Auteur Topic: winterbanden  (gelezen 6889 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
winterbanden
« Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 12:57:13 »
Hallo,

1)Weet iemand wat de wettelijke minimum groefdiepte moet zijn voor winterbanden in Germany?
2)Wat zijn de nadelen van winterbanden in de zomer en is dat wettelijk toegstaan?
Dank voor antwoord

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 14:54:40 »
Hallo,

1)Weet iemand wat de wettelijke minimum groefdiepte moet zijn voor winterbanden in Germany?
minimum 1,6 mm over het ganse loopvlak.
Citaat
http://www.verkehrsportal.de/stvzo/stvzo_36.php
§36 Bereifung und Laufflächen
(2)  [... Das Hauptprofil muss am ganzen Umfang eine Profiltiefe von mindestens 1,6 mm aufweisen; ...]


Citaat
2)Wat zijn de nadelen van winterbanden in de zomer en is dat wettelijk toegstaan?
Er is geen verbod op winterbanden in de zomer maar evenzo zeer sterk af te raden als zomerbanden in de winter.

Enkele nadelen:
- (veel) snellere slijtage, vooral op droge weg (naargelang hogere temperatuur)
- droge weg: remweg tot 16 meter meer uit 100 kmh als een zomerband (ook naargelang zomertemperatuur)
- nadelen zoals wegligging worden hierbij extra groter hoe zwaarder het voertuig beladen wordt.
 (soepelere rijflank, minder rijstabiliteit door zachtere rubber en hun lamellen die te sterk nageven)

- bij regen en natte weg in de zomer (= automatisch lagere temp°) zijn de verschillen (zeer) minimaal slechter tov een zomerband uiteraard met dezelfde profieldiepte. (ook naargelang zomertemperatuur)



Beide info uit bron ADAC: Testen droog/nat bij lentetemperaturen en zomertemperaturen, met besluit.
Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/reifen/winterreifen/default.aspx#tabid=tab2

Winterreifen im Sommer

Winterreifen sind, um bei Schnee und Eis den nötigen Grip zu liefern, deutlich anders aufgebaut als die Sommer-Versionen. Wie wirkt sich diese Eigenschaft bei sommerlichen Temperaturen aus? Dazu hat der ADAC drei Winterreifen-Modelle im Neuzustand einem Sommer- und einem Ganzjahresreifen gegenübergestellt. Die Tests wurden bei frühlingshaften 10 bis 13 Grad Celsius sowie bei sommerlichen 25 Grad bis 30 Grad Celsius durchgeführt.

+ Trockene Fahrbahn
+ Nasse Fahrbahn
+ Fazit
+ = links aan te klikken op de website indien je de resultaten wilt lezen.

Fazit = besluit:
Citaat
Die - durchaus sicherheitsrelevanten – Defizite auf trockener Fahrbahn sprechen gegen eine Verwendung von Winterreifen im Sommer.  Was nicht verwundert: Moderne Reifen sind Spezialisten für ihre jeweilige Jahreszeit.
Ganzjahresreifen schneiden etwas besser ab, allerdings gibt es den absoluten Ganzjahresreifen nicht. Nachdem sie als Winterreifen ausgelegt sind, verhalten sie sich im Sommer ähnlich wie Winterreifen. Ganzjahresreifen-Modelle  mit einer schlechteren Wintertauglichkeit  (siehe ADAC-Reifentest) stehen im Sommer wiederum besser da als Winterreifen, jedoch haben auch sie einen deutlichen Nachholbedarf auf trockener Straße.
Winterreifen büßen ihre Tauglichkeit auf Schnee ab ca. 4 mm Profiltiefe spürbar ein – was zur Überlegung führt, sie im Sommer „aufzubrauchen Da sich die teilweise abgefahrenen Profilblöcke beim Bremsen nicht mehr so stark verformen, sind Handling und Bremsweg eher besser als im Neuzustand. Allerdings ist aufgrund der reduzierten Profiltiefe mit Sicherheitsrisiken auf nasser Fahrbahn zu rechnen.

Mag ik vragen waarom je zulke vragen stelt ?

