Auteur Topic: Dokter krijgt boete met uitstel na weigering bloedafname automobilist  (gelezen 26473 keer)

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Geslacht: Man
  • Viva Bavaria !
Dokter krijgt boete met uitstel na weigering bloedafname automobilist
« Gepost op: maandag 17 juli 2006 - 17:14:06 »

Krantenartikel of link ernaar verwijderd op verzoek van REPROCOPY.

Het ligt evenwel niet in onze mogelijkheden om een versie van deze site waarop het verwijderde element nog wel voorkomt te verwijderen van de diverse webarchiefsites.

« Laatst bewerkt op: vrijdag 05 augustus 2011 - 01:07:13 door jozef »
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
Re: Dokter krijgt boete met uitstel na weigering bloedafname automobilist
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 12:38:02 »
Ik geef die arts groot gelijk. Inhoudelijk heeft hij een zeer valide argument. De taak van een arts is om een patiënt te helpen, als hij tegen de patiënt zijn wil bloed afneemt, wat een invasieve handeling is, wat dan leidt tot een straf dan helpt hij zijn patiënt niet tenzij het voor de patiënt een wakeupcall zou zijn maar dat acht ik toch erg onwaarschijnlijk.
De wetgeving is veroudert. Ik heb het al eerder gezegd; het is toch van de zotten dat een flik een arts kan vorderen  >:(
Dat de flikken maar gewoon vragen aan de arts ofdat hij bereid is dat te doen.
Een verpleegkundige kan overigens net zo goed of beter een bloedname doen dus het is mij een raadsel waarom ze dat artsen laten doen  ???
Een bloedname is geen vaardigheid waar je veel kennis voor nodig hebt, het is vooral een handigheidje wat je enkel goed leert beheersen door het veel te doen. Afhankelijk van de afdeling neemt een verpleegkundige even vaak of vaker bloedmonsters dan een huisarts.

Offline JC

• Administrator
  • Meer dan expert
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 19 juli 2006 - 13:35:26 »
Heeft het niets te maken met aansprakelijkheid ? Een arts kan wanneer er iets misgaat ingrijpen, een verpleegster heeft dat recht niet.

Ik heb ooit nog op een arbeidsgeneeskundige dienst gewerkt. De verpleegsters mochten er enkel injecties geven wanneer er een arts in het gebouw aanwezig was. Een keer hebben we daar te maken gehad met een shock na toediening van een griepvaccin, gelukkig was er inderdaad een arts in het gebouw.
"Once you have tasted flight, you will forever walk with your eyes turned skyward, for there you have been and there you always will long to be." Leonardo da Vinci, 1452-1519

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 20 juli 2006 - 06:40:59 »
Ik denk dat dat inderdaad de reden is.
Wat ik nu echt niet begrijp, ik weet dat ik het al eens gezegd heb, is waarom de politieagent dan niet gewoon eventjes met de verdachte naar het ziekenhuis toe gaat. Dan kan een goedkopere en vaak ook handigere verpleegkundige de bloedname doen en hoeft een arts niet te reizen, ik bedoel maar dat de huisartsen vaak belangrijker werk hebben dan zo'n klusje voor de politie op te knappen, je zal als kortademige asthmapatiënt maar een uur moeten wachten op jouw huisarts omdat hij een bloedname moet doen voor een alcoholcontrole.
In andere landen moet de politieagent gewoon naar het ziekenhuis.
Als ik in België huisarts zou worden dan zou ik gewoon de nummers van de politie blokkeren, dan kunnen ze me niet bereiken voor zo'n klus  ;D

Offline eliomys

• Gevorderde
Hmm, neen, ja en neen, ... zoals het antwoord op vele vragen ;-)
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 02 augustus 2006 - 15:04:12 »
Complexe isuues eisen complexe antwoorden, so bear with me please...

De Code van geneeskundige plichtenleer zegt hierover in Artikel 131 (Gewijzigd op 19 februari 1994):

De geneesheer die krachtens de wet van 15 april 1958 en van het koninklijk besluit van 10 juni 1959 betreffende de bloedproef met het oog op het bepalen van het alcoholgehalte, wordt opgevorderd, dient de gevraagde bloedproef te verrichten.

Hij mag zich aan deze verplichting slechts onttrekken :
1. wanneer hij een medische tegenindicatie tegen de bloedproef vaststelt of wanneer hij de redenen die de persoon aanvoert om zich aan de bloedproef te onttrekken, als gegrond erkent;
2. wanneer de betrokkene weigert zich aan de afname te onderwerpen. De bloedproef mag niet met geweld op de betrokkene worden toegepast;
3. wanneer de betrokkene één van zijn patiënten is, op voorwaarde dat de opvorderende overheid een beroep kan doen op een andere geneesheer.
De opgevorderde geneesheer moet altijd weigeren het klinisch formulier in te vullen of een klinisch oordeel te uiten nopens de staat van dronkenschap van de betrokkene, wanneer het één van zijn patiënten betreft.

Dat wil mijns inziens zeggen dat, puur juridisch de betreffende arts (voor zover ik de specifieke case ken), verplicht was. En hij dus door te weigeren de wet bewust verbroken heeft, waarvoor hij gestraft geworden is. Tot zover de letter van de wet, een open-and-schut-case voor de rechter zou ik zo zeggen.

Ik wil volgende er nog aan toevoegen: BBB zegt dat de arts inhoudelijk een ´zeer valide arument´ heeft. Dan komen we op het gevoelsmatige vlak, en da´s gevaarlijk, ik weet het: vooraf daarom mijn excuses als ik iemand op z´n tenen trap.

De arts zal volgens bovenstaande code vn geneeskundige plichtenlaar nooit een persoon tegen zijn wil een bloedproef opdringen of een ´invasieve handeling´ uitvoeren zoals BBB het noemt, noch kan een arts daartoe gedwongen of opgevordert worden.

De dronken bestuurder wordt enkel verplicht een bloedproef laten ondergaan door een daartoe opgevorderde geneesheer:
- in het geval de ademtest een alcoholgehalte van ten minste 0,22 milligram aangeeft per liter uitgeademde alveolaire lucht en een ademanalyse niet uitgevoerd kan worden; of:
- in het geval noch de ademtest noch de ademanalyse uitgevoerd konden worden en betrokkene zich blijkbaar bevindt  in de aan dronkenschap soortgelijke staat.

