Auteur Topic: flitsen vanuit helicopter ?  (gelezen 8599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
flitsen vanuit helicopter ?
« Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 09:30:25 »
Blijkbaar zou de politie overwegen om vanuit een helicopter te gaan flitsen

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131106_00826702

Is dat naar een soort Duits model ?  

De laatste keer dat ik naar Sauerland reed, heb ik gezien hoe een vrachtwagen een inhaalverbod negeerde (zoals bij ons een C39, maar dan met een onderbord nur vrachtwagens, autocars, voertuigen met aanhangwagen).  Boven ons cirkelde toen ook een helicopter.  Lotte riep nog vanop de achterbank: kijk ze flitsen 'm !  Helicopter bleef nog een tijdje in de buurt hangen.  En idd: (toeval of niet?), maar vanaf de eerstvolgende parking, stoof de Polizei achter die trucker, en hij mocht mee.  Zodra ze 'm aan de kant hadden, was de heli ook weg.

Ik kan me natuurlijk vergissen -ik ken de Duitse opsporingssmethodes immers niet-, maar het gaf me toen toch stevig de indruk dat vanuit de heli de inbreuk geconstateerd werd, en de Polizei aangestuurd werd.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 november 2013 - 09:32:32 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 09:46:47 »

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 09:50:54 »
En vooral héél duur, om uiteindelijk weinig of niks bij te dragen aan meer verkeersveiligheid.  (Er moest zo 's ene het riskeren om gecorrigeerd 121 te rijden op een autosnelweg)
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 09:58:27 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 10:27:34 »
In goede omstandigheden is 120 kmh max op een autosnelweg gewoon veel te traag, erger nog - om het verbruik en-of milieu erbij te halen - het is zelfs oneconomisch volgens een wetenschappelijke studie (# Symposium met vele verkeersdeskundigen), anno 2002 uit Oostenrijk.
 # Afgeronde 125 kmh (benzine) à 129 kmh (diesel) zouden dan (2002) de berekende optimale snelheden zijn als men verbruikskosten-economie prioritair stelt.

Stelt men kostenkomponenten milieu en tijd prioritair dan is 150 kmh op de snelweg de "optimale snelheid" (gewone weg 100 kmh), dus kan de Vmax zelfs naar 160 kmh op de snelweg als er al überhaupt dan nog een Vmax zou moeten zijn, daarnaast -anno 2013- zijn de recente auto´s nog iets zuiniger en millieuvriendelijker geworden.
En met de komst van plug-in hybrides en pure E-auto´s kan men die studie (toen enkel benzine|dieselpw) nog eens uitbreiden.

2013 is trouwens de 40-ste verjaardag van de invoering van die "olieknapheidpaniek-Vmax 120 kmh uit 1973"  ;D

Weet je de tijd dat de auto´s nog dik het dubbele van nu verbruikten (aan die snelheden) en van "uitlaatgassenbehandeling" geen sprake was.
(men moet dus al minstens rond de zestig zijn om de ervaring van een onbeperkte Be-snelweg -als bestuurder- te kennen)

#  
Citaat
http://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20020919_OTS0035/oeamtc-akademie-studie-bestaetigt-oesterreichische-tempolimits
19. Sept. 2002

