Auteur Topic: botsabsorbeerders?  (gelezen 3444 keer)

Offline jo

• Meer dan expert
botsabsorbeerders?
« Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 02:26:20 »
Het Agentschap Wegen en Verkeer plant vanaf woensdag 12 februari bomen aan op de middenberm van de N16.

Over een zone van ongeveer 2 km tussen het kruispunt met de Hoogkamerstraat en het kruispunt met de N419 komen eiken in de middenberm.

Om de aanplantingen veilig te kunnen uitvoeren, gaat de linkerrijstrook tussen 9u en 16u dicht. De werkzaamheden zullen ongeveer 4 dagen duren.

De 96 nieuwe eiken zullen minder onderhoud vergen en worden zo aangeplant dat ze de verlichting niet kunnen hinderen.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline Michel

• Meer dan expert
Re: botsabsorbeerders?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 11:03:11 »
Bomen horen in het bos.
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 13:59:35 »
Bomen horen in het bos.

Ze horen heel zeker niet thuis in een middenberm waar ze de gevolgen van de ongevallen alleen maar zullen doen toenemen! Bomen aanplanten in de buurt van een weg kan dan wel weer nut hebben, natuurlijk zo lang er een zone wordt voorzien waar een auto zijn snelheid kan afbouwen in geval van nood. Bossen kunnen immers gebruikt worden als 'sink' voor fijn stof.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 14:40:37 »
Bomen horen in het bos.

Je kunt natuurlijk met even veel recht zeggen: auto's horen op de weg.

Bomen hebben bovendien dan nog de gewoonte om meestal te blijven staan waar ze geplant werden, en dus vrij voorspelbaar te zijn.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 11 februari 2014 - 15:02:25 »
Bomen langs de wegen maken toch van vele wegen zeer mooie wegen.

Maar dat speelt in België geen rol. Daar vinden ze niets mooier dan grauw, grijs en beton.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline Inazuma

• Meer dan expert
  • Figurant in schimmenspellen
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 12 februari 2014 - 10:42:20 »
Zelfs in Duitsland en Nederland begint men zich vragen te stellen bij bomen pal naast de weg, Jozef.
Hier plaatst men er BIJ ...

Je kan ook struiken plaatsen, zelfs winter-groene, die minder de neiging hebben om een misser-met-blikschade tot een dodelijk ongeval te promoveren.

Hoeveel was het ook al weer ?
1/3 dodelijke ongevallen tegen vaste hindernissen langs de rijbaan ?
Dan moet je er toch echt geen gaan bij plaatsen ...  ???

Dit is het zoveelste staaltje wegen-onveilig-maken van W&V.
Weg Wanbeheer.be

De overheid als verkeersovertreder

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 12 februari 2014 - 12:49:11 »
Zelfs in Duitsland en Nederland begint men zich vragen te stellen bij bomen pal naast de weg, Jozef.

Hier heeft men alvast nog geen plannen om de rotswanden en ravijnen langs de wegen te verwijderen.

Citaat
Je kan ook struiken plaatsen, zelfs winter-groene, die minder de neiging hebben om een misser-met-blikschade tot een dodelijk ongeval te promoveren.

Die zorgen niet voor welkome schaduw in de zomer.

Citaat
1/3 dodelijke ongevallen tegen vaste hindernissen langs de rijbaan ?
Dan moet je er toch echt geen gaan bij plaatsen ...  ???

Dan moet je er misschien in de eerste plaats voor zorgen dat er minder bestuurders de rijbaan verlaten. Dat is zelfs voor struiken beter.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 12 februari 2014 - 15:03:07 »
Die zorgen niet voor welkome schaduw in de zomer.
Schaduw is meestal niet welkom op de rijbaan zelf, als de bomen voldoende ver van de rijbaan staan geven ze daar schaduw waar het aangenamer is voor wandelaars en andere.

Zijn verkeersdoden in Bayern welkom door ongevalgevolgverhogende maatregelen ? Tiens.

Bomen hebben bovendien dan nog de gewoonte om meestal te blijven staan waar ze geplant werden, en dus vrij voorspelbaar te zijn.
Meestal...
Citaat
http://www.bgland24.de/bgland/ramsau/b305-ramsau-altersschwache-baeume-wurden-gerodet-3120664.html

Nach tödlichem Baumunfall: Rodung an der B305

Ramsau - Am 16. Mai ereignete sich ein Horrorunfall: Eine Buche begrub das Auto eines Paares unter sich. Nun wurden Maßnahmen zur Vorbeugung eines solchen Unfalls getroffen.

