Er is geen directe relatie tussen een snelheidslimiet en het aantal en de ernst van ongevallen.
Zijn die "experts" dan nooit "naar school" geweest ?
Uit de literatuur blijkt duidelijk dat de ernst van een ongeval stijgt toe bij een stijging van snelheid. Hoe hoger de snelheid bij impact, hoe ernstiger het ongeval. Deze snelheid bij impact is vooral voor de zwakkere weggebruikers een kritisch element voor de ernst van de ongevallen. Voor de relatie tussen snelheid en het aantal ongevallen, of de kans om in een ongeval betrokken te zijn, ligt dit complexer: uit onderzoek is het niet geheel duidelijk in welke gevallen de absolute, dan wel relatieve snelheid van verschillende weggebruikers op een bepaalde wegsectie, bepalend is voor een ongeval en wat de invloed van weg- en omgevingsfactoren en de aanwezigheid van verschillende soorten weggebruikers daarin is.
Uit onderzoek is gebleken dat er tussen de snelheidslimiet en het aantal en de ernst van de ongevallen op een bepaald wegsegment, geen rechtstreekse relatie is (bv. FHWA, 1998; TRB, 1998; EU, 1999).
Snelheidsmanagement met matrixborden is natuurlijk ook tof moest het perfect werken én met realistische limieten.
Heeft iemand de laatste tijd goede ervaring gehad dat die matrixborden (bvb R1) nu perfect werken naargelang verkeer en weersomstandigheden ?
De snelheidslimiet is slechts één van de determinanten van de werkelijke snelheid die een bestuurder in bepaalde omstandigheden kiest. Voor deze keuze spelen verschillende factoren op vlak van infrastructuur, handhaving en educatie naast de snelheidslimiet een rol. Algemeen kunnen we stellen dat zonder specifieke maatregelen op vlak van handhaving en/of educatie de relatie tussen snelheidslimiet, snelheid en het aantal en de aard ongevallen sterk afhankelijk zal zijn van het geheel van weg- en omgevingskenmerken (TRB, 1998).
En qua max-capaciteit van een zeer drukke snelweg is tegenwoordig 100 kmh wslk het ideale compromis.
(moesten die "paniekerige" remtikkers er niet blijven tussenzitten, die te dom zijn vooruitziend te rijden).
NL heeft onlangs nog snelwegen -direct rond de steden- van 80 kmh naar 100 kmh gebracht omdat 80 kmh problemen gaf met een vlotte doorstroming.
Even de recente bron zoeken:
http://www.infopolitie.nl/verkeer/2449-130-kmh-vanaf-sept-2012-de-nieuwe-norm
Daarnaast gaat in juli 2012 op 4 van de 5 80 kilometerzones bij de grote steden de snelheid weer omhoog naar 100 kilometer per uur. Dit is mogelijk omdat de luchtkwaliteit in Nederland de afgelopen jaren sterk is verbeterd.
Ook blijkt uit eerdere evaluaties dat 80 kilometer kan leiden tot een slechtere doorstroming van het verkeer. Over de A20 bij Rotterdam neemt de minister dit jaar een besluit als het experiment met dynamische snelheden daar is afgerond.
Ik ben ook voorstander van matrixborden (met 5-7 parameters)... als ze perfect werken met een realistische limiet... en dat blijkt in Be niet... het mocht wslk geen geld kosten.