Auteur Topic: VAB vindt verplichting winterbanden overbodig  (gelezen 6481 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
VAB vindt verplichting winterbanden overbodig
« Gepost op: maandag 25 maart 2013 - 19:10:16 »
Citaat van: GVA

Mobiliteitsclub VAB vindt een verplichting van winterbanden in België overbodig. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1356651/vab-vindt-verplichting-winterbanden-in-belgie-overbodig.aspx

Ja natuurlijk: in België weten ze het weer beter. Het land waar nu eenmaal organisaties die de verkeersveiligheid zouden moeten bevorderen, alleen maar de verkeersonveiligheid bevorderen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: VAB vindt verplichting winterbanden overbodig
« Reactie #1 Gepost op: maandag 25 maart 2013 - 22:53:41 »

Mobiliteitsclub VAB vindt een verplichting van winterbanden in België overbodig. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1356651/vab-vindt-verplichting-winterbanden-in-belgie-overbodig.aspx

Ja natuurlijk: in België weten ze het weer beter. Het land waar nu eenmaal organisaties die de verkeersveiligheid zouden moeten bevorderen, alleen maar de verkeersonveiligheid bevorderen.

Idd, ronduit schandalig en achterlijk die ondertoon. Te belachelijk om op te reageren.

Citaat
Bestuurders met winterbanden hebben wel soms de neiging om zich door het toegenomen veiligheidsgevoel onvoorzichtiger te gaan gedragen, waardoor een deel van de eigenlijke veiligheidswinst verloren gaat. Daarom vindt VAB een opleiding voor gebruikers van winterbanden wenselijk  :o.
Weer een Belgenmop meer.

Eerst geven ze toe dat er duidelijke veiligheidswinst is - behalve voor gradaties van idioten, maar die zijn er zeker veel meer met zomerbanden in de winter - en dan vinden ze een extra opleiding wenselijk maar enkel voor diegene met winterbanden.  ::) Zoiets onnozel over banden heb ik nog nooit gehoord. Dus als je veiligheidswinst hebt door aangepaste banden is het wenselijk een opleiding te volgen, en wat zou die opleiding dan wel zijn ? Een toertje slakkegang met zomerbanden in de sneeuw ofzo ?  ;D :D

Men moet zich toch voortdurend aanpassen met eenderwelke band op eenderwelk wegdek, want het wegdek kan voortdurend veranderen naargelang weersomstandigheden of soort wegdek, of dat het nu in de zomer is (droog nat kletsnat aquaplanung stroef beton glad asfalt) of in de winter (waar nog sneeuw ijzel en ijs bijkomt) voor alle soorten banden dik breed smal hoog, versleten of nieuw, merk A tot prutsband Z ;
daarnaast is er nog artikel 10.1.1 wat alles netjes uitlegt, maar blijkbaar hebben ze van dat artikel nog nooit gehoord, want een extra opleiding is wenselijk. Gelieve jullie -enkel- winterbandrijders zich voor die opleiding te melden... ::)

Citaat
10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Daar zijn ook de staat van uw banden mee bedoelt, en totaal onaangepaste banden aan de staat van de weg zeker.

[  ::)  ]Ook winterbandrijders -vooral die die hun (zeer) goede zomerbanden opleggen binnenkort - gelieve zich voor die opleiding zomerband in april ook opnieuw te melden, weet je die omgewenning alweer... 2 keer per jaar opleiding hé, want bestuurders met zeer goede zomerbanden hebben wel soms de neiging om zich door het toegenomen veiligheidsgevoel onvoorzichtiger te gaan gedragen op zomerse wegen. Continu-zomerbandrijders of -gansjaarbandrijders die het ganse jaar door op dezelfde banden rijden hoeven niet deel te nemen, want zij hoeven zich niet om te gewennen,  sneeuw of ijzel nat of droog - 15 of + 35 °C het ganse jaar door zij kennen hun banden door en door en passen zich perfect aan en verslijten doen die banden ook niet ... [/  ::)  ]

« Laatst bewerkt op: maandag 25 maart 2013 - 23:26:08 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 08:55:13 »
Als ik 't goed heb, zou die Wathelet de verplichting van winterbanden overwegen.  Maar begot alleen bij sneeuw.  Wie dus niet rijdt als 't gaat sneeuwen, hoeft geen winterbanden.  Hoe 't dan moet als zo'n zomersloefenrijder terugkeert van verlof, en 't onverwacht -let's just say bvb einde maart op een zondag- nog gaat sneeuwen, is mij daarbij een raadsel.

