Auteur Topic: Welk merk is aan te raden?  (gelezen 22474 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Welk merk is aan te raden?
« Gepost op: maandag 09 september 2013 - 19:22:49 »
We hadden 2 auto's, en toen was er nog maar eentje ... Onze Citroën is gisteren perte totale gereden bij een ongeval. Gelukkig hebben wij niets en zijn we ook niet in fout. We wachten wel nog het verdict van de garage af, maar goed: de depannagedienst liet weinig aan de verbeelding over.

Dat wordt dus uitkijken naar een nieuwe wagen. We richten ons vnl op 2de hands/stock/directiewagens. Maar: welk merk? Geen Frans merk meer ;) maar verder ...

Na een ervaring als die van gisteren, wordt veiligheid natuurlijk wel erg belangrijk. Vriend zat wat op te zoeken en kwam bij het ESP systeem van Mercedes/BMW terecht. Dat had bv gisteren wel het verschil kunnen maken. Alleen hangt natuurlijk aan die 2 merken wel een erg groot prijskaartje vast. Ik kan me niet voorstellen dat andere merken geen vergelijkbaar systeem hebben?

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 september 2013 - 20:21:08 »
Wees gerust: ESP bestaat ook wel in de bescheidenere wagens.  Is dus niet enkel voor de happy few.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_stability_program
http://youtu.be/cIxeIKYEU-Q
« Laatst bewerkt op: maandag 09 september 2013 - 20:27:35 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 september 2013 - 20:32:33 »
En zijn ze allemaal vergelijkbaar van kwaliteit?

Wat we zoeken is een middelgrote auto, ongeveer de grootte van onze Citroën Xsara.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 09 september 2013 - 22:18:04 »
ESP vind je op bijna alle wagens tegenwoordig, zelfs op goedkope. Het kan inderdaad een spectaculair resultaat geven, maar het is geen wondermiddel. Ik weet niet wat je budget is, maar een tweedehands BMW116d/118d moet toch te vinden zijn aan een deftige prijs, als je dan toch voor een Duitse wagen kiest. Ik raad je dan wel om wat te oefenen met de achterwielaandrijving, ik heb hier al een beschrijving gegeven van de mogelijke cursussen. Als je nu zegt dat ESP je had kunnen redden vraag ik me af of één of andere slipcursus ook niet het verschil had kunnen maken. Het is maar een tip!
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 09 september 2013 - 22:24:32 »
Ik heb een slipcursus gevolgd, maar ik reed niet. Ik weet ook niet of ik die reflexen in zo'n stressmoment gehad zou hebben.
Ik was niet onder de indruk van die cursus, maar dit terzijde.
Budget, tja, ik was niet meteen van plan een BMW te kopen. Ik keek eerder richting Opel, Volkswagen oid. Maar ik zal het eens opzoeken.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 13:18:50 »
Een inrichting zoals ESP bestaat inderdaad al op vele wagens, en is vanaf 2014 verplicht op nieuwe wagens. Maar omdat ESP een merknaam is, draagt die inrichting bij andere wagens meestal een andere naam. Bij Volvo bijvoorbeeld heet ze DSTC.

Opel is een beetje het zwakkere broertje onder de Duitse wagens. De drie Duitse topmerken zijn Audi, BMW en Mercedes. VW is ook zeer degelijk.

Kijk eens op www.autoscout24.be.

Stel de verkoper voor om de wagen te laten inspecteren op jouw kosten bij een merkdealer van jouw keuze. Die is vertrouwd met de zwakke plekken van de wagen en kan je zeggen wanneer er wat zal moeten hersteld of vervangen worden, hoeveel het gaat kosten, en of de wagen aldus de gevraagde prijs waard is. Zelfs als je zo 5 wagens moet laten inspecteren, heb je de kosten daarvan al snel teruggewonnen door de eerste iets of wat ernstige herstelling die je daardoor vermijdt. Sommige dealers betalen die inspectiekosten zelfs terug als je de nodige herstellingen bij hen laat uitvoeren.

Geen Franse wagen? Oei, ik heb gisteren net een geit gekocht. Maar ze rijdt niet meer, ik moet ze met een aanhanger gaan halen.  ;D
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 19:55:23 »
Autoscout is een goede website. Het enige wat wel erg lastig is, is: hoe groot zijn die wagens? Van Opel en Citroën, misschien ook nog van Renault ken ik dat ongeveer, maar de andere merken ... daar heb ik echt geen kaas van gegeten. Vriend wil absoluut niet dat ik een kleine auto neem omdat ik elke dag 2x50 km rijd naar/van mijn werk. Een Citroën Xsara of Opel Vectra/Meriva zou goed zijn. Maar met welk type BMW/Mercedes/... komt dat ongeveer overeen?

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 20:14:53 »

Offline rozeke

  • Expert
  • ****
  • Berichten: 278
  • Geslacht: Vrouw
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 20:27:29 »
Franse afkeer: niet echt op zich, maar met de Citroën hebben we wel veel probleempjes met kabels gehad en volgens een kennis die in de autobranche werkt, is dat typisch voor Franse wagens en ga je dat met bv Duitse wagens niet hebben.

Wat is het voordeel van voorwiel/achterwielaandrijving?

