Auteur Topic: Moeten jongeren na zware overtreding rijbewijs inleveren?  (gelezen 9983 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Moeten jongeren na zware overtreding rijbewijs inleveren?
« Gepost op: zaterdag 10 februari 2007 - 18:44:24 »
Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde krantenartikel nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline eliomys

• Gevorderde
Re: Moeten jongeren na zware overtreding rijbewijs inleveren?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 11 februari 2007 - 00:27:01 »
En waarom enkel jongeren ?
Hier in Duitsland hebben vele ´volwasseneren´ meer schrik van een ´puntje´ teveel op hun rijbewijs dan van de boete zelf...
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #2 Gepost op: zondag 11 februari 2007 - 02:00:22 »
Precies mijn gedachte.
Als het plan is om enkel de jongeren extra te bestraffen dan maken ze zich schuldig aan discriminatie ze zich aan discriminatie.
Als ik dezelfde overtreding bega als iemand van 50 dan wens ik ook dezelfde (of een mindere  ;D) straf te krijgen.
Nu kan je stellen dat een groter deel van de onervaren chauffeurs minder rijvaardigheid heeft en dat een groot deel van de onervaren chauffeurs jonge chauffeurs zijn. Dit is mi naast de kwestie omdat een straf aan een individu wordt opgelegd naar aanleiding van een overtreding van die individuele persoon. De individuele persoon dient daarom niet afgerekend te worden op de groep waar hij toevallig ook toe behoort.

In Nederland wilden ze initieel ook een puntenrijbewijs voor jongeren invoeren. Gelukkig heeft de toenmalige Nederlandse overheid op tijd het licht gezien en is, zoals jullie weten, het puntenrijbewijs voor iedereen geldig, niet alleen voor jongeren.

Nog een dwaling in dit plan is dat ze spreken over jongere chauffeurs en niet over onervaren chauffeurs. Zolang onderzoeken niet hebben uitgewezen dat jongeren vaker brokken maken door het jong zijn itt tot het gebrek aan ervaring wat mi de causale factor is durf ik niet te stellen dat de leeftijd de oorzaak is. Zoals ik al eerder stelde, ik heb geen verschil ervaren tussen jongere chauffeurs en oudere chauffeurs.

Kortom, als ze het plan aanpassen en het voor alle chauffeurs willen doen gelden, jong en oud, ervaren en onervaren, dan ga ik akkoord onder de voorwaarde dat het op een adequate wijze wordt geïmplementeerd (een grote als met onze politici  :-\). De strafpunten zouden dan uitgereikt moeten worden op basis van het reële gevaar dat de overtreding veroorzaakt, niet op basis van het louter overtreden van een wet. Vb.; mensen strafpunten gaan geven omdat ze verkeerd geparkeerd staan, om 22u 's avonds 50 rijden in een 30-schoolzone, met dat soort flauwekul moeten ze bij mij niet aankomen. Als ze strafpunten geven omdat iemand met 100 km/uur door een dichtbevolkte bebouwde kom (niet elke bebouwde kom is even bebouwd  :-\) rijden of omdat mensen bumperkleven dan heet ik dat plan warm welkom.
Ook zou het dan een vereiste zijn dat de politie daadwerkelijk op andere gevaarlijke overtredingen zou gaan controleren dan enkel de onaangepast hoge snelheden (een aangepaste hoge snelheid is immers niet gevaarlijk, nietwaar Jozef?  ;)).

Voor nu; in de prullenbak met het plan.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 februari 2007 - 17:57:57 »
Citaat van: BBB
Zolang onderzoeken niet hebben uitgewezen dat jongeren vaker brokken maken door het jong zijn itt tot het gebrek aan ervaring wat mi de causale factor is durf ik niet te stellen dat de leeftijd de oorzaak is.

De verzekeraars hebben dat onderzoek al lang gedaan, hoor. Jongeren tussen 18 en 23 jaar blijken niet alleen vanwege hun onervarenheid, maar ook vanwege hun leeftijd brokkenmakers te zijn. Jonge mensen die  pas leren rijden als ze 23 jaar of ouder zijn, blijken veel minder bij ongevallen betrokken te zijn.

