Auteur Topic: kinderen in de auto  (gelezen 1965 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JC

  • Administrator
  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 4.102
  • Geslacht: Man
kinderen in de auto
« Gepost op: maandag 16 december 2013 - 09:51:04 »
Ik plan een wintervakantie met de kinderen naar Oostenrijk. Het is dan erg gezellig op de achterbank met mijn dochter van 7, zoon van 4 en zoontje van 10 maanden. Onder normale omstandigheden kan ik al zeker de oudste 2 bezig houden met de DVD-schermen (prima investering!). De jongste kan ik wel enkele uren laten slapen, maar 8 à 12 u wordt een uitdaging.

Ik speel ergens met het idee om één van de oudsten in een gepaste kinderzit vooraan te zetten. Nu vraag ik me af of dit toegelaten is in Duitsland en Oostenrijk. Ik kan natuurlijk zelf in de Duitse en Oostenrijkse verkeerswetgeving duiken, maar ik hoopte dat iemand dat hier als parate kennis heeft.  :)
Het voordeel hiervan is natuurlijk dat ik mijn vrouw op de achterbank naast de baby kan zetten zodat zij de baby indien nodig kan kalmeren. Natuurlijk wordt het reisschema aangepast en worden er meer rustpauzes voorzien, maar het is toch handig om stressvrij te rijden. Ik heb geen zin om het vorige record "aantal km met krijsende baby op de achterbank" van mijn dochter te verbeteren (82 km).
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline Michel

  • Meer dan expert
  • *****
  • Berichten: 5.571
Re: kinderen in de auto
« Reactie #1 Gepost op: maandag 16 december 2013 - 20:19:51 »
Met het passende voorgeschreven kinderzitje (~ 15-25 kg ?) geen probleem, wel de airbag aan die kant uitschakelen (richtlijnen autoconstructeur uit boekje).
Ook de zetel in de achterste stand zetten of tenminste "zo ver mogelijk".

Sommige autoconstructeurs raden het af relatief grote kinderen vooraan (in een kinderzitje) te zetten, maar er is #geen verbod van de wetgever.


Citaat
http://www.adac.de/infotestrat/ratgeber-verkehr/kindersicherheit/kindersitzberater/praxis/integration-airbag-antwort-9.aspx.aspx

Nach vorne gerichtete Kindersitze dürfen in den meisten Fällen auch auf dem Beifahrersitz montiert werden, er muss jedoch hierbei in die hinterste Position geschoben sein.

Es gibt jedoch Fahrzeughersteller, die den Beifahrersitz wegen möglicher Gefahren durch eine Airbag-Auslösung generell für die Kindersicherung nicht empfehlen (z. B. BMW, Volvo, Opel bei Seitenairbag). # Der Gesetzgeber sieht aber für vorwärtsgerichtete Kindersitze auf dem Beifahrersitz keine Einschränkungen vor. Dennoch sollten die Warnhinweise am Kindersitz und in der Fahrzeug-Bedienungsanleitung beachtet werden.

*/*-wetgeving via: http://de.wikipedia.org/wiki/Kindersitz  ook de grootte naar ECE-44-xx, ik tip op klasse II, of II-III kan ook
Citaat
Geeignet sind die Kindersitze, wenn diese dem Gewicht und der Größe des Kindes entsprechend ausgeführt sind. Nach ECE Nr. 44 unterscheidet man

Klasse 0: bis zu einem Gewicht von 10 kg (entgegen der oder quer zur Fahrtrichtung ausgeführt)
Klasse 0+: bis zu einem Gewicht von 13 kg (entgegen der Fahrtrichtung ausgeführt)
Klasse 0+–I: von Geburt bis 18 kg (gegen Fahrtrichtung, oder ab 9 kg in Fahrtrichtung)
Klasse I: von 9 bis 18 kg (in oder gegen Fahrtrichtung)
Klasse II: von 15 bis 25 kg (zumeist in Fahrtrichtung)
Klasse II–III: von 15 bis 36 kg (in Fahrtrichtung)
Klasse III: von 22 bis 36 kg (nur Sitzerhöhung in Fahrtrichtung)
Klasse I–III: von 9 bis 36 kg

Wetgeving D:  12 j */*150cm
http://www.gesetze-im-internet.de/stvo_2013/__21.html

Wetgeving A: 14 j */* 150 cm
http://www.autokindersitz.at/content/index.php?option=com_content&view=article&id=93:verkehrsministerium-erhoeht-schutz-fuer-kinder-im-auto&catid=4:aktuelles&Itemid=13
http://www.autokindersitz.at/content/images/stories/pdf_und_sonstige_dateien/kfg106.pdf

**Blijkbaar bestaat er ook een I-size norm sinds september 2013, nope vals alarm alleen voor de kleinste kinderen tot 4 jaar (Isofix):
Citaat
http://autostoeltjes.veiligheid.nl/autostoeltjes/content/europese-norm

** ECE-label
Volgens de wet moet een autostoeltje goedgekeurd zijn volgens de veiligheidseisen van de Europese norm: R44 of i-Size.
Voor de R44-norm is dit te zien aan het (meestal) oranje label wat op de autostoel bevestigd is. De verschillende nummers en codes op het label geven aan wat voor stoel het is.

