Auteur Topic: PV - overschrijving?  (gelezen 8347 keer)

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
Re: PV - overschrijving?
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 12:23:51 »
Bij mijn automaat wordt dat opgelost door een keuzehendel. Normaal start die in een compromis modus 'comfort'. De reactie van de bak is vrij snel maar hij schakelt snel op. Bij het vertragen voel je hem snel terug naar beneden schakelen. Als je de sport-modus activeert reageert hij veel vlugger. Als je even accelereert en dan even de snelheid gelijk houdt gaat de automaat geen hogere versnelling kiezen maar blijft hij in versnelling hangen. Er is nog een lome modus de 'eco-pro' stand. Ik gebruik die vrijwel alleen op de snelweg, op gewone wegen vind ik die zelfs gevaarlijk. Er wordt heel sloom gereageerd op de gas en de dynamiek van de gaspedaal is anders. Het lijkt alsof er maar beperkt vermogen beschikbaar is. Je krijgt wel vol vermogen als je doortrap ('kick-down'), maar dan heb je plots het volle vermogen ter beschikking, niet echt aangenaam en bv. een een natte bocht vragen om problemen.
Ik heb ook paddels aan het stuur indien nodig, maar die gebruik ik maar zelden. Meestal volstaat het (in comfort-modus) om even een stevige tik op het gaspedaal te geven om één of meerdere versnellingen te laten terugschakelen.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 12:54:22 »
Het ietsjes verlies in werkingskracht?
Dan spreek ik over de Daf vrachtwagen waar ik toch elke keer bij het vertrekken verkies om zelf te schakelen (flipper aan het stuur), bij de minste helling op voorhand (wegens zo traag reageren) al snel eentje naar beneden tik.
Het is gemakkelijk zo'n robot en zuinig is het ook heel zeker maar als het bij een auto ook zo loom is zou ik toch zeker voor een automaat kiezen ipv. een robot.
Jo, de meeste sportwagens worden ermee uitgerust (zelfs serie) en daar gaat het om tiendes van een seconde (prestige 0-100 kmh), hoe kom je er eigenlijk bij dat die loom zouden zijn bij een doorsnee auto ?
Kijk, bij een al snelle automaat bij een Porsche 911(vanaf 993)Tiptronic* genoemd die verloor van 0-100 kmh 1 volle sec op een handgeschakelde bak, dat was toen al helemaal geen succes.
Citaat
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_993#Technische_Daten_der_Serienversionen  
Beschleunigung 0 – 100 km/h:
5,6 s  5,4 s  handgeschakeld
6,6 s² 6,4 s²  ²:Tiptronic
Later volgde de tiptronic-S op het 996-model die al iets beter was, maar toch nog 0,5-0,8 sec langzamer, 0,5 sec is 10 % langzamer hé.
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_996#Technische_Daten_der_Carrera_und_Turbo-Modelle  onderaan

Maar nu (versie 991) zijn de gerobotiseerde PDK-7 0,2 sec sneller van 0-100 kmh als hun handgeschakelde-7 versies, enkel in topsnelheid verliezen ze ocharme 2 kmh bij tops ~ 300 kmh en meer.
De Turbo´s en GT3 worden zelfs enkel maar met gerobotiseerde bak PDK geleverd.

Ook de winst in verbruik is duidelijk met 0,8 liter minder normverbruik voor de PDK-7 tov handgeschakelde-7.
bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten  cijfers onderaan.
Citaat
Kraftstoffverbrauch auf 100 km (Super Plus 98 Oktan):
   9,0 l
PDK: 8,2 l

ook het voorgangermodel 997 waren de PDK-7´s al 0,2 sec sneller (daar wel nog handgeschakelde 6).
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_997#Technische_Daten
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013 - 12:59:40 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 13:26:09 »
Ik ben dus appelen met peren aan het vergelijken.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 13:57:30 »
Ik ben dus appelen met peren aan het vergelijken.
Dat vermoedde ik ook.
Hier nog wat meer info met foto´s van het verschil tussen een handgeschakelde 7-versnellingsbak en een 7-PDK ( beide door ZF gemaakt),
met overbrengsverhoudingen, olie, gewicht, enz...
http://www.caranddriver.com/features/a-tale-of-two-porsche-seven-speeds-manual-and-pdk-tech-dept
prestaties:
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_Daten

Zo en nu een "simpele" DSG-7 voor een kleine goedkope auto bvb van de VW group de 105 PK 1200 cc TSI versie(Skoda, VW, Audi, Seat, ...):
Bij onze Skoda Fabia :
- als optie was het 1180 € meer, maar daar zat ESP-ASR-MSR- ... ook automatisch bij wat bij andere modelllen een optie was van 460 €,
dus de DSG kostte eigenlijk 720 € meer (wel geen pendels aan het stuur), handschakelen +/- mogelijk, ook (sport)stand S.
- prestaties tov van serie 5-bak: (fabriekcijfers)
 verbruik idem ondanks dat de DSG versie 34 kg meer weegt (1164 kg tov van 1130 kg)
 topsnelheid 2 kmh minder (189 kmh) als de handgeschakelde-5 (191 kmh), topsnelheid in 6-de (best S-stand nemen).
 optrekken 0-100 kmh = 0,1 sec minder snel (10,2 sec) als de handgeschakelde (10,1 sec) (wslk is dat enkel wegens het meergewicht)

Ik zie dat de PDK-7 versie van Porsche 991 maar amper 20 kg meer weegt (tov 1455 kg 7-bak)
Citaat
Leergewicht nach EG: 1455 kg
mit PDK: + 20 kg
Cabriolet: + 70 kg   
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013 - 14:28:53 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline e49Memling

• Meer dan expert
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 11 december 2013 - 11:39:12 »
Vandaar ook mijn vraag of het over een robot-bak ging, dan wel over een volledig-automatische (met koppelomvormer)
Gerobotiseerde bakken, hoe ze ook door de verschillende merken genoemd worden, zitten aan een vergelijkbaar verbruik, zelfs wat minder, dan een handgeschakelde. Het andere kan alleen meer verbruiken, er gaat energie verloren inde koppelaar-koppelomvormer. Hoewel dat al veel verbeterd is.

PS. Michel, uw draad over piramiden elders, is heel interessant.  ;) 

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 11 december 2013 - 20:53:03 »
Het andere kan alleen meer verbruiken, er gaat energie verloren inde koppelaar-koppelomvormer.

Een meerverbruik tegenover een handgeschakelde versnellingsbak doet zich enkel voor als deze laatste even efficiënt geschakeld wordt als de automaat. Maar slechts weinigen kunnen en willen dat altijd doen.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

• Expert
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 13 december 2013 - 15:34:34 »
Hm. Ondertussen na 2 weken nog steeds geen overschrijving, noch een aanmaning. Vreemd, of gewoon traag?!

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 13 december 2013 - 19:13:34 »
Hm. Ondertussen na 2 weken nog steeds geen overschrijving, noch een aanmaning. Vreemd, of gewoon traag?!

"Na 2 weken"... had je die overschrijving dan al zo snel verwacht?

Heel gewoon, hoor Rozeke, maak je geen zorgen. De molen van het gerecht maalt zeer langzaam.  ;)
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 13 december 2013 - 19:20:37 »
Geen idee eigenlijk. Ik ging daar van uit omdat in dat PV "de komende dagen" stond. Gelukkig nog geen ervaring mee ;) . Maar ze zat dus net in de bus. Ik heb ineens betaald en hoop dergelijke brieven niet te vaak te krijgen ;) .

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 13 december 2013 - 21:59:23 »
Ik heb ineens betaald en hoop dergelijke brieven niet te vaak te krijgen ;) .

Ik hoop dat je de betaling toch zo laat mogelijk laten uitvoeren hebt.

Betalingen altijd uitstellen "as long as your credit standing allows".  ;)

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 13 december 2013 - 22:08:57 »
You don’t pay taxes – they take taxes…
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 13 december 2013 - 22:12:48 »
Ik heb ineens betaald en hoop dergelijke brieven niet te vaak te krijgen ;) .

Ik hoop dat je de betaling toch zo laat mogelijk laten uitvoeren hebt.

Betalingen altijd uitstellen "as long as your credit standing allows".  ;)

Goh ja ... voor de rente die je krijgt op een rekening moet je het ook niet meer doen ;) .

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 14 december 2013 - 15:45:05 »
You don’t pay taxes – they take taxes…

Inderdaad: gelegaliseerde diefstal.

Je kunt de fiscus niet bestelen, je kunt er hooguit voor zorgen dat je door hem een beetje minder bestolen wordt.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 14 december 2013 - 15:59:49 »
Rozeke, mag ik jou nu eens een vraagje stellen?

Ik weet wel dat je pathologe bent, doch je kent ongetwijfeld andere artsen.

Heb jij al gehoord hoe het afloopt met een snelheids- of parkeerboete als een arts een dringende interventie uitvoert (plicht tot het verlenen van hulp aan een persoon in groot gevaar - Strafwetboek art. 422bis)?

Offline rozeke

• Expert
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 14 december 2013 - 17:51:09 »
Wel eigenlijk niet. Ik ken wel iemand bij de brandweer die geflitst is toen hij onderweg was naar de kazerne voor een dringende oproep: die mocht het toch gaan uitleggen op de politierechtbank ...