Auteur Topic: winterbanden 2012 draad  (gelezen 16276 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: winterbanden 2012 draad
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 21 december 2012 - 16:50:07 »

Doe je mee aan de voting bij het artikel, ....

Is wat moeilijk als er geen optie over Vierseizoens-banden bij staat in mijn geval.

Idd spijtig dat die optie er niet bijstaat, nochtans staat het als tip in het artikel.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: zaterdag 05 januari 2013 - 22:18:14 »
Reactie uit een artikel in de krant, één van de toppers daar tussen een berg geniale reacties:
Citaat
Winterbanden geven een vals gevoel van veiligheid . Zie ze voorbij razen over besneeuwde , en even verderop over een bruggetje waar ijsvorming is ipv sneeuw hangen ze . In die weersomstandigheden kom je veel verassingen tegen , waar sneeuwbanden dus ook nutteloos zijn . Dit heb je bij gewone banden niet op dat weer , je past je rijstijl aan en bent waakzamer , en vooral , voorzichtiger !! . Dus nooit verplichten in dit land waar amper een korreltje sneeuw valt .

De wereld was misschien toch beter vergaan vandaag? Wat begrijpen mensen nu niet aan het feit dat winterbanden geen sneeuwbanden zijn en dus ook beter presteren bij koude? Maar bon, nogal een geluk dat meneer/mevrouw zijn/haar zomerbanden wel grip hebben op ijs.
Hmm, maar koud is het ook niet hé  ;D
Ik ben weer heel blij dat ik nog steeds geen winterbanden gekocht heb  ;D

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: zondag 06 januari 2013 - 12:07:13 »
Hmm, maar koud is het ook niet hé  ;D
Men heeft zo van die maanden of beter gezegd weken. De gemiddelde temp° Ukkel in december was nochtans met 5,1 ° C maar 1,2 ° boven normaal.

Citaat
ik ben weer heel blij dat ik nog steeds geen winterbanden gekocht heb  ;D
maar hoelang nog ? Mss kun je er serieus voordeel bij doen (kortingen van 20 % en meer) want ze zullen mss op hun voorraad blijven zitten.

Voorlopig verslijt je maar je zomerbanden.  ;D
« Laatst bewerkt op: zondag 06 januari 2013 - 12:09:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: zondag 06 januari 2013 - 12:29:38 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #35 Gepost op: zondag 06 januari 2013 - 19:21:40 »
Mijn idee blijft hetzelfde: hoeveel keer kan je met een recente wagen blikschade maken die goedkoper is dan een setje winterbanden op stalen velg? ( ~ € 500)

Inderdaad, Rafael. Bovendien: terwijl je je winterbanden verslijt, verslijt je je zomerbanden niet.

Als het dan nog bij blikschade blijft, is het nog niet zó heel erg. Hoewel: als zo een pipo met zijn zomerbanden achteraan op je spiksplinternieuwe wagen inrijdt, is dat erg pijnlijk. Een echt drama wordt het natuurlijk als er doden en gekwetsten bij vallen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #36 Gepost op: maandag 07 januari 2013 - 22:23:30 »
Vorig weekeind lieten ze dat nog zien bij Fleet TV.  Jeffrey Van Hodyonck testte er met een (ik dacht) Porsche zomerbanden op ijs, vs winterbanden op ijs.  

http://youtu.be/y1PdD4hD-gs
« Laatst bewerkt op: maandag 07 januari 2013 - 22:27:31 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 08 januari 2013 - 04:54:11 »
Vorig weekeind lieten ze dat nog zien bij Fleet TV.  Jeffrey Van Hodyonck testte er met een (ik dacht) Porsche zomerbanden op ijs, vs winterbanden op ijs.  

http://youtu.be/y1PdD4hD-gs
Waarom stuurt die bijna het dubbel in met die zomerbanden?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: dinsdag 08 januari 2013 - 10:28:24 »

Offline KV

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 08 januari 2013 - 10:38:08 »
Ik vind het een héél verdacht filmke, het is dan ook helemaal niet moeilijk om een auto te laten slippen op ijs, ook met winterbanden

Op de 22 jaar dat ik al met zomerbanden rondrij heb ik nog nooit enige (blik)schade of hinder veroorzaakt hierdoor

wooter

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 08 januari 2013 - 12:44:47 »
Kom eh mannen...