Volgens mij nog een Belgenmop meer.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 11:08:39 »
Als Wathelet winterbanden enkel wil verplichten met sneeuw heeft hij het weer niet begrepen en moedigt hij de misverstanden rond winterbanden nog verder aan. Die man is totaal onbekwaam. Het zijn die hardnekkige misverstanden die men zo snel mogelijk moet uitroeien.

- Het ergste is met stip het misverstand dat winterbanden enkel nuttig zijn met sneeuw. NEEN, een winterband is geen sneeuwband!

- Het tweede, een winterband heeft geen effect op ijs. NEEN, is hier al een aantal keren behandeld en aangetoond met de bmw's in de ijsring. Een winterband is veel beter op ijs dan een zomerband

Persoonlijk voel ik het grootste effect van de winterbanden op een koude, kletsnatte weg. De remafstand is dan duidelijk korter dan met zomerbanden. Dit effect is zo groot dat ik bij fel remmen mijn spiegels zeer goed in de gaten houd. Ik wil geen zomersloffenrijder die het achterste van mijn wagen inschuift.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 11:43:01 »
Kunnen jullie geen links geven/citeren waar Wathelet zoiets " winterbanden verplichten..., enkel bij sneeuw", überhaupt beweert ?

Citaat
http://www.autokanaal.be/nieuws/aid1291606/wathelet-wil-winterbanden-in-belgie-verplichten.aspx

Staatssecretaris van Mobiliteit Melchior Wathelet is voorstander van het verplichte gebruik van winterbanden tijdens de winterperdiode. Dat heeft hij in La Meuse laten verstaan.

Ik denk dat Wathelet de *Duitse wet bedoelt: winterbanden of gansjaarbanden verplicht bij "winters" wegdek (sneeuw, ijzel, ijs) en navenante hoge boete tot 100 € en altijd een strafpunt (dit is dus geen fixe verplichting, maar in de praktijk gaat het voor de regelmatige rijder niet anders en is het een quasi verplichting);
dus niet de veel strengere wetten zoals Oostenrijk* bvb waar het in een vaste periode altijd verplicht is (*zelfs met minimum profieldiepte), al ligt de weg er kurkdroog bij.

Citaat
Wathelet heeft het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid gevraagd na te denken om een verplichting in te voeren. Zelf is hij daar voorstander van. "Dat is zeker. Maar er is nog geen definitieve beslissing", klinkt het in de Waalse krant.

verder:
Citaat
Wat de kosten voor de automobilist betreft, wordt volgens Wathelet gewerkt aan een idee om de prijs te drukken, via de verzekeringen bijvoorbeeld. "We hebben nog geen aanvaardbare oplossing gevonden, maar we werken aan deze piste."

Buitenlandse verzekeringen met degelijke wetgevingen trekken overigens ook hun handrem op bij een ongeval met zomerbanden bij winterse neerslag (waar bewezen oorzakelijk verband is), de onverantwoordelijke zomersloefer zal zijn lesje dan wel geleerd hebben. De "zomerslofboetes" in Oostenrijk zijn in de regel tot 5.000 € max bij een verkeersongeval, soms kan het hoger oplopen (# tot max 11.000 € in Wenen # )

Citaat
http://www.n-tv.de/reise/Winterreifenmuffel-muessen-zahlen-article1884151.html
Montag, 08. November 2010

In Österreich kann es teuer werden

Winterreifenmuffel müssen zahlen

In Deutschland wird eine Pflicht für Winterreifen diskutiert. In einigen Nachbarländern gilt diese Pflicht schon heute. Wer die Vorschriften missachtet, muss zahlen. Und das kann teuer werden.