Ein Urlauberpaar war in Richtung Ramsau unterwegs. Gleichzeitig stürzte aus dem Steilgelände rechts neben der Straße eine Buche auf die Fahrbahn und begrub das Fahrzeug förmlich unter sich. Eine starke Windböe hatte den Baum vermutlich vom Stamm abgetrennt. Der Fahrer (72) hatte keine Chance mehr auszuweichen und verstarb noch an der Unfallstelle. Seine Beifahrerin (66) konnte schwer verletzt befreit werden.

Citaat
http://www.ace-online.de/fileadmin/user_uploads/Der_Club/Dokumente/Presse/2009/Jeder_Fuenfte_stirbt_am_Baum.pdf

Im Fokus: Baumunfälle

Eine Studie des ACE Auto Club Europa
Stand: Dezember 2009

1. Fazit
Seit 1995 hat sich die Anzahl der Baumunfälle auf Deutschlands Straßen von
knapp 25.000 auf etwa die Hälfte reduziert, die Zahl der verunglückten
Verkehrsteilnehmer sank im gleichen Maße. Kein Grund, sich zurück zu lehnen:
noch immer lässt jeder fünfte tödlich verletzte im Straßenverkehr an einem Baum
sein Leben.

Baumunfälle – der Tod droht am Wegesrand

Nicht einmal 4,4 Prozent der Verkehrsunfälle, die im vergangenen Jahr Opfer
forderten, waren mit einem Aufprall an einen Baum verbunden. Doch kann die
relativ geringe Anzahl nicht über die gravierenden Folgen hinwegtäuschen: Mehr
als jeder fünfte Unfalltote im Straßenverkehr ließ im Jahr 2008 an einem Baum
sein Leben, fast jeder zehnte Schwerverletzte wurde Opfer eines Baumunfalls.
Ondanks maatregelen naja in D is het "maar 1/5 op-een-boom-doden", en dat bij slechts 4,4 % "boomongevallen".
Wat helpen alle airbags en kreukelzones als een 30 kmh zijdelingse impact op een boom al dodelijk kunnen zijn ? (bron EuroNCAP)

Plant maar bomen bij op amper 1 m van de 70-90 kmh-rijbaan.  ::)  Goed om de verkeersdodencijfers op peil te houden (/sarcasme)
Aan de wegrand van deze weg: http://goo.gl/maps/BPsEU  heeft men nu jonge bomen én verlichtingspalen over de ganse lengte gezet er was zeker te weinig groen langs de weg, en de weg was niet gevaarlijk genoeg.  :o
Hier stonden al  een stukje jonge bomen http://goo.gl/maps/OQPuI  daar heeft men nu nog een viertal km bij gezet, tussenin nog de verlichtingspalen aan ene kant zodat het zeker prijs is.

Beieren doet het nog redelijk...
Citaat
http://www.rettungsdienst.de/nachrichten/die-meisten-baumunfalle-gibt-es-in-niedersachsen-13753

Die meisten Baumunfälle gibt es in Niedersachsen

Grafik: ACE

Stuttgart (ACE) – Immer noch ist jeder fünfte Verkehrstote in Deutschland das Opfer einer Baumkollision, obwohl die Zahl der Baumunfälle insgesamt sinkt. Das mit Abstand höchste Risiko, bei einem Unfall an einem Baum zu landen, besteht in Niedersachsen.
Dort passierten 2008 außerhalb geschlossener Ortschaften im Schnitt 95 Baumunfälle pro 1.000 Kilometer Straßennetz. Es folgen in der Häufigkeit solcher Unfälle das Saarland (75) sowie Brandenburg (74) und Sachsen (73). Das geht aus einer Studie hervor, die der ACE Auto Club Europa nach Auswertung von Daten des statistischen Bundesamtes am Mittwoch in Stuttgart veröffentlichte. Danach hat sich die Zahl der jährlichen Baumunfälle mit Personenschaden seit 1995 von knapp 25.000 etwa auf die Hälfte reduziert, entsprechend sank auch die Zahl der verunglückten Verkehrsteilnehmer. Doch die Gesamtbilanz bleibt erschreckend: Seit Einführung der „Baumunfallstatistik“ (1995) starben nahezu 22.000 Menschen durch Baumunfälle.
Im vergangenen Jahr (2008) kamen knapp 99 Prozent aller Opfer von Verkehrsunfällen mit dem Leben davon – jedoch nur, wenn kein Baum im Weg stand. Bei einem Baumaufprall hingegen erhöhte sich das Risiko einer tödlichen Verletzung gleich um ein Vielfaches. In Brandenburg beispielsweise ist jeder dritte Getötete im Straßenverkehr Opfer eines Baumunfalls. Im Bundesdurchschnitt sterben 20 Prozent der verunglückten Kraftfahrer bei einem Aufprall gegen einen Baum, teilte der ACE mit.

