Ik ben dus appelen met peren aan het vergelijken.
Dat vermoedde ik ook.
Hier nog wat meer info met foto´s van het verschil tussen een handgeschakelde 7-versnellingsbak en een 7-PDK ( beide door ZF gemaakt),
met overbrengsverhoudingen, olie, gewicht, enz...
http://www.caranddriver.com/features/a-tale-of-two-porsche-seven-speeds-manual-and-pdk-tech-deptprestaties:
http://de.wikipedia.org/wiki/Porsche_991#Technische_DatenZo en nu een "simpele" DSG-7 voor een kleine goedkope auto bvb van de VW group de 105 PK 1200 cc TSI versie(Skoda, VW, Audi, Seat, ...):
Bij onze Skoda Fabia :
- als optie was het 1180 € meer, maar daar zat ESP-ASR-MSR- ... ook automatisch bij wat bij andere modelllen een optie was van 460 €,
dus de DSG kostte eigenlijk 720 € meer (wel geen pendels aan het stuur), handschakelen +/- mogelijk, ook (sport)stand S.
- prestaties tov van serie 5-bak: (fabriekcijfers)
verbruik idem ondanks dat de DSG versie 34 kg meer weegt (1164 kg tov van 1130 kg)
topsnelheid 2 kmh minder (189 kmh) als de handgeschakelde-5 (191 kmh), topsnelheid in 6-de (best S-stand nemen).
optrekken 0-100 kmh = 0,1 sec minder snel (10,2 sec) als de handgeschakelde (10,1 sec) (wslk is dat enkel wegens het meergewicht)
Ik zie dat de PDK-7 versie van Porsche 991 maar amper 20 kg meer weegt (tov 1455 kg 7-bak)
Leergewicht nach EG: 1455 kg
mit PDK: + 20 kg
Cabriolet: + 70 kg