Auteur Topic: Kop-staartbotsing  (gelezen 13818 keer)

Offline Isjtar

• Starter
  • *
Kop-staartbotsing
« Gepost op: vrijdag 16 februari 2007 - 20:35:05 »
Hallo iedereen,

gisteren was ik betrokken bij een kop-staartbotsing op de E40 tijdens de ochtendspits. Er was vrij vlot verkeer ondanks het feit dat de autostrade volgepakt was.  Op een bepaald moment gooide de persoon voor mij alles toe. Niet gewoon vertragen maar echt bruusk remmen met de bedoeling tot stilstand te komen. Of dat echt noodzakelijk was weet ik niet. Ik gooide ook onmiddelijk alles dicht maar stond niet tijdig still en ramde de wagen voor mij.

De bestuurder in de wagen voor mij was van allochtone afkomst en sprak geen Nederlands. Hij had nog maar net een Belgisch rijbewijs (jan. 07) en verklaarde meermaals dat de wagen voor hem heel plots geremd had. In het tumult heb ik daar niet op gelet dus ik weet niet of dat waar is.

Achter mij zijn door deze levensgevaarlijke actie van één van de bestuurders voor mij ook ongevallen gebeurd.
Op een autostrade bruusk remmen kan levensgevaarlijk zijn. Jammer genoeg beseffen veel chauffeurs dat niet. Het is een schande dat de staat zo'n bestuurders de baan op laat. Ik erger mij aan het egoïstisch rijgedrag van veel chauffeurs. Ze gebruiken hun richtingsaanwijzers niet, voegen in vlak voor je neus,... Ik ben een heel defensieve chauffeur en ik probeer altijd genoeg afstand te houden om te remmen maar als ze vlak voor je neus invoegen wordt het soms moeilijk. Het verkeer richting Brussel en in Brussel is vaak ronduit degoutant.

Voor mijn verzekering is het eenvoudig. Ik veroorzaakte de botsing, ik reed in op een andere wagen, ik ben in fout. Kunnen hier geen derden aansprakelijk gesteld worden?

Mijns inziens is er duidelijk een hiaat in de wet. Concreet houdt zo'n situatie in dat ik op een autostrade een levensgevaarlijke actie kan doen -zijnde alles dicht gooien- zodat de persoon achter mij tegen mij aan botst, en uiteindelijk is die persoon dan nog in fout ook...

Ik vrees dat ik geen poot heb om op te staan, of wel?

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kop-staartbotsing
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 februari 2007 - 20:54:24 »
Vooreerst bedankt voor je registratie en hartelijk welkom op dit forum, Isjtar!  ;)

Citaat
AR 10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.

De bestuurder die de snelheid van zijn voertuig aanzienlijk wil verminderen, moet dit voornemen kenbaar maken door middel van de stoplichten wanneer het voertuig ervan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Het probleem is dat je voorligger niet moet bewijzen dat het noodzakelijk was om plots te remmen; jij moet bewijzen dat het niet noodzakelijk was. In de praktijk is dit dikwijls onmogelijk bij gebrek aan getuigen.

Vermits je zegt dat jij ook onmiddellijk een noodstop uitgevoerd hebt, en ik aanneem dat je wagen technisch in orde is, kan het ongeval maar één oorzaak hebben: veel te weinig afstand tot je voorligger.

Ik weet het: dikwiils zijn het bestuurders die vóór jou invoegen welke ervoor zorgen dat je niet genoeg afstand meer hebt tot je voorligger. Niets aan te doen: voet van het gaspedaal tot die afstand weer voldoende is, ook al vindt jouw achterligger dat je al veel te veel afstand houdt.

De impact van een aanrijding is recht evenredig met het kwadraat van de snelheid. Je hebt er dus alle belang bij om voor een voldoende afstand tot je voorligger te zorgen, zodat je je snelheid zoveel mogelijk kunt afbouwen als het nodig is. Eventueel kun je dan, als je daardoor geen andere bestuurders hindert, nog het obstakel ontwijken.

Je zegt: "gooide ik ook onmiddellijk alles dicht". Heb je dat echt waar gedaan? Bij een noodstop volstaat het niet het rempedaal naar beneden te duwen. Je moet het echt met volle kracht bliksemsnel tot beneden stampen, en het daar houden, al begint het te trillen door het inwerkingtreden van het ABS als je wagen daarmee uitgerust is.

Probeer er een les uit te trekken voor de toekomst. Vermits je hier nog kunt posten, waren de gevolgen wellicht niet al te dramatisch. Maar reken er niet op dat je altijd dat geluk zult hebben.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline os2lover

• Expert
    • BASM
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 februari 2007 - 21:37:03 »
De bestuurder in de wagen voor mij was van allochtone afkomst en sprak geen Nederlands. Hij had nog maar net een Belgisch rijbewijs (jan. 07)

Sorry maar ik zie niet in wat hier relevant aan is in de situatie. Als ik morgen emigreer naar een ander land, ga ik daar ook een rijbewijs moeten hebben.
Ben ik dan een slechtere chauffeur, als ik misschien al jaren feilloos reed in m'n land van oorsprong ?

Hij sprak geen Nederlands, maar jullie hebben toch mekaars verklaring verstaan, dus ik neem aan dat hij één van de twee andere landstalen machtig was: dan zie ik ook hier geen graten.
Ik zie zelfs anders geen graten, je hebt je talenkennis niet nodig in het verkeer :)
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 februari 2007 - 22:42:50 »
Citaat
Hij sprak geen Nederlands, maar jullie hebben toch mekaars verklaring verstaan, dus ik neem aan dat hij één van de twee andere landstalen machtig was: dan zie ik ook hier geen graten.
Of hij sprak Engels  ;)
De meeste Vlamingen spreken beter Engels dan Duits, maar gek genoeg wel weer beter Frans dan Engels.

Ik sluit me aan bij Jozef, dat was ook het eerste wat in mij opkwam. Als je voldoende afstand houdt dan zou je zien wat de auto's vóór jouw voorligger doen en zie je op tijd dit soort zaken aankomen.

@Jozef
Gek genoeg is de noodstop geen verplicht onderdeel in de rijopleiding en het rijexamen.
Spijtig.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 16 februari 2007 - 22:44:37 door BBB »

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 00:31:02 »
Ik begrijp de poster hier wel. Maar in dit geval volg ik de kundige uitleg van Jozef. Over het al dan niet geldig zijn van een rijbewijs, eventueel bekomen m.b.v. een rijbewijs uit een ander land kan ik hier wel een topic openen.

Wat dit geval wel illustreert is dat afstand de parameter naar veiligheid is, niet snelheid.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Isjtar

• Starter
  • *
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 09:56:47 »
De bestuurder in de wagen voor mij was van allochtone afkomst en sprak geen Nederlands. Hij had nog maar net een Belgisch rijbewijs (jan. 07)

Sorry maar ik zie niet in wat hier relevant aan is in de situatie. Als ik morgen emigreer naar een ander land, ga ik daar ook een rijbewijs moeten hebben.
Ben ik dan een slechtere chauffeur, als ik misschien al jaren feilloos reed in m'n land van oorsprong ?

Die mogelijkheid bestaat. Iemand mag perfect kunnen rijden in zijn eigen land, dat houdt niet noodzakelijk in dat hij of zij dat ook hier in België kan. Ons land heeft het drukste wegennetwerk van Europa. Ik ben van mening dat het niet is omdat je in Turkije of in Polen vlot kan rijden, dat je dat hier ook kan. De rijstijl en de verkeerssituatie zijn volledig anders. Het is aan de staat om terughoudend  te zijn in het aantal mensen dat ze de baan op laat. Wie alle dagen naar Brussel rijdt, zal wel begrijpen wat ik bedoel. Ik ben helemaal niet racistisch, ik constateer gewoon.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 10:27:11 »
Het erkennen van rijbewijzen heeft dikwijls te maken met het respecteren van internationale verdragen. We hebben bv. het europees rijbewijs waardoor een Portugees hier ook kan rijden, met andere landen hebben we dan weer akkoorden gesloten. Ik kan me bijvoorbeeld inbeelden dat de Duitsers hetzelfde zeggen voor alle niet-Duitsers op de snelwegen (behalve dan voor halve Duitsers zoals Jozef en Eliomys  ;D).
Weet bv. dat de Chinezen hier perfect kunnen rijden met hun rijbewijs en dat België een chinees rijbewijs zelfs zal omwisselen voor een Belgisch. Wij kunnen gelukkig ginder hetzelfde doen, als enige europeanen. Een belg kan dus een auto huren in Beijing, een Nederlander niet.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 12:39:50 »
Jammerlijk voorval.  Zowiezo kan je weinig argumenteren als je in't kontje van de voorligger knalt.  Als je wél genoeg afstand hield, dan moet er iets mis zijn met uw "remstijl" of dan moet de andere bestuurder een wagen met véél krachtiger remsysteem gehad hebben (maar 't zou mij verwonderen als dat het geval was  ;)).  Dat zijn eigenlijk de enige opties waardoor je zo'n botsing kunt voorhebben : te weinig afstand of niet op de goede manier remmen...