Als je bovenstaand filmpje om een onbegrijpelijke reden niet gelooft, moet je dit filmpje maar eens zien:

http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 08 januari 2013 - 14:14:12 »
Kom eh mannen...

Als je bovenstaand filmpje om een onbegrijpelijke reden niet gelooft, moet je dit filmpje maar eens zien:

http://www.youtube.com/watch?v=GlYEMH10Z4s

Idd Wooter.  :)

En wie nog twijfels heeft vraag het aan mij, ik heb in vroegere jaren genoeg blitzeis of ijsregen of aanvriezende regen/neerslag meegemaakt met natuurlijk ook goede winterbanden#. (ik moest 4-5 x week naar de voetbaltraining weer of geen weer).
Ik moet zowat een van de weinigen geweest zijn die een buitentemperatuur-"warner" had op z´n auto, die zeldene van VDO in die tijd waren goed, ik spreek van de winter ´83-´84... In feite heeft bijna elke recente auto met boordcomputer zo´n ding standaard. Vanaf +4°C begon het, zelfs met verwittigingskleuren oranje en rood naargelang T°.

Ik reed met "winterbanden" sinds winter 73-74 toen ik in D aankwam, enkele maanden later werd ik verrast door blitzeis toen ik (onervaren) in een koude zone binnenreed waar de Temp plots 10 ° C lager was als enkele kms voordien.
Die sneeuwbanden## (allemaal beperkt tot 160 max) -toen zo nog genoemd- zijn helemaal niet te vergelijken met nu. Toen was er nog het geblokt profiel. Op ijs waren die toen niet veel beter als de zachte SR-banden(tot 180 kmh). Op droge weg moest men zich al serieus aanpassen.

(Aangereden) sneeuw ziet men en is niet verrassend (wel opgepast bij verse sneeuw als er een laagje ijs/ijzel onder kan liggen..), maar soms heeft men enkel aanvriezende regen als het wegdek te koud is of de lucht onderaan veel kouder is als de regen die uit een warmere luchtlaag valt, aanvriezende mist is ook zo een verassend effect zoals jullie allemaal weten.  ;)
Het gevaarlijkste vind ik de windige dagen bij zo´n weer rond het vriespunt, je kan perfect op een natte weg rijden en enkele honderden meters verder is dezelfde weg een ijsspiegel omdat net daar de wind vrij spel heeft; dus oppassen als men uit het bos rijdt of uit de bebouwde kom komt of ... eender waar die symptomen voorkomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/IJsregen
http://de.wikipedia.org/wiki/Regen#Gefrierender_Regen

Lacheu met sommige Duitsers/ ook Belgen (Nato) die het met zomersloffen probeerden enkel maar weg te rijden, laat staan echt te rijden. Het duurde niet lang hoor en alle (dus ook de nieuwkomers van de eenheid) reden met winterbanden.

Ik was gekazerneerd op 450 m hoogte (Sauerland).  ;)  Winters duurden tot een maand langer als in onze Ardennen..

« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 januari 2013 - 14:43:21 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 08 januari 2013 - 14:25:43 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: woensdag 09 januari 2013 - 06:25:55 »
Ik wil ook niet in twijfel trekken of winterbanden beter zijn maar om hem op zomerbanden expres te laten schuiven dat is er toch ook over.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

wooter

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: woensdag 09 januari 2013 - 10:20:25 »
Ik wil ook niet in twijfel trekken of winterbanden beter zijn maar om hem op zomerbanden expres te laten schuiven dat is er toch ook over.
Ja, hoe durven ze, zoiets onrealistisch als een ijspiste.

Kijk, dat fimpje van fleet tv was paid for door Yokohama, en die betaalden maar voor 30 seconden. Dan maak je je als monteur geen zorgen om hoeveel twijfel er zou bestaan over het effect van de stuuractie op de grip of het verlies ervan.

Op de filmpjes van Tirerack zie ik in de drie gevallen wel dezelfde stuuruitslag en toch drie aanzienlijk verschillende resultaten... Het eerste Yokohama-filmpje dient dus als een  herinnering van de effecten, en die effecten zijn beter getest in de omstandigheden van Tirerack.