Baumunfälle vermeidbar

Der ACE sieht das größte Unfallvermeidungspotenzial auf außerörtlichen Landstraßen. Noch immer sind dort die meisten Opfer zu beklagen. Zudem ist die Zahl der Baumunfälle auf Landstraßen in den vergangenen Jahren am wenigsten zurückgegangen. Ein flächendeckendes Abholzen von Wäldern und Alleen entlang von Straßentrassen lehnt der ACE allerdings ab. Der Club befürwortet vielmehr, auf Nachpflanzungen am unmittelbaren Fahrbahnrand zu verzichten.
Laut ACE zeigt die Erfahrung, dass sich auch durch weitere verkehrstechnische Maßnahmen die Gefahr von Baumunfällen reduzieren lässt. Dazu gehören Schutzplanken, vor allem in Kurvenbereichen, die nicht nur Autofahrer vor der Begegnung mit dem Baum schützen, sondern auch Motorradfahrer vor Verletzungen bewahren. In Alleen und waldreichen Gebieten haben sich zudem Geschwindigkeitsüberwachungen sowie Überholverbote im Bereich besonders gefährlicher Streckenabschnitte bewährt. Allgemeine Tempolimits ohne Kontrollen verfehlen dagegen meist ihren Zweck, betonte der ACE.
Nu weet men ook een reden waarom Duitsland een topland is qua verkeersdodendaling.
Of nu weet men ook waarom Be eerder het tegendeel is. En dat van de bospoepers, laat de bomen in het bos.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 februari 2014 - 15:49:34 door Michel »
Geen land ter wereld is rijk genoeg om zich de weelde van slechte wegen te kunnen veroorloven
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 12 februari 2014 - 19:14:30 »
Schaduw is meestal niet welkom op de rijbaan zelf

De rijbaan kan daardoor inderdaad langer nat blijven.

Maar het zorgt er wel voor dat ik niet als een kreeft thuiskom als ik met open dak rijd.

Citaat
Meestal...
Citaat
http://www.bgland24.de/bgland/ramsau/b305-ramsau-altersschwache-baeume-wurden-gerodet-3120664.html

Nach tödlichem Baumunfall: Rodung an der B305

Ramsau - Am 16. Mai ereignete sich ein Horrorunfall: Eine Buche begrub das Auto eines Paares unter sich. Nun wurden Maßnahmen zur Vorbeugung eines solchen Unfalls getroffen.

Ein Urlauberpaar war in Richtung Ramsau unterwegs. Gleichzeitig stürzte aus dem Steilgelände rechts neben der Straße eine Buche auf die Fahrbahn und begrub das Fahrzeug förmlich unter sich. Eine starke Windböe hatte den Baum vermutlich vom Stamm abgetrennt. Der Fahrer (72) hatte keine Chance mehr auszuweichen und verstarb noch an der Unfallstelle. Seine Beifahrerin (66) konnte schwer verletzt befreit werden.

Ja, daar wist ik van, dat is op slechts enkele kilometers van hier bij ons.

Van meetaf aan stond zo goed als vast dat de gemeente Ramsau op die plaats zwaar het onderhoud verwaarloosd had, en wellicht aansprakelijk zal gesteld worden voor het ongeval. De dagen daarna heeft de gemeente Ramsau daar tientallen bomen geveld.

Waar er in België geen bomen langs de weg staan, zorgt de overheid er wel voor dat de mensen daar door andere tekortkomingen verongelukken.