- Indien je absoluut het gans jaar met dezelfde banden wil rijden in Duitsland zijn er (goede) gansjaarbanden, de ADAC geeft daar eveneens uitleg over.
- Indien je de bijna versleten en uitgeharde winterbanden (profiel minder als 3 mm) in de lente en zomer wilt oprijden of "aufzubrauchen" kun je dit als je er steeds rekening mee houdt dat ze op natte weg - door minder profiel - navenant slechter zijn, op droge zomerwegen zijn bijna versleten winterbanden wel eerder beter als de ´verse winterbanden´, ook volgens ADAC : sind Handling und Bremsweg eher besser als im Neuzustand .
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 oktober 2013 - 15:35:54 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: winterbanden
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 18:19:12 »
- Indien je absoluut het gans jaar met dezelfde banden wil rijden in Duitsland zijn er (goede) gansjaarbanden, de ADAC geeft daar eveneens uitleg over.

Er zijn inderdaad banden die goed zijn als gansjaarbanden, maar ook daarmee rijd je het hele jaar met slechte banden.

Citaat
- Indien je de bijna versleten en uitgeharde winterbanden (profiel minder als 3 mm) [...]

De veiligheidslimiet is 4 mm voor winterbanden en 3 mm voor zomerbanden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 20:00:59 »
De veiligheidslimiet is 4 mm voor winterbanden en 3 mm voor zomerbanden.

Citaat van: ADAC
Winterreifen büßen ihre Tauglichkeit auf Schnee ab ca. 4 mm Profiltiefe spürbar ein – was zur Überlegung führt ...

Geprüft haben wir das Fahr- und Bremsverhalten auf trockener, nasser und schneebedeckter Fahrbahn. Auf Schnee waren die Unterschiede zwischen den neuen und abgefahrenen Reifen am deutlichsten messbar: Hier setzte klar der Neureifen den Maßstab.
 
Fahr- und Bremsverhalten auf Schnee
Beim Bremsen auf Schnee ist die Differenz zu den profilärmeren Gebrauchtreifen prinzipiell nicht so groß, weil vor allem die Gummimischung und der Keileffekt des Schnees für die Verzögerung entscheidend sind. Trotzdem: Der Vier-Millimeter-Reifen verursacht schon aus Tempo 30 einen 3,2 Meter längeren Bremsweg als der Neureifen.
Noch gravierender sind die Unterschiede bei der Zugkraft auf Schnee, wenn vom Reifen viel Grip beim Anfahren oder an Steigungen gefordert wird. Hier kommt es auf die Anzahl und Tiefe der Lamellen an: Die Profilrillen nehmen den lockeren Schnee auf und die Lamellenkante verzahnt sich mit dem härteren Untergrund. So wird verständlich, dass schon die Variante mit 7,5 Millimeter Restprofil gegenüber dem tiefer profilierten Neureifen nur noch 60 Prozent der Zugkraft aufbringen kann. Der abgefahrene Vier-Millimeter-Pneu schafft sogar nur weniger als die Hälfte. Ein Sommerreifen, den wir zum Vergleich ausprobiert haben, versagte auf Schnee komplett: Nur ein Viertel der Zugkraft eines neuen Winterreifens und ein um 7,5 Meter längerer Bremsweg schon aus Tempo 30 sind gefährlich.
 
Fahr- und Bremsverhalten bei Nässe
Auf Nässe ist es zur Vermeidung von plötzlichem Aquaplaning wichtig, dass ein Profil mit seinen Längsrillen und Lamellen möglichst viel Wasser aufnehmen und verdrängen kann. Und so versteht man, dass der auf vier Millimeter abgefahrene Reifen bereits bei 63 km/h aufschwimmt, der Neureifen mit seinen tiefen Rillen jedoch erst ab 87 km/h.
Beim Nass-Bremsen aus Tempo 80 kommt es vor allem auf die Gummimischung an.Doch auch hier benötigt der abgefahrene Reifen einen um sieben Prozent längeren Bremsweg – ein triftiger Grund, jetzt neue Pneus zu kaufen.
 
Winterreifen auf trockener Fahrbahn
Auf trockener Fahrbahn werden die Bremswege bei Winterreifen mit fortschreitendem Abriebszustand zwar kürzer (Erklärung: Die flacher werdenden Profilblöcke verformen sich bei Bremsungen weniger. Dadurch liegt mehr Gummi auf dem Asphalt). Allerdings: Trockene Fahrbahnen dürften im deutschen Winter für die meisten Autofahrer das geringste Problem sein.


Ook 48 % tractie is nog altijd ca. dubbel zo goed als een nieuwe zomerband.

