Auteur Topic: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel  (gelezen 2609 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Gepost op: donderdag 11 april 2013 - 23:56:36 »
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20130411_00537012
In het filmpje ook weer goed te zien hoe fietsers hun eigen alles permiteren en dan, durft die laatste te spreken over respect af te dwingen terwijl zijn vehikkel in de eerste plaats al niet in orde is.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 10:08:15 »
Hoeveel fietsers houden rekening met een B6 en haaietanden bij een rotonde ? 
Nee ze moeten voorrang verlenen, maar rijden doodleuk door, en als je ze dan op een haar mist, maken ze zich nog kwaad ook  :-\

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 15:28:16 »
http://goo.gl/maps/0jBrn wel slecht te zien maar het ringfietspad heeft daar haaietanden staan.
Dat had ik zelfs met de fiets voor toen ik op de Luitenant Lippenslaan in Bgt reed en er eentje uit het ringfietspad kwam en daarbij de haaietanden negeerde.
Dan nog afstrijden dat die haaietanden er voor haar stonden (er mogen daar enkel voetgangers en fietsers komen)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline KV

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.441
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 18:37:53 »
http://tinyurl.com/br5bb2c Wordt dagelijks genegeerd

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 18:42:26 »
http://goo.gl/maps/0jBrn wel slecht te zien maar het ringfietspad heeft daar haaietanden staan.
Dat had ik zelfs met de fiets voor toen ik op de Luitenant Lippenslaan in Bgt reed en er eentje uit het ringfietspad kwam en daarbij de haaietanden negeerde.
Dan nog afstrijden dat die haaietanden er voor haar stonden (er mogen daar enkel voetgangers en fietsers komen)

Ik zie daar wel duidelijke borden(B1) en haaientanden voor de auto´s Jo. Het ringfietspad had er toen geen (foto is van maart 2011)
http://goo.gl/maps/7dhBK

Bedoel je dat de voorrang voor fietsers daar ondertussen veranderd is ?

Je bedoelt zeker om de 2+2-baan over te steken ? daar staan verkeerslichten voor de fietsers.  :-\
http://goo.gl/maps/T05Jl
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 april 2013 - 18:50:52 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 18:55:21 »
http://tinyurl.com/br5bb2c Wordt dagelijks genegeerd

Komt me bekend voor... als ik veilig kan doe ik de fietsers toch altijd stoppen hoor, zeker als de kleinkinderen (die met de fiets rijden) met de auto meerijden.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 18:58:48 »
Michel dat was omstreeks maart-april 2011 en op dat ogenblik stonden die haaietanden er zeker.
Ze staan voor het fietspad van de Luitenant Lippenslaan, die dus niet voor lichten of het ringfietspad moet stoppen maar gewoon verder kunnen fietsen.
overzijde afrit snelweg.
http://goo.gl/maps/JctjI
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 april 2013 - 19:01:49 door jo »
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 12 april 2013 - 20:28:15 »
Michel dat was omstreeks maart-april 2011 en op dat ogenblik stonden die haaietanden er zeker.
Ze staan voor het fietspad van de Luitenant Lippenslaan, die dus niet voor lichten of het ringfietspad moet stoppen maar gewoon verder kunnen fietsen.
overzijde afrit snelweg.
http://goo.gl/maps/JctjI

Aie nu snap ik het -slecht gelezen van mij- , je reedt zelf met de fiets.
hier zie je ze beter: http://goo.gl/maps/HfSFQ

Citaat
Dat had ik zelfs met de fiets voor toen ik op de Luitenant Lippenslaan in Bgt reed en er eentje uit het ringfietspad kwam en daarbij de haaietanden negeerde.
Dan nog afstrijden dat die haaietanden er voor haar stonden (er mogen daar enkel voetgangers en fietsers komen)

De haaientanden daar (witte driehoeken) heffen daar de VVR (kp-fietspaden) op...  euhm maar geen B1 te zien, tja...

Citaat
76.2. Een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken, duidt de plaats aan waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen ingevolge een verkeersbord B1.


http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/261-art76  

Maar verkeerstekens - dwarsstreep uit witte driehoeken - gaan voor verkeersregels.  ;)

Citaat
http://www.wegenwiki.nl/Haaientand
De haaientand zoals bedoeld bij het onderwerp wegen of verkeer wordt gebruikt als voorrangsaanduiding en wordt aangebracht in of op het wegdek. Het equivalent van de haaientand is het RVV-verkeersbord B-06 (de omgekeerde driehoek met rode rand). Vaak wordt de haaientand gebruikt in combinatie met dit bord, maar de haaientand kan ook zonder het verkeersbord worden toegepast zonder zijn rechtsgeldigheid te verliezen.
Bestuurders die de haaientanden naderen moeten voorrang verlenen aan het verkeer op de kruisende weg. De kruisende weg kan ook een fietspad zijn. In tegenstelling tot de stopstreep is het niet noodzakelijk om bij haaientanden tot stilstand te komen.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 12 april 2013 - 20:49:24 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 13 april 2013 - 15:57:31 »
De haaientanden daar (witte driehoeken) heffen daar de VVR (kp-fietspaden) op ...


