Auteur Topic: GAS - boete voor foutparkeren ?  (gelezen 6037 keer)

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
GAS - boete voor foutparkeren ?
« Gepost op: vrijdag 15 maart 2013 - 08:46:43 »
Als het parlement haar goedkeuring geeft, dan zouden ook inbreuken tegen stilstaan en parkeren mee opgenomen worden in het GAS-boete systeem.

Bron en ©: >>> KNACK.BE

Een paar vragen die mij spontaan te binnen schieten:

1) Hoe grondig kennen zulke ambtenaren de wegcode?  En hoe wordt hun kennis beoordeeld?  ==> zelfs beëdigde ambtenaren (agenten) slaan in hun PV's méér dan eens de bal compleet mis, en schrijven met de regelmaat van de klok onterechte PV's uit....
2) Heeft een GAS-boete ook een omgekeerde bewijswaarde?
3) Wat als de bestuurder niet ter plaatse is?  Heeft dergelijke GAS-ambtenaar inzage in in de identiteitsgegevens van de titularishouder van de nummerplaat?  Of krijgen we weer die discussie aangaande schending van de privacy, zoals eerder met parkeerbedrijven?
4) Gaat elke gemeente verhoudingsgewijs even grote inspanningen leveren inzake het aantal GAS-ambtenaren?  En treden zij in elke gemeente even streng op?  Of wordt de automobilist overgeleverd aan nog méér willekeur inzake vervolgingsbeleid van parkeerinbreuken?
« Laatst bewerkt op: vrijdag 15 maart 2013 - 10:37:18 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
Re: GAS - boete voor foutparkeren ?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 15 maart 2013 - 16:17:32 »
In het artikel waar Bert naar verwijst, staat een link naar een ander artikel in Knack waarin een jurist uitlegt waarom de GAS niet te rijmen vallen met een rechtsstaat.

Wat als je, wegens foutparkeren, een GAS krijgt, en ook nog een gewone boete op basis van een PV van een politiebeamte? Want je kan geen 2 keren bestraft worden voor hetzelfde misdrijf.

Zielig als ik bedenk hoe België er alsmaar meer op achteruit gaat.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 maart 2013 - 19:23:24 »
Opzettelijke slagen en verwondingen + feitelijkheden en lichte gewelddaden ook via GAS ?  ::)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 15 maart 2013 - 20:56:11 »
Opzettelijke slagen en verwondingen + feitelijkheden en lichte gewelddaden ook via GAS ?  ::)

Logisch toch. De andere voetgangers moeten daardoor uitwijken. En misschien vallen er wel een paar druppels bloed op de grond..
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 02 mei 2013 - 15:20:02 »
Hier, ook in Nederland kennen ze ijverige ambetantenaren:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20130502_00563582&utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term=nieuwsblad&utm_content=article&utm_campaign=seeding

Ja, ik had dat krantenartikel ook gelezen.

Nu ik hier bijna 5 jaar woon, betrap ik me erop dat het al te lang geleden geworden is om te kunnen inschatten hoe men over zoiets in België denkt.

Mij heeft het optreden van die Nederlandse ambtenaren alleen maar verheugd. Het gaat niet om enkele bloemetjes, maar om het principe dat er vrijpostige mensen zijn die geen enkel respect hebben voor gemeenschapseigendom.

Als die oma met haar kleinkinderen hier in het Nationalpark (de zuidelijke helft van het Berchtesgadener Land) erop zou betrapt worden om ook maar één bloemetje te plukken, kan ze een paar maanden van haar pensioen besteden aan de boete.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 02 mei 2013 - 19:06:20 »
Een  Nationalpark  oif een speelweide is een groot verschil, de verzuurde houding van stadswachters is ook in België goed merkbaar, is het omdat ze geen echte politie zijn dat ze dan maar stoer of wat dan ook moeten doen?

Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 03 mei 2013 - 12:42:56 »
Ja, ik had dat krantenartikel ook gelezen.

Nu ik hier bijna 5 jaar woon, betrap ik me erop dat het al te lang geleden geworden is om te kunnen inschatten hoe men over zoiets in België denkt.

Mij heeft het optreden van die Nederlandse ambtenaren alleen maar verheugd. Het gaat niet om enkele bloemetjes, maar om het principe dat er vrijpostige mensen zijn die geen enkel respect hebben voor gemeenschapseigendom.

