Bwa, ik vind het toch een goeie beslissing van Antwerpen om om op de Deurnebaan en de Bischoppenhoflaan het vuilnis idd 's nachts op te halen.
Fantastisch moet dat zijn als je daar bij een hittegolf met een open venster wil slapen: het lawaai van de vrachtwagenmotor met bijbehorende stank vanwege de langzame verplaatsing, het oranje zwaailicht, het lawaai bij het samenpersen van de vuilnis, het geroep en gevloek van die gasten als de bestuurder wat te ver rijdt of wat te vroeg vertrekt, enz.
En veiliger voor de betrokken werknemers ook. Toen ze daar overdag nog ophaalden, heb ik geregeld gezien hoe ze moesten wegspringen voor hun leven door een ongeduldige achterligger.
Die werknemers hebben niet meer rechten dan andere voetgangers, en moeten bijgevolg voorrang verlenen aan de bestuurders alvorens zich op de rijbaan te begeven. Als ik mij zomaar lukraak op de rijbaan begeef, kan het ook best zijn dat ik moet wegspringen voor mijn leven. Maar die gasten denken natuurlijk dat ze wat meer mogen omdat ze met een vuilnisophaalwagen op schok zijn.
Daarbij overtreedt de bestuurder onophoudelijk de wegcode wanneer de ophalers achteraan op een trede van de ophaalwagen staan:
AR 44.3. Het is verboden personen te vervoeren op de uitwendige delen van de carrosserie van een voertuig.