ÖAMTC AKADEMIE-Studie bestätigt österreichische Tempolimits

Österreichs Pkw-Fahrer sind ökonomisch optimal unterwegs

Wien (ÖAMTC AKADEMIE-Presse) - Jede Pkw-Fahrt verursacht von der
Fahrgeschwindigkeit abhängige Kosten. In erster Linie handelt es sich
dabei um Fahrzeitkosten, Unfallkosten, Kraftstoffkosten und
Schadstoffkosten. Dies war der Ausgangspunkt für die im Auftrag der
ÖAMTC AKADEMIE vom Vorstand des Institutes für Verkehrsplanung der
Technischen Universität, Prof. Dr. Peter Cerwenka erstellten Studie
"Die optimale Geschwindigkeit auf Österreichs Straßen".
In der Studie werden die optimalen Geschwindigkeiten in Bezug auf
die vier genannten Kostenkomponenten errechnet, und zwar für die
Pkw-Antriebsarten Otto-Motor und Diesel-Motor sowie für die
Straßenkategorien Ortsgebiet, Freiland und Autobahnen.
Gesetzliche Tempolimits sind im allgemeinen aus Gründen der
Verkehrssicherheit, historisch tradiert, an den technischen Standards
im Straßenbau und in der Automobiltechnik angepasst oder auch an
Bestimmungen der Nachbarländer orientiert, entstanden. Diskussionen
über Tempolimits gab es zu unterschiedlichen Anlässen, von der
Energiekrise über Sicherheitsaspekte bis hin zu CO2-Emissionen.
Nun versucht die von der ÖAMTC AKADEMIE in Auftrag gegebene Studie
erstmals, wirtschaftliche Kriterien als Dimension zur Ermittlung
einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit
ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: Die
Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h,
auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h,
für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei
75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.


Neben diesem Standard-Szenario weist die Studie aber auch noch
einige Kontrast-Szenarien auf, je nachdem, ob man beispielsweise den
Zeitfaktor oder die Umwelt höher oder niedriger bewertet. Da liegt
dann die Extrem-Bandbreite zwischen knapp über 20 km/h im Ortsgebiet
und rund 160 km/h auf Autobahnen
. Wenn die gesellschaftliche
Werthaltung Zeit- und Umweltkosten hoch ansetzt, dann liegen die
optimalen Geschwindigkeiten bei rund 60 km/h im Ortsgebiet, rund 100
km/h auf Freilandstraßen und etwa 150 km/h auf Autobahnen
.

Eine stichprobenartige Auswertung der in Österreich durchgeführten
Geschwindigkeitsmessungen auf Autobahnen und auf Freilandstraßen
ergab in der Praxis einen Durchschnittswert von rund 120 km/h auf den
Autobahnen und knapp 80 km/h auf Freilandstraßen. Das bedeutet, dass
Österreichs Kraftfahrer mit der ökonomischen Optimalgeschwindigkeit
unterwegs sind.
"In der vorliegenden Studie werden durch Berücksichtigung von
ökonomischen Faktoren, die in Österreich geltenden, ursprünglich aus
Gründen der Verkehrssicherheit und des Infrastrukturzustandes
ermittelten, Tempolimits bestätigt", betont Christine Zach von der
ÖAMTC AKADEMIE.

Polen, zeker geen voorbeeldland qua algemene verkeersveiligheid= alle verkeersdoden, heeft al een tijdje geleden 140 kmh Vmax met 10 kmh marge ingevoerd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_by_country.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 09 november 2013 - 11:00:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 11:03:41 »
Blijkbaar zou de politie overwegen om vanuit een helicopter te gaan flitsen

http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131106_00826702

Is dat naar een soort Duits model ?  

In de meeste deelstaten hanteert de Polizei terzake de volgende tekst:

Citaat
Hubschraubereinsatz

Der Einsatz des Polizeihubschraubers - im Zusammenwirken mit Bodenkräften - kann insbesondere zur Verkehrsüberwachung auf Bundesautobahnen und Schnellstraßen zweckmäßig sein. Einsatzaufgaben im Rahmen der Verkehrsüberwachung bestehen vor allem in der Kontrolle und Dokumentation von Verkehrsstraftaten und schwerwiegenden Ordnungswidrigkeiten.

Der Einsatz des Hubschraubers ist unter Effektivitäts- und Effizienzaspekten grundsätzlich nur im Einzelfall (z. B. Sondereinsätze im Rahmen vorgesehener Aufklärungsflüge) vorzusehen und auf ein Mindestmaß zu begrenzen.

Er worden met de helikopter dus wel degelijk verkeersovertredingen vastgesteld. Maar vanuit de helikopter de snelheid van de voertuigen op de weg controleren, daar heb ik nog niets van gehoord of gelezen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 11:12:30 »
(men moet dus al minstens rond de zestig zijn om de ervaring van een onbeperkte Be-snelweg -als bestuurder- te kennen)

Er waren in die tijd overigens nog niet zoveel wagens die, pakweg, sneller dan 150 km/h konden rijden.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 11:27:33 »
(men moet dus al minstens rond de zestig zijn om de ervaring van een onbeperkte Be-snelweg -als bestuurder- te kennen)

Er waren in die tijd overigens nog niet zoveel wagens die, pakweg, sneller dan 150 km/h konden rijden.