Als die oma met haar kleinkinderen hier in het Nationalpark (de zuidelijke helft van het Berchtesgadener Land) erop zou betrapt worden om ook maar één bloemetje te plukken, kan ze een paar maanden van haar pensioen besteden aan de boete.

Oei, als die kleuters hier dan zouden thuiskomen met de opdracht om wat bladeren te verzamelen in het bos, en te laten drogen tussen een oude telefoonboek ....

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 03 mei 2013 - 17:38:39 »
Oei, als die kleuters hier dan zouden thuiskomen met de opdracht om wat bladeren te verzamelen in het bos, en te laten drogen tussen een oude telefoonboek ....

Geen probleem: er zijn hier meer dan genoeg plaatsen waar ze dat kunnen doen buiten het Nationalpark.

Buiten de uitbaters van het voormalig jachtslot (nu café-restaurant) en van de overnachtingshutten voor bergbeklimmers woont er trouwens niemand in het Nationalpark.

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 21 mei 2013 - 09:39:51 »
Nagels met koppen:

>>> klik

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 21 mei 2013 - 12:38:26 »
Wat is de bedoeling van de lijst van overtredingen achter het artikel? Zijn die niet goed misschien?

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 31 mei 2013 - 08:33:20 »
Pfffft .... de regering heeft de uitbreiding van het GAS - systeem nog uitgebreid.  Kan nu al vanaf 14 jaar.  Jaja, ge leest 't goed.  Ne kleine die 's belleketrek gaat doen, of een boterhammeke durft opeten op de trappen : BETALEN ZAL 'M !  Maar ja, automatische nummerplaatherkenning is wél een inbreuk op de privacy.  Wie dus onverzekerd rondrijdt, komt er dan vrolijk mee weg, tenzij het betrokken dienstvoertuig niet in beweging was.  En de vrachtwagen die vluchtmisdrijf pleegde nadat hij kabels lostrok in de Kennedytunnel, en zo ook nog andere voertuigen beschadigde, komt er voorlopig ook nog mee weg.  De politie mag namelijk de beelden van de bewakingscamera niet herbekijken.  Ook dat zou namelijk een inbreuk zijn op de privacy.

Met de ene hand GESTAPO prakijken voor ne kleine van 14 jaar.  En met de andere hand volwassenen die vluchtmisdrijf plegen of onverzekerd rondrijden gerust laten onder het mom van privacy.  Dit is dus het landje waarin wij wonen.  Geweldig, toch?

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 31 mei 2013 - 09:15:39 »

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 31 mei 2013 - 17:08:50 »
Ik snap niet goed wat dat met privacy te maken heeft, maar soit.  Die camera filmt toch geen personen, doch een zaak: een nummerplaat.  Vervolgens gaat er een alarm af in het dienstvoertuig, en kunnen ze de betrokkene staandehouden.  Om dan vervolgens zélf vast te stellen of en zo ja, wat er precies scheelt.  Het is toch niet zo, dat de boete automatisch wordt verzonden als het apparaat een alarm geeft bij nummerplaat X of Y?  De (logische) consequenties zijn er pas NA een staandehouding en een controle.  Is de bestuurder in orde, kan hij gewoon verder rijden zonder problemen.  En dan is het probleem van een onterecht alarm toch meteen van de baan, of niet?  En daarbij.  Bij een gewone wegcontrole, kan die chauffeur even goed tegen de lamp lopen.  Als ik hier nog maar gewoon een simpele supermarkt binnenwandel, hebben ook 35 camera's mij gefilmd.  En die filmen wel degelijk personen.  Geen kat -ook de privacycommissie niet- die daar een probleem van maakt.  Maar bij een rijdende nummerplaatherkenning, zou er dan ineens wél een probleem zijn inzake privacy?

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #14 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 12:55:04 »
Wat als je, wegens foutparkeren, een GAS krijgt, en ook nog een gewone boete op basis van een PV van een politiebeamte? Want je kan geen 2 keren bestraft worden voor hetzelfde misdrijf.
Zelfde scenario als met de retributies.
Je kan maar 1 keer gestraft worden.

Het ergste van al is dat de GAS prutsers niets van parkeren kennen ...

Hier in Lier fraudeert het parkeerbedrijf en 't stad  zelfs nog steeds - ondanks het arrest van het HvC - door lichte vrachtwagens in een zone E9b betalend een retributie te geven, yterwijl dat niet mag.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder