Je kunt 's avonds of 's nachts geen parking langs de autosnelweg oprijden, of er staan meer vrachtwagens in overtreding dan andere. Dikwijls zoals in dit geval: op de toegangsweg tot de parking, ze hebben nog niet eens de moeite genomen om te gaan kijken of er nog een reglementaire plaats vrij is.
Dat is een probleem die met de jaren, ondanks het protest van de toenmalige transportsector, steeds groter en groter geworden is en door de verschillende overheden, wegens gebrek aan kennis, steeds erger en erger word.
Er zijn tijden geweest dat een vrachtwagen enkel op straat kwam om te rijden/laden/lossen.
Tegenwoordig ben je nog maar half vertrokken en je moet al stoppen om geen monsterboete aan je been te hebben. Kijk er de tarieven maar op na. Ja ook diegene die je een maand of zelfs een jaar... wat zeg ik, zelfs 5jaar later nog kan krijgen.
De 40 uren week, later zelfs maar 38 meer.
De tijd dat de bewoner/eigenaar 's nachts of zelfs in het weekend uit z'n bed kwam was ook voorbij.
Tegenwoordig mag je al blij zijn als je geen hoop gedonder op je kop krijgt wanneer je midden in de dag ergens toekomt.
Toen werden de wegen, vooral in Vlaanderen dan, overal bezaaid met bordjes max. 3,5t of 7,5t en dergelijke. Dus een veilige slaapplaats zoeken in de buurt was ook al lang uit den boze.
Parkeerplaatsen die groot genoeg zijn voor vrachtwagens verdwijnen ook overal d.m.v bomen, boordstenen, bloembakken, rotsblokken, ... noem maar op.
Desondanks blijft het aantal vrachtwagens (noem het eerder mobiele magazijnen) maar toenemen.
Waar moet je er op den duur mee blijven?
Dit zijn er nog maar enkele van de vele oorzaken die ik opsom.
Sinds enkele jaren rijd Europa vol met mensen zonder West-Europees identiteitsbewijs die op, voor de overheid althans, onverklaarbare manier aan de nodige papieren zijn geraakt en zonder enige vorm van opleiding met een vrachtwagen (of wat ervoor moet doorgaan
KLIK) rond rijden.
Sommigen hebben zelfs nooit leren rijden met een fiets, laat staan een auto of vrachtwagen en dat word hier op onze wegen losgelaten.
Ikzelf, die dik 4 miljoen ongevalsvrije kilometers bijeen gereden heb in meer dan 20 jaar, kan zelfs geen C of CE voertuig meer huren om er de verhuis van de zoon mee te doen enkele weken geleden.
We hadden eigenlijk maar
deze gevraagd en het gebruik van de digitach zo gelaten want mijn kaart is vervallen. Mijn rijbewijs is er "oud" genoeg voor en kregen die mee met mijn BE.
C of CE is niet meer geldig omwille van de medische schifting.