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 21:21:23 »
een volvo V50
niet te groot en niet duur, voor goede kwaliteit
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 21:30:12 »
een volvo V50
niet te groot en niet duur, voor goede kwaliteit

Ik dacht dat er een forumlid was die slechte ervaringen had met de V50, problemen met de motor.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 21:31:53 »
Wat is het voordeel van voorwiel/achterwielaandrijving?

Sommigen voeren hierover een ware godsdienstoorlog. Ik beperk me tot de technische aspecten.

Voorwielaandrijving

Voordelen:

- Het gemakkelijkste voor een doorsnee bestuurder.
- Plaatsbesparende bouwwijze.
- Goedkoop te produceren.
- Goede grip op ijs en sneeuw.

Nadelen:

- In een bocht is de kracht waarmee je het stuurwiel verdraait afhankelijk van de aandrijfkracht op dat ogenblik.
- Wagens met een groot vermogen hebben onvoldoende grip bij sterk versnellen.
- Neiging tot onderstuur (ga je te snel door een bocht, dan breekt de voorkant van de wagen uit).
- De gewichtsverdeling (meeste gewicht vooraan) is niet bevorderlijk voor een vlot wagengedrag.

Achterwielaandrijving

Voordelen:

- De aandrijvingskrachten hebben geen invloed op de besturing.
- Goede grip op droog wegdek.
- Goede gewichtsverdeling.
- De wagen is zeer handelbaar.

Nadelen:

- Neiging tot overstuur (ga je met teveel gas door de bocht, dan breekt de achterkant van de wagen uit), maar ESP vangt dit op.
- Duurder bij de productie.
- Meer gewicht.
- Minder goede grip op ijs en sneeuw.


Wat de BMW 1 betreft: die lijkt tot de kleinere middenklasse te behoren, maar hij speelt met zijn kwaliteiten wel degelijk in een hogere liga dan vergelijkbare wagens.

"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 21:34:03 »
Ik dacht dat er een forumlid was die slechte ervaringen had met de V50, problemen met de motor.

Ach, ik denk dat er meer zijn die problemen hebben met een Rolls-Royce dan met een Volvo V50.

Je vindt altijd wel iemand die met zijn Audi, BMW of Mercedes pech gehad heeft, net als je wel altijd iemand vindt die tevreden is met zijn Lada.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 september 2013 - 21:55:30 »
Kleine auto als in "onveilig"? Dat is ook al achterhaald naar mijn mening.

BMW 3, VW Golf, Audi A3, Skoda Octavia, Skoda Rapid, Seat Leon, Seat Toledo, Mercedes B, ... Als't niet Duits moet zijn: Hyundai i30, Kia Ceed, ... Als het ook wat "kleiner" mag zijn (als jij alleen voornamelijk de wagen gebruikt is "klein" zelfs "groot"): BMW 1, VW Polo, Audi A1, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Mercedes A, Hyundai i20, Kia Rio, ... Dat je een VW Up "klein" noemt kan ik inkomen, maar voorgaande noem ik nog niet eens klein.

Als je écht een BMW wil kan je (zoals JC ook zegt) uitkijken naar een 1 reeks. Die zijn niet klein, maar ook niet vergeten dat die achterwielaandrijving hebben. Mercedes A klasse heeft voorwielaandrijving, afhankelijk van je Franse afkeer kies je dan best niet voor A 180 CDI manueel, daar ligt een Renault motor in.
Het ongeval dat mijn vrouw had, door een idioot tegen 70 achteraan in een stilstgaande BMW geduwd, met een Twingo heeft mij doen besluiten dat dit zeker een vceilige auto is, deuren gingen nog open, voorruit was zelfs niet stuk, geen wiplash enkel rode striem van de gordel.....
Het moet geen Duitser zijn om veilig te zijn.
Alle Franse wagens, ik ben pro Citroën, durf wel te stellen dat vooral Peugeot en Citroën dat probleem met de kabels kent, wel bijna altijd door de eigenaar veroorzaakt, verkeerde starthulp, verkeerd aansluiten accesoirs.
Als je gewoon echte random problemen zoekt moet je Alfa gaan rijden (al was dat één van mijn beste auto's ooit)
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Welk merk is aan te raden?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 11 september 2013 - 01:22:32 »
Ik heb ongeveer 100 000 km op een C5 gezet, zonder noemenswaardige problemen. Ik ben zeker niet tegen Franse wagens. Ik heb echter ook redelijk wat km met de kleinere BMW's gereden, de 1-reeks en de 3-reeks. De kwaliteit daarvan is toch wel stukken beter. Het probleem van de achterwielaandrijving is eigenlijk opgelost. Een goede gewichtsverdeling, ESP, goede ophanging, ... maken de wagen quasi neutraal. Als je bovendien met de achterwielaandrijving leert omgaan heb je meer opties als je toch eens net over de grens gaat. Wat betreft de grip op sneeuw, koop een goede winterband en dat probleem is ook opgelost!

Vorig jaar heb ik enkele weken met een BMW316d gereden. Dat was een huurwagen in afwachting van mijn 5-touring. Normaal bolde ik toen wat rond met de auto van mijn moeder, behalve wanneer zij die soms nodig had. Ik heb de huur onmiddellijk verlengd omdat ik er erg tevreden over was. De wagen had naar mijn smaak wat weinig vermogen, maar kon toch vlot mee in het verkeer (116 pk). Hier http://forum.christophoros.be/index.php/topic,3336.0.html vind je de echte verbruikscijfers die ik met die auto haalde.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519