Dat is een echte autoweg 2+2 veilige-middenberm zonder gelijkvloerse kruisingen die zouden er niet onder vallen (ik heb het VTM nieuws gevolgd, die geciteerde tekst klopt niet).
Wel de 120-expresswegen of de zeldene stukken 2+2-middenberm waar nog 120 km geldt, bvb de N80 Hasselt-St-Truiden met kp/verkeerslichten wordt dan volledig 90 kmh gemaakt ipv 120/90, telkens 90 vóór de verkeerslichten (op 120 kmh kan men de oranjefase niet instellen).
Aan de kust is er ook zo eentje, E34/N49 geloof ik. 120 km/u behalve aan de lichten.
Benieuwd wie correct zit, alle kranten nemen in ieder geval je eerste post over en dat zou dan niet volledig kloppen.
Ben ik nog niet duidelijk genoeg ? De kranten zeggen toch hetzelfde als ik schreef (ttz na
aanpassing).
Ik heb Het Belang van Limburg papieren versie naast me: de klassieke 2x2 met middenberm wordt 90 kmh ipv 120 kmh (zie artikel 11.2.1.b).
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.
Ik denk niet dat een autoweg 2x2 veilige midenberm zonder gelijkvloerse kruisingen[/u] hé of
bord F9 waar nog andere voorwaarden gelden (Art 22 #) daaronder gaat meetellen.

Aan de Noord-Zuid staan die F9´s. Aan de N80 niet.
verder citeer ik lettelrlijk uit Het Belang, wat me 100% overtuigd dat de autowegen-F9 er zeker niet bijhoren: (lees goed)
Afhankelijk van het wegbeeld, de omgeving en de wegfunctie zijn afwijkingen naar boven of onder mogelijk.
Hiervoor moet een duidelijke handleiding met eenduidige uitzonderingsgronden worden opgesteld.
Afwijkingen worden altijd in samenspraak met de wegbeheerder en de politie genomen.
Er wordt ten zeerste aanbevolen dat gemeentepersoneel en verkeersdiensten van de lokale politie zich laten bijscholen inzake verkeersreglementering.
[...]
90 kmh op een 2+2-autoweg zonder gelijkvloerse kruisingen is toch te zot voor woorden, zelfs daar kan men dan een vrachtwagen aan 90 kmh niet reglementair inhalen.
Ik vraag me dan af waarom ze zo dure brede autowegen dan aangelegd hebben met geluidsschermen, op- en afritten, al die vangrails, en dan mag je er maar even snel op rijden als op een 1+1 tweerichtingsweg ?

Zie ook art 22 hieronder:
Artikel 22. Verkeer op autowegen
22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.
22.2. De bepalingen van artikel 21.4. en 21.6. gelden op de autowegen.
21.4. Op autosnelwegen is het verboden :
1° de dwarsverbindingen te gebruiken;
2° te keren;
3° achteruit te rijden of te rijden in de tegenovergestelde rijrichting;
4° een voertuig te laten stilstaan of te parkeren, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.
21.6. Op autosnelwegen zijn verboden :
1° stoeten, betogingen en samenscholingen;
2° reklametochten;
3° technische proeven met prototypes van voertuigen;
4° sportwedstrijden, inzonderheid snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden;
5° de verkoop of het te koop aanbieden van enig voorwerp, behoudens toelating van de Minister tot wiens bevoegdheid het beheer van de autosnelwegen behoort of van zijn gemachtigde
.