Bij droge winterweg remmen ze bij 4 mm profieldiepte tot 18 % beter als een nieuwe winterband...  ;D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 oktober 2013 - 20:19:28 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: winterbanden
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 20:09:24 »
Ok bedankt voor al de uitleg.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 20:11:11 »
Ok bedankt voor al de uitleg.
En geen antwoord op mijn vraag ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 20:16:28 »
- Indien je absoluut het gans jaar met dezelfde banden wil rijden in Duitsland zijn er (goede) gansjaarbanden, de ADAC geeft daar eveneens uitleg over.

Er zijn inderdaad banden die goed zijn als gansjaarbanden, maar ook daarmee rijd je het hele jaar met slechte banden.
Correctie met minder goede banden op bepaalde auto´s. Want er zijn gansjaarbanden die als winterband beter zijn als slechte winterbanden. Testen van ADAC spreken voor zich.

Ook andere *testen wijzen uit dat gansjaarbanden een alternatief voor kleine lichte auto´s zijn die relatief weinig kms afleggen.
Ik heb alleszins op een ca 900 kg lichte VW Polo (als 2e wagen) een goede ervaring met goede gansjaarbanden (GY) gehad, ik kon tenslotte direct vergelijken met mijn andere zwaardere wagen (> 1300 kg) die wel op goede winterbanden reed.

*
Citaat
http://www.t-online.de/auto/technik/reifen/id_43112028/sind-allwetterreifen-eine-alternative-zu-winterreifen-.html

Ganzjahresreifen empfehlenswert

Fazit des GTÜ-Tests: Ganzjahresreifen können für Kleinwagen und Kompakte durchaus eine Alternative sein. Vor allem bei überwiegenden Fahrten im städtischen Bereich genügen Ganzjahresreifen.


Für Vielfahrer sind Ganzjahresreifen nicht empfehlenswert

Fahrern schneller Limousinen und Sportwagen raten die GTÜ-Reifenexperten jedoch nach wie vor zur Umrüstung im Herbst und Frühjahr. Ansprüche wie präzise Lenkreaktionen und geringer Reifenverschleiß auf sommerlichen Straßen können die getesteten Allwetterreifen allesamt nicht erfüllen.

*
Citaat
http://www.autozeitung.de/reifentests/test-ganzjahresreifen-0?page=0,0

So bleibt am Ende die Erkenntnis, dass die maximale Leistungsfähigkeit nach wie vor nur mit der Kombination aus Sommer- und Winterreifen gewährleistet ist. Für die Verwendung in winterlichen Gefilden sind Ganzjahresreifen aber durchaus geeignet. Zwar sind ihnen gute Winterreifen überlegen, aber es gibt auch genügend Produkte auf dem Markt, die weniger Grip bieten.

Besonders der Barum eignet sich gut für den Schneebetrieb, während der Pirelli eher als Sommerreifen taugt. Beide beweisen allerdings zu wenig Allround-Talent, weshalb sie schließlich am Ende des Testfeldes landen. Die übrigen vier Profile gefallen mit einer ausgewogeneren Balance aus Sommer- und Wintereigenschaften. Das stimmigste Bild hinterlässt der Goodyear. Wie schon die Vorgänger gilt auch der aktuelle Vector als Allseason-Referenz. Doch selbst der Goodyear kann bei hohen Außentemperaturen nicht mit guten Sommerreifen konkurrieren, was seine Eignung für alle Jahreszeiten relativiert.


Citaat
http://www.kwik-fit.nl/goodyear-autobanden/vector-4seasons

De nieuwe Vector 4Seasons van Goodyear biedt het hele jaar door optimale prestaties, wat ook blijkt uit de goede scores in verschillende onafhankelijke bandentests. Dankzij de unieke Weather Reactive-technologie kan de band zich aanpassen aan seizoensveranderingen. De 4-seizoenenband is ook gemarkeerd met het sneeuwvlokje, wat betekent dat de band officieel voldoet aan de classificeringsstandaarden voor winterbanden. De Vector 4Seasons biedt het hele jaar door geweldige prestaties.
Voor bestuurders die hun banden niet willen omwisselen voor winterbanden en later weer terug, wordt het leven een stuk gemakkelijker gemaakt met één set banden waarop je het hele jaar kunt vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 08 oktober 2013 - 20:54:56 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: winterbanden
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 08 oktober 2013 - 21:27:28 »
Kijk, Michel: voor iemand die het ernstig neemt met de veiligheid, heeft het geen zin een vergelijking te maken met slechte zomer- of winterbanden, want die overweegt zo iemand sowieso niet.

Zo een persoon zal ook uitgerekend met een zo belangrijk veiligheidsorgaan als de banden geen loopje nemen, en dus zeker geen all seasons monteren.