Dan nóg kan de dronken bestuurder niet gedwongen worden om zich aan een bloedproef te onderwerpen; meer zelfs: hij heeft zelfs het recht de ademtest of de ademanalyse te wijgeren ...
(hoewel hij dan zes uur na de vaststelling niet mag rijden - art. 60 par 3 en
een boete krijgt van 1100 tot 11000 Euro Art. 34 par 2 Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer).

Ik moet er dus vanuitgaan, dat wanneer een arts opgevorderd wordt om een bloedproef af te nemen dit op uitdrukkelijke vraag van de dronken bestuurder gebeurde om óf onder zijn boete uit te komen óf om tegen te werken, maar in ieder geval heeft de dronken bestuurder niet zélf gewijgerd een bloedproef laten uit te voeren ! Dat wil zeggen dat beide partijen: de overheid en de beklaagde een bloedproef wilden laten uitvoeren en de arts is dit geval de enige is die dit blokkeerde.

Zijn enige ´verdediging´ bestaat erin dat hij door zijn wijgering de bedronken persoon zou ´helpen´ en dat door zijn wettelijke plicht te vervullen hij de bedronken persoon zou ´schaden´. Opnieuw is dit speculatie zijnerzijds: hij gaat er vanuit dat de wetten, naar de welke deze samenleving leeft (en dewelke deze samenleving heeft gecreerd), de mensen schaden. Indien hij zegt dat "door mijn bloedafname een persoon een veroordeling kan oplopen" gaat hij reeds van de schuld van de dronken bestuurder uit (dewelke eigeniljk pas door zijn ingrijpen zou moeten worden vastgesteld). Meer nog, hij vermeend ook nog te weten dat een veroordeling per definitie slecht is. Dit vind ik vrij vergaand. Moet de ´vermeende´ dronken bestuurder dan gewoon verder rijden ? Wat is het volgende ? Geeft deze arts zijn BMW aan een vluchtende bankovervaller om ook deze arme medemens "te helpen ?"

Ik heb ondertussen genoeg neergekrabbeld en ga niet nog in op de vraag of onze wetgeving veroudert is of niet en zo verder. Indien dat het geval is, bestaan er voldoende organen om dit aan te klagen en te verhelpen en is het niet aan iedereen individueel om bepaalde delen van de wetgeving aan zijn laars te lappen.

Don´t get me wrong: ik ben de laatste om vóór archaische wetten te prediken en zeker de laatste om voor het machtsbehoud van onze politiediensten op de barikkades te staan (interessante gedachte ;-) maar in dit specifieke geval lijkt de houding van deze arts een beetje op: ´ik ben te goed/ te belangrijk om voor zulke pietluttigheden mijn burgerplicht te vervullen en heb zelf geen zin om een goede uitvlucht te verzinnen... ´
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 16:37:14 »
Welkom op dit forum.

Citaat
Complexe isuues eisen complexe antwoorden, so bear with me please...
Ik heb jouw argumentatie gelezen en het is duidelijk.
Ik ben een relatieve leek op juridisch gebied, ik ken de basisbeginselen maar heb geen rechten gestudeerd.
Jouw juridische argumentatie lijkt waterdicht te zijn, daarin kan ik zeker meegaan.

Citaat
Ik wil volgende er nog aan toevoegen: BBB zegt dat de arts inhoudelijk een ´zeer valide arument´ heeft. Dan komen we op het gevoelsmatige vlak, en da´s gevaarlijk, ik weet het: vooraf daarom mijn excuses als ik iemand op z´n tenen trap.
Ik ben niet zo snel op mijn tenen getrapt hoor  ;)
Zolang het maar inhoudelijk is.
Het gevoelsmatige vlak is gevaarlijk voor een rechter, officier van justitie en een advocaat. Het gevoelsmatige vlak is richtinggevend voor burgers en daaruit voortvloeiend ook voor de parlementsleden die de wetten aannemen, verwerpen of wijzigen.

Wat ik heel belangrijk vind is dat de arts in theorie alleen maar bloed mag afnemen als de verdachte zijn toestemming geeft. In theorie want ik heb wel eens bij "Patrouille" op VT4 gezien dat de verdachte niet meewerkte, en dus niet zijn toestemming gaf, en de politie hem vasthield terwijl de arts bloed afnam.
Als ik huisarts zou zijn dan zou ik standaard vragen aan de verdachte ofdat hij toestemming geeft voor de bloednamen na uitgelegd te hebben waarvoor de bloedname is, nl. om strafbaar bewijs te verkrijgen (uiteraard dan in simpelere bewoordingen).
Als de verdachte die uitleg begrijpt en dan zijn toestemming geeft dan zie ik er ethisch geen probleem in als er bloed wordt afgenomen bij die patiënt. Dat wil nog niet zeggen dat ik dat zou moeten doen.
Een patiënt heeft het recht om een bepaalde behandeling te vragen, een arts heeft gelukkig nog altijd het recht om een bepaalde behandeling te weigeren. Dit is voor mij een uiterst principe wat door de "politie mag een arts vorderen"-wet ernstig wordt geschonden. Dat is mijn eerste bezwaar.
Mijn 2de bezwaar is dat ik het buitengewoon vreemd vind dat wanneer Pietje (politie) een dienst vraagt aan Jantje (arts) dat Pietje dan vervolgens Jantje commandeer dmv zijn machtsmisbruik om naar Pietje toe te komen en hem een dienst te leveren.
Dit is voor mij de omgekeerde wereld.
Als Pietje een dienst vraagt aan Jantje dan heeft Pietje naar Jantje toe te komen. Het probleem is dat de politie onderdeel is van de overheid en de overheid niet de verleiding heeft kunnen weerstaan om haar macht te misbruiken om de artsen te vorderen. Ik vind dit respectloos tov de artsen, niet omdat het artsen zijn. Als het stratenmakers zouden zijn of vuilophalers dan zou ik precies hetzelfde zeggen.
Dat is dus mijn 2de grote bezwaar tegen deze wet. Als de politie de hulp inroept van een arts dan moet de politie maar naar de arts toegaan of zoals in Nederland (simpel en practisch) naar het ziekenhuis.

