Er zijn nochtans gevallen, waar een voorrangsgerechtigde maar beschonken bestuurder toch (een deel van) de aansprakelijkheid toebedeeld kreeg dacht ik.
Een Duitse rechter zou ongetwijfeld de autobestuurder minstens een deel van de aansprakelijkheid gegeven hebben, ervan uitgaande dat hij, als hij niet dronken geweest was, het ongeval mogelijk had kunnen vermijden of toch minstens de gevolgen ervan had kunnen verminderen.
Hier werd de autobestuurder de alcohol ook stevig aangewreven. Alleen zag de rechter geen oorzakelijk verband tussen de strafbare alcoholopname enerzijds, en het ongeval anderzijds. Anders gezegd: deze rechter was van oordeel dat dit ongeval evenzeer had plaatsgevonden met een nuchtere voorrangsgerechtigde.
Dat neemt uiteraard niet weg, dat deze bestuurder desondanks toch nog gestraft wordt voor meerdere feiten:
1) strafbare alcoholopname
2) rijden zonder geldig rijbewijs
3) vluchtmisdrijf
Dat kost hem een geldboete + 150 euro verplichte bijdrage aan het zgn. slachtofferfonds + gerechtskosten. En als hij voor elk van de drie inbreuken afzonderlijk veroordeeld werd ipv 1 totaalbedrag, dan is het zelfs 3 x 150 euro bijdrage aan dat slachtofferfonds. En hij krijgt nog een verval opgelegd, en moet als herstelexamens zijn theorie en zijn praktijk opnieuw afleggen.
Dus al met al: écht goedkoop, gaat die kerel er niet mee weggekomen zijn (al laat het artikel dat wel zowat doorschemeren).
Dat is het verschil tussen België en Duitsland. In België is de enige vraag: wie heeft het ongeval veroorzaakt? In Duitsland is de vraag: wat hebben alle betrokkene gedaan en nagelaten om het ongeval en zijn gevolgen te vermijden?
Ik denk dat je twee zaken door elkaar haalt.
Naar Belgisch recht, wordt er gekeken wie 1 (of meerdere) fout(en) heeft gemaakt. En ten tweede: welke van die fouten er in oorzakelijk verband staan met het ongeval.
Naar Duits recht, hoef je zelfs géén fout te hebben gemaakt. Verbeter me als ik me vergis, maar ik dacht dat je ooit schreef, dat het daar kan volstaan om niet alles gedaan te hebben om het ongeval toch nog te voorkomen. Zo kan een nuchtere voorrangsgerechtigde in Duitsland nog een deel van de aansprakelijkheid toebedicht worden, omdat hij enkel geremd heeft en nagelaten heeft om daarbovenop ook nog uit te wijken. Dergelijke uitspraak, zou in België idd. weinig waarschijnlijk zijn, denk ik.