Winterreifen sind in einigen Nachbarländern Pflicht.
Wer in Deutschlands Nachbarländern gegen die dortigen Winterreifenpflichten verstößt,riskiert saftige Bußgelder. Spitzenreiter ist Österreich mit Strafen bis zu 5000 Euro. In der Alpenrepublik sind Winterpneus oder Schneeketten vom 1. November bis 15. April vorgeschrieben.

http://recht.extrajournal.net/tag/winterreifenpflicht/
Citaat
# http://recht.extrajournal.net/2012/10/25/winterreifenpflicht-wiener-stadtische-verlangt-bei-verstos-bis-zu-11-000-euro-25650/ #

Bei der Haft­pflicht­ver­si­che­rung ersetzt die Wie­ner Städ­ti­sche zwar die Ent­schä­di­gungs­an­sprü­che des Unfall­op­fers, behält sich aber vor, diese bis zu einem Betrag von 11.000 Euro von dem mit Som­mer­rei­fen aus­ge­stat­te­ten Unfall­ver­ur­sa­cher per Regress zurück­zu­ho­len, heißt es weiter.

Als iemand interesse heeft citeer ik *beide wetten.  ;)
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 maart 2013 - 12:08:51 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 14:48:08 »
Kunnen jullie geen links geven/citeren waar Wathelet zoiets " winterbanden verplichten..., enkel bij sneeuw", überhaupt beweert ?

Van je >>> klik.   ;)

Ik kwam het recentelijk tegen in een papieren versie van (ik dacht) ook GVA.  Dit is de enige internetlink die ik zo meteen kon vinden, weliswaar al ruim een jaartje oud.

In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid. Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplicht, voegde hij eraan toe.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 maart 2013 - 14:54:12 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 15:10:27 »

Van je >>> klik.   ;)

Ik kwam het recentelijk tegen in een papieren versie van (ik dacht) ook GVA.  Dit is de enige internetlink die ik zo meteen kon vinden, weliswaar al ruim een jaartje oud.

In zijn antwoord stelde Melchior Wathelet dat hij verder wilde gaan dan de suggestie van Claes voor een sensibiliseringscampagne. Hij stelde voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in ons land in een bepaalde periode, alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid. Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplicht, voegde hij eraan toe.

Zoals ik al dacht, er staat niet alleen bij sneeuw, maar ook of bij (winterse) gladheid dat houdt alles in. Thx
Citaat
alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid

Wathelet zal zoiets als de D-wet in gedacht hebben:
Citaat
http://dejure.org/gesetze/StVO/2.html

(3a) Bei Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte darf ein Kraftfahrzeug nur mit Reifen gefahren werden, welche die in Anhang II Nummer 2.2 der Richtlinie 92/23/EWG des Rates vom 31. März 1992 über Reifen von Kraftfahrzeugen und Kraftfahrzeuganhängern und über ihre Montage (ABl. L 129 vom 14.5 1992, S. 95), die zuletzt durch die Richtlinie 2005/11/EG (ABl. L 46 vom 17.2 2005, S. 42) geändert worden ist, beschriebenen Eigenschaften erfüllen (M+S-Reifen).

Kraftfahrzeuge der Klassen M2, M3, N2 und N3 gemäß Anlage XXIX der Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung in der Fassung der Bekanntmachung vom 28. September 1988 (BGBl. I S. 1793), die zuletzt durch Artikel 3 der Verordnung vom 21. April 2009 (BGBl. I S. 872) geändert worden ist, dürfen bei solchen Wetterverhältnissen auch gefahren werden, wenn an den Rädern der Antriebsachsen M+S-Reifen angebracht sind. Satz 1 gilt nicht für Nutzfahrzeuge der Land- und Forstwirtschaft sowie für Einsatzfahrzeuge der in § 35 Absatz 1 genannten Organisationen, soweit für diese Fahrzeuge bauartbedingt keine M+S-Reifen verfügbar sind. Wer ein kennzeichnungspflichtiges Fahrzeug mit gefährlichen Gütern führt, muss bei einer Sichtweite unter 50 m, bei Schneeglätte oder Glatteis jede Gefährdung anderer ausschließen und wenn nötig den nächsten geeigneten Platz zum Parken aufsuchen.
Natte baan (voldoende + .°C) is daar dus niet bij.

