Auteur Topic: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips  (gelezen 3317 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Gepost op: zaterdag 19 oktober 2013 - 16:04:29 »
Citaat van: she.be
Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips

1. Loop zelf aan de kant van het verkeer en laat je kinderen langs de kant van de huizen lopen.

2.Wacht je kinderen nooit op aan de overkant van de straat. Zo voorkom je dat ze je zonder uitkijken tegemoet rennen.

3. Laat je kinderen, indien jonger dan 9 jaar, gerust op het voetpad fietsen met hun kinderfiets. Zelfs als er een fietspad is, is dit toegelaten.

4. Laat kinderen altijd langs de kant van de stoep in en uit de wagen stappen.

5. Geef steeds het goede voorbeeld. Kinderen leren immers veel door imitatie.

6. Stippel samen de veiligste weg uit. De veiligste weg is niet noodzakelijk de kortste.

7. Als je spruit met het openbaar vervoer naar school gaat, spreek dan goed af wat het moet doen in onvoorziene omstandigheden, zoals bij staking of ongeval.

8. Zorg ervoor dat je kind niet direct voor of achter een bus of tram de rijbaan oversteekt. Daar bevindt zich immers de dode hoek, zowel voor de bus- of tramchauffeur als voor andere automobilisten.

9.Voor kinderen die met de fiets of met de bromfiets naar school gaan is een degelijke helm geen overbodige luxe.

10. Zorg ervoor dat je kind goed zichtbaar is. In de handel is er een ruim aanbod aan reflecterend materiaal.

Bij punt 3 vergeten ze wel erbij te zeggen dat dit enkel toegelaten is als de diameter van de wielen (banden niet inbegrepen) ten hoogste 500 mm bedraagt EN op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 14:47:20 »
8. Wat is voor, wat is 8er ?

Langs de achterkant van de bus oversteken, is net veiliger.
Je ziet het aankomende verkeer, het aankomende verkeer ziet jou , en lijnbussen die achteruit rijden zijn een unicum in het universum ...


Maar de Vlaamse overheid ?
Tsja, die legt oversteekplaatsen aan aan haltes, langs de VOORkant van de bus .... die stilstaat op de rijbaan zelf.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 14:49:47 »
10. Indertijd leerden onze ouders ons om ZELF uit te kijken.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 15:54:52 »
Bij punt 3 vergeten ze wel erbij te zeggen dat dit enkel toegelaten is als de diameter van de wielen (banden niet inbegrepen) ten hoogste 500 mm bedraagt EN op voorwaarde dat ze de andere weggebruikers niet in gevaar brengen.

Ze formuleren het eerder foutief:

Citaat
3. Laat je kinderen, indien jonger dan 9 jaar, gerust op het voetpad fietsen met hun kinderfiets. Zelfs als er een fietspad is, is dit toegelaten.

Het ware inderdaad juister om te verwijzen naar de diameter van de wielen, ipv te schrijven "met hun kinderfiets".
« Laatst bewerkt op: vrijdag 25 oktober 2013 - 15:56:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 18:36:41 »
8. Wat is voor, wat is 8er ?

Langs de achterkant van de bus oversteken, is net veiliger.
Je ziet het aankomende verkeer, het aankomende verkeer ziet jou , en lijnbussen die achteruit rijden zijn een unicum in het universum ...

Langs de achterkant zie je de tegenliggers niet.

Daarom dat je hier een bus die met haar 4 richtingsaanwijzers aan aan een halte staat, in beide richtingen slechts stapvoets (= tegen max. 7 km/h volgens de rechtspraak) mag voorbijrijden. Hhoewel ook heel wat Duitsers blijkbaar niet beseffen dat 20 km/h dan al veel te veel is als er een rennend kind opdaagt.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 18:38:06 »
Het ware inderdaad juister om te verwijzen naar de diameter van de wielen, ipv te schrijven "met hun kinderfiets".

