Auteur Topic: Ritsen, the sequel ...  (gelezen 50198 keer)

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Ritsen, the sequel ...
« Reactie #30 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 12:32:50 »
Bij het opvolgen van F15 en F13 borden is het steeds de bedoeling om vanaf deze borden in zicht zijn een rijstrook te kiezen die aan je bestemming beantwoord
Vanaf het bord.
Niet vanaf het in zicht is.

Citaat
Voorsorteren niet te verwarren met ritsen. Bij verandering van rijstrook heeft de bestuurder die van strook verandert geen voorrang.
Bij ritsen evenmin, tenzij in een speciaal geval waar de rechterrijstrook wegvalt dmv signalisatie die de weggebruikers naar links dwingt - en er geen B1 staat rechts uiteraard ...

Citaat
Eerst en vooral moeten we een onderscheid maken tussen de verschillende vormen en de reden waarom iemand van rijstrook wisselt.
De wegcode maakt dat onderscheid niet hoor ...

Citaat
Bij invoegstroken kan je ook niet verwachten dat er gestopt wordt
Het hof van Cassatie is het niet met u eens ...
Dat oordeelde al lang geleden dat een bestuurder mag verwachten dat de voorrangsplichtige bestuurder ook effectief voorrang zal verlenen.

Citaat
Dikke shit ik wou eens doen wat van mij verwacht werd door het BIVV maar de doorsnee bestuurder denkt daar blijkbaar helemaal anders over.
De wegcode denkt er ook anders over dan het BIVV promoot ...
Dus stop je op het einde van de wegvallende linker rijstrook als niemand je er tussen wil laten ...

Blijkbaar ben je toch nog thuisgeraakt   :D
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #31 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 21:50:02 »
Ja ik ben thuisgeraakt, ben gewoon terug even 90 gaan rijden. Het was 90 rijden en invoegen of stoppen. Stoppen was geen optie.
Cassatie denk daar anders over, op papier is het gemakkelijk om te beslissen dat je moet stoppen in de linkerstrook van de snelweg maar doe dat eens in de prakrijk.

Opvolgen F 15 borden kan je best op voorhand doen want in sommige gevallen kan je ter hoogte van het bord niet meer van rijstrook veranderen (door een doorlopende witte streep die de richtingen scheidt).    En hoe ver na het bord?

De wegcode maakt inderdaad geen verschil tussen de verschillende redenen waarom een bestuurder van strook verandert.
Als bestuurder moet je wel begrijpen dat als een rijstrookwissel wordt opgelegd door F15 borden je andere bestuurders de kans moet geven om van rijstrook te veranderen en ga je geen gas bijgeven om een gat waar iemand wil invoegen toe te rijden omdat je voorrang hebt.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 november 2013 - 22:22:20 door mazda »

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #32 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 22:04:52 »
Waar staan er borden met daaronder al de witte streep?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #33 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 22:11:22 »
Waar staan er borden met daaronder al de witte streep?
Op sommige afritten die net na de uitvoegstrook splitsen.
Ik begrijp alleen niet waarom je pas vanaf het bord F15 het bord zou mogen opvolgen en niet vanaf wanneer het bord in zicht is?

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #34 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 22:15:46 »
Opvolgen F 15 borden kan je best op voorhand doen want in sommige gevallen kan je ter hoogte van het bord niet meer van rijstrook veranderen door een doorlopende witte streep die de richtingen scheidt.

Dan heb je wslk niet opgelet bij het vorige F15 bord met opwaartse pijl, want daar staat een afstand in x00 meters onder (1), soms ook boven (2) als het meerdere rijstroken zijn.

(1) 500 m ?