Weinig over inzitten, 't is gebeurd, je leeft nog, dus gewoon verdergaan in't leven.  Volgende keer nog wat meer afstand houden, slipcursuske volgen zodat je beter leert remmen en daarmee is de kous af.  Er zijn ergere dingen in 't leven  ;)

Offline Isjtar

• Starter
  • *
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 12:45:30 »
Weinig over inzitten, 't is gebeurd, je leeft nog, dus gewoon verdergaan in't leven.  Volgende keer nog wat meer afstand houden, slipcursuske volgen zodat je beter leert remmen en daarmee is de kous af.  Er zijn ergere dingen in 't leven  ;)

Dat is inderdaad waar. Auto's zijn vervangbaar.

Wat is de correcte remstijl in zo'n situaties?
Ik rijd met een peugeot 206 (geen ABS), de wagen die ik ramde was een Honda Civic.

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 13:18:02 »

Offline Peter318d

• Doorzetter
  • **
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 13:22:32 »
Wat is de correcte remstijl in zo'n situaties?
Ik rijd met een peugeot 206 (geen ABS), de wagen die ik ramde was een Honda Civic.

Moeilijk te zeggen vanop een forum, zoiets beslis je op het laatste moment.  Maar dat kan je pas nadat je op circuit in verschillende situaties gebracht bent.  Zie het als een soort "scenarioplanning" ;D

Mijn eerste auto, waarmee ik op slipcursus ging, was ook zonder ABS en dat kan ik zeker aanraden.  Op droge ondergrond had ik geleerd om gewoon alles toe te smijten, zoveel mogelijk snelheid te verliezen en net voor impact alles loslaten en wegsturen van het object.  Remmen en draaien lukt logischerwijze niet omdat je al boven de gripgrens van uw banden zit.  Door de remmen (volledig) te lossen, zit de band terug ver onder zijn gripgrens en kan je zonder te gaan slippen een (sterk) uitwijkmanoeuvre doen.

Bij nat weer uiteraard pompend remmen, maar da's minder makkelijk.

En hoe raar het ook klinkt, remmen komt maar op de 2de plaats.  Goed kijken komt op de eerste plaats, zodat je weet wat te doen.  Als je naar uw voorligger kijkt, knal je er geheid op, door onbewuste processen "je rijdt naar waar je kijkt".  Door een slipcursus leer je weg te kijken van het obstakel, je "bedriegt" zo een beetje je eigen perceptie en je stuurt gewoon weg van het object, in de richting naar waar je kijkt.  Heel vreemd in het begin maar erg effectief eens je erop vertrouwt.

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 14:13:39 »
Remtechnieken, defensief rijgedrag, proberen zogoed mogelijk het verkeer in de gaten te houden voor je, desnoods dwars door het voertuig voor je wanneer het doorzichtige ruiten zijn, enzovoort enzoverder, allemaal mee akkoord maar toch wilde ik deze zin er even van tussenuit halen.

Ik erger mij aan het egoïstisch rijgedrag van veel chauffeurs. Ze gebruiken hun richtingsaanwijzers niet, voegen in vlak voor je neus,...

Ik weet nu niet in hoeverre dit hier met dit ongeval te maken heeft maar vaak is dit toch DE oorzaak van vele ongevallen. Brussel en Antwerpen zijn daar mijn inziens toch wel koplopers in.
Ook vaak met mensen die de buurd niet zogoed kennen (anderen ook soms) zijn zo gehaast dat ze op de tweede of zelfs derde rijstrook blijven rijden tot het te laat is eigenlijk om de afrit nog te nemen en dan halsbrekende maneuvres uithalen om toch nog die afrit te kunen nemen. Vaak moeten anderen dan rare dingen doen om die mensen te ontwijken en worden in een ongeval betrokken terwijl de oorzaak van de ellende gewoon z'n weg vervolgd alsof er niks aan de hand is.

Offline Bert De Meyer

• Starter
  • *
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 17:01:17 »

..En ik hoop dat Isjtar met "alles dichtsmijten" bedoelt dat hij onmiddellijk geremd en dan ontkoppeld heeft en niet zoals zovelen eerst ontkoppeld en daarna pas geremd...

Offline Isjtar

• Starter
  • *
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 17:12:30 »

..En ik hoop dat Isjtar met "alles dichtsmijten" bedoelt dat hij onmiddellijk geremd en dan ontkoppeld heeft en niet zoals zovelen eerst ontkoppeld en daarna pas geremd...

Eerst ontkoppelen en dan pas remmen? Lijkt mij onlogisch. Ik heb dus eerst geremd en dan pas ontkoppeld.
Gebeurt dat zoveel?

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 17 februari 2007 - 17:21:03 »