────────────────
│
│
│ ────────────────────────
geen │ │Z 2
Zeichen 279 │ │e 7
│ │i 9
│ │c
│ │h
│ │e
│ │n
│ │
│ │
│ │
│ │
│ │Zeichen 279