(2) 1000 m ?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 november 2013 - 22:57:38 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #35 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 22:21:12 »
Het gedeelte "door een doorlopende witte streep die de richtingen scheidt" was ik er net aan het uithalen omdat het eigenlijk geen belang heeft bij de vraag waarom men pas vanaf het bord zijn rijstrook mag kiezen en niet vanaf het in zicht is.
Op dat moment was Jo al op de kar gesprongen en kon ik het er moeilijk weer gaan uithalen. Ik heb dat gedeelte nu tussen haakjes gezet gezien niet relevant.
Jullie mogen heel Belgie afzoeken om te bewijzen dat er nergens F15 borden staan waar kort na de borden de weg splitst.  Dit komt  naar mijn mening ook alleen maar voor op  afritten die na de snelweg te hebben verlaten in bepaalde vooraf aangekondigde richtingen nog eens splitsen in links en rechts op korte afstand na de uitvoegstrook.
 De foto's die Michel laat zien staan nog op de snelweg.

Citaat :
Bij het opvolgen van F15 en F13 borden is het steeds de bedoeling om vanaf deze borden in zicht zijn een rijstrook te kiezen die aan je bestemming beantwoord
Vanaf het bord.

Waarom?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 november 2013 - 22:41:05 door mazda »

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #36 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 22:22:44 »
Vanaf het bord.

Waarom?
Waar staat dat ?
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #37 Gepost op: dinsdag 26 november 2013 - 22:43:44 »
Antwoord 30 Inazuma.
Ik vraag mij ook af waar dat in de wegcode staat?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 26 november 2013 - 23:35:14 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 28 november 2013 - 21:39:32 »
Even terug on-topic ...

Post gehad van een parlementair medewerkster van Jef Van Den Bergh - overigens het eerste officiële antwoord  uit politieke hoek.
Wel met een verontschuldiging voor de late reactie  :D

Het rits-voorstel "Van Den Bergh" lijkt intussen al naast de parlementaire rijbaan gesukkeld te zijn  ...

Splash #2  (na de "fiets-tap"  ;D )

Citaat
Staatssecretaris voor Mobiliteit Wathelet heeft dit opgepikt en heeft zelf een ontwerp van Koninklijk Besluit uitgewerkt.
Het is eerder waarschijnlijk dat de aanpassing van de wegcode via die weg zal gebeuren, dan via parlementaire weg.

Wathelet heeft blijkbaar al een eigen voorstel in de pijplijn.
Of het ook beter is valt natuurlijk nog af te wachten.

Citaat
De tekst van het ontwerp-KB hanteert een andere invulling van het begrip ritsen dan de invulling in ons voorstel:
“Wanneer het verkeer overeenkomstig artikel 10.1.7° verloopt, sterk vertraagd is, en een inrichting of een hindernis het rijden in één of meerdere rijstroken of rijen verhindert, moet elke bestuurder die rijdt in de ernaast gelegen vrije rijstrook of rij, ter hoogte van de versmalling voorrang verlenen aan één bestuurder die rijdt in de rijstrook of rij waarop de inrichting of de hindernis zich bevindt (ritsen).”

Dat komt al meer overeen met de Duitse variant.

Blijft de vraag wat dat 10.1.7° wordt.
Eens kijken of we dat kunnen vinden.

Art . 10 gaat echter over snelheid ???

De nummering baart me ook wel enige zorgen.
10.1 heeft momenteel maar 3 puntjes ... dit is dus meer dan een verdubbeling van het aantal ° alinea's .
Weg Wanbeheer.be

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 28 november 2013 - 21:41:16 »
(2) 1000 m ?

Neen, onmiddellijk ingaand.

Er bestaan geen "bovenborden" in de Belgische wegcode.
Dus hebben ze ook geen betekenis, en geldt de F15 onmiddellijk.
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #40 Gepost op: vrijdag 29 november 2013 - 16:58:58 »
(2) 1000 m ?

Neen, onmiddellijk ingaand.

Er bestaan geen "bovenborden" in de Belgische wegcode.
Dus hebben ze ook geen betekenis, en geldt de F15 onmiddellijk.
mmh volgens "regel 5" zeker.  ;D

Maar er bestaan wel onderborden # met afstand in meters neem ik aan. Er zijn ook F15´s met 2000 m*, welke onnozelaars gaan al bij 2000 meter voorsorteren evtl achter een sliert camions om zo een file en extra gevaar te creëren ? Is dat mss dan de bedoeling ?  :D
*

Een F15 met xxxx meters verplicht tot niets het is enkel een "aankondigingsbord" van een aanwijzingsbord (dus na de aangeduide meters afgelegd te hebben)
(Zoals een B1 of B5 met onderbord in xxx meters)

Je antwoordt ook niet op de specifieke vraag van @ Mazda.
Antwoord 30 Inazuma.
Vanaf het bord.
Ik vraag mij ook af waar dat in de wegcode staat?

