Auteur Topic: Ritsen, the sequel ...  (gelezen 50203 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Ritsen, the sequel ...
« Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 16:47:46 »
Ik denk dat ze er in BXL aan willen beginnen.

Er komt immers een sensibiliseringscampagne ; er is een wetsvoorstel om ritsen in te voeren, ondertekent door alle meerderheidspartijen (enkel PS ontbreekt blijkbaar)

Eens zien wat jullie er van denken  8)
En of jullie met dezelfde opmerkingen komen.

http://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/flwb&language=nl&rightmenu=right&cfm=flwbn.cfm?lang=N&legislat=53&dossierID=2850

en recht naar de PDF :

http://www.dekamer.be/FLWB/PDF/53/2850/53K2850001.pdf

(het addendum voegt enkel Karin Temmerman, sp.a toe aan de lijst indieners - yup, da's die van de fietsstraat en fietsers door rood ...)
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Rafael

• Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: Ritsen, the sequel ...
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 18:08:04 »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 18:55:38 »
Duitse wegcode : geregeld in 60 woorden, 403 karakters (zonder spaties), in 1 artikel
Belgische wegcode : voorstel van 138 woorden, 757 karakters (zonder spaties) in 2 artikels

Niet ritsen, dus ook het niet invoegen, wordt zo ook een overtreding ...  ;D

Maar er rammelt nog wel meer ...
« Laatst bewerkt op: woensdag 09 oktober 2013 - 18:57:48 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 19:24:18 »
Wat is "sterk vertraagd verkeer"? En waarom het ritsen enkel verplichten bij sterk vertraagd en stilstaand verkeer?
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline bert.covens

• Meer dan expert
  • May we ? Mais oui !
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 09 oktober 2013 - 20:33:23 »
Citaat
Elke bestuurder heeft dan om beurten voorrang.

Hoe gaat bij een gebeurlijk ongeval ooit bewezen kunnen worden of de bestuurder in de vrije rijstrook eerder al een andere heeft laten invoegen of niet?  Kortom wiens beurt het was om voorrang te verlenen aan de andere ....

Daar kan niet anders dan gezever van komen bij gebeurlijke aanrijdingen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 10 oktober 2013 - 13:33:38 »
Ik zal er nog wat bovenop doen   :D

Wat is "invoegen" ?

De enige 2 verwijzingen terzake in de Belgische verkeerswetgeving (zoekfunctie wegcode.be) staan in de bijlagen bij het KB over het rijbewijs, over de proef op de openbare weg:

B. De proef op de openbare weg gaat over de volgende punten :
6. Oprijden en verlaten van snelwegen of vergelijkbare wegen (indien aanwezig) : invoegen vanaf de invoegstrook; uitvoegen op de uitvoegstrook;

(Merk op dat "invoegstrook" en "uitvoegstrook" uiteraard niet bestaan in de wegcode)

Wat is een doorgaand voertuig ?

Wat is een "vrije rijstrook" ?
Als er een rijstrook vrij was, is er daar waarschijnlijk geen sterk vertraagd of "stilstaand" verkeer ...
Is een rijstrook "vrij", als ze zelf ook vol file staat ?
Of is een vrije rijstrook misschien een doorgaande of doorlopende  rijstrook ?
En hoe ver moet / mag die doorlopen om vrij / doorlopend / doorgaand te zijn ?
Is een rijstrook "vrij" als ze bvb een (paar) autolengte(s) verder loopt dan de rijstrook er naast ???

Is een rijstrook "vrij", als je wat verder van uiterst rechts terug helemaal naar links geleid wordt zonder tijdelijke rijstrookmarkeringen
(courante set-up bij korte wegenwerken) of zelfs naar een andere rijbaan geleid wordt ?

Wat is "zo dicht mogelijk bij de plaats van vermindering van het aantal rijstroken." ?

Hoe ver is dat, "zo dicht mogelijk" ?