Inderdaad, want "kinder-" is relatief. Als je hier een bier van 25 cl bestelt, roept de kelner naar de toog: "Ein Kinderbier".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 20:13:34 »
Langs de achterkant zie je de tegenliggers niet
Wel als de bus op een halte buiten / naast de rijbaan staat.

Door de bussen naar de rijbaan te verschuiven, heeft men net een hinderlijke én gevaarlijke toestand gecreëerd die er voordien niet of slechts in mindere mate was ...
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 10:56:51 »
Langs de achterkant van de bus oversteken, is net veiliger.
Je ziet het aankomende verkeer, het aankomende verkeer ziet jou , en lijnbussen die achteruit rijden zijn een unicum in het universum ...

Ze mogen niet achteruit rijden. Tenzij om dwingende reden en dan nog onder strikte voorwaarden.(in hoeverre die worden gerespecteerd...)

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 11:16:08 »
Inderdaad, want "kinder-" is relatief. Als je hier een bier van 25 cl bestelt, roept de kelner naar de toog: "Ein Kinderbier".

 :D

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 11:17:59 »
Aan scholen kan je soms wat zien. Ouders (vooral moeders...) die op 5 minuten zondigen tegen ongeveer al die 10 punten.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 14:38:21 »
Aan scholen kan je soms wat zien. Ouders (vooral moeders...) die op 5 minuten zondigen tegen ongeveer al die 10 punten.

Hun kinderen werden helaas dikwijls pas het dierbaarste in hun leven nadat ze ze kwijtgeraakt zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 01 november 2013 - 22:55:19 »
Je ziet het aankomende verkeer, het aankomende verkeer ziet jou , en lijnbussen die achteruit rijden zijn een unicum in het universum ...

Ze mogen niet achteruit rijden. Tenzij om dwingende reden en dan nog onder strikte voorwaarden.(in hoeverre die worden gerespecteerd...)

'k Heb er anders toch ene achteruit DOEN rijden  ;D

Voorrangsregeling totaal negeren terwijl ik tijd heb : bad idea !
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline sniper

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.571
  • Geslacht: Man
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 01 november 2013 - 22:59:36 »
Je ziet het aankomende verkeer, het aankomende verkeer ziet jou , en lijnbussen die achteruit rijden zijn een unicum in het universum ...

Ze mogen niet achteruit rijden. Tenzij om dwingende reden en dan nog onder strikte voorwaarden.(in hoeverre die worden gerespecteerd...)

'k Heb er anders toch ene achteruit DOEN rijden  ;D

Voorrangsregeling totaal negeren terwijl ik tijd heb : bad idea !
ik heb het ook al gedaan
ik heb zelfs voorgesteld te helpen
die man kon blijkbaar alleen vooruit rijden met de bus
better a bad day at sea
than a good day at the office

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #13 Gepost op: zondag 03 november 2013 - 09:15:46 »
Ik heb vrijwel dagelijks te maken met voorrangsnegerende lijnbussen. Hier in de buurt rijden nogal veel lijnbussen omdat er een grote stopplaats vlakbij is. Wanneer dan toch zo iemand voorrang heeft gegeven komt het dikwijls voor dat hij daarna vlak achter mij komt rijden. Ze vinden het bijvoorbeeld fijn om dan met een schok op minder dan 0.5 m van je achterbumper te stoppen, dit zal het comfort van de passagiers zeker ten goede komen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Kinderen in het verkeer: 10 nuttige tips
« Reactie #14 Gepost op: zondag 03 november 2013 - 20:06:04 »
ik heb het ook al gedaan

Ikke ook.  Was met veel zwier en zwaai op mijn weghelft terechtgekomen toen hij rechtsaf draaide, de weg waar ik uit kwam gereden.  Zat achteraan ruim 1,5 meter van het trottoir, dus met iets minder vaart en wat meer stuurvaardigheid was er geen probleem geweest.  Middenvinger, schelden, uiteindelijk zelfs dreigen de flikken te bellen.

'k Heb nog altijd spijt dat 'm uiteindelijk toch maar achteruit gereden is ipv te bellen ....
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone