Auteur Topic: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.  (gelezen 5200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Gepost op: maandag 09 december 2013 - 19:57:47 »
Ooit komt het ervan (januari 2014 al ?), ze zullen wel nog meer geld nodig hebben...  :-X

Citaat
http://nieuws.vtm.be/binnenland/71166-trager-rijden-op-vlaamse-wegen
We moeten binnenkort in Vlaanderen misschien een stuk trager rijden. Volgend jaar wordt Vlaanderen bevoegd voor de verkeersregels. Zowat alle specialisten pleiten ervoor om de maximumsnelheid dan te verlagen van 90 tot 70 per uur op gewestwegen en van 120 tot 90 op autowegen - ook wel 2|+|2-expreswegen genoemd. Het gaat dus niet om de autosnelwegen en autowegen.
Geciteerde aangepast, ik heb de uitleg op het VTM-nieuws gevolgd

Want voor de veiligheid is het zeker niet, ttz ook studies konden niets significants aantonen, eerder een r€ukje naar méér ongevallen:

Citaat
http://www.steunpuntverkeersveiligheid.be/sites/default/files/RA-2006-97.pdf

Effectiviteit van verkeersmaatregelen:
snelheidsverlaging van 90km/h naar 70 km/h op gewestwegen

Resultaten uit Vlaanderen

RA-2006-97
Frank van Geirt, Erik Nuyts

Samenvatting

In deze studie wordt de effectiviteit berekend van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Hiervoor wordt een beroep gedaan op informatie en ongevallengegevens verkregen uit een aantal Limburgse politiezones. De effectiviteiten worden berekend met behulp van het softwarepakket CESaM. De studie wordt eerst uitgevoerd voor alle ongevallen en daarna enkel voor letselongevallen.
Een effectiviteitberekening waarbij de dispersiefactor afgeleid wordt uit de gebruikte vergelijkingsgroep geeft geen resultaten. De analyses zijn ongeldig ten gevolge van een negatieve dispersiefactor. In tweede instantie wordt een analyse uitgevoerd met een manueel ingevoerde dispersiefactor die gevarieerd wordt van 0 tot oneindig. In alle berekeningen vinden we steeds bij ongeveer de helft van de wegen een stijging, en bij de andere helft een daling. In de meest waarschijnlijke situatie (dispersiefactor = 0,37) vinden we niet-significante stijgingen van 6% voor alle ongevallen en van 8% voor de letselongevallen.
In het geval waar we de vergelijkingsgroep het minst laten meespelen in de berekening van de effectiviteiten (dispersiefactor = ), vinden we niet-statistisch significante effectiviteitindices van 0,90 (alle ongevallen) en 0,96 (letselongevallen). Op het eerste gezicht een daling van het aantal ongevallen; echter onbeslist aangezien niet statistisch significant.

Het enige statistisch significant resultaat is de meta-analyse van de onderzoekslocaties met alle ongevallen en een dispersiefactor 0. Het resultaat van deze meta-analyse is een toename met 47% van het totale aantal ongevallen na de invoering van een snelheidswijziging van 90 naar 70 km/u. Een dispersiefactor met waarde 0 wil echter zeggen dat vooral de vergelijkingsgroep de doorslag geeft in de berekeningen en de voorgeschiedenis van de onderzoekslocaties genegeerd wordt. Dit is een zeer onwaarschijnlijke situatie.
Als we niet gebruik maken van een vergelijkingsgroep, en dus niet corrigeren voor regressie naar het gemiddelde en de trend, vinden we op basis van een gewone voor-na studie niet-significante stijgingen van 26% voor het totaal aantal ongevallen en 19% voor het aantal letselongevallen.
Op basis van voor deze studie beschikbare data kunnen we geen algemene trend geven van de effectiviteit van een snelheidsverlaging van 90 naar 70 km/u op Vlaamse gewestwegen. Verder onderzoek wordt aanbevolen.


5.3 Bespreking en conclusies

Uitgaande van de meest waarschijnlijke situatie (zowel regressie naar het gemiddelde als historiek van de betrokken plaats meegenomen, geconcretiseerd in dispersiefactor = 0,37) en een niet erg betrouwbare vergelijkingsgroep, dan vinden we dat ongeveer de helft van de locaties een effectiviteitindex heeft groter dan 1,00; de andere helft kleiner dan 1,00. Bovendien ligt de effectiviteitindex van de meta-analyse (1,08) dicht bij 1,00 en is hij statistisch niet significant. De conclusie hieruit is dat alle wijzigingen in het aantal ongevallen tussen de voor- en naperiode op toeval kunnen berusten.
zie ook p 26-27,...  veel blabla niets boem-bewezen, wel een r€ukje, imho.
« Laatst bewerkt op: maandag 09 december 2013 - 22:55:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #1 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 20:13:43 »
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131209_00879129
Vlaanderen een voorbeeldregio maken in 2020 volgens Crevits, gaat ze er dan vanuit dat het land tegen dan gesplitst is?
Maar goed ze mag snelheid en wat dan nog aanpakken, als ze het verkeer in een hoekje blijft duwen dan staat alles op losse schroeven, ze moet de mensen mee krijgen.
Verder mag ze ook de wegen zelf blijven aanpakken en misschien nog wel meer dan nu.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #2 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 20:14:23 »

