Auteur Topic: Welk merk is aan te raden?  (gelezen 22473 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 13:11:05 »
Franse afkeer: niet echt op zich, maar met de Citroën hebben we wel veel probleempjes met kabels gehad en volgens een kennis die in de autobranche werkt, is dat typisch voor Franse wagens en ga je dat met bv Duitse wagens niet hebben.

Mijn 307 SW 1,6 HDI 110 2004 is mijn eerste en tevens mijn laatste Franse wagen. Confortabel, rijeigenschappen, motorvermogen alles Ok, aangenaam om in te rijden ook. Maar technisch ondermaats: Minstens al 3 problemen gehad die in bepaalde situaties een zwaar ongeval had kunnen veroorzaken. Dan spreken we nog niet van de 'vriendelijkheid' in de garage van Anderlecht, eens de auto betaald was. Mijn eerste auto die ik nieuw kocht was een golf D, die heeft mij aan herstellingen meer gekost dan de nieuwkost...

Hoe zijn de de japanners en de Zuid-Koreanen? Bijvoorbeeld: Kia geeft 7 jaar waarborg.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 15:35:58 »
Japanners staan bekend als zeer betrouwbare wagens. In de statistieken van de ADAC staan ze dikwijls met minder pechverhelpingen dan BMW en Mercedes.

Hun nadeel is dat ze om de haverklap van model veranderen, waardoor hun waardeverlies groot is.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 15:48:33 »
Ik rij nu quasi een jaar Skoda Fabia (4 m kleinwagen met 1,2 TSI DSG-7 105 PK benzine) en ik ben tevreden totnutoe (de vrouw nog meer), ook daarom deze post.
(ons gemiddeld verbruik ligt bij 6,4-6,6 l benzine, 6,6 l tijdens de wintermaanden)

Gisteren heb ik toevallig in de nieuwe autogids "gebladerd" waar de nieuwe Skoda Octavia Combi bij de betaalbare stationwagens er met kop en schouders bovenuit stak.

Dus wie van plan is een ruime stationwagen aan te schaffen ook eens naar Skoda kijken zou ik zeggen, dat merk heb ik hier nog nergens gelezen.
Vergeet niet dat Skoda qua prijs kwaliteitsverhouding kan profiteren omdat ze in Tsjechie gebouwd zijn en ze hebben daar wat lagere lonen en daarbij geen Euro...
De motortechniek is eigenlijk 100 % VW en wslk nog andere technische zaken (ophanging)

Deze Belgische vergelijkende test van 7 stationwagens:
Citaat
Chevrolet Cruze SW 1.7D 130, Ford Focus Clipper 1.6 TDCi 115, Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi 110, Opel Astra Sports Tourer 1.7 CDTI 110, Renault Mégane Grandtour 1.5 dCi 110, Skoda Octavia Combi 1.6 TDI 105 en Toyota Auris Touring Sports 1. D-4D 90

http://www.autogids.be/magazine/autogids.cfm#.UjRmYMa9VAo

Of een Duitse test tegen Ford Focus Turnier en Opel Astra Tourer:
http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/kompaktkombis-2013-neuer-skoda-octavia-combi-gegen-ford-focus-turnier-opel-astra-sports-tourer
Bekijk het detailresultaat op punten:
http://www.autozeitung.de/auto-vergleichstest/kompaktkombis-2013-neuer-skoda-octavia-combi-gegen-ford-focus-turnier-opel-astra-sports-tourer/gesamtbewertung

Meer in detail, dit model dus:
http://www.vroom.be/nl/autotest/1458,skoda-octavia-combi.html#
http://www.autoweek.nl/autoreview/36754/skoda-octavia-combi-14-tsi-greentech-elegance-businessl-2013

Moest ik nog in een gezinssituatie zitten  ;)  prefereerde ik de 1,2 (105pk) of 1,4 TSI (140pk), beide met 7-DSG verkrijgbaar.

Met ca 25-26.000 € bruto zou men moeten rekenen als men nog een paar extra opties wil. Voor de kilometervreters... de diesel is gevoelig duurder of extra 2400 € voor dezelfde PK´s dezelfde uitvoering.
http://www.autogids.be/prijs-nieuwe-wagens/prijs-skoda-octavia.cfm prijzen limousineversie (combi minus 800 €), en de combiversie.

Kortingen weet ik niet zo bij een nieuw model, bij onze Skoda Fabia was dat toch 2500 € korting + 1500 € overname voor verschrotting van een oude Mazda (355.000 km).

Over smaak laat zich niet discuteren, dat is wat anders.  ;)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 september 2013 - 16:36:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 16:44:59 »

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 21:32:32 »
Die DSG7 van de VW-groep is een prachtige versnellingsbak. Ik heb een proefrit gedaan met een Skoda Superb met deze bak erin, maar dan met de 1.8 l benzine. Ik heb toendertijd niet voor de Superb gekozen omdat de leveringstermijn erg lang was, omwille van die DSG versnellingsbak. Men sprak toen van 6 maanden, maar in de praktijk hoorde ik meer iets als 9 à 10 maanden. Bovendien rammelde deze Skoda en als dat al met een demo-model het geval is kan je het ergste vrezen. Ik heb een grondige hekel aan een rammelende auto!

