Auteur Topic: voorrang  (gelezen 7904 keer)

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: voorrang
« Reactie #15 Gepost op: maandag 20 januari 2014 - 19:01:08 »
VVR is 1 van de oudste regels die we in de wegcode hebben...

Idd toen quasi in landelijk gebied de paardenkarren nog tesamen met de zeldene automobielen op de weg verkeerden.

En aangezien VVR al niet meer kan werken als 3 vtg tegelijkertijd een T-kp naderen...
oplossing A - B- C  ;D

Ondertussen hebben we... ca 3,4 x afgelegde vtg-kilometers als in ... 1970. Hoog tijd toch eens over de VVR-kpn na te denken zou ik zeggen.  ;)
« Laatst bewerkt op: maandag 20 januari 2014 - 19:14:39 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #16 Gepost op: maandag 20 januari 2014 - 21:29:08 »
Ik begrijp wel niet waarom je VVR eerder zou goedkeuren in de BBK of zone 30.  Net daar zijn vaak smalle zijstraten met slecht zicht waar zelden iets uitkomt.  Daar de wegcode volgen wil zeggen dat je constant bijna moet stoppen voor mocht er toch eens net dan die sporadische auto uitkomen.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #17 Gepost op: maandag 20 januari 2014 - 21:37:36 »
Ik begrijp wel niet waarom je VVR eerder zou goedkeuren in de BBK of zone 30.  Net daar zijn vaak smalle zijstraten met slecht zicht waar zelden iets uitkomt.  Daar de wegcode volgen wil zeggen dat je constant bijna moet stoppen voor mocht er toch eens net dan die sporadische auto uitkomen.

- Vanuit 30 of 50 kmh vertragen valt natuurlijk veel gemakkelijker als vanuit 70 of zelfs 90 kmh.
- In de bbk is meestal geen zwaar verkeer (+5 t) toegelaten (behalve plaatselijk)
- In de bbk zijn in de regel veel meer zwakke weggebruikers (kinderen ook) die de weg oversteken (soms net achter het kp-hoekje), dikwijls spelende kinderen (bij goed weer), soms zelfs fietsende kinderen (zelfs vanaf 4 jaar, ik denk aan mijn woonomgeving)
enz...
In de strikte woonzones komt "vlotheid" echt op de allerlaatste plaats. Ttz door zo´n zone rijden doe je niet als je gehaast bent. Dan neem liever 50 % omweg en je zult nog sneller aankomen (en soms zelfs zuiniger gereden hebben, heb ik zelf uitgetest  ;))
« Laatst bewerkt op: maandag 20 januari 2014 - 21:44:55 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #18 Gepost op: maandag 20 januari 2014 - 21:46:43 »
Ik begrijp wel niet waarom je VVR eerder zou goedkeuren in de BBK of zone 30.  Net daar zijn vaak smalle zijstraten met slecht zicht waar zelden iets uitkomt.  Daar de wegcode volgen wil zeggen dat je constant bijna moet stoppen voor mocht er toch eens net dan die sporadische auto uitkomen.
Wel hier bij mij in het straat is zo'n situatie en ik ja elke keer pak ik daar mijn voorrang en 50% kans dat er daar weer ene vol in de remmen moet omdat hij zich  al voor die straat al aan het lanceren is naar het open stuk daarna waar ze toch nooit staan te flitsen, ben ik dan slecht?
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #19 Gepost op: dinsdag 21 januari 2014 - 14:47:31 »
De toegelaten snelheid daar betekent dat je nog redelijkerwijze kan stoppen en voorrang verlenen.
Op een 70 of zelfs 90 weg is dat een utopie ...

Het is er ook een middeltje om de snelheid wat in toom te houden .
Denk niet dat er anno 2014 nog velen zitten te wachten op snelwegen doorheen de BBK ?
Op KPen van wegen met sterk verschillende verkeersintensiteit is VVR uiteraard geen zinnige optie .

