Auteur Topic: Der Untergang ...  (gelezen 1337 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Der Untergang ...
« Gepost op: dinsdag 12 november 2013 - 19:28:38 »
De verbelgizering van het verkeer neemt ook in Duitsland steeds duidelijkere vormen aan :

http://www.motor-talk.de/news/immer-weniger-passen-auf-t4747381.html

Zebrastreifen fordern die Aufmerksamkeit von allen, aber immer weniger passen auf.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Der Untergang ...
« Reactie #1 Gepost op: zondag 17 november 2013 - 17:31:06 »
Verbelgisering van de voetganger of van de automobilist?
Zelfs de gedisciplineerde Duitsers kunnen niet meer gestopt geraken als ze zich binnen de stopafstand bevinden als voetgangers zich plots op de oversteekplaats wagen.
Dat wil al wat zeggen.
Wanneer het licht op rood springt is er een oranje overgangsfase voorzien. Waarom? Omdat je niet kan voorzien wanneer het groen zal uitgaan.
Dezelfde overgangsfase zou moeten toegepast worden in alle situaties waarbij de voorranghebbende ONVOORZIEN gebruik kan maken van zijn recht op voorrang.
 
Als voetgangers aan de oversteekplaats gaan staan en aangeven dat ze over willen steken zijn er twee mogelijkheden :
- ofwel is er geen twijfel en is de weg vrij over voldoende afstand en kan je zonder gevaar oversteken
- ofwel is er een voertuig vrij dicht bij de oversteekplaats  binnen de stopafstand waarbij je mag rekenen op 30 meter tegen 50 km/uur en laat de voetganger de eerste auto door, de tweede moet natuurlijk stoppen.

Het hangt er dus vanaf op welk moment die voetganger zich aanbiedt om over te steken.
Volgens de foto zou het best kunnen dat die twee meisjes zijn beginnen oversteken als de auto binnen de stopafstand zat en ik zou daar 30 meter kunnen opplakken.
Volgens mij heeft die BMW in Stuttgart al serieus moeten remmen gezien de volgafstand van de achterliggers.
Men zou een wegmarkering kunnen aanbrengen naar de oversteekplaats toe die bij de oversteekplaats hoort en rekening houdt met een ruime stopafstand en als een auto reeds  naast die streep rijdt mag je niet beginnen oversteken. Dat is natuurlijk moeilijk te verwezenlijken want als de auto's in file staan zijn ze allang naast die streep, dat werkt alleen bij vlot rijdend verkeer.  

Dit vond ik in de Franse wegcode.
Antérieurement les conducteurs devaient céder le passage au piéton "engagé"(c'est-à-dire déjà un peu sur la chaussée); depuis 2011 ils doivent céder le passage au piéton "s'engageant régulièrement" c'est-à-dire en mouvement vers la chaussée même s'il n'a pas encore quitté le trottoir. Le mot "régulièrement" rappelle que l'article R 412-37 demande au piéton de s'assurer que la voiture est assez loin pour qu'elle ait la distance pour s'arrêter (en ville, à 50 km/h, une distance de 30 m est suffisante)

« Laatst bewerkt op: zondag 17 november 2013 - 20:05:25 door mazda »

Offline jozef

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 12.597
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Re: Der Untergang ...
« Reactie #2 Gepost op: zondag 17 november 2013 - 21:42:36 »
en ville, à 50 km/h, une distance de 30 m est suffisante

Een voetganger is noch in staat om zelfs maar benaderend in te schatten of een voertuig tegen 50 km/h rijdt, noch in staat om een afstand van 30 m correct in te schatten.

Bovendien hangt de stopafstand onder meer van het wegdek af.

Bij droog wegdek en een reactietijd van 1 s bedraagt de stopafstand bij 50 km/h 26,75 m. Je zou dan al bijna telkens een noodstop moeten uitvoeren, met de daaraan verbonden risico's op een aanrijding achteraan. Al bij 55 km/h zitten we met 30,84 m stopafstand op meer dan 30 m.

Bij nat wegdek en een reactietijd van 1s bedraagt de stopafstand bij 49 km/h 30,90 meter en zitten we daarmee al op meer dan 30 meter.

Je ziet dat ze er in Frankrijk ook met hun klak durven naar smijten.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Der Untergang ...
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 19 november 2013 - 09:58:23 »
en ville, à 50 km/h, une distance de 30 m est suffisante

Een voetganger is noch in staat om zelfs maar benaderend in te schatten of een voertuig tegen 50 km/h rijdt, noch in staat om een afstand van 30 m correct in te schatten.

Bovendien hangt de stopafstand onder meer van het wegdek af.

Bij droog wegdek en een reactietijd van 1 s bedraagt de stopafstand bij 50 km/h 26,75 m. Je zou dan al bijna telkens een noodstop moeten uitvoeren, met de daaraan verbonden risico's op een aanrijding achteraan. Al bij 55 km/h zitten we met 30,84 m stopafstand op meer dan 30 m.

Bij nat wegdek en een reactietijd van 1s bedraagt de stopafstand bij 49 km/h 30,90 meter en zitten we daarmee al op meer dan 30 meter.

Je ziet dat ze er in Frankrijk ook met hun klak durven naar smijten.
Het kan zijn dat een voetganger snelheid nog afstand kan inschatten. Maar dan is de voorrang voor voetgangers aan oversteekplaatsen volledig misplaatst en levensgevaarlijk.
Ik geloof niet of ze er in Frankrijk werkelijk met hun klak naar smijten, ik geloof eerder dat ze de voetganger bewust willen maken van het gevaar.
Men verwacht van autobestuurders dat ze op een normale manier kunnen stoppen en niet vol in de remmen moeten en van de voetganger dat hij bij de minste twijfel wacht tot wanneer een bestuurder die normaal kan stoppen daadwerkelijk ook voorrang verleent.
Hier probeert men de weg samen te delen en niet elke automobilist als de slechte af te schilderen waardoor voetgangers eveneens begrip en respect moeten opbrengen voor de autobestuurder.
Wat is het belangrijkste? Dat de voetganger zomaar de oversteek kan oplopen en dat van de slechte automobilist in sommige situaties het onmogelijke verwacht wordt om gestopt te geraken met alle gevolgen vandien.
OF Dat de voetganger zich bij druk verkeer aan de oversteekplaats aanbiedt en wacht tot wanneer de auto's rustig en veilig kunnen stoppen om  over te kunnen.
Hierbij mag de voetganger verwachten dat binnen de kortste keren gestopt wordt en hij veilig over kan, en verwacht de voetganger niet dat de eerste auto plots vol in de remmen gaat om toch maar die voetganger eerst te laten.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 19 november 2013 - 10:13:23 door mazda »

Offline Inazuma

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.603
  • Figurant in schimmenspellen
Re: Der Untergang ...
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 23 november 2013 - 02:25:08 »
Men zou een wegmarkering kunnen aanbrengen naar de oversteekplaats toe die bij de oversteekplaats hoort en rekening houdt met een ruime stopafstand en als een auto reeds  naast die streep rijdt mag je niet beginnen oversteken. Dat is natuurlijk moeilijk te verwezenlijken want als de auto's in file staan zijn ze allang naast die streep, dat werkt alleen bij vlot rijdend verkeer.  
En je kan ook niet meer oversteken terwijl de auto duidelijk aan het stoppen is.
Afstand en snelheid zijn uiteraard altijd gecorreleerd.

Dat kan als effect hebben dat de auto moet stoppen enkel omdat jij niet mag oversteken omdat de auto nog niet gestopt is ... terwijl het best mogelijk is dat je anders probleemloos kon oversteken zonder dat de auto volledig moest stoppen.

De huidige wegcode heeft als pervers effect dat ze weggebruikers eigenlijk dwingt mekaar te hinderen.
De voetganger dwingt de auto tot stoppen aan een oversteekplaats die de voetganger verplicht moet gebruiken binnen de 30m, terwijl het vaak perfect mogelijk is elders over te steken zonder een auto te hinderen.
Het jaagt het verbruik de hoogte in, en verveelvoudigt de uitstoot van schadelijke rotzooi.

Op de Lierse Grote Markt heb ik zo ooit vanop een terrasje aan het kijken geweest welk effect dat heeft.
Overstekende voetgangers veroorzaakten er file doordat ze van een onderbroken toevoer van voertuigen, waartussen voldoende plaats was om over te steken, een stilstaande file of bijna ononderbroken stroom voertuigen maken , waartussen dan onvoldoende plaats blijft om over te steken.
Die file lost pas op als de aanvoer van voetgangers merkelijk daalt.

Voetgangers krijgen zo het idee dat de oversteekplaats noodzakelijk is om hen over te laten steken, terwijl ze dat perfect  hadden gekund zonder oversteekplaats .... met wat timing.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline mazda

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 1.355
Re: Der Untergang ...
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 23 november 2013 - 11:38:11 »
Je hebt daar inderdaad een punt.   Weg met oversteekplaatsen of toch ten minste de verplichting om deze binnen een bepaalde afstand te gebruiken.
Ook voor fietsoversteekplaatsen.