Inderdaad zijn dit morele bezwaren en valt dit niet onder een juridische argumentatie.
Citaat
Ik heb ondertussen genoeg neergekrabbeld en ga niet nog in op de vraag of onze wetgeving veroudert is of niet en zo verder. Indien dat het geval is, bestaan er voldoende organen om dit aan te klagen en te verhelpen en is het niet aan iedereen individueel om bepaalde delen van de wetgeving aan zijn laars te lappen.
Dat is jou goed recht, ik kaart het daarentegen wel graag aan dat deze wet belachelijk en archaïsch is.
In theorie zijn er organen die je kan gebruiken om dit aan te kaarten en te verhelpen, de praktijk is dat België omwille van haar federale karakter een vrij onbestuurbaar landje is en het overheidsapparaat daardoor nog logger werkt als in de meeste andere Europese landen. Hierdoor veroudert de wetgeving al veel sneller omdat de noodzakelijke vernieuwingen uitblijven.
Ik vind in dat geval dan ook dat de burger het recht heeft om te protesteren tegen dergelijk verouderde wetgeving in de hoop dat de overheid dat signaal oppikt en wat daadkrachtiger opereert.
In dit specifieke geval kan de huisarts bijvoorbeeld de nummers van de politie blokkeren op zijn telefoon. Als dat technisch niet mogelijk is op zijn telefoon gewoon de nummerherkenner gebruiken en niet opnemen als het de politie is. De artsen kunnen samenwerken om een lijstje te maken van de nummers van de politie. Dit is één vorm van protest die naar mijn mening in dit geval volstrekt legitiem is.
Inderdaad is dit een morele discussie en geen juridische discussie van mijn kant, vergeet niet dat de wetten voortkomen uit de normen en waarden die er in de samenleving aanwezig zijn en dit slechts in beperkte mate door de enorme kloof die er bestaat tussen de politici, ambtenaren en juristen enerzijds en de burgers anderzijds.
In dit specifieke geval lijkt het mij duidelijk dat deze "politie mag arts vorderen"wet niet in overeenstemming is met de normen en waarden van de Belgen anno 2006.
In hoeverre het voor de arts een burgerplicht is om hier aan mee te werken daarover verschillen wij ook sterk van mening.
Een burger heeft bepaalde plichten zoals het stemmen en het betalen van belasting maar ook bepaalde rechten. Gek genoeg hebben de politici hun mond vol over de plichten en hoor je ze zelden praten over onze rechten.
Als iemand op straat in elkaar geslagen wordt door een groep jongens dan is het mijn burgerplicht om de politie te bellen en evt. in te grijpen afhankelijk van de omstandigheden.
Als de politie vaststelt dat iemand zeer waarschijnlijk dronken is dan is het geenzins een burgerplicht van één specifieke arts om dat bewijsmateriaal te verzamelen en zelfs als een slaafs hondje naar de politie toe te komen. Hier overtreedt de overheid de burgervrijheden. De politieagenten hebben maar contracten af te sluiten met bepaalde artsen die daar toe bereid zijn onder voorwaarde van een democratisch afgesproken vergoeding of ze hebben maar naar het ziekenhuis toe te gaan.

Citaat
Don´t get me wrong: ik ben de laatste om vóór archaische wetten te prediken en zeker de laatste om voor het machtsbehoud van onze politiediensten op de barikkades te staan (interessante gedachte ;-)...
Die indruk had ik ook niet. ;)

Citaat
maar in dit specifieke geval lijkt de houding van deze arts een beetje op: ´ik ben te goed/ te belangrijk om voor zulke pietluttigheden mijn burgerplicht te vervullen en heb zelf geen zin om een goede uitvlucht te verzinnen... ´
Deze conclusie vind ik zeer kort door de bocht.
Dat kan je niet afleiden uit dit artikel.
Voor hetzelfde geld had de arts op dat moment andere prioriteiten.
Stel je voor dat jij huisarts bent en je zou moeten kiezen tussen de volgende 2 zaken:

a. de 5 patiënten helpen die in jouw wachtkamer zitten waaronder mensen met een zeer zwak hart, angstige patiënten met ernstige ademhalingsstoornissen (ik heb het gehad, ik kan jou garanderen dat er weinig ziektes zo vervelend zijn), iemand met ernstige psychosociale problemen waardoor hij ook daadwerkelijk vervelende lichamelijke ziekten heeft gekregen

b. De politie assisteren om bewijsmateriaal te verzamelen zodat iemand gestraft te worden.

Wat heeft dan meer prioriteit? Ik weet één ding zeker, vrijwel alle artsen zouden voor a kiezen.

Tot slot wil ik nog even de volgende bedenking maken. Als een arts midden in zijn spreekuur zit of in zijn vrije tijd een belangrijke sportwedstrijd heeft, een belangrijk optreden heeft, een verjaardag van een goede vriend of broer viert of wat dan ook, moeten wij het normaal vinden dat hij dan deze bezigheid laat vallen om een 40 minuten te fietsen (of langer) om eventjes wat bloed af te nemen en dat terwijl het niet eens een patiënt betreft?
Nog een 2de bedenking hieruit voortvloeiende. Als een arts spreekuur heeft en door dit bloedafname akkefietje 10 patiënten niet kan helpen, betaald de overheid dan het inkomen wat hij misloopt enerzijds door het feit dat hij bepaalde diensten niet heeft kunnen leveren door afwezigheid en anderzijds doordat hij ontevreden patiënten verliest?
Als hij in zijn vrije tijd wordt opgeroepen, krijgt hij dan een extra vergoeding voor het feit dat hij ook nog eens in zijn vrije tijd heeft moeten werken? Iets wat in de meeste beroepen toch heel gebruikelijk is.

Tuurlijk niet. De overheid heeft de macht in handen en maakt daar gretig misbruik van.

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 16:58:16 »
Citaat van: BBB
Als ik huisarts zou zijn dan zou ik standaard vragen aan de verdachte ofdat hij toestemming geeft voor de bloednamen na uitgelegd te hebben waarvoor de bloedname is, nl. om strafbaar bewijs te verkrijgen (uiteraard dan in simpelere bewoordingen).