Ik heb gisteren nog met een dealer van Suzuki gepraat. Hij krijgt de nieuwe wagens binnen met all seasons banden, en het eerste wat hij doet, is die eraf smijten, zowel in de zomer als in de winter.

De auteur van het artikel van www.kwik-fit.nl zou gewoon moeten opgesloten worden in de gevangenis.

Het erge is dat, wie met all seasons banden zich tevreden stelt met minder hoge veiligheidsnormen, daardoor ook voor andere weggebruikers meer gevaar oplevert.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: winterbanden
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 16:26:06 »
all seasons zijn in D anders populair aan het worden ... zeker bij stadsbewoners en wie niet wil omkijken naar zijn banden.
moeten ze niet gaan wisselen, slijtage in 't oog houden met het oog op oprijden etc.

D is ook het land waar de Aziatische brolband furore is beginnen maken ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: winterbanden
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 19:16:49 »
all seasons zijn in D anders populair aan het worden

Zelfs de Deutsche Post had ze tot voor kort op al haar wagens staan.

Alvast onze postbode was er niet over te spreken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: winterbanden
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 11 oktober 2013 - 19:42:10 »


Auto wordt bijna verkocht en wil geen nieuwe set winterbanden meer aankopen. Ga binnenkort naar Duitsland en wil in orde zijn.
Het probleem is dat je in Belgie meestal met je winterbanden blijft zitten als je de auto verkoopt.
 

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 11 oktober 2013 - 20:26:35 »


Auto wordt bijna verkocht en wil geen nieuwe set winterbanden meer aankopen. Ga binnenkort naar Duitsland en wil in orde zijn.
Het probleem is dat je in Belgie meestal met je winterbanden blijft zitten als je de auto verkoopt.
 
Ik heb ze in Duitsland verkocht voor 150 € op de hand bij een garagist die we kenden (set 185/60-14 op verroeste velgen).
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 oktober 2013 - 20:28:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: winterbanden
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 12 oktober 2013 - 11:30:34 »
all seasons zijn in D anders populair aan het worden
Zelfs de Deutsche Post had ze tot voor kort op al haar wagens staan.
Alvast onze postbode was er niet over te spreken.
Is gemakkelijk hé, ze zijn "altijd goed".
Wettelijk dan toch, want in de praktijk zijn ze altijd slechter dan zomer of winterbanden ...

Je moet niet wisselen, en niet kiezen wanneer je gaat wisselen (kan wel eens tegenvallen)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: winterbanden
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 12 oktober 2013 - 16:25:03 »
Wettelijk dan toch, want in de praktijk zijn ze altijd slechter dan zomer of winterbanden ...

Naja, altijd slechter zou ik zo niet ongenuanceerd zeggen, een bepaalde gansjaarband liet zelfs een winterband van Michelin - en nog een paar andere Europese/Japanse winterbandenmerken - toch maar "nipt" achter zich in een winterbandentest van 2008, en haalde daar evenzo een "bevredigend" of "aanbevolen":

Even de rangschikking citeren... 2 gansjaarbanden nemen het op tegen 17 winterbanden.
Hoe lager het cijfer hoe beter, gansjaarbanden zet in´t blauw, topresultaat per criterium in ´t vet en navenant belangrijkheid en voorkomen ? een hoger percentage krijgt, vervolgens nat (30 %), sneeuw (20 %), droog (15 %), ijs (10 %) bvb.
Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/winterreifen/2008_Winterreifen_Test_195_65_R15.aspx?ComponentId=29866&SourcePageId=31821

ADAC Reifentest 2008 –
Winterreifen 195/65 R 15 T

Guter Grip und günstiger Preis - die wichtigsten Kriterien beim Reifenkauf. Ob ein Reifen wirklich wirtschaftlich ist, zeigt sich beim Rollwiderstand. Unterschiede von bis zu einem Liter/100 km lassen sich hier feststellen. Aber auch alle anderen wichtigen Faktoren hat der ADAC bei siebzehn Winter -und zwei Ganzjahresreifen in der Dimension 195/65 R 15 untersucht.

merk/typ                                  prijs  beoordeling    droog  nat  sneeuw  ijs  komfort verbruik slijtage  

Gewichtung (waarde %)                       100%          15%  30%  20%   10%     5%     10%   10%