Bij mijn zoektoch naar een nieuwe wagen vroeg ik ook altijd een offerte voor een full-lease, deze weerspiegeld m.i. de ware gebruikskost van de wagen. Dan is het toch bizar dat het verschil tussen de Skoda Superb break en de BMW 5-serie touring minder dan 50 €/maand was. Is er iets dat die leasingfirma's weten wat wij niet weten?
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 14 september 2013 - 22:33:27 »
Bij mijn zoektoch naar een nieuwe wagen vroeg ik ook altijd een offerte voor een full-lease, deze weerspiegeld m.i. de ware gebruikskost van de wagen. Dan is het toch bizar dat het verschil tussen de Skoda Superb break en de BMW 5-serie touring minder dan 50 €/maand was. Is er iets dat die leasingfirma's weten wat wij niet weten?

Geen idee mss de wederverkoopswaarde ? Onderhoudskosten kan ik me moeilijk voorstellen. Naja een kleine 50 € per maand is ook niet te versmaden maar lijkt me idd weinig.

Alhoewel Skoda -tov hun klasse Ford, Opel,... wel- een betere wederverkoopswaarde heeft (zie ook Duitse test).

Citaat
Bovendien rammelde deze Skoda en als dat al met een demo-model het geval is kan je het ergste vrezen.

Lijkt me eerder op een slordige garage... zoiets gebruikt men toch niet als demo-wagen ?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 14 september 2013 - 22:36:37 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #21 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 12:01:13 »
  Puur voor garantie en veel kilometers op de klok: Hyundai. Minder kilometers op de klok: KIA. En natuurlijk de looks die je leuk zou vinden.

Bedankt voor de info. Mijn Peugeot 307 SW hdi 110 is negen jaar oud heeft nog net geen 100 000 km, Kia en Hyundai zijn vrijwel identiek, dus maakt dat Kia (eventueel) de beste keuze. Als natuurlijk, nu ik met pensioen ben, ik 3 maal per jaar Jozef en Leslie (en boyke) zou gaan bezoeken in hun prachtige heimat aan de Königssee (ik denk dat mijn vrouw dat niet goed zou vinden, die werkt nog...) dan zou ik toch in minder dan 7 jaar aan die 130 000 km geraken. Maar technisch gezien lijken mij die koreanen  wel betrouwbare auto's, voortgaande op wat ik al gehoord en gelezen heb.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #22 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:49:35 »
een volvo V50
niet te groot en niet duur, voor goede kwaliteit

Ik dacht dat er een forumlid was die slechte ervaringen had met de V50, problemen met de motor.
:D

ik denk dat ik 'm ken
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #23 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:54:35 »
Hoe zijn de de japanners en de Zuid-Koreanen? Bijvoorbeeld: Kia geeft 7 jaar waarborg. 
Japanners : intussen gepasseerd in betrouwbaarheid, zeker bij EU producten onder Japanse badge, en duur geworden.
Koreanen : beste value for money.

Erg om zeggen eigenlijk ...

Als je niks van een auto verwacht, behalve dat ie rijdt : Dacia.
Zit niks in, gaat bijgevolg ook zo goed als niks aan kapot.  ;D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #24 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:56:48 »
Jaguar mannen, 3 jaar totaal garantie zonder kilometerbeperking.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #25 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 15:59:43 »
Kleine auto als in "onveilig"? Dat is ook al achterhaald naar mijn mening.
Een recent ontworpen kleine auto is tegenwoordig qua veiligheid beter dan een grotere van 5-10 jaar en ouder ...

Citaat
Dat je een VW Up "klein" noemt kan ik inkomen, maar voorgaande noem ik nog niet eens klein.
Die is even groot als de vorige Polo of een Golf 2 .
De Skoda en Seat versies zijn een betere koop, technisch dezelfde, prijs is lager.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #26 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:00:17 »
Jaguar mannen, 3 jaar totaal garantie zonder kilometerbeperking.

Nen Indische Tata   :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #27 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:20:16 »
Als je niks van een auto verwacht, behalve dat ie rijdt : Dacia.
Zit niks in, gaat bijgevolg ook zo goed als niks aan kapot.  ;D

Er rijden hier zeer vele Dacia Duster. Die wagen biedt enorm veel voor zijn prijs. Ze worden hier verkocht door een Renault dealer, die ook Nissan doet. Hij zegt dat hij met die Dacia Duster veel weiniger problemen heeft dan met Renault.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #28 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:21:33 »
Jaguar mannen, 3 jaar totaal garantie zonder kilometerbeperking.

Ja, niet moeilijk, die gasten hebben allemaal minstens 3 wagens, waardoor die Jaguar op die 3 jaar niet meer dan 30.000 km doet. Zolang kunnen ze nog net waarborg geven zonder er al te veel hun broek aan te scheuren.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #29 Gepost op: zondag 15 september 2013 - 16:39:39 »
Als natuurlijk, nu ik met pensioen ben, ik 3 maal per jaar Jozef en Leslie (en boyke) zou gaan bezoeken in hun prachtige heimat aan de Königssee (ik denk dat mijn vrouw dat niet goed zou vinden, die werkt nog...)

Niets van aantrekken. Terwijl je hier bent, stoor je haar niet bij haar werk en hoor je ze niet zagen.  ;D ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."