Nog eens, maar met boetecatalogus voor het rijden met pure zomerbanden bij winterse gladheid:
Citaat
http://bussgeldkatalog.kfz-auskunft.de/bereifung.html

Bußgeldkatalog STVO - Winterreifen

Bußgeld, Punkte und Fahrverbot wegen falscher Bereifung und die neue STVO in Sachen Winterreifen.
Verstoß                                           Punkte   Bußgeld EURO   Fahr-verbot
wegen Fahren mit Sommerreifen      1 P    40                   nein
findet dadurch eine Behinderung statt   1 P   80               nein
findet dadurch eine Gefährdung statt   1 P   100             nein
kommt es zum Unfall                           1 P   120             nein
wegen Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen   3 P   50   nein
wegen Anordnung bzw. Zulassung der Inbetriebnahme eines Kfz (jedoch kein Mofa) oder Anhängers, dessen Reifen nicht die ausreichende Profiltiefe bzw. Einschnitttiefe besitzen   3 P   75   nein

Winterreifen für das Auto. Doch welche Reifen dürfen verwendet werden? Auf den Reifen (Winterreifen, Allwetter- bzw. Ganzjahresreifen) muss sich die M + S Kennzeichnung (Matsch und Schnee) und/oder die Kennzeichnung Schneeflocke mit drei Bergspitzen befinden.
Seit Dezember 2010 ist es amtlich. Der Gesetzgeber hat die StVO - Straßenverkehrsordnung - in Bezug auf Winterreifen geändert.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 maart 2013 - 15:22:59 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 15:23:34 »
Zoals ik al dacht niet alleen bij sneeuw maar bij (winterse) gladheid dat houdt alles in. Thx

Ik blijf toch bij de hamvraag.  Afgelopen weekend nog héél content geweest dat ik m'n zomersloefen er nog niet terug had op liggen.  Maar voor 't zelfde geld, ben je een weekje op vakantie, en pakt de winter nog met een (hopelijk) laatste winterprik uit.  Chauffeur x gaat op vakantie, en in de waan dat de winter wel gedaan zal zijn, liggen zijn zomersloefkes er weer op.  Bij zijn terugkomst, blijkt dat echter voorbarig te zijn geweest.  Wat nu?  Auto aan de kant?

En gladheid kan toch ook tamelijk lokaal zijn, niet?  Zeker bij temperaturen net boven/net onder het vriespunt.  In regio x vriest het lichtjes, en is er wat aanvriezende mist.  In regio y, is het net 1 à 2° C, en geen mist.  Dus ook geen gladheid.   Regio x, mag er enkel nog met winterbanden gereden worden en regio y speelt 't geen rol?

Dat voorwaardelijk karakter mbt tot verplicht gebruik van winterbanden, ik heb er mijn twijfels over....

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 18:46:41 »
Zoals ik al dacht niet alleen bij sneeuw maar bij (winterse) gladheid dat houdt alles in. Thx

Ik blijf toch bij de hamvraag.  Afgelopen weekend nog héél content geweest dat ik m'n zomersloefen er nog niet terug had op liggen.  Maar voor 't zelfde geld, ben je een weekje op vakantie, en pakt de winter nog met een (hopelijk) laatste winterprik uit.  Chauffeur x gaat op vakantie, en in de waan dat de winter wel gedaan zal zijn, liggen zijn zomersloefkes er weer op.  Bij zijn terugkomst, blijkt dat echter voorbarig te zijn geweest.  Wat nu?  Auto aan de kant?
Waarom auto aan de kant ? Die winterbanden heeft hij toch nog ?
Als je echt weer noodzakelijk moet rijden en geen boete wilt riskeren dan moeten de zomersloefen er weer af.

Bij mij is het nog nooit voorgekomen en voor zover ik weet bij kameraden en kennissen ook niet (ook ik rij redelijk veel naar D en heb daar familie en ... ) omdat ik altijd lang genoeg wacht mijn zomerbanden er terug op te leggen en vroeg genoeg de winterbanden (ruim voor en na, het zijn tenslotte banden voor T 7°C ). Maar "uitzonderingen" zijn idd mogelijk. Mensen die te opportunistisch of wat in de war zijn kunnen nog altijd voor gansjaarbanden gaan, altijd in de regel, geen 2x j-wissel, geen stockage...  ;D

(dat wisselen gaat eigenlijk zeer snel hoor (bandenboer/garage/doe het zelf garage/... = 15 ´), en iemand die wat handig is (en het veilige mat heeft) doet het zelf).