Citaat
een aangepaste hoge snelheid is immers niet gevaarlijk, nietwaar Jozef?   ;)

Inderdaad. Als er veilig tegen hoge snelheid kan gereden worden, kan een lage snelheid zelfs gevaarlijk zijn (concentratieverlies).
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Patte

• Gevorderde
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 14 februari 2007 - 15:38:37 »
Met welk recht halen ze het om ENKEL jongeren zwaarder te bestraffen. Mag ik dan ook een wetsvoorstel doen om 'ouderen' tussen de 40 en 60 hun rijbewijs af te pakken wanneer ze zich schuldig maken aan een zware fout, zijnde het alcoholMISBRUIK. Dan zullen er velen hun rijbewijs mogen inleveren. Zo is het dat wij meer 'oudere' bestuurders betrappen op alcohol gebruik dan jongeren. Pure discriminatie!

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 14 februari 2007 - 16:56:05 »
Een rijbewijs met punten kan al een stuk dit probleem oplossen. Iemand die net zijn rijbewijs heeft start met een aantal punten. Dit is echter niet het maximum dat hij kan halen. Als de persoon in kwestie geen zware overtredingen maakt de eerste jaren vergroot hij zijn spaarpotje met punten. Als hij wel zware overtredingen maakt zit hij sneller zonder punten. Het werkt dus een beetje als de bonus-malus bij het autorijden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 15 februari 2007 - 19:40:59 »
Een rijbewijs met punten kan al een stuk dit probleem oplossen. Iemand die net zijn rijbewijs heeft start met een aantal punten. Dit is echter niet het maximum dat hij kan halen. Als de persoon in kwestie geen zware overtredingen maakt de eerste jaren vergroot hij zijn spaarpotje met punten
Hmm, dan geef je natuurlijk weer potentieel meer ´crediet´ aan mensen die reeds langer rijden, m.a.w. die reeds de mogelijkheid hebben gehad om een spaarpotje op te bouwen. Voor mensen met een hoger ´spaarpotje´ zijn bepaalde straffen (vor dezelfde overtreding) dan minder zwaar dan voor mensen zonder ´spaarpotje´ (zoals het trouwens nu ook is  ;)). Als beginnende (jongere) ben je dus van bij de start aan in het ´nadeel´, zonder dat je ook maar enige fout hebt gemaakt...  :-\
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 15 februari 2007 - 23:49:08 »
En toch ben ik het nu met JC eens; eindelijk ben ik het weer eens oneens met Eliomys  ;D.
Als je gestraft wordt wanneer je iets verkeerd doet (althans wat de wetgever verkeerd vindt) dan is het normaal dat je beloond wordt wanneer je iets goeds doet.
Dat weegt voor mij zwaarder dan jouw bezwaar, Eliomys. Vooral omdat je geen strafpunten krijft zolang je je aan de regels houdt en iedereen wordt al verondersteld om dat te doen.
Als je al 20 jaar braaf hebt gereden dan mag daar rekening mee worden gehouden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 februari 2007 - 22:48:05 door BBB »

Offline Bertje

• Gevorderde
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 16 februari 2007 - 22:32:26 »
Beter zou zijn om bij overtredingen punten van het rijbewijs af te nemen op een procentuele basis (met een vast minimum per overtreding). Op die manier kan iemand die 20 jaar punten gespaard heeft zich nog steeds niet permitteren om roekelozer te gaan rijden en worden beginnende chauffeurs niet te hard gestraft.
Een voorbeeldje:
2 rijbewijzen, één met 100 punten en één met 200 punten. Beide eigenaars gaan een reeks overtredingen aan die hen in een absolute schaal 30 punten zouden kosten en in een procentuele schaal 30% met een minimum van 20 punten.
Procentueel:
100   70   49   29   9   0
200  140   98   69  48  28   0

Absoluut:
100   70   40   10   0
200  170  140  110  80  50  20  0
Hieruit blijkt dat in een absolute schaal een beginnend chauffeur na 4 overtredingen zijn rijbewijs kwijt is en in een procentueel systeen pas na 5 overtredingen. Een chauffeur met meer ervaring kan in een absoluut systeem 7 overtredingen maken en in een procentueel systeem 6.