Offline e49Memling

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 983
  • Geslacht: Man
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #3 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 20:21:32 »
Het land met de laagste maximum snelheden, maar met het hoogste aantal steenezels in het verkeersbeleid.

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 09 december 2013 - 22:51:02 »
Die 120 > 90 km/u is al even ridicuul. Als voorbeeld denk ik direct aan de Noord Zuid verbinding (Hechtel, Overpelt, ..), quasi een snelweg en dan 90 km/u willen afdwingen? ::)

Dat is een echte autoweg 2+2 veilige-middenberm zonder gelijkvloerse kruisingen die zouden er niet onder vallen (ik heb het VTM nieuws gevolgd, die geciteerde tekst klopt niet).

Wel de 120-expresswegen of de zeldene stukken 2+2-middenberm waar nog 120 km geldt, bvb de N80 Hasselt-St-Truiden met kp/verkeerslichten wordt dan volledig 90 kmh gemaakt ipv 120/90, telkens 90 vóór de verkeerslichten (op 120 kmh kan men de oranjefase niet instellen).
« Laatst bewerkt op: maandag 09 december 2013 - 23:02:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 07:24:59 »
Ooit komt het ervan (januari 2014 al ?), ze zullen wel nog meer geld nodig hebben...  :-X

Citaat
http://nieuws.vtm.be/binnenland/71166-trager-rijden-op-vlaamse-wegen
We moeten binnenkort in Vlaanderen misschien een stuk trager rijden. Volgend jaar wordt Vlaanderen bevoegd voor de verkeersregels. Zowat alle specialisten pleiten ervoor om de maximumsnelheid dan te verlagen van 90 tot 70 per uur op gewestwegen en van 120 tot 90 op autowegen - ook wel 2|+|2-expreswegen genoemd. Het gaat dus niet om de autosnelwegen en autowegen.
Geciteerde aangepast, ik heb de uitleg op het VTM-nieuws gevolgd

Soek de vaudt in het VTM-filmpje op 1:33.  Als de rijrichtingen van elkaar gescheiden worden door wegmarkeringen, is bij mijn weten de maximum toegestane snelheid 90 en géén 120.

(tenzij die doorlopende streep daar omwille van de dikte iets anders dan wegmarkeringen moet voorstellen, maar dan kunnen ze bij VTM wel héél slecht tekenen).
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013 - 07:52:13 door bert.covens »
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline bert.covens

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.690
  • Geslacht: Man
  • May we ? Mais oui !
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 08:11:47 »
En ach, vroeg of laat wordt Belziek wel weer op de vingers getikt door Europa.  Is nu bvb al het geval geweest omdat ze in Wallonië onder een F107 géén onderbord met welbepaalde uren aanbrengen, terwijl in Vlaanderen er doorgaans een onderbord met een uur-aanduiding bijstaat.  (van 19u tot 6u dacht ik).
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet.   Jeroen Boone

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 08:34:59 »
Dan zijn ze in Europa nog zotter, wat was hun motivatie om ons daarvoor te veroordelen?
Ik zie er eerlijk gezegd geen fout in.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 10:43:53 »

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 10:48:00 »

Offline jo

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.299
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 11:09:05 »
Nee niet de snelheid maar dat onderbord is het probleem denk ik.
Maar voor mij en voor vele wel ondubbelzinnig leesbaar als : dan wel, dan niet.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 11:20:29 »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 11:21:10 »
Dat is een echte autoweg 2+2 veilige-middenberm zonder gelijkvloerse kruisingen die zouden er niet onder vallen (ik heb het VTM nieuws gevolgd, die geciteerde tekst klopt niet).

Wel de 120-expresswegen of de zeldene stukken 2+2-middenberm waar nog 120 km geldt, bvb de N80 Hasselt-St-Truiden met kp/verkeerslichten wordt dan volledig 90 kmh gemaakt ipv 120/90, telkens 90 vóór de verkeerslichten (op 120 kmh kan men de oranjefase niet instellen).

Aan de kust is er ook zo eentje, E34/N49 geloof ik. 120 km/u behalve aan de lichten.

Benieuwd wie correct zit, alle kranten nemen in ieder geval je eerste post over en dat zou dan niet volledig kloppen.
Ben ik nog niet duidelijk genoeg ? De kranten zeggen toch hetzelfde als ik schreef (ttz na aanpassing).
Ik heb Het Belang van Limburg papieren versie naast me: de klassieke 2x2 met middenberm wordt 90 kmh ipv 120 kmh (zie artikel 11.2.1.b).
Citaat
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
Ik denk niet dat een autoweg 2x2 veilige midenberm zonder gelijkvloerse kruisingen[/u] hé of bord F9 waar nog andere voorwaarden gelden (Art 22 #) daaronder gaat meetellen.
Aan de Noord-Zuid staan die F9´s. Aan de N80 niet.

verder citeer ik lettelrlijk uit Het Belang, wat me 100% overtuigd dat de autowegen-F9 er zeker niet bijhoren: (lees goed)
Citaat
Afhankelijk van het wegbeeld, de omgeving en de wegfunctie zijn afwijkingen naar boven of onder mogelijk.
Hiervoor moet een duidelijke handleiding met eenduidige uitzonderingsgronden worden opgesteld.
Afwijkingen worden altijd in samenspraak met de wegbeheerder en de politie genomen.

Er wordt ten zeerste aanbevolen dat gemeentepersoneel en verkeersdiensten van de lokale politie zich laten bijscholen inzake verkeersreglementering.
[...]

90 kmh op een 2+2-autoweg zonder gelijkvloerse kruisingen is toch te zot voor woorden, zelfs daar kan men dan een vrachtwagen aan 90 kmh niet reglementair inhalen.
Ik vraag me dan af waarom ze zo dure brede autowegen dan aangelegd hebben met geluidsschermen, op- en afritten, al die vangrails, en dan mag je er maar even snel op rijden als op een 1+1 tweerichtingsweg ?  :o  Zie ook art 22 hieronder:  

Citaat
Artikel 22. Verkeer op autowegen

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.

22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.
Citaat
21.4. Op autosnelwegen is het verboden :

1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.

21.6. Op autosnelwegen zijn verboden :

1° stoeten, betogingen en samenscholingen;
2° reklametochten;
3° technische proeven met prototypes van voertuigen;
4° sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden;
5° de verkoop of het te koop aanbieden van enig voorwerp, behoudens toelating van de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of van zijn gemachtigde
.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013 - 11:32:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Rafael

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 2.499
  • Geslacht: Man
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 11:29:02 »
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013 - 11:31:26 door Rafael »

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: Naar algemene 70/90 kmh in Vlaanderen? .. dan officieel traagland van de EU.
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 10 december 2013 - 11:33:53 »
Ben ik nog niet duidelijk genoeg ? De kranten zeggen toch hetzelfde als ik schreef (ttz na aanpassing).

Jij bent duidelijk genoeg, de online kranten niet, zie de 3 aangehaalde artikels. Enfin, 1 artikel, 3 kranten.

De Vlaming leest:

Citaat
De organisaties stellen onder meer voor de maximumsnelheid op wegen met 2x2 rijstroken en een middenberm te verlagen tot 90 kilometer per uur in plaats van de huidige 120 kilometer per uur.

Geen sprake van een al dan niet autoweg, enkel een 2x2 met middenberm. De doorsnee vlaming gaat dan -imo- alle 2x2's met middenberm daar onder rekenen m.u.v. snelwegen.

Ik lees in mijn papieren krant:
Citaat
Afhankelijk van het wegbeeld, de omgeving en de wegfunctie zijn afwijkingen naar boven of onder mogelijk.
Hiervoor moet een duidelijke handleiding met eenduidige uitzonderingsgronden worden opgesteld.
Afwijkingen worden altijd in samenspraak met de wegbeheerder en de politie genomen.
 ;)

Ik begrijp de context alleszins zo, ze willen:
- wegen zoveel mogelijk uniform maken qua Vmax dus geen "om de haverklap veranderende Vmax":
duur aangelegde autowegen hebben dat niet.
- zoveel mogelijk borden uitsparen:
de huidige autowegen hebben in de regel geen afwijkende C43, daar valt niets uit te sparen.

Dus ´bij 90´ gaat zeer wslk enkel om de vele 2x2-expresswegen die nu vol met 90- en 70-borden beplant zijn omdat de Vmax daar afwijkt van de algemene 120 km volgens art. 11.2.1.b.

Bij ´de 70´ gaat het om deze wegen:
Citaat
2° tot 90 km per uur :

a) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting en de rijrichtingen gescheiden zijn door wegmarkeringen;
b) op de andere openbare wegen.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing;

Al dan niet met een afwijking naar boven of onder, wie weet voeren ze uniform 80 kmh in op bepaalde lange stukken.
Uniform 100 kmh is natuurlijk ook mogelijk op bepaalde 2x2-middenberm lange stukken.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013 - 12:01:12 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I