Idd dat komt er ook nog eens bij, ttz de aktieve en passieve veiligheid in relatie met hun gereden snelheid is nu factor xx hoger als 40 jaar geleden, ik weet zelfs nog dat bepaalde kleine wagens standaard met diagonaalbanden geleverd werden (Mazda 1000), mijn vader was overigens trotse eigenaar...
http://de.wikipedia.org/wiki/Mazda_1000
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 13:41:18 »
Mijn ouders reden midden jaren '70 met een Ford Escort 1100 cc, plankgas ging dat ding na lange tijd 130 km/u op de teller. Het enige waarin die escort uitblonk was de snelheid waarmee hij roestte. Als klein manneke herinner ik me nog de eerste woorden van mijn vader in die auto, nadat hij er nog maar 200 m mee gereden had. "Ik rijd niet graag met deze auto". Het was een onding, slechte remmen, weinig stabiliteit, geen veiligheidsvoorzieningen om van te spreken. Zo had dat kreng geen automatische gordels. Dat gaan vergelijken met de auto's van nu is inderdaad onzin. Dat men de snelheden alleen maar omlaag haalt terwijl we oneindig betere auto's hebben is ronduit misdadig, de oorzaken van de ongevallen liggen ergens anders!

Op de link een plaatje hoe die controle er zou kunnen uitzien?

http://aviationhumor.net/speed-limit-enforced-by-aircraft/#
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 09 november 2013 - 21:22:27 »
Ik vraag me trouwens af, hoe ze dat dan precies zouden doen ?  Hoe zou dat technisch in z'n werk gaan, om de exacte snelheid te bepalen ?  En gaan ze dat dan ineens wél gehomologeerd krijgen ?

(Met snelheden kan je namelijk niet gaan gokken, vermits het aantal km's overschrijding na aftrek van de snelheidscorrectie bepalend is voor de strafmaat, lijkt me).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 10 november 2013 - 01:33:21 »
Ik vraag me trouwens af, hoe ze dat dan precies zouden doen ?  Hoe zou dat technisch in z'n werk gaan, om de exacte snelheid te bepalen ?

De snelheid moet dan vanuit de helikopter volgens een perfecte loodlijn naar beneden gemeten worden. Niet zo evident.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 10 november 2013 - 09:58:08 »
Die metingen vanuit een vliegtuig of helicopter bestonden een tijd geleden in Spanje al. Hierbij was er een coördinatie nodig tussen het vliegtuig en een grondploeg. Het kwam erop neer dat het vliegtuig de tijd mat dat een voertuig aflegde tussen twee merktekens. De grondploeg zette de overtreder dan aan de kant. In Spanje lukt dat natuurlijk veel beter dan hier. Voor dit systeem heb je lange rechte stukken snelweg nodig met relatief weinig verkeer. in 2005 reed ik zo van Barcelona naar Bilbao, het was er toen al heel rustig. Nu met de economische crisis zal dat daar niet drukker zijn geworden. Op dat moment lag de kruissnelheid van de meeste auto's daar rond de 160 km/u.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 10 november 2013 - 10:29:41 »
Tsja, dan blijf ik toch met de vraag zitten of en HOE ze dat ooit gehomologeerd gaan krijgen.  Een gewone trajectmeting kregen ze nog niet deftig gehomologeerd.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 12 november 2013 - 10:52:30 »
Het enige wat ik van zo'n maatregelen kan zeggen is: belachelijk. Blijf maar focussen op snelheid.

(te weinig) Afstand houden is de grootste boosdoener. Zaterdag op E40 Frans grondgebied: vrachtwagens in colonne met soms nog geen 3 meter tussen. BG, CZ, LT enz.
Dat zouden ze beter met helikopter nakijken.

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: flitsen vanuit helicopter ?
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 12 november 2013 - 10:54:20 »
De snelheid moet dan vanuit de helikopter volgens een perfecte loodlijn naar beneden gemeten worden. Niet zo evident.

Technisch is dat geen probleem. (meer)