Door wat aan de percentages en minima te sleutelen en door een eerlijke toekenning van punten bij overrtedingvrij rijden kan een evenwichtig systeem uitgewerkt worden.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 14:27:56 »
Met welk recht halen ze het om ENKEL jongeren zwaarder te bestraffen. Mag ik dan ook een wetsvoorstel doen om 'ouderen' tussen de 40 en 60 hun rijbewijs af te pakken wanneer ze zich schuldig maken aan een zware fout, zijnde het alcoholMISBRUIK. Dan zullen er velen hun rijbewijs mogen inleveren. Zo is het dat wij meer 'oudere' bestuurders betrappen op alcohol gebruik dan jongeren. Pure discriminatie!

Is mij ook al opgevallen, lijkt me daarom niet slecht om jongeren op die manier een gezonde basis aan te leren naar de toekomst toe maar er zijn ook velen met een ietwat gevorderde leeftijd die alcohol verkeerd inschatten. Die hebben dan mischien met wat geluk de zotte periode in hun leven overleefd en kunnen de gevolgen beter verstoppen...... tot het dan eens echt tegenslaat. :-\
Meer controle en voor iedereen dezelfde (zware) sancties lijkt me nog steeds het beste.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 17:03:03 »
Meer controle en voor iedereen dezelfde (zware) sancties lijkt me nog steeds het beste.

Snelheidscontroles genoeg. Meestal merk ik ze ook wel (de laatste keer waren de middenbermtoeristen me ontgaan omdat ik nog aan het vloeken was op de bestuurder van die politieauto waarvoor ik sterk had moeten afremmen omdat hij plots vóór mij uitgeweken was naar de linker rijstrook tegen amper 170 km/h).

Maar op 37 jaar dat ik rijd (de meeste jaren meer dan 40.000 km per jaar) heb ik nog nooit een alcoholcontrole gehad.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 17:47:20 »

Snelheidscontroles genoeg. Meestal merk ik ze ook wel (de laatste keer waren de middenbermtoeristen me ontgaan omdat ik nog aan het vloeken was op de bestuurder van die politieauto waarvoor ik sterk had moeten afremmen omdat hij plots vóór mij uitgeweken was naar de linker rijstrook tegen amper 170 km/h).

Maar op 37 jaar dat ik rijd (de meeste jaren meer dan 40.000 km per jaar) heb ik nog nooit een alcoholcontrole gehad.
Bibi heeft natuurljik volstrekt gelijk! Ik veronderstel dat jij het met hem eens bent en er op doelt dat de politie eens op de gevaarlijke overtredingen zou moeten controleren ipv enkel een te hoge snelheid, al dan niet aangepast, te beboeten.
Tja, dat er practisch geen alcoholcontroles zijn zie je terug in de statistieken. Als je dan bedenkt dat de modale Belg veel meer drinkt dan in de buurlanden het geval is (2 keer zo veel als de Nederlander bijvoorbeeld en bijgevolg ook 2 keer zo veel levercirrhose), een dodelijke combinatie met gebrek aan controles.