ECE R44/04 dit nummer geeft aan volgens welke versie van de ECE 44 norm het autozitje is getest. In dit geval staat er ECE 44/04 dat betekent dat het stoeltje van na 2005 is. ECE 44/03 is van na 1995. Er bestaan oudere autozitjes met een cijfercode 44/02, deze zitjes mogen sinds 2006 niet meer gebruikt worden.
universal geeft aan voor welke auto’s het stoeltje geschikt is, ‘universeel’ is in principe geschikt voor iedere auto met driepuntsgordels, semi-universeel heeft specifieke eisen aan de auto, bijvoorbeeld ISOFIX en het zitje kan ook specifiek voor bepaalde auto's gekeurd zijn.
9-18 kg De gewichtsgroep, in dit geval voor een kind tussen de 9 en 18 kg
E4 In de cirkel staat is de code voor het land waar het zitje volgens het ECE reglement is goedgekeurd (E4 staat voor Nederland, 1 voor Duitsland, 3 voor Italië, 6 voor België, 11 voor Engeland) Alle codes zijn toegestaan in heel Europa.
04443562 is het goedkeuringsnummer; de eerste twee cijfers geven net als het ECE nummer aan volgens welke versie van de ECE 44 norm het autozitje is getest.

Nieuwe i-Size-norm

Waarschijnlijk in spetember 2013 wordt de nieuwe norm voor autostoeltjes, I-size, van kracht. Bij deze nieuwe stoeltjes worden kinderen niet langer op gewicht, maar op lengte ingedeeld en rijden ze langer achteruit mee. De eerste auto's die I-size-ready zijn en de eerste stoeltjes komen vanaf eind 2013 op de markt. Lees hier meer over i-Size **
**
Citaat
http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autostoeltje/extra/isize/

Wat zijn i-Size kinderzitjes?
Logo van I-size standaardi-Size kinderzitjes voldoen aan de nieuwe i-Size norm. Ze kunnen worden beschouwd als de volgende generatie isofix-zitjes, en zijn te herkennen aan een nieuw goedkeuringslabel: UN-ECE R44 maakt plaats voor UN-ECE R129. i-Size zorgt voor betere bescherming en meer gemak.

Het eerste i-Size kinderzitjes is eind 2013 verschenen (eerste indruk Maxi-Cosi 2wayPearl), de eerste auto's met 'i-Size ready' zitplaatsen volgen daarna.

Belangrijkste kenmerken:

i-Size zitjes kun je plaatsen op iedere zitplaats in een auto met een i-Size label
. Je klikt ze aan de daar aanwezige isofix-bevestigingspunten.
De klasse-indeling is niet meer op gewichtsgroepen gebaseerd, maar op minimale en maximale lengte van het kind; net als kledingmaten. Dat is duidelijker voor ouders dan gewichtsaanduidingen.
i-Size kinderzitjes zijn beschikbaar voor kinderen tot circa 3,5-4 jaar oud, zeg maar de groep 0+ en groep 1 zitjes in de voorgaande norm (UN-ECE/R44). i-Size heeft betrekking op isofix-stoeltjes waarbij je het kind niet met de autogordel vastzet, maar met harnasje of vangtafeltje.

Belangrijkste verbeteringen:

i-Size kinderzitjes moeten kinderen tot ze minimaal 15 maanden oud zijn (voorheen 9kg, dat is vaak minder dan een jaar) achteruitkijkend kunnen vervoeren. Dat is veiliger, vooral voor kleine kinderen omdat daarvan het hoofd relatief zwaar is en de nek nog niet zo sterk. Als zij achterwaarts rijden, wordt hun hoofd en rug in de zitting van het autostoeltje gedrukt bij een frontale botsing. i-Size stoelen zijn goedgekeurd om kinderen in elk geval tot 15 maanden en 71 centimeter achterwaarts te vervoeren.
De auto en het zitje zijn beter op elkaar afgestemd; de autokant is universeler gemaakt. Daardoor hoef je als ouder minder uit te zoeken, zoals het checken van lijsten, om te kijken welk isofix-zitje in welke auto mag.
Bovendien is de bevestiging van kinderzitjes met de autogordel een nauwkeurige klus. Veel mensen hebben hier moeite mee hebben terwijl een niet correct bevestigd autostoeltje veel minder of zelfs geen bescherming biedt vergeleken met een goed bevestigd autostoeltje. i-Size autostoelen zijn eenvoudiger te bevestigen waardoor de kans op fouten kleiner is.
In de nieuwe norm is een botsing van opzij opgenomen, die ontbreekt nog in de voorloper (UN-ECE R44).

Hoe zit het met de huidige/oudere ECE/R44-norm? [...]
« Laatst bewerkt op: maandag 16 december 2013 - 20:48:58 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I