Wat is die plaats ?
Stel dat er van 3 rijstroken enkel de linkse verdwijnt, moet men dan rechts ook al meeritsen ?
Volgens het voorstel wel ..."Elke bestuurder moet ritsen "

Pakweg de Antwerpse ring .
Moet de uiterst linkse rijstrook verplicht mee ritsen voor een akkefietje helemaal rechts, 3 tot 6 rijstroken verder ?

Moet men ritsen door een kijkfile bij een ongeval in de andere rijrichting, als er toevallig net een rijstrook wegvalt thv de "attractie" ?

Wat met een bestuurder die al ingeritst heeft, moet die zelf nogmaals laten ritsen ?
BVB als een andere bestuurder nog net iets dichter mogelijk tot bij de vermindering van het aantal rijstroken doorgereden is ?
Dit is  verkeersagressie belonen ...

Wat is sterk "vertraagd of stilstaand verkeer" ?
Stilstaan is immers in de betekenis van de wegcode :
2.22. "Stilstaand voertuig" : een voertuig dat niet langer stilstaat dan nodig is voor het in- of uitstappen van personen of voor het laden of lossen van zaken.

Sterk vertraagd is subjectief, vertraagd is onvoldoende, maar wanneer is verkeer sterk genoeg vertraagd om niet meer gewoon vertraagd te zijn ???

En wat als het verkeer op 1 rijstrook wel sterk vertraagd is, maar op een andere - de doorgaande bvb - maar een beetje of gewoon, niet sterk , vertraagd is ?
Moet men dan nog ritsen ???

Er is geen uitzondering voorzien in 12.3.1 op de VVR regel bij ritsen  ...
Wie van rechts komt met verkeerstekens dat hij naar llinks moet, heeft echter VVR ...
Resultaat : 2 regels die elkaar tegenspreken.
Er is geen enkele regeling in de wegcode om een rangorde in te stellen tussen 2 regels.
Er is wel een (bij de meeste mensen uiteraard onbekend) rechtsprincipe dat een meer specifieke regel voorgaat op een algemene regel.

Er is evenmin een uitzondering voorzien op 12.4 , maneuvers.
Is "ritsen" specifiek anders genoeg om specifieker te zijn dan de nogal specifieke en nadrukkelijke regeling dat je bij het veranderen van rijstrook een maneuver doet ?

Nog een goeike :

Er is zelfs geen beperking dat het gaat om doorgaand verkeer in dezelfde richting ...
(en dan nog, "richting" heeft 3 verschillende betekenissen in de B wegcode !)
Mag, of moet , ik bij sterk vertraagd verkeer invoegen op een rijstrook bedoeld voor de tegenliggers, en moeten die ook netjes mee ritsen ?

Als de voorrang bij "ritsen" dan toch boven 12.3.1 en 12.4 gaat, waarom dan niet ineens ook boven 15.2 ?

Er is ook geen beperking dat het gaat om verkeer op dezelfde rijbaan
(kan wel eens verrassingen geven bij niet-traditionele wegenaanleg met zij-rijbanen / ventwegen)

Er is geen beperking naar plaats, ritsen gaat dus overal moeten.
Ook op plaatsen waar velen het niet gaan verwachten ...

Wat als er geen rijstroken zijn op een brede weg ?
Of als er hindernissen staan op een brede rijbaan zonder rijstroken ?
Dat gaat dus een andere (voorrangs)regeling opleveren ... waar men dan in de rechtbank achter komt.

Wat met een bestuurder die de voorsortering voor een kruispunt (probleemloos "stilstaand" of sterk vertraagd verkeer) niet naleeft ???
IPV af te slaan rijdt die op het KP rechtdoor, terwijl er na het KP 1 of 2 rijstroken minder zijn ... courante situatie.
Die begaat wel een overtreding, maar heeft dan wel voorrang hé, want de brave bestuurder moet 'm laten ritsen ...
Een regeling dat men door een overtreding geen voorrang kan verwerven, bestaat niet in de B wegcode ...