Ik wil bij deze nog eens pleiten voor anoniembe surveillances zoals in de buurlanden (Nl, Dl) al lang het geval is. Ze zijn buitengewoon effectief, je kan beboeten op gevaarlijk rijgedrag en als de chauffeur koppig is dan laat je hem/haar gewoon de beelden zien, meestal zie je ze dan schrikken.  ;D
Doordat je direct de boete krijgt weet je ook waarvoor de boete is en ook daar gaat een sterk preventieve werking van uit.
Ook nog een groot voordeel; het kost niets, het levert zelfs veel winst op. De kosten (personeel, auto) verdienen ze vanzelf terug met de boetes en de mensen die de boetes moeten betalen hebben het aan zichzelf te wijten in dit geval.
Prachtig systeem toch  :D
Verder zouden ze nog digitale systemen kunnen gebruiken (cameratje gekoppeld aan computers). Dat willen ze doen maar ze zijn dan weer zo kortzichtig dat ze niet verder denken dan de snelheid terwijl je met zo'n systeem zo veel meer kan doen; tussenafstand controleren, onnodig links rijden controleren, gebruik richtingaanwijzers controleren, nummerplaten controleren (gestolen auto's en mensen met een bedenkelijk verkeersverleden die je dan even kan laten volgen door een niet-herkenbare surveillancewagen enz.
Spijtig dat Renaatje en zijn collega van binnenlandse zaken het nog niet in de gaten hebben maar ja, wat verwacht je van mensen die hier niet voor gestudeerd hebben?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 17 februari 2007 - 17:57:00 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 17:57:45 »
In Mechelen zijn er regelmatig alcoholcontroles. Helaas weet iedereen waar die plaatsvinden, nl. op de Postzegellaan. Dit is als je van Mechelen-Zuid naar het station rijdt en dit tussen de spoorwegbrug van de lijn Mechelen-Dendermonde en de kanaalbrug vlak voor het station. De politie is zelfs zo vriendelijk enkele dagen op voorhand er bordjes te plaatsen met verboden te parkeren, zodat ze plaats hebben om voertuigen aan de kant te zetten.
Het is de ideale plaats voor een controle (niet zichtbaar, vlakbij een groot uitgangscentrum, ...), maar met die aankondiging is het gewoonweg belachelijk. Als je via Colomabrug rijdt zal je geen controle hebben en dat weet men ook in Mechelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 19:11:45 »

Ik doelde dan ook op alcohol en gevaarlijk rijgedrag. Sommigen spelen het klaar om gevaarlijker te rijden aan 30km/u dan aan 130km/u. Daarom ben ik ook tegen stilstaande flitstoestellen die de moderne versie van struikrovers zijn van indertijd want daarmee wordt er geen enkele rekening gehouden met de omstandigheden. Enkel kassa-kassa om de financiele blunders van de overheid te bekostigen lijkt mij.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: maandag 19 februari 2007 - 01:57:23 »
Ik doelde dan ook op alcohol en gevaarlijk rijgedrag. Sommigen spelen het klaar om gevaarlijker te rijden aan 30km/u dan aan 130km/u. Daarom ben ik ook tegen stilstaande flitstoestellen die de moderne versie van struikrovers zijn van indertijd want daarmee wordt er geen enkele rekening gehouden met de omstandigheden. Enkel kassa-kassa om de financiele blunders van de overheid te bekostigen lijkt mij.

Ach, weet je, bibi585, jij zult me ongetwijfeld wel begijrpen.

Op 26 februari 2002 kreeg ik van de echtgenoot van wijlen mijn dochter Eva een GSM-oproep dat ze overleden was.

Ik stond toen in de showroom van mijn Mercedes dealer, terwijl mijn wagen voor onderhoud op een brug stond, zodat ik er niet over kon beschikken.

Na die onderhoudsbeurt ben ik naar huis gereden, aangezien ik mijn overleden dochter toch slechts tussen 17:00 en 18:00 uur kon bezoeken in het mortuarium.

Ik heb intussen een volle fles whiskey leeggedronken, en ben rond 16:00 u. vertrokken naar het motuarium waar mijn dochter zich bevond.

Het was de eerste keer dat ik letterlijk alle andere auto's dubbel zag, en desondanks tegen meer dan 200 km/h op de autosnelweg gereden heb. God zij dank dat ik toen geen ongeval veroorzaakt heb.

Maar nu is mijn vraag: wie van jullie zal het mij kwalijk nemen? Wie van jullie zal mij mijn rijgedrag van toen verwijten, toen ik vernomen had dat mijn dochter, die zopas op 5 februari 20052 25 jaar geworden was, overleden was na anderhalf jaar zwaar lijden?

Sorry, maar het moest mij eens van het hart op dit forum. En dat ik, net als haar broer os2lover, het verlies van haar nooit meer zal te boven komen, hoeft welliicht geen betoog. Ze hielden zoveel van elkaar, Olivier en zijn zus Eva.
« Laatst bewerkt op: maandag 19 februari 2007 - 02:04:09 door jozef »