Wat is het voordeel van voorwiel/achterwielaandrijving?
Sommigen voeren hierover een ware godsdienstoorlog. Ik beperk me tot de technische aspecten.
VoorwielaandrijvingVoordelen:
- Het gemakkelijkste voor een doorsnee bestuurder.
- Plaatsbesparende bouwwijze.
- Goedkoop te produceren.
- Goede grip op ijs en sneeuw.
Nadelen:
- In een bocht is de kracht waarmee je het stuurwiel verdraait afhankelijk van de aandrijfkracht op dat ogenblik.
- Wagens met een groot vermogen hebben onvoldoende grip bij sterk versnellen.
- Neiging tot onderstuur (ga je te snel door een bocht, dan breekt de voorkant van de wagen uit).
- De gewichtsverdeling (meeste gewicht vooraan) is niet bevorderlijk voor een vlot wagengedrag.
AchterwielaandrijvingVoordelen:
- De aandrijvingskrachten hebben geen invloed op de besturing.
- Goede grip op droog wegdek.
- Goede gewichtsverdeling.
- De wagen is zeer handelbaar.
Nadelen:
- Neiging tot overstuur (ga je met teveel gas door de bocht, dan breekt de achterkant van de wagen uit), maar ESP vangt dit op.
- Duurder bij de productie.
- Meer gewicht.
- Minder goede grip op ijs en sneeuw.
Wat de BMW 1 betreft: die lijkt tot de kleinere middenklasse te behoren, maar hij speelt met zijn kwaliteiten wel degelijk in een hogere liga dan vergelijkbare wagens.