Offline Michel

• Meer dan expert
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 12 februari 2014 - 20:01:05 »
Schaduw is meestal niet welkom op de rijbaan zelf

De rijbaan kan daardoor inderdaad langer nat blijven.
En plots aanvriezen...  (naargelang temperatuur en wind)

In elk geval maakt het bochtige wegen zeer verraderlijk als men ergens vreemd is en als het donker is (vb mensen die na het werk naar huis rijden, of na de sporttraining terugrijden).

Probleem is dat het in de winterperiode vroeg donker is en men soms van kurkdroge weg (overdag zon, maar wat te laag) naar een ijzelig weggedeelte (ook gedeeltelijk) wisselt zonder dat men het verwacht. Ook wind speelt een grote rol.

Ik heb daar toevallig jarenlang veel ervaring mee gehad (Sauerland). Gelukkig maar kon ik steeds dezelfde wegen nemen en kende ik de situatie uit mijn hoofd. Jij moet dat zeker kennen in nog meer bergachtig gebied.

Citaat
Maar het zorgt er wel voor dat ik niet als een kreeft thuiskom als ik met open dak rijd.
Permanent in de zon rijden is niets voor cabrio´s, wslk doe je (te) veel snelweg ?

Als ik wat langer in de zon moet rijden neem ik wat zonnecréme (factor 30), voor het hoofd een geschikte (ademende) pet.
Jij heb tenminste nog vol hoofdhaar.  ;)
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 februari 2014 - 20:32:57 door Michel »
© Koning Willem I

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 13 februari 2014 - 13:55:19 »
Probleem is dat het in de winterperiode vroeg donker is en men soms van kurkdroge weg (overdag zon, maar wat te laag) naar een ijzelig weggedeelte (ook gedeeltelijk) wisselt zonder dat men het verwacht. Ook wind speelt een grote rol.

Ik heb daar toevallig jarenlang veel ervaring mee gehad (Sauerland). Gelukkig maar kon ik steeds dezelfde wegen nemen en kende ik de situatie uit mijn hoofd. Jij moet dat zeker kennen in nog meer bergachtig gebied.

Zeker. Vooral als de zon laag staat, is het aan de oostkant van de bergen al vroeg donker.

Citaat
Permanent in de zon rijden is niets voor cabrio´s, wslk doe je (te) veel snelweg ?

Neen, vrijwel geen snelweg.

Ik heb ook geen cabrio. Het schuifdak van de Benz volstaat al. En de volrestauratie van onze Charly (2CV6 Charleston van 1986 die al 7 jaar stilstond in een schuur) duurt nog enkele jaartjes.

Offline jo

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 13 februari 2014 - 14:12:39 »
Hoezo de restauratie van een 2 PK duurt nog enkele jaren? Daar is nog zoveel voor te krijgen en het is niet echt moeilijk werk.
Steek je ook een nieuw chassis?
Geen idee hoe het met Duitsland zit maar in België heb je 4 verschillende gehomologeerde nieuw te verkrijgen chassis, waaronder een volverzinkt exemplaar.
Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je bek gaat, zijn ze te laat met strooien

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 13 februari 2014 - 16:25:47 »
Aha, de jo sleutelt ook graag aan oude karretjes...  :D

Hoezo de restauratie van een 2 PK duurt nog enkele jaren?

Inderdaad.

Ik wil dat hij beter wordt dan toen hij de fabriek verlaten heeft (wat niet moeilijk is inzake roestbescherming). Dat was de fabriek van Levallois op 26.03.1986 volgens het Citroën ORGA-nummer (want papieren heb ik er niet van).

Maar ik moet nog heel wat cursussen volgen om carrosseriewerk te leren.

Citaat
Daar is nog zoveel voor te krijgen en het is niet echt moeilijk werk.

Precies daarom begin ik met een geit. Maar als het God belieft, heb ik ook zin in een kever.

Citaat
Steek je ook een nieuw chassis?

Of dat nodig zal zijn, zal ik pas weten als de carrosserie er af is.

Citaat
Geen idee hoe het met Duitsland zit maar in België heb je 4 verschillende gehomologeerde nieuw te verkrijgen chassis, waaronder een volverzinkt exemplaar.

Dat is hier ook geen probleem.

Op mijn lijstje staan al volgende leveranciers:

- http://www.franzose.de/
- http://www.2cv-ersatzteile.ch/ (prijzen in Zwitserse frank)

Neem desgewenst gerust met mij contact op via e-mail om wat verder te babbelen: jozef.baum@haus-mittenwald.de  ;)