1.  Continental WinterContact TS830  63-95   gut              2,6    2,1   1,7   2,9   2,7   2,7   3,0
2.  Dunlop SP Winter Sport 3D             57-84   gut            2,7   2,2   2,3   3,1   3,0   2,6   1,5
3.  Goodyear UltraGrip 7+                58-94   gut               2,5    2,1   2,3   3,1   3,0   2,2   1,1
4.  Pirelli Winter 190 Snowcontrol    56-84   gut                2,7   2,5   1,9   3,1   2,8   2,0   2,0

5.  Bridgestone Blizzak LM25      59-92   befriedigend        2,5   2,5   2,6   3,4   3,0   2,7   2,3
6.  Firestone Winterhawk 2             53-82     befriedigend   2,5   2,5   2,8   3,4   2,8   2,6   3,4
7.  Goodyear Vector 4 Season     72-100    befriedigend     2,6   2,7   2,6   3,0   3,1   2,6   0,5
8.  Hankook Icebear W440            52-75   befriedigend      2,6  2,3   2,7   3,1   2,9   2,8   3,2      
9.  Kumho I’ZEN KW 23                49-71   befriedigend      2,3   2,6   2,0   3,2   3,6   2,4   2,3      
10. Michelin Alpin A3                    65-97    befriedigend    2,4    2,8   2,4   3,3   2,8   1,9   0,5      
11. Nokian WR G2                        66-85   befriedigend      2,5   2,7   2,4   3,0   2,9   2,5   2,1      
12. Semperit Speed-Grip                50-85   befriedigend     3,4   2,7   2,1   3,3   2,6   2,4   3,1      
13. Uniroyal MS plus 66                51-79   befriedigend      2,7   2,4   2,2   3,5   2,8   2,9   2,1      
14. Vredestein Snowtrac 3                54-85   befriedigend   3,4   2,8   1,6   3,0   2,9   2,3   1,5      
15. Yokohama W.drive                52-81   befriedigend        2,4   3,0   2,7   3,1   2,9   2,2   1,9      

16. Vredestein Quatrac 3           72-90   ausreichend           2,2   2,6   3,0   3,4   3,5   4,9   3,0      

17. Marshal I’ZEN KW15                50-69   mangelhaft        4,9   5,4   2,4   3,1   3,5   2,3   2,2      
18. Nankang Snow Viva SV-1        50-61   mangelhaft         3,7    5,5   2,5   3,2   3,3   2,1   1,6      
19. Wanli Winter - Challenger S1086  38-58   mangelhaft     5,3   5,5   3,3   3,1   4,1   2,1   1,1

Notengrenzen für die Größe 195/65 R 15 T (grenspunten voor respectievelijke quoteringen)
ADAC-Urteil: besonders empfehlenswert| empfehlenswert | bedingt empfehlenswert | nicht empfehlenswert
Trocken                     3,0                                3,5                  4,5                                  5,5
Nass                          2,5                               3,0                  3,5                                  5,5   
Schnee                      2,5                                3,0                  3,5                                  5,5
Eis                           3,3                                 3,8                  4,5                                  5,5   
Kraftstoffverbrauch   3,5                                 4,0                  5,0                                  5,5
Verschleiß                 3,0                                 4,0                  5,0                                5,5
Gesamtnote            3,0                                   3,5                  4,0                               5,5
ADAC legt vooral belang aan evenwichtigheid van een band naargelang ondergrond, het heeft weinig nut als een band top presteert op droog en dan verrassend zwak is op natte weg, dan eerder een band die nergens een onvoldoende haalt en nooit voor verrassingen zorgt (daarom ook die grenspunten hierboven).
 

Bij mijn weten zijn er naast winter en zomer ook nog 2 andere seizoenen.  ;D

Als men natuurlijk eentje uit de top 3 respectievelijk winterband/zomerband kiest en 2x jaar wisselt is men uiteraard beter af.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 12 oktober 2013 - 18:24:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: winterbanden
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 12 oktober 2013 - 20:20:28 »
NU noemt ge ook iets ...   :P
De Michelin Alpin A3 is met ruime voorsprong het slechtste rubber van Michelin waar ik ooit mee gereden heb.
Vooral dan als er geen sneeuw lag.
Dan kon je beter geen winterbanden leggen.

Normaal koop ik enkel deftige bandjes.
Maar als ik die lijst zo zie, is er duidelijk zelfs nog slechter te koop ...



Als het de EU echt menens is met verkeersveiligheid, doet ze jaarlijkse bandentesten.
Minimale vereisten + relatieve beoordeling.
En enkel de beste 25% ofzo mag verkocht worden, voor zover die de minimum norm haalt.
De rest ?
Kom volgend jaar maar terug met een betere band.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder