Ik zal er nog wat bovenop doen
Wat is "invoegen" ?De enige 2 verwijzingen terzake in de Belgische verkeerswetgeving (zoekfunctie wegcode.be) staan in de bijlagen bij het KB over het rijbewijs, over de proef op de openbare weg:
B. De proef op de openbare weg gaat over de volgende punten :
6. Oprijden en verlaten van snelwegen of vergelijkbare wegen (indien aanwezig) : invoegen vanaf de invoegstrook; uitvoegen op de uitvoegstrook;(Merk op dat "invoegstrook" en "uitvoegstrook" uiteraard niet bestaan in de wegcode)
Wat is een doorgaand voertuig ?Wat is een "vrije rijstrook" ?Als er een rijstrook vrij was, is er daar waarschijnlijk geen sterk vertraagd of "stilstaand" verkeer ...
Is een rijstrook "vrij", als ze zelf ook vol file staat ?
Of is een vrije rijstrook misschien een doorgaande of doorlopende rijstrook ?
En hoe ver moet / mag die doorlopen om vrij / doorlopend / doorgaand te zijn ?
Is een rijstrook "vrij" als ze bvb een (paar) autolengte(s) verder loopt dan de rijstrook er naast

Is een rijstrook "vrij", als je wat verder van uiterst rechts terug helemaal naar links geleid wordt zonder tijdelijke rijstrookmarkeringen
(courante set-up bij korte wegenwerken) of zelfs naar een andere rijbaan geleid wordt ?
Wat is "zo dicht mogelijk bij de plaats van vermindering van het aantal rijstroken." ?Hoe ver is dat,
"zo dicht mogelijk" ?
Wat is die plaats ?
Stel dat er van 3 rijstroken enkel de linkse verdwijnt, moet men dan rechts ook al meeritsen ?
Volgens het voorstel wel ...
"Elke bestuurder moet ritsen "Pakweg de Antwerpse ring .
Moet de uiterst linkse rijstrook verplicht mee ritsen voor een akkefietje helemaal rechts, 3 tot 6 rijstroken verder ?
Moet men ritsen door een kijkfile bij een ongeval in de andere rijrichting, als er toevallig net een rijstrook wegvalt thv de "attractie" ?
Wat met een bestuurder die al ingeritst heeft, moet die zelf nogmaals laten ritsen ?
BVB als een andere bestuurder nog net iets dichter mogelijk tot bij de vermindering van het aantal rijstroken doorgereden is ?
Dit is verkeersagressie belonen ...
Wat is sterk "vertraagd of stilstaand verkeer" ?Stilstaan is immers in de betekenis van de wegcode :
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.Sterk vertraagd is subjectief, vertraagd is onvoldoende, maar wanneer is verkeer sterk genoeg vertraagd om niet meer gewoon vertraagd te zijn

En wat als het verkeer op 1 rijstrook wel sterk vertraagd is, maar op een andere - de doorgaande bvb - maar een beetje of gewoon, niet sterk , vertraagd is ?
Moet men dan nog ritsen
Er is geen uitzondering voorzien in 12.3.1 op de VVR regel bij ritsen ... Wie van rechts komt met verkeerstekens dat hij naar llinks moet, heeft echter VVR ...
Resultaat : 2 regels die elkaar tegenspreken.
Er is geen enkele regeling in de wegcode om een rangorde in te stellen tussen 2 regels.
Er is wel een (bij de meeste mensen uiteraard onbekend) rechtsprincipe dat een meer specifieke regel voorgaat op een algemene regel.
Er is evenmin een uitzondering voorzien op 12.4 , maneuvers.
Is "ritsen" specifiek anders genoeg om specifieker te zijn dan de nogal specifieke en nadrukkelijke regeling dat je bij het veranderen van rijstrook een maneuver doet ?
Nog een goeike :
Er is zelfs geen beperking dat het gaat om doorgaand verkeer in dezelfde richting ...(en dan nog, "richting" heeft 3 verschillende betekenissen in de B wegcode !)
Mag, of moet , ik bij sterk vertraagd verkeer invoegen op een rijstrook bedoeld voor de tegenliggers, en moeten die ook netjes mee ritsen ?
Als de voorrang bij "ritsen" dan toch boven 12.3.1 en 12.4 gaat, waarom dan niet ineens ook boven 15.2 ?
Er is ook geen beperking dat het gaat om verkeer op dezelfde rijbaan
(kan wel eens verrassingen geven bij niet-traditionele wegenaanleg met zij-rijbanen / ventwegen)
Er is geen beperking naar plaats, ritsen gaat dus overal moeten.
Ook op plaatsen waar velen het niet gaan verwachten ...
Wat als er geen rijstroken zijn op een brede weg ?
Of als er hindernissen staan op een brede rijbaan zonder rijstroken ?
Dat gaat dus een andere (voorrangs)regeling opleveren ... waar men dan in de rechtbank achter komt.
Wat met een bestuurder die de voorsortering voor een kruispunt (probleemloos "stilstaand" of sterk vertraagd verkeer) niet naleeft

IPV af te slaan rijdt die op het KP rechtdoor, terwijl er na het KP 1 of 2 rijstroken minder zijn ... courante situatie.
Die begaat wel een overtreding, maar heeft dan wel voorrang hé, want de brave bestuurder moet 'm laten ritsen ...
Een regeling dat men door een overtreding geen voorrang kan verwerven, bestaat niet in de B wegcode ...
Wat met 2 wegvallende linker rijstroken van 3

De meest linkse bestuurder moet ritsen, maar die in het midden rijdt NIET op een "vrije" rijstrook, die is dan niet gehouden voorrang te verlenen volgens de rits-regel ...
De meest linkse bestuurder gaat dat echter wél verwachten ...
Nu vallen de 2 rechtse van 3 rijstroken weg.
Een bestuurder in de middelste rijstrook, rijdt niet in een "vrije" rijstrook, want ze valt ook weg.
Die moet volgens dit voorstel geen voorrang verlenen ingevolge de ritsregel, maar geldt dan de VVR terug ?