Wat met 2 wegvallende linker rijstroken van 3 ???
De meest linkse bestuurder moet ritsen, maar die in het midden rijdt NIET op een "vrije" rijstrook, die is dan niet gehouden voorrang te verlenen volgens de rits-regel ...
De meest linkse bestuurder gaat dat echter wél verwachten ...

Nu vallen de 2 rechtse van 3 rijstroken weg.
Een bestuurder in de middelste rijstrook, rijdt niet in een "vrije" rijstrook, want ze valt ook weg.
Die moet volgens dit voorstel geen voorrang verlenen ingevolge de ritsregel, maar geldt dan de VVR terug ?
« Laatst bewerkt op: donderdag 10 oktober 2013 - 14:42:08 door Inazuma »
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 10 oktober 2013 - 13:41:03 »
Laat ons zeggen dat dit voorstel meer problemen oplevert, dan het ooit gaat oplossen.
Daarmee gaan we er niet ver af zitten ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 10 oktober 2013 - 13:57:18 »
We gaan het nog leuker maken ....

De uit een wegvallende rijstrook invoegende bestuurder voegt niet in op de naastliggende rijstrook, maar dwarst deze en voegt in op eentje verder .
Er staat immers nergens dat hij de naastliggende rijstrook moet gebruiken bij het ritsen, en iedereen moet ritsen ...
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 01 november 2013 - 22:31:10 »
Wegen & verkeer(d) Vlaanderen is ook een rits-campagne gestart ...

http://ritsendoejezo.be

http://www.wegenenverkeer.be/persberichten/item/vlamingen-moeten-leren-ritsen.html

Onwaarschijnlijk eigenlijk, hoe een overheidsinstantie dit durft voor te stellen als "de regels" bij het invoegen ...

Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 05 november 2013 - 19:13:15 »
De pers draait uiteraard mee in het spelletje ...

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1483487/ritsen-dit-jaar-nog-verplicht.aspx

De poll is simpelweg lachwekkend.

Hoe kan je "correct ritsen" als er uiteindelijk geen regels zijn ?
Bizar dat een grote massa stelt netjes te ritsen, dat zal dan het deel van de bevolking zijn zonder auto ... want op de weg zie je net het tegendeel.
Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 06 november 2013 - 03:05:38 »
Je moet hun regeltje eens proberen met 16meter vrachtwagen, dan sta je helemaal vooraan stil.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 06 november 2013 - 09:11:47 »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 06 november 2013 - 16:49:57 »
Daarnet E313 richting ring, ik moet richting Brussel dus neem ik de middenste rijstrook (op de afslag is dat de rechtse), bijna waar de rechtse stook wegvalt richting Nederland hoor ik langs rechts een andere vrachtwagen claxoneren, ik kijk en zie die over de pechstook gaan.
Wat blijkt, naast mij  een Berlingotje, die ging blijkbaar goed in de remmen waardoor die vrachtwagen moest uitwijken.
Wat doet Berlingotje? Voor mij inkappen, ik vol in de remmen, uw hand kon er niet meer tussen.
Tja vooraan invoegen mensen en dan is Berlingotje nog kwaad ook omdat ik claxoneer en met de lichten flikker, verderop is hij dan nog wat onnodig aan het remmen om mij wat verder op stang te draaien.
O ja RUL 660 champagnekleurige Berlingo, kijk ervoor uit. >:(
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 06 november 2013 - 22:13:01 »
Tja vooraan invoegen mensen en dan is Berlingotje nog kwaad ook omdat ik claxoneer en met de lichten flikker,
't zal wel zijn !
'm voegt schoon vooraan in, zoals 't op d'affiche staat, en gij maakt van uw kl*ten   >:(

Na de zwakzinnige weggebruiker, gaan ze nu ook de automobilisten zot (of nog zotter) zien te krijgen.

De verkeersveiligheid zal er zeer wel bij varen.

Weg Wanbeheer.be

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 06 november 2013 - 22:21:52 »
Dat was niet echt ritsen wat hij deed, hij reed op een andere afslag en op het laats wringt hij zich er MANU MILITARI tussen.