Het probleem is dat de betrokkene dikwijls dermate onder de invloed van alcohol is, dat hij niet beseft dat het onrechtmatig weigeren van de bloedproef hem alleen maar zwaardere straffen zal opleveren.

Citaat
In dit specifieke geval kan de huisarts bijvoorbeeld de nummers van de politie blokkeren op zijn telefoon. Als dat technisch niet mogelijk is op zijn telefoon gewoon de nummerherkenner gebruiken en niet opnemen als het de politie is. De artsen kunnen samenwerken om een lijstje te maken van de nummers van de politie. Dit is één vorm van protest die naar mijn mening in dit geval volstrekt legitiem is.

Vele huisartsen voeren hun privégesprekken via GSM. Als je in hun vrije tijd op het nummer van hun praktijk belt, krijg je een antwoordapparaat te horen dat je verwijst naar de wachtdienst.
"Ich misstraue Menschen, die Hunde nicht mögen. Aber ich traue jedem Hund, der Menschen nicht mag."

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 21:04:53 »
Citaat
Het probleem is dat de betrokkene dikwijls dermate onder de invloed van alcohol is, dat hij niet beseft dat het onrechtmatig weigeren van de bloedproef hem alleen maar zwaardere straffen zal opleveren.
Dat klopt, uiteraard houd dat in dat je dat ook uitlegt aan de betrokkene zolang het maar zijn keuze is en hij weet dat hij het recht heeft om te weigeren.
Is het overigens wel zo dat dat altijd zwaardere straffen oplevert. Ik veronderstel dat ze dan al snel uitgaan van de zwaarste gradatie van rijden onder invloed. Als je daar toch al aan voldoet omdat je extreem veel gedronken hebt dan bespaart het je een onaangename prik.

Citaat
Vele huisartsen voeren hun privégesprekken via GSM. Als je in hun vrije tijd op het nummer van hun praktijk belt, krijg je een antwoordapparaat te horen dat je verwijst naar de wachtdienst.
Klopt. Dat betekent dan wel dat ze ondertussen geen patiënten kunnen helpen. Hierdoor zijn de patiënten gedupeerd en verliest de huisartis inkomsten en misschien wel klanten en dit alles alleen maar omdat de politie te lui is om zelf even naar het ziekenhuis toe te gaan. Blijkbaar voelen de agenten zich nogal belangrijk.  ???
« Laatst bewerkt op: vrijdag 04 augustus 2006 - 13:58:27 door BBB »

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 03 augustus 2006 - 21:16:37 »
Dat is dus mijn 2de grote bezwaar tegen deze wet. Als de politie de hulp inroept van een arts dan moet de politie maar naar de arts toegaan of zoals in Nederland (simpel en practisch) naar het ziekenhuis.

Dit lijkt me inderdaad ook het meest voor de hand liggend en logisch ook.
Mischien schrik om gezag te verliezen of een mal figuur te slaan als ze bij een huisarts voor een gesloten deur staan, ik weet het niet.
Maarja, dit is Belgié he.

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 02:23:11 »
Ik denk dat jij dat goed ziet Bibi.

Offline eliomys

• Gevorderde
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 12:27:04 »
Citaat
Welkom op dit forum.
Dank u, voel mij welkom  :D

Citaat
"Patrouille" op VT4 gezien dat de verdachte niet meewerkte, en dus niet zijn toestemming gaf, en de politie hem vasthield terwijl de arts bloed afnam.
Boagh tegen alle regels !

Citaat
"waarvoor de bloedname is, nl. om strafbaar bewijs te verkrijgen.
Eugh, om uit te maken of de verdachte inderdaad een misdrijf gepleegd heeft of niet.
Het is niet zo dat een aangehouden persoon per definitie strabaar is en dat de arts enkel het bewijs nog moet naleveren, juist ?

Citaat
een arts heeft gelukkig nog altijd het recht om een bepaalde behandeling te weigeren
Neen, bepaalde behandelingen mag een arts per definitie niet weigeren.
Je weet wel eed van Hippocrates ("Ik zweer bij Apollo de genezer, bij Asclepius, Hygieia en..."...

Waar je weldegelijk gelijk in hebt is dat in deze originele eed nog staat:
"In ieder huis waar ik binnentreed, zal ik slechts komen in het belang van mijn patiënten.", en dus niet in het belang van de ordehadhaver ter plaatse  ;)
En de vraag is dan verschoven of een bloedproef in het belang is van de patiënt...
Indien we de arumentatie in mijn vorige schrijfsels volgen, komt er dus (puur wettelijk) enkel een bloedproef indien de patient dat uitdrukkelijk wil, en dus is de aanwezigheid van een arts ter plekke "in het belang van de patiënt ...".

Ik geloof dat wat dat betreft we het eens zijn, net zoals we het eens zijn dat wanneer de patiënt het niet wil, die arts geen bloed mág afnemen !

Dan hebben we dus op een bepaalde plaats een groepje "blauwen" staan en één of enkele "patiënten". Het probleem is dat, indien voor iedere bloedproef, twee ´blauwen´ moeten meegaan met de "patiënt" naar een lokatie waar het voor de arts in kwestie comfortabel is, er
1. al snel geen controles meer zullen zijn (vraag is of we dat erg vinden)
2. het meer zal kosten en procedureel nog moeilijker zal worden wat betreft het tijdstip en de locatie waarop het misdrijf is vastgesteld... en onze rechters hebben ook al genoeg te doen.

Het probleem is dat het waarschijnlijk geen ´plezante´ opdracht is voor een geneesheer, en daardoor vele zich drukken. Het vaststellen van een misdrijf wordt dan onmogelijk omdat de heren artsen het niet ´plezant´ vinden. Stel je voor dat iedere arts de luxe zou hebben te mogen weigeren om mee te werken aan eender welk gerechtelijk onderzoek. Dan zouden ook wetenschappers kunnen weigeren en zo voort ... Dat zou de volledige werking van ons gerechtelijk apparaat onmogelijk maken!

Artsen zijn trouwens niet de enigen die gevorder kunnen worden: net zoals ander hulpverlenend personeel (brandweer, politie, pschychiaters, ...) kunnen en worden allen opgevorderd. Een brand wordt ook niet steeds tot in de huiskamer van de brandweer gebracht ;D En ook burgers worden bij gerechterlijke onderzoeken opgevorderd om in de jury te zetelen. Ook burgers mogen niet zomaar weigeren of eisen dat het proces in hun huiskamer doorgaat omdat het per toeval gemakkelijker zou uitkomen. Tot zover enkele bedenksels over je eerste bezwaar. Benieuwd wat je ervan denkt.