Kijk, elk voordeel heeft zijn nadeel, daarom dat landen zoals Oostenrijk, Slovenië mss een wat duidelijkere wetgeving hebben met een fixe periode zodat de bestuurder met 100% zekerheid vanaf die datum zijn banden kan wisselen, maar het is niet verboden met winterbanden tot eind april te rijden of zelfs begin mei, hangt er vanaf waar je woont en rijdt. Ik heb zowat 22 jaar in Hochsauerland gewoond ttz op 450 m boven NN en landklimaat (~ 1 maand langere winters als Hoge Venen)

- Oostenrijk bvb van 1 november tem 15 april:  http://www.oeamtc.at/?id=2500%2C1127991%2C%2C  ook M+S of gansjaarbanden zijn voldoende maar wel profielgrens 4 mm... in nood mogen ook zomerbanden met sneeuwkettingen maar dan onder voorwaarden.

Citaat
Winterausrüstungspflicht für Personen- und leichte Lastkraftwagen

Für Pkw, Pkw mit leichtem oder schwerem Anhänger und für Klein-Lkw (also bis 3,5 t und B-Führerschein) gilt vom 1. November bis 15. April des Folgejahres eine witterungsabhängige Winterausrüstungspflicht: Pkw- und Klein-Lkw-Lenker haben bei winterlichen Fahrbedingungen folgende zwei Möglichkeiten:

1. Winterreifen
Bei Schneefahrbahn, Schneematsch oder Eis müssen an allen Rädern Winterreifen angebracht sein. Autofahrer sollten regelmäßig die Wetterberichte verfolgen. Einfache Straßennässe beispielsweise kann bei Absinken der Temperatur zu Glatteis werden und dann gilt die Winterreifenpflicht

Kennzeichnung anerkannter Winterreifen
Als Winterreifen werden gesetzlich solche anerkannt, die mit den Bezeichnungen 'M+S', 'M.S.' oder 'M & S' gekennzeichnet sind und mindestens 4 mm, bei Diagonalreifen 5 mm Profiltiefe aufweisen. Das gilt auch für so genannte Ganzjahresreifen, Allwetterreifen sowie Spikereifen.

2. Sommerreifen mit Schneeketten

Als Alternative zur Winterbereifung kann man Schneeketten auf mindestens zwei Antriebsrädern montieren. Das ist allerdings nur erlaubt, wenn die Straße durchgängig oder fast durchgängig mit Schnee oder Eis bedeckt ist.
Die Ketten sind auf den Rädern der Antriebsachse zu montieren. Wer Sommerreifen am Auto hat, sollte bei längeren Fahrten auf jeden Fall Schneeketten im Kofferraum mitführen.

- Slovenie : 15 nov tot 15 maart rest zowat idem  : http://portal.wko.at/wk/format_detail.wk?AngID=1&StID=245316&DstID=0 wetgeving heb ik niet bekeken.

Citaat
En gladheid kan toch ook tamelijk lokaal zijn, niet?  Zeker bij temperaturen net boven/net onder het vriespunt.  In regio x vriest het lichtjes, en is er wat aanvriezende mist.  In regio y, is het net 1 à 2° C, en geen mist.  Dus ook geen gladheid.   Regio x, mag er enkel nog met winterbanden gereden worden en regio y speelt 't geen rol?
Daarom dat ook die milde winterbandenverplichting à D in feite een echte winterbandverplichting is of juister een zomerbandverbod, de winterbanden liggen erop dus je bent gerust.
Eigenlijk begrijp ik je vraag niet. Snelheidscontroles zijn ook zeer lokaal... ook daar riskeer je een boete zelfs al rij je niet onaangepast snel. Met zomerbanden in de winter riskeer je dan ook soms een - lokale - boete maar dan rij je lokaal wel -bij wintergladheid- met onaangepaste banden.