Je kan ook de VVR afschaffen zoals het UK feitelijk gedaan heeft
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #20 Gepost op: dinsdag 21 januari 2014 - 21:03:31 »
Citaat

Het misbruiken van VVR is gewoon pervers en even zinnig als bvb de autogordel of de helm verbieden. Je maakt alles nog gevaarlijker zodat mensen maar noodgedwongen trager gaan rijden.
In die zone's moet je opletten op zwakke weggebruikers maar ook op tegenliggers die vaak erg dichtbij rijden, geparkeerde auto's eveneens erg dichtbij, zebrapaden en vooral dat je niet te snel rijdt.
Die VVR hoeft daar echt niet nog eens bij, het is al gevaarlijk genoeg.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 11:38:40 »
Citaat

En om, door het telkens weer vertragen en versnellen, voor meer brandstofverbruik te zorgen. Kassa kassa: accijnzen, BTW, inkomensbelasting, enz.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 22 januari 2014 - 20:56:15 »
Citaat
Het misbruiken van VVR is gewoon pervers en even zinnig als bvb de autogordel of de helm verbieden.

Het misbruiken wel, maar er is IMHO niks mis met VVR op KP met ongeveer "gelijkwaardige" wegen.
Weg Wanbeheer.be

Offline Paprieka

• Expert
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 09:03:16 »
Ok toegegeven VVR is niet overal even erg: op sommige kruispunten kan het werken.  Maar in veel gevallen kan je volgens mij toch een hoofdbaan aanduiden dat eigenlijk voorrang zou moeten hebben.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 11:40:38 »
In de regel kan men stellen dat in de BBK waar bussen (De Lijn) hun rittenschema rijden het altijd voorrangswegen zijn (wegen waar bushaltes liggen).

Maar zelfs dat is helemaal geen zekerheid, in ons dorp alvast al niet.
http://goo.gl/maps/HZxAs T-kp deze doodlopende smalle weg (Vrenenweg) rechts die naar 1 huis leidt heeft VVR op alle verkeer op de secundaire "hoofdbaan Smeetshofweg 70 kmh", dus ook op het busverkeer en sowieso het allermeeste verkeer. Als er 1 auto per dag uit komt = 1 huis tov pakweg 1000 vtg + bussen op de "hoofdweg". Men moet daar sterk vertragen voor 1 spook per dag (struikgewas)
(ca 150 m verder ligt een bushalte, bovenaanzicht http://goo.gl/maps/GgCBB verkeer van Noord (vanuit centrum dorp) naar Zuid

Dit is overigens sinds het einde van de bbk het VIERDE kp VVR waar de Bus/dorpsverkeer VVR moet geven: http://goo.gl/maps/rMwV6
 tel maar de T-kp van N naar Z gereden... en dit over een afstand van 1 km of om de 250 m, het 5 VVR T-kp verder scrollen ligt in de bbk maar daar komt van rechts ook busverkeer en is gelijkwaardig.

Rij ik naar sommige andere gemeenten ziet men het doorgaans wel, ook binnen de bbk: http://goo.gl/maps/u5VLq

Besluit: de "aanmoedigingen" van de Vlaamse Overheid is niets waard, maar dat was te verwachten.
Zelfs wegbeheerswetten van 15 jaar oud (verhoogde inrichtingen) worden niet uitgevoerd.

Gemeentewegen maken 90 % van het wegennet uit.
http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/geen-voorrang-van-rechts-meer.aspx
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 januari 2014 - 12:14:59 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 11:45:45 »
Hier in de buurt hebben ze zo toch een aantal wegen aangepakt, in een paar jaar van 90 naar 50/uur teruggeschroefd.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 12:07:15 »
Hier in de buurt hebben ze zo toch een aantal wegen aangepakt, in een paar jaar van 90 naar 50/uur teruggeschroefd.
En wat met de VVR ?
© Koning Willem I

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 12:51:40 »
Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was ... .

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 12:53:34 »
Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was ... .
  ;D  was te denken.
© Koning Willem I

Offline Inazuma

• Meer dan expert
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 23 januari 2014 - 18:34:25 »
In de regel kan men stellen dat in de BBK waar bussen (De Lijn) hun rittenschema rijden het altijd voorrangswegen zijn (wegen waar bushaltes liggen).

Maar zelfs dat is helemaal geen zekerheid, in ons dorp alvast al niet.
Dat is nergens een zekerheid ... en in zones 30 of BBK helemaal niet.
Weg Wanbeheer.be