Je 2e bezwaar is klinkt 100% aanvaardbaar, enkel, het gaat hier niet om een beleefd gevraagde dienst. Als ik je om een lening van 10 euro zou willen vragen, kom ik vanzelfsprekend naar je toe. als ik mijn auto moet laten keuren, moet ik naar de autokeuring toe rijden; als ik mijn (zoveelste) boete moet betalen, moet ik naar de post om boetezegels te kopen...

Citaat
Ik vind in dat geval dan ook dat de burger het recht heeft om te protesteren tegen dergelijk verouderde wetgeving in de hoop dat de overheid dat signaal oppikt en wat daadkrachtiger opereert.

Daarvoor zijn fora als dit waarschijnlijk een goede aanzet.

Citaat
De artsen kunnen samenwerken om een lijstje te maken van de nummers van de politie.

Die vind ik schitterend !  :o 100% in strijd met de wet van van 8 juli 1964 betreffende
de dringende geneeskundige hulpverlening, waarvan artikel 4 de opvordering van
een arts mogelijk maakt om "aangepaste hulp te verstrekken aan personen van wie de gezondheidstoestand ten gevolge van een ongeval, een plotse aandoening of plotse verwikkeling van
een ziekte een dringende tussenkomst vereist". Hopelijk worden we niet gewond tijdens een verkeersongeval in een regio waar de politielijnen door de artsen geblokkeerd worden ;-)

Citaat
Deze conclusie vind ik zeer kort door de bocht.
Dat kan je niet afleiden uit dit artikel.
Voor hetzelfde geld had de arts op dat moment andere prioriteiten.
;D ;D ;D Haha, ja, geef ik toe. Het was een polarisatie tegen je argumentatie dat
1. de patient in kwestie zo goed als zeker schuldig was (om dat vast te stellen was de proef net nodig)
2. de arts de patient per definitie ´kwaad´ doet door deel te nemen aan het onderzoek
3. de arts in dit geval een ´invasieve´handeling zou moeten hebben uitvoeren.

Die 3 stellingen kon je ook niet halen uit het artikel, dus heb ik de andere zijde van de medaille eens belicht. Sorry,  :-\, een slechte eigenschap van me...

Citaat
Stel je voor dat jij huisarts bent en je zou moeten kiezen tussen de volgende 2 zaken:

Per definitie (a) moet je je patienten helpen en als arts zou je in zo´n geval een zeer valide argument hebben om de opvorderende instantie door de verwijzen naar een collega die misschien per toeval niets beters te doen heeft. Niet iedere arts heeft 24h per dag noodvallen als in je voorbeeld (a) in een rij staan. In het Citaat van Jozef leek de enige verdediging van de arts in kwestie te zijn "wanneer door mijn bloedafname een persoon een veroordeling kan oplopen, dan help ik die mens niet". Geen woord van écht valide arumenten zoals die die jij aanhaalt. Neen, hoewel hij als arts weet dat er 100-den van valide redenen zijn als in (a) om de opvordering door te geven, geeft hij er daarvan geen 1. De arts in kwestie blokkeert moedwillig een gerechtelijk onderzoek en daarvoor is hij gestraft.

Nog een paar kleine bemerkingen op het einde:

Citaat
een belangrijke sportwedstrijd heeft

Volgende keer ik opgevorderd wordt om in een jury te zitten zal ik dat argument eens gebruiken  :D

Citaat
om eventjes wat bloed af te nemen

JC heeft reeds vermeld waarom het belangrijk is een arts ter plakke te hebben.
Ik kan het mij ook voorstellen, indien mij als (dan nog onschuldige burger) door een agent gevraagd wordt om een bloedproef te ondergaan heb ik het recht (ik heb het wél over rechten als burger) te eisen dat een arts dat doet, hoewel de politieagent van dienst het misschien ook zou kunnen.
Stel, ik ben kortademig, kan niet ´in het zakje blazen´, geef mij dan eens een goede reden waarom ik -in tegenstelling- tot alle anderen een omweg moet maken langs een ziekenhuis onder begeleiding van politieagenten en daar moet wachten (vaak ´s nachts) tot een arts tijd heeft bloed af te nemen en dan moet wachten op de resultaten en pas als die negatief zijn ik weer door diezelfde politieagenten naar mijn auto (vaak kilometers verder) wordt gebracht om mijn weg voort te zetten ?
Waar zijn mijn rechten als burger dan gebleven ?

Citaat
krijgt hij dan een extra vergoeding

Vanzelfsprekend krijgt hij dan een vergoeding. Echter, deze vergoedingen zijn strict vastgelegd en kwistig met erelonen omspringen gaat dan niet natuurlijk.

Er zijn dus weinig artsen die dat soort van werk leuk vinden,
daarom zijn er velen die dit weigeren (vaak ook met valabele uitvluchten),
en daarom is de overheid genoodzaakt om tot ´opvordering´ over te gaan.
Immers, zonder de aanwezigheid van een arts ter plaatse zouden de rechten van de gecontroleerde burger geschaad worden, en dat omdat een arts geen zin heeft zijn favoriete dartswedstrijd op tv verder te volgen (of bedoelde je dat niet met belangrijke sportwedstrijd) ?
(Niet dat ik iets heb tegen Darts natuurlijk ;D)

Heb waarschijnlijk weer enkele flaters geschreven en enkele mensen op hun tenen getrapt, waarvoor bij voorbaat mijn excuses  :-*
Beware the barrenness of a busy life.
Socrates

Offline bibi585

• Meer dan expert
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 17:29:10 »
Kwil ook eens moeilijk doen... ;D

als ik mijn (zoveelste) boete moet betalen, moet ik naar de post om boetezegels te kopen...

Kan dit sinds onlangs niet gewoon via overschrijving? ;D ;D ;D :P

Sorry,  :-\, een slechte eigenschap van me...

;) ;D ;D :-X

Verder kan ik er weinig tegenin brengen, behalve mischien...
Als ze bij de eerste kontrole ter plaats een positieve test krijgen moet je toch uw voertuig achterlaten en nemen ze je mee naar het politiekantoor voor verdere analyse via ademtest. Is dat nu zo'n ramp om onderweg (geen of terug) even te stoppen bij iemand die bevoegd is om een bloedafname te doen en te testen. Of zouden er te weinig ziekenhuizen enzo zijn? (andere discutie dat maja)
Er zijn heden ten dage toch voldoende kommunikatiemiddelen om dat te regelen ter plaatse.

Verder word ik steeds maar nieuwsgieriger over het wie en wat achter onze vriend eliomys zit als persoon. :)

Offline benny stinkens

• Meer dan expert
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 04 augustus 2006 - 22:07:49 »

Sterker nog het gaat niet meer met boetezegels want die zijn afgeschaft  ;D

Offline BBB

• Meer dan expert
  • Hirsch Ballin
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 01:47:36 »
Citaat
Heb waarschijnlijk weer enkele flaters geschreven en enkele mensen op hun tenen getrapt, waarvoor bij voorbaat mijn excuses 

Ik ben het niet met alles wat je zegt eens maar daarvoor is dit ook een forum hé. Ik ben nooit op mijn tenen getrapt zolang iemand het inhoudelijk niet met mij eens is zonder enige bias.

Citaat
Eugh, om uit te maken of de verdachte inderdaad een misdrijf gepleegd heeft of niet.
Het is niet zo dat een aangehouden persoon per definitie strabaar is en dat de arts enkel het bewijs nog moet naleveren, juist ?
Enkel in theorie, niet in de praktijk.
De praktijk is dat als iemand dermate hoog scoort op de ademtest en niet kan of wilt meewerken aan de ademanalyse dat het dan zo goed als zeker is dat hij een alcoholintoxicatie heeft.
Het komt dus zonder enige twijfel nee op het het verzamelen van strafbaar bewijs.
En dat is in principe geen taak voor een arts.

Citaat
Dan hebben we dus op een bepaalde plaats een groepje "blauwen" staan en één of enkele "patiënten". Het probleem is dat, indien voor iedere bloedproef, twee ´blauwen´ moeten meegaan met de "patiënt" naar een lokatie waar het voor de arts in kwestie comfortabel is, er
1. al snel geen controles meer zullen zijn (vraag is of we dat erg vinden)
2. het meer zal kosten en procedureel nog moeilijker zal worden wat betreft het tijdstip en de locatie waarop het misdrijf is vastgesteld... en onze rechters hebben ook al genoeg te doen.

1. Dat zal weinig tot geen invloed hebben op het aantal controles. Het is slechts bij een zeer klein percentage van alle positief blazenden dat er een bloedproef nodig is, dan kunnen ze best wel even mee naar het ziekenhuis gaan. Is de overlast voor agenten die naar het ziekenhuis moeten groter dan voor een arts die voor een bloednametje een pokkestuk naar het politiekantoor moet fietsen? Nee!
Is het werk van de politieagent belangrijker dan dat van een huisarts? Nee!
2. Nee hoor, het zal niet meer kosten. Het zal meer kosten voor de politie. Nu worden de kosten opgebracht door de huisartsen in de vorm van derving van inkomsten en het verlies van klanten. Dan heb ik toch liever dat de kosten niet worden afgewenteld van de politie op de artsen. De kosten zijn geen probleem, laat dat maar lekker betalen door iedereen die een te hoog promillage heeft, het is omwille van hun idioterie dat de kosten gemaakt moeten worden.
Ik zie niet in waarom er moeilijkheden zouden zijn bij de vaststelling van het locatie en het tijdstip van het misdrijf. Dat is geleuter in de marge en niet belangrijk. Het gaat er om ofdat iemand wel of niet met een te hoog alcoholpromillage in het bloed achter het stuur zat.

Citaat
Neen, bepaalde behandelingen mag een arts per definitie niet weigeren.
Bepaalde wel en bepaalde niet, ik zei bepaalde. Als een patiënt afhankelijk is van de hulp van de arts dan heeft de arts de ethische plicht om die hulp te leveren.
Wanneer een patiënt aan een arts iets vraagt wat de arts niet kan rijmen met zijn geweten omdat hij van mening is dat hij de patiënt daar niet mee helpt dan heeft de arts gelukkig het volste recht om die behandeling te weigeren. Neem bijvoorbeeld euthanasie, een maagoperatie of een bloedname zonder enige medische indicatie.

Citaat
Het probleem is dat het waarschijnlijk geen ´plezante´ opdracht is voor een geneesheer, en daardoor vele zich drukken. Het vaststellen van een misdrijf wordt dan onmogelijk omdat de heren artsen het niet ´plezant´ vinden.

Het probleem is dat een bloedname zonder medische indicatie geen onderdeel is van het echte artsenwerk. Dat het niet plezant is, dat is een ander probleem. Inderdaad heb je niet 10 jaar hard gewerkt om eventjes slaafje te spelen voor de politie.

Citaat
Stel je voor dat iedere arts de luxe zou hebben te mogen weigeren om mee te werken aan eender welk gerechtelijk onderzoek. Dan zouden ook wetenschappers kunnen weigeren en zo voort ... Dat zou de volledige werking van ons gerechtelijk apparaat onmogelijk maken!
Noem jij dat een luxe? ???
Over de grens vinden ze dat toch niet meer dan normaal hoor. Of denk jij dat de Belgen het beter weten dan de rest van de wereld?
Het is geen kwestie van weigeren of meewerken. Het is een kwestie van dat de politie maar gewoon contracten moeten afsluiten zoals elk ander bedrijf en elke andere organisatie op basis van wederzijds respect. Voor wie het nog niet door heeft, de overheid misbruikt haar macht. Ze willen zo weinig mogelijk betalen, dus in plaats van te onderhandelen leggen ze het maar gewoon op. Voor mij is dat een lichte vorm van slavernij en onderdrukking, geen burgerplicht. Van mij kan de politie dan ook tegenverwerking verwachten in zo'n geval door alle middelen aan te grijpen die zich niet tegen mij kunnen keren, legaal of illegaal.