Citaat
Dat voorwaardelijk karakter mbt tot verplicht gebruik van winterbanden, ik heb er mijn twijfels over....
Dat mag je hebben, D heeft trouwens  de oorspronkelijke wetgeving van 2006 in 2010 al aangepast zodanig dat het Bundesgericht de wetgeving duidelijk genoeg vond.
Luxemburg heeft die D- wetgeving in 2012 overgenomen: http://www.tageblatt.lu/nachrichten/luxemburg/story/30142278

Dus dat "voorwaardelijk karakter" is nochtans in vele landen van kracht met lichte variaties (meestal voor buitenlanders), hierzie de actuele kaart, de landen in het Oranje hebben plusminus die voorwaardelijke regeling, de landen in het rood hebben wslk een duidelijkere simpele regeling (denk ik toch)

Me dunkt dat BE en NL al omsingeld is door de Oranjes:

Maar wie weet springt BE of NL ooit op een EU-regelgeving - ik betwijfel wel het jaar 2013 -
Citaat
Belgie positief over winterbandenplicht

14 februari 2012 Gepubliceerd in: Nieuws

De Belgische Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet heeft aangegeven serieus een verplichting van winterbanden te overwegen. Dit berichten de Belgische media. Hij zei dit in de senaat naar aanleiding van een vraag van CD&V-fractieleider Dirk Claes. Hij zei verheugd te zijn dat de staatssecretaris positief stond tegenover een dergelijke verplichting.

Aanleiding van de vraag over de winterbanden was de resolutie van het Europees parlement die de Europese commissie vraagt om tegen 2013 een voorstel te doen voor een harmonisatie van de verschillende winterbandenwetten in de Europese lidstaten.

In zijn antwoord stelde Wathelet voorstander te zijn van een verplichting van winterbanden in het land in een bepaalde periode, “alleen wanneer de sneeuw blijft liggen of bij gladheid.

Eventueel kan gedacht worden aan verkeersborden die het gebruik van winterbanden op bepaalde trajecten verplichten”, voegde hij eraan toe.

In België geldt momenteel geen verplichting maar wordt het gebruik van winterbanden aangeraden als de temperatuur onder de zeven graden Celsius zakt.

Het is niet alleen de veiligheid hé. Het vermindert namelijk ook de files en het fileverkeer, en laat nu net Be daar zeer veel last van hebben.

uit D-wiki wetenschappelijk onderzoek fileverkeer:
Citaat
Ursachen

Stau-Ursachen auf deutschen Autobahnen[2]

Typischerweise liegt die Kapazität einer Straße bei 1500 bis 2500 Fahrzeugen pro Stunde und Spur, wenn sich die Fahrzeuge mit einer Geschwindigkeit von 80-100 km/h bewegen. Schnelleres und langsameres Fahren verringert die Kapazität.

Noch weiter herabgesetzt werden kann die Kapazität z. B. durch ungünstige Witterung wie Regen, Schnee- oder Glatteis sowie ineffektives Verhalten der Verkehrsteilnehmer, zum Beispiel durch Schaulust. Dadurch können Staus aus dem Nichts entstehen, bei denen den Verkehrsteilnehmern auch nach Ende des Staus die Ursache verborgen bleibt (im Gegensatz zu Unfällen, bei denen man die Unfallstelle bei der Vorbeifahrt als Ursache erkennen kann).

Eine lokal verringerte Kapazität des Verkehrswegs durch Ereignisse wie Spursperrungen aufgrund von Baustellen oder Unfällen sowie Fahrbahnverengungen zum Beispiel vor Tunneln begünstigen die Stauentstehung noch weiter. Eine solche kapazitätslimitierende Verengung des Verkehrsweges wird auch Nadelöhr genannt.
Aber auch ein erhöhtes Verkehrsaufkommen kann für Staus verantwortlich sein. Gründe dafür können Berufsverkehr, Reiseverkehr (besonders zu Beginn und am Ende von Ferien sowie samstäglicher „Bettenwechsel” in Urlaubsgebieten) und Großveranstaltungen sein.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 maart 2013 - 19:22:09 door Michel »
© Koning Willem I

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 19:53:30 »

Als ik op vakantie ga, ga ik écht geen set met 4 winterbanden meesleuren.  En de weersvoorspellingen op langer dan een week, zijn nog bijlange na niet altijd even betrouwbaar.  Vannacht voorspelden ze nog winterse buien voor donderdag, zonet hoorde ik weer dat 't eerder droog zou blijven....

