Voorlopig is de wet, hoe onvolledig, inefficient en verouderd ze ook is, in onze maatschappij, nog steeds één van de meest valide argumenten.
We moeten ons aan de wet houden maar dat maakt de wet zelf nog niet valide. Het maken en het bijhouden van wetten nog altijd mensenwerk en dus sluipen er helaas dientengevolge veel fouten in.
Nogmaals, het probleem is dat België een kunstmatige federatie is, daardoor is België practisch onbestuurbaar en worden veel wetten niet op tijd aangepast.
Ik heb er geen probleem mee als bepaalde licht-medische handelingen door redders worden verricht.
Om op een verantwoorde wijze een injectie te geven heb je natuurlijk wel iets meer nodig dan alleen maar de vaardigheid van het injecteren zelf.
Je zal eveneens perfect moeten weten wat je injecteerd; wat de structuurforumule en de fysiologische werking is van de stof die je injecteert, wat de pro- en de contraindicaties zijn, wat de minimale hoeveelheid is voor de gewenste werking en de maximale verantwoorde hoeveelheid is.
Kortom, er is veel kennis voor nodig per werkzame stof die je injecteert.
Hetzelfde geldt voor andere medische handelingen.
Nu zijn er onder de hoge redders voldoende capabele mensen die voldoende handig zijn en vaak ook een goede opleiding hebben gedaan. Ik schat in dat er zat redders zijn die in staat zijn om zonder al te veel problemen deze kennis op te doen en deze vaardigheden aan te leren.
Ik zou me goed in kunnen vinden als er een postredderscursus zou worden opgericht speciaal voor deze 'kleine' medische handelingen.
Dus: iedereen die al het diploma van hoger redder heeft en een minimaal opleidingsniveau (qua niveau en aard, je moet een beetje exact kunnen denken wat bijvoorbeeld een hogerejaars biologiestudent geschikter maakt dan een hogerejaars rechtenstudent) mag daar aan meedoen. Zo'n opleiding zou dan georganiseerd kunnen worden door artsen die bij voorkeur daarnaast ook aan het strand hebben gewerkt als hoger redder. Deze mensen weten goed welke problemen zich voortdoen en aan welke kennis en vaardigheden behoefte is.
Ik wil benadrukken dat dergelijke kleine medische handelingen wat mij betreft alleen maar verricht mogen worden door die mensen die dan deze vervolgcursus hebben gevolgd en dat deze vervolgcursus een voldoende hoog niveau zou moeten hebben, qua uren minstens gelijk aan die van de cursus hoger redder (60 uur).
De reden is duidelijke, een klein foutje kan zeer vervelende consequenties hebben.
Voor de cursisten kan het aantrekkelijk worden gemaakt om zo'n vervolgcursus te volgen, bijvoorbeeld doordat ze een grotere kans hebben op een job aan de kust of open water en door hun iets meer te betalen dan de 'gewone' hoge redder.
Een identieke redenering voor de bloednames door politieagenten. Een vervolgcursus voor geschikte kandidaten en dan kunnen ze het zelf doen, is nog goedkoper en practischer ook zonder dat er een verhoogd risico is.
Vind het trouwens wél tof dat jij als toekomstig arts daar zelf voor bent. Er zijn enkelen die helaas in de verkeerde commissies zetelen die er een wat conservatievere mening op nahouden.
Ik ben nu eenmaal een zeer integer iemand. Ik denk niet in hokjes, groepstermen of machtstermen. Helaas merk ik vaak dat ik tot een zeer kleine minderheid behoor
Waarom kan als verloning dan niet eenvoudig het genormeerd standaardloon voor een vergelijkbare functie in de Administratie genomen worden. Er zijn eigenlijk vrij veel ambtenaren (sommigen zeggen teveel ) in de Vlaamse gemeenschap die niet vinden dat ze onderbetaald worden ... Voor een zelfstandige die gewoon is meer te verdienen kan dat loon een beetje aan de lage kant liggen, doch ik zou de standaardvergoeding in de ambtenarij niet onmiddellijk als slaverij bestempelen. Komt er nog eens bij dat je als arts zeer zeer zeer zelden opgevorderd zult worden. Een paar kameraden van mij zijn artsen en zij getuigen dat als het (in Gent) twee of driemaal per jaar gebeurt het veel is. Over een gans jaar gezien, hoeveel van je zuurverdiende erelonen moet je daarvoor als arts inboeten ?
Is het dan écht de moeite waard om over die paar euro je zo druk te maken ?
Maar goed, laten we de verloning om wat het is, zoals ik het begrijp ligt het probleem eerder ik de mogelijkheid opgevorderd te worden om deel te nemen aan een gerechtelijk onderzoek. Een nieuwsflash: die mogelijkheid geldt voor ons allen! Maar voor een arts misschien iets meer als voor een postzegelverzamelaar. BBB, je kan nog steeds van opleiding wisselen hé, dankzij dit forum ken je de eventuele nadelen van arts te worden Tenzij je een zeer controversiele postzegelverzamelaar bent, natuurlijk.
Ik vind 2 of 3 keer per jaar toch behoorlijk vaak.
Inderdaad gaat het mij primair om het feit dat ik zelf bepaal waar ik werk, voor wie en voor welk loon. Ik ben eigen baas en geen eigendom van de overheid, al helemaal niet van zo'n surrogaat prutsoverheidje als in België het geval is. Ik heb niets tegen België hoor, enkel iets tegen de politiek.