Citaat
Artsen zijn trouwens niet de enigen die gevorder kunnen worden: net zoals ander hulpverlenend personeel (brandweer, politie, pschychiaters, ...) kunnen en worden allen opgevorderd. Een brand wordt ook niet steeds tot in de huiskamer van de brandweer gebracht  En ook burgers worden bij gerechterlijke onderzoeken opgevorderd om in de jury te zetelen. Ook burgers mogen niet zomaar weigeren of eisen dat het proces in hun huiskamer doorgaat omdat het per toeval gemakkelijker zou uitkomen. Tot zover enkele bedenksels over je eerste bezwaar. Benieuwd wat je ervan denkt.

Dat laat ik je graag weten ;)
Een brand kan inderdaad niet naar de huiskamer, een rechter en co kunnen niet naar 12 huiskamers tegenlijk. Even aan toevoegen dat je gelukkig maar in een zeer klein aantal landen een lekenjury hebt, hoort niet bij professionele rechtsspraak naar mijn mening maar dat is iets voor een apart topic.
De politie kan wel makkelijk met een verdachte eventjes naar het ziekenhuis. Nogmaals, het komt weinig voor dat dat nodig is. De meeste dronken mensen kunnen nog wel blazen. Vergeet niet dat de meesten die niet kunnen blazen dat niet meer kunnen omdat ze strontlazerus zijn en dat daar geen enkele medische reden voor is.

Citaat
Je 2e bezwaar is klinkt 100% aanvaardbaar, enkel, het gaat hier niet om een beleefd gevraagde dienst.
Dat is juist het probleem!
Het zou moeten gaan om een contractafsluiting, een stap verder dan een beleefd gevraagde dienst. Het is gewoon arbeid wat de arst moet verrichten, de politie heeft daar maar voor in de buidel te tasten zoals voor elke andere vorm van arbeid. Laat de markt maar de prijs bepalen, dat is niet meer dan normaal in deze tijd. Als een arts een auto of iets dergelijks koopt dan moet hij ook een marktprijs betalen. Burgerplicht, my ass. Het is niet mijn plicht om te werken voor een door de overheid opgelegd salaris. Ik bepaal zelf wel welk werk ik wel en niet doe en onder welke voorwaarden.

Citaat
Daarvoor zijn fora als dit waarschijnlijk een goede aanzet.
Vele druppels maken samen een oceaan ;)

Citaat
Die vind ik schitterend !   100% in strijd met de wet van van 8 juli 1964 betreffende
de dringende geneeskundige hulpverlening, waarvan artikel 4 de opvordering van
een arts mogelijk maakt om "aangepaste hulp te verstrekken aan personen van wie de gezondheidstoestand ten gevolge van een ongeval, een plotse aandoening of plotse verwikkeling van
een ziekte een dringende tussenkomst vereist". Hopelijk worden we niet gewond tijdens een verkeersongeval in een regio waar de politielijnen door de artsen geblokkeerd worden ;-)
1. Ze kunnen niet bewijzen dat je bewust niet opneem omdat het een flik is die belt.
2. Huisartsen worden niet opgeroepen voor verkeersongevallen. Primair komt een ambulance en indien nodig een MUG-team. Dus wees gerust, je zal er niet onder lijden als je een verkeersongeval hebt  ;)

Citaat
Haha, ja, geef ik toe. Het was een polarisatie tegen je argumentatie dat
1. de patient in kwestie zo goed als zeker schuldig was (om dat vast te stellen was de proef net nodig)
2. de arts de patient per definitie ´kwaad´ doet door deel te nemen aan het onderzoek
3. de arts in dit geval een ´invasieve´handeling zou moeten hebben uitvoeren.
2. kan ik niet bewijzen.
1. en 3. wel. 1 heb ik hierboven al uitgelegd (bijna altijd dronken mensen die niet kunnen en willen blazen), dat een bloedname een invasieve handeling is is een feit of vind jij het prettig om een naald in jouw arm te krijgen? Ik toch niet.

Citaat
Per definitie (a) moet je je patienten helpen en als arts zou je in zo´n geval een zeer valide argument hebben om de opvorderende instantie door de verwijzen naar een collega die misschien per toeval niets beters te doen heeft. Niet iedere arts heeft 24h per dag noodvallen als in je voorbeeld (a) in een rij staan.

Je zou er van verschieten hoeveel patiënten zulke ernstige klachten hebben. Ik ben zwaar asthmatisch geweest, neem maar van mij aan dat dat zeer ernstige klachten zijn. 5% van de kinderen is asthmatisch, niet weinig toch.
Dat is dan nog maar één aandoening die ik noem.
Los daarvan heeft elke patiënt prioriteit boven het vezalmelen van belastend bewijsmateriaal, daarvoor heeft een arts niet die zware studie gekozen.

Citaat
wanneer door mijn bloedafname een persoon een veroordeling kan oplopen, dan help ik die mens niet...De arts in kwestie blokkeert moedwillig een gerechtelijk onderzoek en daarvoor is hij gestraft.
De arts heeft gelijk, hij is opgeleid om mensen te helpen, niet om strafbaar bewijs te verzamelen. Anders wil ik als toekomstig arts ook graag een wapengordel krijgen en mensen mogen arresteren  ;D Dan moet de agent ook maar dissectie gaan doen en de volledige anatomie gaan leren.
De politie verzamelt strafbaar bewijsmateriaal, de arts helpt patiënten.
Ach ja, ik zou ook agent moeten worden. Het is dat het zo slecht betaald. Ik zou nochtans goede resultaten halen op de ingangstesten.
De arts blokkeert dan ook helemaal geen gerechtelijk onderzoek hoor. Blokkeren doet hij pas als hij ook collega's belet om die dienst te leveren.
Zolang hij alleen zelf niet meewerkt blokkeer hij niets. De politie moet maar onderhandelen en de prijs betalen die door de markt bepaald wordt. Let wel, we hebben het hier over de rijke overheid en niet over een arme sloeber die dringend medische hulp nodig heeft, dat maakt veel verschil.

Citaat
Volgende keer ik opgevorderd wordt om in een jury te zitten zal ik dat argument eens gebruiken 

Probeer het eens ;)
Het lijkt me eigenlijk wel tof om eens in de jury te zitten, even rechter spelen  ;D
Dat was een alternatief voor mij, heb ik ook nog overwogen. Lijkt me best wel een toffe job.