Dus op een termijn van 2 weken, voor iemand die op vakantie gaat, maak je mij niet wijs dat 't je nooit zou kunnen gebeuren dat je ietwat voorbarig de zomersloefen er al terug op hebt liggen.  En als je dan bij terugkomst onverhoopt toch nog een wintrprikje krijgt, kan je ineens niet meer reglementair rijden ...... 

I rest my case.  Dat voorwaardelijke karakter trekt op niks.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 20:05:17 »

Als ik op vakantie ga, ga ik écht geen set met 4 winterbanden meesleuren.
Ach so, maar als ik in de winter op vakantie vertrek - ook in maart, zelfs tot half april - met de auto, dan rij ik met winterbanden, no problem.
De meesten doen dat. Kijk op de Europese kaart.

Citaat
En de weersvoorspellingen op langer dan een week, zijn nog bijlange na niet altijd even betrouwbaar.  Vannacht voorspelden ze nog winterse buien voor donderdag, zonet hoorde ik weer dat 't eerder droog zou blijven....
Irrelevant op winterbanden, er is geen winterbandenverbod in Zuiderse landen of whatever.

Citaat
Dus op een termijn van 2 weken, voor iemand die op vakantie gaat, maak je mij niet wijs dat 't je nooit zou kunnen gebeuren dat je ietwat voorbarig de zomersloefen er al terug op hebt liggen.
Waarom zou hij nu al zomersloefen opleggen ? Waarom dat onnodig risico voor een evtl boete ?

Citaat
I rest my case.  Dat voorwaardelijke karakter trekt op niks.
Dat mag je, en je bent zeker niet alleen die dat denkt, maar ik zie nog altijd geen argument.

De gemiddelde minimumtemperatuur - klimaat 1981-2010- in Ukkel gemeten voor de maand april is 5,3 °C, gemiddeld min-temp in mei 9,2 °C.

In feite kan men tot 6 maanden lang op winterbanden rijden (half okt - half april), dan is het ook veel minder druk bij de bandenboer.  ;)
(en bij evtl aankoop na x-jaren nog goedkope prijzen).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 maart 2013 - 20:40:02 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 21:49:58 »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 26 maart 2013 - 22:18:00 »
(dat wisselen gaat eigenlijk zeer snel hoor (bandenboer/garage/doe het zelf garage/... = 15 ´), en iemand die wat handig is (en het veilige mat heeft) doet het zelf).

Ik zou wel eens willen weten hoeveel van diegenen die het zelf doen, een momentsleutel gebruiken en weten met welke kracht de wielbouten moeten aan- en nagetrokken worden.

Velen denken: we zullen ze maar heel goed vastdraaien, dan kunnen ze niet loskomen. Inderdaad, maar dan kunnen ze ook niet meegeven. Eens over een wat ruwe overweg rijden kan dan al een haast niet zichtbaar microscheurtje veroorzaken, dat later een barst wordt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 18:51:02 »
Normaal moet uw wiel gecenterd zitten, de velg sluit nauw aan op de remschijf-as.
De bouten moeten met een momentsleutel vast getrokken worden om loskomen te verkomen, ongelijke spanning leverd loskomende bouten.
Om het heel straf te zeggen met maar 10Nm op elke bout zou de velg niet los mogen komen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 27 maart 2013 - 19:26:15 »
Om het heel straf te zeggen met maar 10Nm op elke bout zou de velg niet los mogen komen.

Voor onze Touran is het 90 Nm en voor onze Volvo 140 Nm.

In Duitsland is een garagehouder die een wiel gemonteerd heeft, wettelijk verplicht om de klant er schriftelijk op te wijzen door een aanduiding in het zicht van de bestuurder dat de wielbouten na 50 à 200 km moeten nagetrokken worden. Je kunt dat zelf doen als je een momentsleutel hebt, of gratis en zonder afspraak laten uitvoeren bij die garagehouder. Het duurt slechts een paar minuten.

Onze Volvo garage is meer dan 30 km van bij ons thuis (je ziet in Duitsland maar heel weinig Volvo's), dus doe ik het zelf.