Om een onbekende huisarts zijn darts-tv-avond niet te verstoren en hem op zijn gammele fietsje (sorry, het paste gewoon zo mooi in het beeld ) in zijn pyama doorheen de stromende regen over een drukke autosnelweg te kwellen, belasten we een dienst die wérkelijk levens redt met (laat ons het toegeven) een baggatel. Zonder denegrerend te willen doen, nogmaals: ik vind het schitterend dat mensen zich geroepen voelen om hun ganse leven met zieke (en zagende) mensen omgeven te zijn, écht, chapeau ! Bovendien nog de moed en het doorzettingsvermnogen hebben om dat vak te studeren, wetende dat er reeds een overaanbod aan huisartsen is, vind ik bewonderenswaardig.
Ik wil geen huisarts worden hoor
Ik kijk overigens liever naar de champions league als ik kan, en ik raad iedereen dringend af om mij dan te storen
Enneh...als je mij als arts ziet fietsen, dan wel in vlotte kleding op een mooie en vooral snelle mountainbike.
Wil je mij soms depressief maken?
Een overaanbod is betrekkelijk, dat komt en gaat in elke sector. Zagende patiënten, daar heb ik ook een hekel aan. Het is een tragisch bekend feit dat zo'n beetje de helft van de 'patiënten' geen problemen hebben die een fysieke oorzaak hebben. Eenzame ouderen kan je bijvoorbeeld al wat sneller verwachten zonder medische reden.
Daar staat weer tegenover dat je mensen die echt fysieke problemen hebben soms van hun probleem kan afhelpen. Het is niet de ziekte waar je aandacht voor moet hebben, het is het perspectief van verbetering wat centraal moet staan. Je moet niet zagen over risico's maar enthausiasmeren over opportunities. Met zo'n houding wordt je minder snel depressief en krijg je meer resultaat
Het halfvol/halfleeg glas verhaal.
Je haalt nu 2 zaken door elkaar. Artsen worden als moderne dwangarbeider gesommeerd om een routineklusje te doen wat elke arts en verpleegster kan uitvoeren
Een arts wordt gevorderd om te doen wat een andere arts ook kan ? Dit gaat boven mijn petje...
Je haalt mijn tekst uit het verband doordat je maar een klein deel citeert. Bibi, lees nog eens de hele tekst, dan volg je het waarschijnlijk beter.
Let eens goed op jouw zin. Een arts wordt gevorderd om te doen wat een andere arts ook kan.
Hier zit nogal een tegenspraak in met jouw eigen argument
Jij gebruikt als legitimatie voor de vordering dat de overheid soms afhankelijk is van individuen die een unieke combinatie van kennis, vaardigheden en ervaring hebben.
Op het moment dat er in een stad honderden tot duizenden mensen zijn die zo'n kunstje kunnen vervalt dus jouw legitimatie voor de vordering.
Dat is het punt.
Ik vermoed echter dat de artsen op spoed zeker zo belangrijk in onze maatschappij. Als ik moet kiezen tussen een arts-die-darts-kijkt te storen of een arts-die-net-aan-t-toenaaien-is; weet ik het in ieder geval. Misschien toch den polies ?
Spoed?
Welnee, daar is geen spoed bij hoor.
Gewoon bij de bloedbank. Zo noemen ze dat in Nederland. Ik zal eens uitleggen hoe het werkt.
Studenten geneeskunde moeten handigheid krijgen in de bloedname, dus laten ze die arme studenten een week of een paar weken daar werken. Deze jongens en meisjes doen niets anders dan de hele dag bloed nemen. Ze werken met een paar mensen tegelijk en alle patiënten van wie bloed genomen moet worden voor een operatie of controle (niet die van de huisarts natuurlijk) gaan langs deze bloedbank.
De studenten moeten daar staan voor hun opleiding en kunnen in een later stadium een centje bijverdienen in hun vrije tijd door deze job te doen. De delinquent kan dan wat mij betreft voorrang krijgen zodat de politie niet onnodig lang moet wachten.
Wie heeft daar wat van gezegd ? BBB, je bent een hopeloze romanticus !
Yep, hooopeloos
Feiten: Jij hebt met een Duits meisje onder de lakens gelegen.
Je woont en werkt in Duitsland.
Blijkbaar ben je dan voor jouw job in Duitsland gaan wonen en uit interesse en ben je daar pas een Duits meisje tegengekomen.
Mijn romantische ziel maakte daarvan dat je in Gent een Duitse schone bent tegengekomen en daarom in Duitsland bent gaan wonen
Hier heb ik advies van een huisarts nodig: 72,4kg bij een grootte van 1m80.
Het is vooral dat ik een hardvochtige hekel heb aan lopen, vraas ik
72,4/(1,8)
2=22,3.
Een keurig gewicht zou ik zo zeggen. Chapeau
Dan moet je wel een hele grote hekel hebben aan het lopen, want je typte in dat andere topic dat je slechts 8 km per uur loopt wat toch erg traag is voor iemand met jouw BMI die regelmatig zwemt.
Wat is dat met lopen dat zo veel mensen daar zo veel moeite mee hebben? Is dat iets mentaals of iets fysieks?
Just whondering.
Ja, vooral in Duitse meisjes !
En hoe zit het met de toekomstige Nederlandse artsinnen ?
En onze vrachwagenchauffeur ? Waarom is die verhuisd ? Vlaamsche Schonen ?
Momenteel geen lief.
Er zijn best schone meisjes hier in Vlaanderen maar bij mijn studie moet je goed zoeken om ze tegen te komen
Als ik dat van te voren had geweten...