Neen, de B1 die daar dan zou moeten staan, zou de VVR (kp-fiespaden) opheffen.

euhm maar geen B1 te zien, tja...

En daar zit inderdaad nu net het probleem.  De verplichting om voorrang te verlenen, vloeit niet voort uit die haaientanden, doch uit de B1.  En die ontbreekt dus blijkbaar....

Maar verkeerstekens - dwarsstreep uit witte driehoeken - gaan voor verkeersregels.  ;)

Bij gebrek aan een B1 is er wat dat betreft volgens mij wel een probleempje ...   Die haaientanden duiden slechts de plaats aan, waar men -indien nodig- moet stoppen om voorrang te verlenen.  De verplichting om voorrang te verlenen, vloeit voort uit het verkeersbord B1.  En dat verkeersbord ontbreekt dus.  Wegwanbeheer dus ....  

Cassatie (hier dan wel over een stopstreep en B5):

Rolnr: 1303
Datum: 23/01/1998


Een stopstreep gevormd door een witte doorlopende streep, haaks op de rand van de rijbaan aangebracht, duidt de plaats aan waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge een verkeersbord B 5; daaruit volgt dat bij ontstentenis van dat verkeersbord, alleen de aanwezigheid van een doorlopende witte streep op de rijbaan en van de vermelding STOP op de grond, de weggebruiker die op deze weg rijdt niet verplicht voorrang te verlenen aan de bestuurder die rijdt op de openbare weg die hij gaat oprijden.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 13 april 2013 - 16:14:21 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 13 april 2013 - 16:35:46 »
Tja wegwanbeheer dus, niet zo opmerkelijk als je liever fietspaden laat schilderen ipv. fietsoversteekplaatsen http://goo.gl/maps/dHWA9
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #10 Gepost op: zondag 14 april 2013 - 14:04:03 »
Bij gebrek aan een B1 is er wat dat betreft volgens mij wel een probleempje ...   Die haaientanden duiden slechts de plaats aan, waar men -indien nodig- moet stoppen om voorrang te verlenen.  De verplichting om voorrang te verlenen, vloeit voort uit het verkeersbord B1.  En dat verkeersbord ontbreekt dus.  Wegwanbeheer dus .... 

Idd, niets nieuws onder de ... euhm wolken.  ;)
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Aantal fietsongevallen stijgt spectaculair in Brussel
« Reactie #11 Gepost op: zondag 14 april 2013 - 14:06:24 »
Tja wegwanbeheer dus, niet zo opmerkelijk als je liever fietspaden laat schilderen ipv. fietsoversteekplaatsen http://goo.gl/maps/dHWA9

Was zeker een Hollander die dacht dat hij nog in Nederland aan ´t verven was.  ;D

Citaat
http://www.wegenwiki.nl/Fietsoversteekplaats

Uitvoering

Door middel van markering kan de plek worden aangegeven waar fietsers kunnen oversteken en waar het overige verkeer overstekende fietsers kan verwachten. Indien fietsers geen voorrang hebben worden kanalisatiestrepen toegepast. Tevens worden haaietanden in het fietspad toegepast, ondersteund met een voorrangsbord.Wanneer fietsers wel voorrang hebben wordt de oversteek aangegeven met blokmarkering en haaietanden voor het autoverkeer en wordt de verharding van het fietspad (kleur rood) doorgezet over de rijweg.
Bij drukkere gebiedontsluitingswegen (> 800 mvt/h bibeko en > 350 mvt/h bubeko) neemt de oversteekbaarheid af (lees: wachttijd toe), deze kan worden verbeterd met een middengeleider (breder dan 2,5 meter) zodat in twee etappes kan worden overgestoken. Bij een GOW buiten de bebouwde kom zal bij een autointensiteit > 800 mvt/h de oversteekbaarheid zover afnemen dat de gemiddelde wachttijd meer dan 5 s wordt.
Indien bibeko de fietsroute een hoofdfietsroute is dient te worden gestreefd naar voorrang voor de fietsers, mits de intensiteiten op de te kruisen GOW niet te hoog zijn in verhouding tot de hoofdfietsroute en de weginrichting overeenkomstig de voorrangsregeling is (denk aan een plateauconstructie en middengeleider). Bubeko op GOW krijgen fietsers nooit voorrang, ook niet op hoofdfietsroutes.
In de praktijk blijkt dat veel wegbeheerders alle fietsoversteken uitvoeren met blokmarkering, ook de oversteken waar de fietser uit de voorrang is.
Bron: CROW publicatie Ontwerpwijzer fietsverkeer
« Laatst bewerkt op: zondag 14 april 2013 - 14:27:41 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I