Auteur Topic: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd  (gelezen 1501 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 19:16:34 »
Citaat van: GVA
Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd

Komend weekend draaien we de klok een uur terug en dat heeft een opmerkelijk effect op de verkeersveiligheid. [...]

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1477938/kwart-meer-ongevallen-in-verkeer-door-wintertijd.aspx

Bij het artikel staat een poll met de vraag of de wintertijd moet afgeschaft worden.

Voor mijn part: neen, de wintertijd moet niet afgeschaft worden, de zomertijd wel.

Als het in Greenwich 00:00 u. is, is het in Brussel in werkelijkheid ongeveer 00:04 u., maar op de klok in de zomer al 02:00 u. De mensen leven niet meer met de natuur.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 25 oktober 2013 - 23:21:08 »
België ligt zowat op 4°30' oosterlengte. Gezien 360° overeenkomt met 24 u is 4.5° 18 min (4.5 x 60 x 24 / 360), just is just.

Maar eigenlijk is dat niet zo belangrijk. Laat ons eens kijken naar een land als China wat een behoorlijke afstand kent van west naar oost:

- Kashgar: 75,9° OL, zowat de meest westelijke stad, alhoewel het land nog verder westelijk uitstrekt
- Fuyuan: 134,3° OL, de meest oostelijke stad van het land

Dit levert een verschil van 58,4° op, of een verschil in zonnetijd van pakweg 4 u. Het land zou dus eigenlijk 4 tijdszones moeten kennen. Dit is echter niet het geval, China kent slechts één tijdszone (inclusief ons systeem van zomertijd en wintertijd). De tijdszone die heel het land gebruikt is die van Beijing (UTC +8). Als het ochtend is in Beijing, bv. 8 u 's morgens is het ook 8 u 's morgens in Urumqi, alhoewel in Urumqi het nog pikkedonker is, want de zonnetijd zou er ongeveer 5 u zijn. De mensen passen zich aan en staan in Urumqi dus wat 'later' op. Administratief wordt het er allemaal heel wat gemakkelijker op. Dat uurtje of twee verschil voor ons is eigenlijk maar een peulschil. Ik zou het dan ook logisch vinden dat heel de EU slechts één tijdszone zou invoeren en dat zou dan best UTC +1 zijn.

Het volgen van de klok is volgens mij onnatuurlijk. Sinds een tweetal jaar draag ik geen horloge meer. Het was me opgevallen dat ik veel te dikwijls naar de horloge keek en dat die alles begon te dicteren. Nu leef ik eerder op het gevoel en dat bevalt me beter. Al jaren gebruik ik meestal geen wekker meer. Toch wordt ik meestal op het correcte tijdstip wakker, overslapen doe ik zelden.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 10:53:20 »
Wintertijd zit het kortste bij de astronomische tijd middag om 12.46h, 'zomers is de astronomische middag om 13.45h. Gewoon altijd wintertijd. die is het meest juiste.

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 14:30:59 »
Wintertijd zit het kortste bij de astronomische tijd middag om 12.46h, 'zomers is de astronomische middag om 13.45h. Gewoon altijd wintertijd. die is het meest juiste.

Inderdaad. Op bijna 13° OL staat de klok hier alvast in de winter bijna gelijk met de astronomische tijd.

Maar op iets meer dan 47° ZB is het hier ca. een half uur vroeger licht en een half uur vroeger donker dan in België, wijl de langste dag van het jaar hier korter is dan in België, maar de kortste dag van het jaar hier langer is dan in België.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 14:35:22 »
Het volgen van de klok is volgens mij onnatuurlijk.

Ik heb 7 maanden per jaar last van de zomertijd.

Ooit zei iemand me: "Ach, dat is toch alleen maar je uurwerk een uurtje verzetten". Ik antwoordde hem: "Goed, verzet jij dan je uurwerk ineens maar 12 uur, en denk dan om middernacht maar dat het middag is".

Komisch vond ik ooit een toerist die hier een zonnewijzer op een gevel zag, en zei: "Die staat nog op het winteruur".
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 16:43:51 »
Komisch vond ik ooit een toerist die hier een zonnewijzer op een gevel zag, en zei: "Die staat nog op het winteruur".

Een Amerikaan zeker? of nen Ollander...

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2013 - 21:53:07 »
tsja.  De schuld van het winteruur .....   Ook een manier om zichzelf te sussen door de menselijke fout(en) die aan de basis van een ongeval ligt/liggen, stillekes weg te moffelen.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Kwart meer ongevallen met voetgangers door wintertijd
« Reactie #7 Gepost op: zondag 27 oktober 2013 - 02:56:39 »
tsja.  De schuld van het winteruur .....   Ook een manier om zichzelf te sussen door de menselijke fout(en) die aan de basis van een ongeval ligt/liggen, stillekes weg te moffelen.

Natuurlijk.

Het winteruur, de laagstaande zon, de mist, de regen... ik heb al die elementen nog nooit 2 voertuigen tegen elkaar weten drukken.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."