# in de plaatsingsvoorwaarden zie ik nergens een tekst over F15 (+ F14), enig idee waarom ? (wegens die onderborden of bovenborden ?)
Citaat
12.4. Verkeersbord F13. Verkeersbord dat pijlen op de rijbaan aankondigt en de keuze van een rijstrook voorschrijft.

Wanneer voorsorteringspijlen zijn aangebracht moet het verkeersbord F13 geplaatst worden, behalve wanneer de bijzondere plaatsgesteldheid het niet toelaat.

Wanneer voorsorteringsstroken voorbehouden voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen werden afgebakend, moet het verkeersbord F13, aangevuld zoals bedoeld in artikel 71.2. van het algemeen verkeersreglement, geplaatst worden.

F 14  F15 ?

12.5. Verkeersbord F17. Aanduiding van de rijstroken van een rijbaan met een strook voorbehouden voor autobussen.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb/mb-111076/866-hs2art12

Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/254-art71a

F14. Opstelvak voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.

F15. Verkeersbord dat de keuze van een richting voorschrijft.
- neerwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op doorgaande richtingen;
- schuin opwaarts gerichte pijlen hebben betrekking op afslaande richtingen;
- het aantal pijlen vertegenwoordigt het aantal rijstroken.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 november 2013 - 17:31:15 door Michel »
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #41 Gepost op: zondag 01 december 2013 - 21:27:13 »
Er zijn ook F15´s met 2000 m*, welke onnozelaars gaan al bij 2000 meter voorsorteren evtl achter een sliert camions om zo een file en extra gevaar te creëren ? Is dat mss dan de bedoeling ?  :D

Het lost ook de juridische onzekerheden  inzake plaats op de rijbaan en inhalen op wanneer er in 1 van de richtingen file is, maar niet in een andere.

Onderborden, algemeen :
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

Citaat
Vrij algemeen neemt men aan dat de verkeerstekens gelden van waar ze zijn aangebracht, tenzij er iets afwijkend bepaald is inzake hun plaatsing
Wat hier niet zo is, aanwijzingsborden staan op "geschikte" plaatsen.
Gebodsborden staan dan weer waar ze het best zichtbaar zijn ...
Die gelden dus ook als ze aan de overkant van een KP staan.

Stel je voor dat eender welk bord waarvoor niets speciaal bepaald is, geld vanaf je het ziet.
Ik weet noet hoe goed jullie zicht is, maar ik zie zelfs met mijn ouwe lodderogen toch nog redelijk ver hoor    :D
En dan zou dat bord al gelden ???
Totaal onwerkbaar ...

In het algemeen mankeert het in de PLVW en wegcode aan concrete info inzake de geldigheid van verkeerstekens.
Gelden ze verder op een KP bvb, ook zo'n speciale vraag ...
en als ze ook op een KP gelden, is dat dan volgens de definitie van Cassatie, waardoor je op de andere weg kan terechtkomen ...

Citaat
# in de plaatsingsvoorwaarden zie ik nergens een tekst over F15 (+ F14), enig idee waarom ?
Geen idee ...

Ik heb e niet geschreven .
Weg Wanbeheer.be

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #42 Gepost op: maandag 02 december 2013 - 11:46:17 »
Onderborden, algemeen :
65.2. De betekenis van een verkeersbord kan worden aangevuld, nader bepaald of beperkt door een wit opschrift of symbool op een rechthoekig onderbord met blauwe achtergrond dat onder het teken bevestigd is.