Citaat
Ik kan het mij ook voorstellen, indien mij als (dan nog onschuldige burger) door een agent gevraagd wordt om een bloedproef te ondergaan heb ik het recht (ik heb het wél over rechten als burger) te eisen dat een arts dat doet, hoewel de politieagent van dienst het misschien ook zou kunnen.
Akkoord, maar dat hoeft dan nog niet die ene arts te zijn hé. Nogmaals, de politie moet maar contracten afsluiten. Of is dat te veel gevraagd voor de overheid die graag haar macht misbruikt?

Citaat
Stel, ik ben kortademig, kan niet ´in het zakje blazen´, geef mij dan eens een goede reden waarom ik -in tegenstelling- tot alle anderen een omweg moet maken langs een ziekenhuis onder begeleiding van politieagenten en daar moet wachten (vaak ´s nachts) tot een arts tijd heeft bloed af te nemen en dan moet wachten op de resultaten en pas als die negatief zijn ik weer door diezelfde politieagenten naar mijn auto (vaak kilometers verder) wordt gebracht om mijn weg voort te zetten ?
Waar zijn mijn rechten als burger dan gebleven ?
Zeer uitzonderlijk zoals ik al zei. De meesten die niet kunnen blazen kunnen niet blazen omdat ze strontlazerus zijn.
1. Jij hebt er weinig last van als je langs het ziekenhuis moet. Dat is hooguit één keer in je ganse leven, als je überhaupt al ooit moet blazen in dit landje.
2. Voor een arts geeft het eveneens overlast om naar het politiebureel te moeten komen. Heb jij meer rechten dan de arts?
Evenveel toch zou ik zeggen, als jij dronken bent wat mij betreft zelfs minder.

En ja, je zal dan maar even moeten wachten op de resultaten zoals elke andere burger. Beter een dronken delinquent die moet wachten dan een patiënt. Als jij negatief zou testen (zeer onwaarschijnlijk) dan kan je gewoon met de politie terug naar het bureau waar ze jouw auto dan ondertussen op de parking hebben neergezet in afwachting van de uitslag.

Citaat
Vanzelfsprekend krijgt hij dan een vergoeding. Echter, deze vergoedingen zijn strict vastgelegd en kwistig met erelonen omspringen gaat dan niet natuurlijk.
Daar zit het probleem natuurlijk. Het zal je verbazen maar ook een arts bepaalt graag zelf welk werk hij doet voor welke vergoeding. Dat is een fundamenteel recht dat voor iedereen geldt.

Citaat
Er zijn dus weinig artsen die dat soort van werk leuk vinden,
daarom zijn er velen die dit weigeren (vaak ook met valabele uitvluchten),
en daarom is de overheid genoodzaakt om tot ´opvordering´ over te gaan.
Er zitten veel hiaten in deze redenering, no offense.
Er zijn weinig artsen die deze klus leuk vinden omdat de politie niet het fatsoen heeft om bij het ziekenhuis langs te gaan maar hun commandeert om naar het bureel te gaan en dat terwijl de arts er netto geld op moet toeleggen. De derving aan inkomsten zal al snel groter zijn dan de kleine vergoeding.
Het feit dat de arts dit klusje niet graag doet heeft dus niets met de bloedname zelf te maken maar met het machtsmisbruik van de politie/overheid.
De overheid is dus geenzins genoodzaakt om tot opvordering over te gaan. Ze hebben alle ruimte om langs het ziekenhuis te gaan en daar bloed te laten nemen. Ook kunnen ze er eventueel voor kiezen om huisartsen aan te trekken voor dit werk door een goede aanbieding te doen aan die artsen voor dat soort klusjes. Het is nog altijd werk, geen burgerplicht. Een burgerplicht is bijvoorbeeld als iemand neergestoken is dat jij dan hulp verleent.

Citaat
Immers, zonder de aanwezigheid van een arts ter plaatse zouden de rechten van de gecontroleerde burger geschaad worden, en dat omdat een arts geen zin heeft zijn favoriete dartswedstrijd op tv verder te volgen (of bedoelde je dat niet met belangrijke sportwedstrijd) ?
Nogmaals, dat hoeft niet die ene arts te zijn, het moet een arts zijn, eender welke die de aanbieding van de politie interessant genoeg vindt om bereid te zijn zo'n klusje op te knappen.

Enneh... nee, ik bedoelde geen dartswedwedstrijd op tv, al ben ik een Nederlander en dus enigzins trots op het feit dat mijn landgenoten ook in darts uitstekende prestaties neerzetten (naast het zwemmen, judo, turnen, atletiek, tennis, volleybal, honkbal en last but not least voetbal).  ;)
Ik ben daadwerkelijk een actieve sporter, meer nog dan passief. Ik zie graag een goede voetbalmatch, als er judo of F1 op is dan kijk ik ook graag en voor de rest doe ik liever zelf aan sport, dat vind ik leuker. Ik doe aan voetbal, judo, fitness, lopen, zwemmen en heb nog aan rugby gedaan maar de tijden kwamen wat slecht uit. Best een toffe sport, je kan wel beter maar een gebitsbeschermer dragen, het is heel wat gevaarlijker dan judo. Dat zijn pas echte kerels. Of manwijven ;)
Je zal er weinig vrouwelijke vrouwen aantreffen. :D
Ik heb er moeite mee om darts een sport te vinden net als poolen, snooker, biljarten enz.
Ik vind het uitermate indrukwekkend wat die mensen kunnen maar een activiteit waarbij je hartslag niet de hoogte in schiet en jouw spieren niet moeten afzien is voor mij geen sport.

« Laatst bewerkt op: zaterdag 05 augustus 2006 - 01:51:17 door BBB »

Offline jozef

• Administrator
  • Meer dan expert
  • Viva Bavaria !
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 05 augustus 2006 - 10:47:54 »
Kwil ook eens moeilijk doen... ;D
als ik mijn (zoveelste) boete moet betalen, moet ik naar de post om boetezegels te kopen...

Ik heb al eens gevraagd of ik geen domiciliëring kan geven, zodat ze hun bonnetjes voortaan naar de bank kunnen sturen en deze automatisch betaald worden. Maar dat lijkt nog niet te kunnen.

Ook getrouwheidskaarten hebben ze nog niet.  ;D