Voila, de betekenis van een verkeersbord kan veranderen door x-bord  x0 - x000 meter, dat had ik gezocht, dus dat geldt voor F15 ´s ook.
Wel klucht dat "bovenbord" blijkbaar niet bestaat.

oei wacht, nog zo´n regel...:
Citaat
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/248-art65

65.4. Rijstrooksignalisatie

Wanneer een gevaarsbord, een verkeersbord betreffende de voorrang, een verbodsbord, een gebodsbord of een aanwijzingsbord geplaatst is boven een rijstrook, of wanneer gebruik is gemaakt van verkeersborden F89 en F91, geldt de aanwijzing die door het bord gegeven wordt alleen voor die rijstrook.
 ???  en als men niet op die rijstrook rijdt ?  :-\

Tja wat nu op de foto, ik rij op de R1-Antwerpen uiterst links dus richting Breda en ik moet ergens best voorsorteren richting Bergen op Zoom (daar moet ik zijn) maar waarboven die F15 hangt rij ik NIET, dus die geldt niet voor mij ? Dus moet ik ze ook niet -vanaf die plaats- opvolgen ?  :D  ;D

(wat evident is staat niet in de kl-wegcode   ;))

Citaat
In het algemeen mankeert het in de PLVW en wegcode aan concrete info inzake de geldigheid van verkeerstekens.
Gelden ze verder op een KP bvb, ook zo'n speciale vraag ...
en als ze ook op een KP gelden, is dat dan volgens de definitie van Cassatie, waardoor je op de andere weg kan terechtkomen ...

Daarnaast maken wegbeheerders ook fouten en niet elk verkeersbord is op de beste plaats geplaatst (of gewoon niet geplaatst), sommigen zelfs zo dat het verwarring sticht en gevaarllijke situaties kan uitlokken.

« Laatst bewerkt op: maandag 02 december 2013 - 12:28:18 door Michel »
© Koning Willem I

Offline mazda

• Meer dan expert
« Reactie #43 Gepost op: maandag 02 december 2013 - 19:18:25 »
Citaat Inazuma antwoord 41

Vrij algemeen neemt men aan dat de verkeerstekens gelden van waar ze zijn aangebracht, tenzij er iets afwijkend bepaald is inzake hun plaatsing
Wat hier niet zo is, aanwijzingsborden staan op "geschikte" plaatsen.
Gebodsborden staan dan weer waar ze het best zichtbaar zijn ...
Die gelden dus ook als ze aan de overkant van een KP staan.

Stel je voor dat eender welk bord waarvoor niets speciaal bepaald is, geld vanaf je het ziet.
Ik weet niet hoe goed jullie zicht is, maar ik zie zelfs met mijn ouwe lodderogen toch nog redelijk ver hoor    
En dan zou dat bord al gelden
Totaal onwerkbaar ...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Antwoord :
Pardon!!!!!!
Totaal onwerkbaar?????

Het gaat erover dat bestuurders zich moeten aanpassen aan het bord vanaf het in zicht is. Dat geld zowel voor F15/F13 borden dan voor snelheidsbeperkingen, inhaalverboden, bebouwde kom en alle andere borden die inderdaad pas ingaan vanaf het bord maar dan moet je er reeds klaar voor zijn.

Als een bord verboden richting aan de gevel van een huis hangt ben je reeds te ver als je tot aan het bord zou rijden en moet je achteruit.
« Laatst bewerkt op: maandag 02 december 2013 - 19:28:05 door mazda »

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #44 Gepost op: dinsdag 03 december 2013 - 19:41:28 »
Het gaat erover dat bestuurders zich moeten aanpassen aan het bord vanaf het in zicht is. Dat geld zowel voor F15/F13 borden dan voor snelheidsbeperkingen, inhaalverboden, bebouwde kom en alle andere borden die inderdaad pas ingaan vanaf het bord maar dan moet je er reeds klaar voor zijn.

Als een bord verboden richting aan de gevel van een huis hangt ben je reeds te ver als je tot aan het bord zou rijden en moet je achteruit.

Verbodsborden gelden per definitie vanaf het bord, niet eerder.

Dat je ze best vooraf al ziet staan om ze vanaf het bord te kunnen opvolgen, verandert daar niets aan en is naast de kwestie inzake ritsen.
Weg Wanbeheer.be